کاروان انصار الحسین«مشهد» هر ساله با پای پیاده برای زیارت عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی از مشهد مقدس به سوی استان خوزستان به حرکت درمیآید. کوچکترین عضو زائران ۱۷۰ نفره انصار الحسین(ع) ۱۳ سال و بزرگترین ۸۵ ساله است. این کاروان از مرز بینالمللی شلمچه وارد کشور عراق خواهد شد تا در مراسم اربعین حسینی شرکت کند.
فرید حمودی
علیرضا محمدی/صبح امروز یکشنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۲ کاروان "مشایه الحسین" از بندر امام خمینی(ره) به منظور زیارت حرم حضرت اباعبداللهالحسین (ع) در روز اربعین، حرکت خود را آغاز کرد. مردم شهرهای رامهرمز، رامشیر، جراحی، ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) مسیر خود را به سمت شلمچه ادامه میدهند تا از طریق پایانه مرزی شلمچه وارد کشور عراق شوند. پیادهروی کاروان "مشایه الحسین" تا حرم امام حسین (ع) ادامه دارد.
برداشت خارک و رُطب بیش از۲۰میلیون اصله نخل در آبادان آغاز شد و پیشبینی میشود،۷۰ هزار تن محصول از این نخلستانها برداشت شود نوع نخلستانهای آبادان استعمران،برحی، گنتار و زاهدی هستند که بیشتر در حاشیه رودخانه بهمنشیر جنوبی، و شمالی هستند./
فرید حمودی
امین نظری
قمش (قنات) به معنی کاریز و مجرای آب زیرزمینی است که قدمتی چندهزار ساله در دزفول داشته و در گذشته برای استفاده از آب رودخانه حفاری شدهاند. در خوزستان به ویژه در شهر دزفول به دلیل وجود آبهای سطحی و جاری بودن رودخانه دز، این فناوری بومیسازی و آب رودخانه جایگزین آبهای زیرزمینی شد. در دزفول مردمانش با حفر تونلهایی به نام «قمش» در چند کیلومتر بالاتر از شهر و از کناره رود دز آب را به اندازه معین به سمت شهر هدایت میکردند و پس از مصارف شهری این آب مسیر خود را در خارج از شهر برای سیراب کردن زمینهای کشاورزی ادامه میداد. مردم دزفول این راه دسترسی به کانال حفر شده را «سَربِطاق» میگفتند. این قناتها از منحصر به فردترین شبکه زیر زمینی آب در جهان محسوب شده که بخش عمدهای از آب مورد نیاز بخش کشاورزی، آب آشامیدنی و مصرف روزانه مردم دزفول را تامین کرده و در هشت سال جنگ نیز به عنوان پناهگاه و امدادرسانی به مصدومان مورد استفاده قرار میگرفت. «سربطاق» نیز مجرایی به شکل سرداب بود که به صورت مستقیم و با شیب ۴۵ درجه تا محل جریان آب به وسیله پلکانی که گاه دارای ۱۰۰ پله بود پیش میرفت. به علت گرمای طاقتفرسای تابستان، قمش و سربطاقها نقش بسیار مهمی در ادامه زندگی و حیات شهر دزفول ایفا کردهاند.
آیین سنتی تشییع شهدای کربلا از جمله رسوم سنتی و مذهبی در برخی نقاط ایران است که در روزهای بعد از واقعه عاشورا برگزار میشود. یکی از این مناطق، شهرستان حمیدیه در استان خوزستان است که هر سال این مراسم را میزبانی میکند. بعد از واقعه کربلا کسی از ترس یزید جرات نمیکرد تا بدنهای مطهر یاران امام حسین (ع) را به خاک بسپارد، تا اینکه گروهی از زنان قبیله بنیاسد که در غاضریه، روستایی نزدیک به فرات زندگی میکردند، نزد پیکرهای پاک امام حسین (ع) و یارانش حاضر شدند و بر آنان نماز گذاردند و آنان را به خاک سپردند. به جهت اینکه سرهای شهدا از بدنشان جدا شده بود، شناسایی و دفن شهدا برای بنی اسد امکانپذیر نبود، از این رو امام سجاد (ع) به صورت خارقالعاده به عنوان راهنما در کربلا حاضر میشوند و آنها را در این امر یاری میکنند. هر ساله در شهرستان حمیدیه استان خوزستان آیین سنتی تشییع شهدای کربلا برگزار میشود. در این مراسم تشییع شهدای کربلا توسط قبیله بنی اسد و حضرت زین العابدین (ع) را بازسازی کردند./ عکس: علی معرف
مراسم عزاداری شام غریبان حسینی(علیه السّلام) با مرثیه سرایی مصطفی مروانی در حرم علی بن مهزیار اهواز برگزار شد.
محمد آهنگر
مراسم شام غریبان در شب یازدهم محرم، به مصائب حضرت زینب(س) بعد از شهادت امام حسین (ع) اشاره میکند و در نقاط مختلف کشور با تعزیه، عزاداری و روشن کردن شمع پاس داشته میشود این مراسم امسال در نقاط مختلفی از اهواز از جمله خیابان طالقانی و سی متری برگزار شد./نسیم منصوری
این آیین هرساله در شب هشتم محرم برگزار میشود عزاداران به یاد شهید جوان واقعه کربلاحضرت قاسم(ع) عزاداری میکنند.
فرید حمودی
مراسم تشییع پیکرشهدای نظم و امنیت ستوانیکم «علی غلامی» و ستوانسوم «سلمان غریبی» که به دست سارقان مسلح در ایذه به شهادت رسیدند، صبح سهشنبه (۳ مرداد ۱۴۰۲) با حضور اقشار مختلف مردم و فرماندهان نیروهای مسلح در اهواز برگزار شد./
علی معرف
علی معرف
سید خلیل موسوی/ همایش بزرگ احلی من العسل امروز صبح در حسینیه عاشقان ثاراللهاهواز همزمان با ۴۰ نقطه خوزستان برگزار شد.