تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۹۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تعرفه گاز مشترکان خانگی افزایش یافت
تعرفه جدید گازبهای مشترکان خانگی در دولت نهایی شد که مطابق با این تعرفه متوسط قیمت گاز در بخش خانگی افزایش یافته است اما این افزایش با توجه به کاهش مصارف منجر به یک شوک قیمتی نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مطابق با فرمول جدید قیمت گذاری گاز خانگی 12 ماهه سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه پایانی سال تقسیم بندی شده است که الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یک از این دو دوره زمانی تفاوتهایی با یکدیگر دارند.
 
از 28 آذر ماه سال گذشته همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به پنج اقلیم (سرد یک، دو، سه، معتدل و گرمسیری) تقسیم بندی شده و  12 دامنه جدید مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال خواهد شد.
 
با توجه به اجرای سیاست شهرستانی – منطقه ای در محاسبه گازبهای مشترکان بخش خانگی، متوسط مصرف گاز طبیعی در 363 شهر ایران مطابق با پنج اقلیم آب و هوایی تعیین شد که بر این اساس شهرهای سردسیر مجاز به مصرف گاز بیشتری نسبت به شهرهای گرمسیری هستند.
بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها دولت باید از 15 فروردین ماه سالجاری جزئیات قیمت گذاری و نحوه محاسبه گازبهای بخش خانگی را اعلام می کرد که مطابق با گفته مسئولان شرکت ملی گاز جزئیات تعرفه جدید فردا یک اردیبهشت ماه به طور رسمی اطلاع رسانی خواهد شد.
 
اقلیم بندی ها حذف شد
 
مصطفی کشکولی معاون مدیر عامل شرکت ملی گاز اخیرا درباره آخرین تصمیمات گرفته شده برای محاسبه تعرفه گازبهای بخش خانگی در هفت ماهه نخست امسال به مهر گفته بود: در این مدت برای محاسبه گازبهای مشترکان خانگی اقلیم بندی شهرها لحاظ نخواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه با حذف اقلیم بندی در هفته ماهه نخست سالجاری تعیین گازبهای مشترکان خانگی به صورت یکسان محاسبه می شود، اظهار کرده است: با وجود آنکه در محاسبه گازبها برای فصول گرم سال اقلیم بندی در نظر گرفته نمی شود به منظور کمک به ساکنان مناطق سردسیر (اقلیمهای یک و دو)  یک ماه بیشتر از سایر مناطق محاسبه گازبهای آنها به روش اقلیمی انجام خواهد شد.
 
بر این اساس محاسبه گازبهای مشترکان خانگی اقلیمهای یک و دو از 15 آبان تا 15 فروردین در نظر گرفته می شود به طوری که از ابتدای آبان تا پایان فروردین محاسبه تعرفه گاز این دسته از مشترکان مطابق با اقلیم بندی انجام می شود.
 
افزایش 2 برابری گازبهای دستگاههای دولتی
 
جواد اوجی معاون وزیر نفت هم اخیرا با اشاره به تثبیت گازبهای صنایع، سی.ان.جی و افزایش 2 برابری گاز دستگاههای دولتی، اعلام کرده بود: به زودی جزئیات تعرفه گازبهای بخش خانگی اعلام می شود.
 
از سوی دیگر برای هفت ماهه نخست امسال قیمت برق دولتی به ازای هر متر مکعب از 100 تومان فصل زمستان سال گذشته به 200 تومان برای هفت ماهه اول امسال افزایش یافته است، ضمن آنکه گاز صنایع نیز به ازای هر متر مکعب 70 تومان برای هفت ماهه اول امسال تعیین شد که نسبت به فصل زمستان سال گذشته تغییری نشان نمی‌دهد.
 
همچنین در این مدت محاسبه گازبهای مشترکان خانگی به صورت پلکانی محاسبه خواهد شد و مسئولان شرکت ملی گاز تعیین قیمت گاز خانگی به صورت تصاعدی را به طور کامل رد می کنند.

افزایش تعرفه گازبهای خانگی در 7 ماهه نخست سال
 
به گزارش مهر، با برگزاری نشستها و جلسات کارشناسی متعدد از اسفند ماه سال گذشته تاکنون در نهایت تعرفه جدید گازبهای مشترکان خانگی در دولت نهایی شده است که پیش بینی می شود این تعرفه در ساعات پایانی امشب و یا فردا یک اردیبهشت ماه به طور رسمی اعلام شود.
 
پیگیریهای خبرنگار مهر نشان می دهد که تعرفه گازبهای خانگی در 7 ماهه نخست امسال افزایش یافته است اما به نظر می رسد با توجه به کاهش قابل توجه مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی در فصول گرم سال حجم بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی را شوک زده نخواهد کرد.
 
مطابق با اعلام شرکت ملی گاز ایران تعرفه جدید مشترکان خانگی از 15 فروردین ماه سالجاری محاسبه می شود ضمن آنکه برنامه ریز یهای گسترده ای برای صدور قبوض گاز به صورت یک ماهه در سطح وزارت نفت آغاز شده است.
 
در پنج ماهه نخست سال گذشته متوسط قیمت گاز طبیعی در بخش خانگی حدود 700 ریال به ازای هر متر مکعب تعیین شد که عدم رعایت الگوهای مصرف منجر به افزایش گازبهای تعدادی از مشترکان شده بود.
 
در همین حال شرکت ملی گاز ایران فروردین ماه امسال با انتشار گزارشهایی اعلام کرده بود: تا پایان اسفند ماه سال گذشته حجم بار مالی قبوض 75 درصد از مشترکان خانگی ماهانه کمتر از 30 هزار تومان بوده است ضمن آنکه در این مدت بار مالی قبض گاز نزدیک به 90 درصد مشترکان ماهانه کمتر از 50 هزار تومان محاسبه شده است.
 
مطابق با این گزارش رسمی در سه ماهه نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تنها کمتر از یک درصد مشترکان گاز خانگی با رویت قبض‌های نجومی و چند میلیون تومانی شوکه شده اند که این دسته مشترکان با مصرف ماهانه بیش از 750 تا 800 متر مکعب الگوهای تعیین شده را رعایت نکرده اند.
 
بر اساس جداول تعریف شده مشترکان گاز خانگی که مصرف آنها مطابق با پله اول و دوم باشد قبوض سبز دریافت می کنند و مشترکانی که مصرف گاز آنها در پله های سه، چهار و پنج باشد، قبوض زرد دریافت خواهند کرد.
 
همچنین آن دسته ازمشترکانی که مصرف گاز طبیعی آنها در ردیف پله های ششم تا دوازدهم قرار می گیرد قبوض قرمز دریافت خواهند کرد که میزان بار مالی قبوض گاز این دسته از مصرف کنندگان افزایش قابل توجه ای نسبت به گذشته پیدا می کند.
 
جداول قیمت گاز مشترکان قبل و بعد از هدفمندی یارانه ها
 

نوع مصرف

قیمت 5 ماهه پایانی سال(ریال) قیمت قبل از هدفمندی یارانه ها(ریال)
معدل خانگی 700  100 تا 130
نیروگاه 800  49.3
صنعتی (عمده و غیر عمده) 700  158.5
CNG 3000  400
دولتی 1000  700
کسب و خدمات 1000  250
سایر 600  250
کشاورزی و دامپروری 600  158.5


:
:
:
آخرین اخبار