تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۹۸۱۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ریزگردها در گلوی مردم خوزستان و سیستان ؛ ابتکار در فکر مسائل جهانی!
در حالی که مردم چند استان کشور بخصوص استانهای خوزستان و سیستان و بلوچستان از وجود گرد و غبار و ریزگردها کلافه شده و هیچ برنامه مدون و منظمی از مهار ریزگردها از سوی سازمان محیط زیست ارائه نشده اما رئیس این سازمان با بی بی سی در خصوص مسایل هسته ای و تحولات منطقه مصاحبه کرد.
ریزگردها در گلوی مردم خوزستان و سیستان ؛ ابتکار در فکر مسائل جهانی!

روز سه شنبه ۲۷ مرداد سایت تلویزیون فارسی بی بی سی، مصاحبه ای از معصومه ابتکار با تیتر «ایران خواستار همکاری با سایر قدرت های منطقه برای پیشبرد صلح است» منتشر کرد.


محورهای مصاحبه ابتکار با بی بی سی در خصوص تحولات منطقه، یمن، عربستان و موضوع هسته ای بود.ابتکار که رئیس سازمان محیط زیست کشور است و اگر قرار بود مصاحبه ای با رسانه های خارج از کشور داشته باشد باید در خصوص مسایل زیست محیطی و بخصوص ریزگردهایی که از خارج کشور بخصوص عراق به ایران می آید و اغلب مردم استانهای خوزستان و سیستان و بلوپیستان را آزار می دهد، باشد نه اینکه در خصوص محورهای یاد شده.

با نگاهی به دلایل وجود ریزگردها در استان سیستان و بلوچیستان مشخص می شود که منشاء ریزگردهای جنوب شرق کشور و سیستان و بلوچیستان دو بخش تالابی و غیرتالابی است. به عبارت دیگر این ریزگردها منشاء داخلی دارد.

اما گفته می شود که در خوزستان منشاء ریزگردها خارجی است و از دست ما خارج بوده و از عراق می آید.
گرچه در اظهار نظرهای مسئولین سازمان حیط زیست و بخصوص ابتکار تاکید می شود که برای ریزگردهای خوزستان باید از خاک عراق اقدام شود سوال این است که وی برای ریزگردهای استان سیستان و بلوچیستان چه اقدامی کرده و چه برنامه و سیاستی در دست اجرا دارد؟

چرا این سازمان به نظر کارشناسان مبنی بر اینکه برای تثبیت شن های روان نیازی به مالچ پاشی نیست بلکه باید از منطقه نهبندان در خراسان جنوبی سنگریزه های کوچکتر از سیب ریخت و با غلطک آنها را صاف و محکم کرد، توجه نمی شود؟

آیا خانم ابتکار که برای منطقه نظر کارشناسی می دهد و در مورد بحران یمن و عربستان نسخه می پیجد، می داند بهتر است برای مهار ریزگردها در سیستان و خوزستان نسخه بپیچد؟
آیا وی می داند غلظت آلودگی هوا در سیستان بیش از ۱۳ برابر حد استاندارد است؟

آیا وی می داند که این میزان غظلت آلودگی سبب بروز مشکلات تنفسی و سایر بیماریهای ریوی را برای ساکنان این مناطق شده است؟

اظهار نظر و ارائه راهکار در خصوص مهار این ریزگردها مهمتر است یا بیان این جمله «تهران خواستار همکاری با سایر قدرت ها در خاورمیانه برای پیشبرد صلح است»

خانم ابتکار آیا بهتر نیست شما بجای اظهار نظر در خصوص تحولات منطقه و راهکار جهت حل بحران مذکور، سیاست های سازمان تحت امر خود برای مهار پدیده گرد و خاک و افزایش سرعت وزش ارائه کنید؟

آیا می دانید سرعت وزش باد در سیستان به بیش از ۸۰ کیلومتر می رسد؟

آیا می دانید سرعت طوفان شن در زابل به ۱۴۸ کیلومتر در ساعت می رسد، این طوفان به قدری سرعت دارد که زمین را کنده و تولید ریزگرد می کند؟

رئیس محترم سازمان محیط زیست آیا می دانید که شن های روان در برخی روستاهای زابل آنقدر است که مردم برای رفت و آمد به خانه های کوچه‌های پشتی نیاز به رفت و آمد از کوچه ها ندارند بلکه از پشت بام خانه‌ها می توان به خانه های همدیگر بروند؟

خانم ابتکار مصاحبه شما با بی بی سی مهمتر است یا توجه به دغدغه های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی؟

رئیس محترم سازمان محیط زیست بجای نشستن مقابل یک خبرنگار معاند نظام، مقابل مردم سیستان و بلوچیستان و خوزستان بنشینید و اظهار نظرهای آنها را گوش کنید.

سرکار خانم ابتکاربجای پاسخ دادن به سوالات نماینده رسانه معاند در خصوص تحولات منطقه که هیچ ارتباطی به شما و حوزه مسئولیت شما ندارد، به سوالات نمایندگان ملت در مجلس در خصوص ریزگردها و گرد و خاک ها که مهار نشده و ارتباط مستقیم به مسئولیت شما دارد، پاسخ دهید.
مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار