کد خبر: ۲۹۲۲۸۸
تاریخ انتشار:۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸
ضرب الاجل جهاد کشاورزی دزفول برای فسخ قرارداد واحدهای گلخانه‌ای غیرفعال

 مدیر جهاد کشاورزی دزفول با تعیین ضرب الاجل برای شروع به احداث واحدهای گلخانه‌ای که زمین به آنها تحویل داده شده است، گفت: قرارداد واحدهای غیرفعال در مجتمع گلخانه‌ای دزفول که تا اول خردادماه امسال احداث آن آغاز نشود، فسخ خواهد شد.

 بهروز قمرزاده روز یکشنبه در نشست ساماندهی مجتمع گلخانه‌های دزفول در سالن سردار شهید حاج احمد سوداگر مرکز فرهنگی دفاع مقدس این شهرستان افزود: مجتمع گلخانه‌ای دزفول ظرفیت احداث ۱۸۳ واحد گلخانه‌ای را دارد که متاسفانه تنها ۲۵ واحد در آن فعال است.

وی بیان کرد: تمام واحدهای گلخانه‌ای که در مجتمع گلخانه‌ای دزفول زمین تحویل گرفته‌اند و قرارداد آنها نهایی شده است باید تا پیش از اول خرداد ماه نسبت به احداث گلخانه اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول ادامه داد: ۶۵ واحد گلخانه‌ای در مجتمع گلخانه‌ای دزفول دارای قرارداد اجاره هستند که انتظار از واحدهای غیرفعال آغاز احداث گلخانه تا ابتدای خرداد امسال و تکمیل واحدهای در حال ساخت حداکثر تا پایان امسال است.

 

قراداد ۵۶ واحد مجتمع گلخانه‌ای دزفول فسخ شد

قمرزاده ساماندهی، فعال سازی و استانداردسازی مجتمع گلخانه‌ای دزفول را مورد تاکید قرار داد و گفت: قراداد ۵۶ واحد در این مجتمع گلخانه‌ای تاکنون فسخ شده و یا در حال طی کردن مراحل اداری برای فسخ است.

وی وسعت کل مجتمع گلخانه‌ای را بالغ بر ۳۱۰ هکتار اعلام کرد و افزود: زیرساخت‌های مورد نیاز این مجتمع از جمله احداث شبکه برق، ایستگاه گاز، شبکه آب و فاضلاب و همچنین حفر و راه اندازی ۲ حلقه چاه و احداث ایستگاه پمپاژ مرکزی طی سال‌های اخیر اجرا شده و زمین آماده ورود سرمایه گذاران متقاضی است.

 

۵۰۰ متقاضی جدید آماده سرمایه گذاری در مجتمع گلخانه‌ای دزفول هستند

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: ۵۰۰ متقاضی برای احداث گلخانه در این مجتمع گلخانه‌ای اعلام آمادگی کرده‌اند که واگذاری زمین‌ها به سرمایه گذاران جدید پس از راستی آزمایی و اخذ تعهد ثبتی انجام می‌شود.

وی زمین این مجتمع گلخانه‌ای را از جمله سرمایه‌های کشور و دولت دانست و ادامه داد: هدف گذاری مدیریت جهاد کشاورزی دزفول فعال سازی، استانداردسازی و انسجام بخشی به مجتمع گلخانه‌ای به منظور تحقق جهش تولید و تحقق اشتغال در این شهرستان است.

قمرزاده تاکید کرد: تمام واحدهای مجتمع گلخانه‌ای دزفول که قرارداد آنها نهایی شده است باید از یکم خرداد ماه امسال شروع به کار کنند واگر توان اجرای آن را ندارند باید زمین را تحویل دهند.

 

احیای مجتمع گلخانه‌ای دزفول اولویت امسال است

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای پرداخت تسهیلات به گلخانه داران دزفول گفت: اگر چه پیگیری‌های فراوانی برای پراخت تسهیلات به بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله گلخانه‌ها انجام شده است ولی هیچ گلخانه داری برای احداث گلخانه نباید منتظر این تسهیلات بماند.

وی افزود: تمام واحدهای گلخانه‌ای مجتمع گلخانه‌ای دزفول باید براساس اصول و استانداردهای تعریف شده احداث شوند و باید نظارت‌ها در این مجتمع افزایش یابند.

قمرزاده با بیان اینکه تحقق شعار سال و جهش تولید در این شهرستان با تعریف چند کار ویژه مهم هدف گذاری شده است، بیان کرد: یکی از کارویژه‌های مهم مدیریت جهاد کشاورزی دزفول برای تحقق جهش تولید، احیا، سازماندهی و راه اندازی مجتمع گلخانه‌ای دزفول است.

 

هیچ؛ سهم بخش کشاورزی دزفول از تسهیلات بانکی است

مدیرجهاد کشاورزی دزفول گفت: متاسفانه سه سال است که هیچ تسهیلاتی به طرح‌های آماده سرمایه گذاری بخش کشاورزی و زیرمجموعه آن در دزفول پرداخت نشده که گره گشایی از این موضوع با جدیت در حال پیگیری است.

وی ارزش اعتباری پرونده‌های آماده پرداخت کشاورزی در دزفول را ۱۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: پرداخت تسهیلات به این طرح‌ها موجب جهش تولید در این شهرستان می‌شود.

قمرزاده با بیان اینکه شهرستان دزفول قطب کشاورزی خوزستان است، اظهارکرد: دزفول با تولید ۱۶۳ نوع محصول و بیش از ۴۰ نوع گل، نگین سبز خوزستان است.

وی افزود: دزفول سهم بسزایی در تولیدات کشاورزی کشور دارد که این مهم اگر چه افتخاری بزرگ برای این شهرستان است ولی مسوولیت‌ ما را در ارتقای تولیدات افزایش می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با بیان اینکه ۴۶۰ هزار تن محصولات کشاورزی این شهرستان طی سال‌های اخیر به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌شود، گفت: این میزان صادرات بیش از ۴۰۰ میلیون دلار ارزآری برای کشور محقق کرده است.

وی ادامه داد: استعداد کشاورزی دزفول باید در جهت ارتقای تولیدات و کمک به خودکفایی غذایی کشور به خوبی به کار گرفته شود.

قمرزاده انسجام بخشی به زیرساخت‌های صادراتی دزفول را ضروری دانست و گفت: تولید حدود سه میلون تن انواع محصولات کشاورزی موجب شده تا سهم دزفول در تامین امنیت غذایی کشور کم نظیر باشد.

 

صدور مجوز احداث گلخانه به طور کامل الکترونیکی است

رییس نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی شعبه شهرستان دزفول نیز در این نشست گفت: مجوز احداث گلخانه توسط نظام مهندسی کشاورزی در حداقل زمان و طی ۲ هفته صادر می‌شود که پس از آن با امضای قرارداد، اخذ مجوز از جهاد کشاورزی نیز حدود سه ماه به طور می‌انجامد.

روح اله رجبی ادامه داد: صدور مجوز احداث گلخانه به طور کامل الکترونیکی است و هیچ مانعی برای صدور مجوز گلخانه وجود ندارد.

وی افزود: انتخاب ناظر گلخانه و انتخاب مسوول فنی گلخانه ۲ چالش مهمی است که گلخانه داران با آن مشکل دارند از این رو آشنایی با قوانین و دایره اختیارات ناظر و مسوول فنی گلخانه توسط گلخانه داران ضروری است.

رییس نظام مهندسی کشاورزی دزفول با بیان اینکه احداث گلخانه متناسب با ابعاد زمین گلخانه دارای استانداردهای مشخص است، گفت: ۷۰ درصد زمین با وسعت یک هکتار براساس استانداردها به ساخت سازه گلخانه و ۳۰ درصد باید به ابنیه و فضای سبز اختصاص یابد.

وی افزود: ناظر گلخانه در چهار مرحله شامل اجرای پی و فندانسیون، اجرای ستون‌ها و سقف و تجهیز گلخانه وظیفه نظارت بر روند احداث گلخانه را به عهده دارد و بهره برداری از گلخانه منوط به تایید ناظر است.

رجبی اظهارکرد: تمام سازه گلخانه باید براساس استانداردها و با اطلاع و تایید ناظر گلخانه انجام شود و در صورتی که این مهم محقق نشود،‌ در صورت احداث گلخانه، امکان بهره برداری از آن واحد وجود ندارد.

 

مجتمع‌های گلخانه‌ای دزفول احیا، ساماندهی و استانداردسازی می‌شوند

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی دزفول با بیان اینکه ساماندهی و استانداردسازی ساخت مجتمع‌های گلخانه‌ای دزفول به طور جدی دنبال می‌شود، گفت: سرعت بخشیدن به ساخت و تکمیل واحدهای گلخانه‌ای مجتمع گلخانه‌ای دزفول به عنوان اولویت در دستور کار جهاد کشاورزی در سال جاری است.

علی کرمی افزود: گلخانه دارانی که قرارداد آنها نهایی شده است باید تا یکم خردادماه امسال احداث گلخانه را آغاز و گلخانه‌های در حال ساخت باید نسبت به سرعت بخشی به تکمیل واحد گلخانه‌ای خود اقدام کنند.

وی سرعت بخشی در احداث واحدهای مجتمع گلخانه‌ای دزفول را مورد تاکید مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان دانست و ادامه داد: پیشرفت فیزیکی گلخانه‌ها توسط کمیته‌ای سه نفره و براساس استانداردها و کاربرگ‌های مصوب تعیین می‌شود که برآورد این کمیته تعیین کننده ادامه فعالیت و یا فسخ قراداد با بهره بردار است.

معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول با بیان اینکه براساس کاربرگ‌ها، دیوارکشی جزو پیشرفت‌های فیزیکی احداث گلخانه محسوب نمی‌شود، گفت: بسیاری از بهره برداران پس از تحویل زمین اقدام به دیوارکشی می‌کنند که این دیوارکشی با وجود هزینه زیاد پیشرفت فیزیکی در احداث گلخانه محسوب نمی‌شود.

  مجتمع گلخانه ای دزفول با وسعت خالص ۲۱۰ هکتار دارای ۱۸۶ واحد گلخانه‌ای است که از این تعداد تنها ۲۵ واحد گلخانه‌ای فعال در این مجتمع فعال است؛ با تکمیل تمام ظرفیت گلخانه‌ای این مجتمع ۵۵۵ فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

۱۱ واحد از ۲۵ واحد گلخانه ای فعال در این مجتمع به تولید نشاء، پنج واحد کشت بلوبری، چهار واحد گل رز، ۲ واحد تولید محصول سبزی و صیفی و همچنین سه واحد به کشت پاپایا، تولید نهال درختان مثمر و توت فرنگی اختصاص دارد.

دزفول در تولید گل مریم، بذر شبدر و کلزا رتبه نخست و در تولید گل رز جایگاه دوم را در کشور دارد. سالانه بیش از ۷۶ میلیون شاخه گل در این شهرستان تولید و به سایر نقاط کشور صادر می‌شود.

گل کاران دزفول امیدوارند با توسعه زیرساخت صادرات گل در این شهرستان و همچنین عملیاتی شدن صادرات گل از طریق فرودگاه دزفول که به تازگی مجوز مرز هوایی آن اخذ شده، امکان صادرات این گل‌ها به کشورهای مختلف فراهم شود.

فرودگاه دزفول ۱۴ آبان ماه سال ۱۴۰۲ با تصویب هیات وزیران به عنوان فرودگاه مجاز برای ورود و خروج کالا و مسافر بین المللی تعیین شد.