تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۸۹۶۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ابتکار: در مدیریت منابع آب، به همه نقاط یکسان نگاه می‌کنیم
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رایزنی‌هایی با کشور عراق در خصوص مقابله با پدیده ریزگردها و حذف کانون‌ها انجام شده اما متاسفانه به دلیل شرایط ناامنی در این کشور، امکان اجرایی شدن برنامه‌های مورد نظر وجود ندارد.

معصومه ابتكار در نشست خبري كه امروز ( 19 خردادماه) در اهواز برگزار شد، اظهار كرد: با تصميمات گرفته شده در سطح ملي و استاني آبگيري​هاي خارج از حفاظت از محيط زيست كه با دايك‌بندي در تالاب هورالعظیم انجام مي‌شد؛ متوقف و سال گذشته آب وارد هورالعظيم شد. با ورود اين آب، اكنون بخش​هايي از اين تالاب هورالعظيم احيا شده است. اين كار همچنان ادامه مي​يابد به طوري كه اكنون نيزارهاي بسيار زيبا و آبي با كيفيت و خوب كه در آن آبزيان بومي وجود دارند، در تالاب ديده مي​شود.

وي افزود: ارزش اقتصادی تالاب هورالعظيم بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط سازمان حفاظت محيط زيست براي هر هكتار 15 هزار دلار است؛ اين عدد بسيار ارزشمند است و ما بايد به آن توجه کرده و تالاب هورالعظيم را جدي بگيريم.

ریيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به فعاليت​هاي شركت نفت در تالاب هورالعظيم عنوان كرد: با هماهنگي​هاي صورت گرفته با وزارت نفت از دخل و تصرفات فعاليت​هاي نفتي جلوگيري كرديم و در صدد هستيم تا اين فعاليت​ها را به حداقل برسانيم.

ابتكار بيان كرد: هورالعظيم خدمات بزرگي براي خوزستان و كشور دارد. اگر این تالاب آب داشته باشد ديگر كانون گردوغبار نداريم و از طرفي جاذبه گردشگري زيبا و كم​نظيري در كشور است و برنامه​ريزي​هايي در حال انجام است كه از جاذبه​هاي گردشگري اين تالاب استفاده شود.

وی تصریح کرد: ما با یک هیات فرابخشی به خوزستان آمده‌ایم تا موضوع ریزگردها را بررسی کنیم. بر اساس مصوبه دولت دربهمن ماه سال گذشته اقدامات فراوانی در رابطه با کاشت نهال و مالچ پاشی در جهت مقابله با گرد و غبار انجام شد. این کار قرار است استمرار پیدا کند و از نیمه دوم امسال نیز دوباره اجرا شود. تاکنون اقدامات خوبی در زمینه کاشت نهال در کانون‌های گردوخاک انجام شده است به طوری که 8 هزار نهال‌کاری انجام شده و 6 هزار و 300 عدد نهال نگهداری شده است. مشاهدات ما نشان می‌دهد این نهال‌کاری‌ها خوب جواب داده و شرایط خوبی را فراهم کرده است. برای ادامه این کار اعتباراتی از وزارت نفت تامین شده و مابقی نیز امسال تامین خواهد شد تا در روند کار سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور تسریع یابد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: سند استانی مقابله با پدیده ریزگردهای خوزستان با حضور و مشارکت تمامی دستگاه‌ها تا پایان خردادماه نهایی می‌شود که در این سند تکالیف، برنامه‌ها، اعتبارات و زمان‌بندی اجرای برنامه‌ها مشخص خواهد شد.

ابتکار با اشاره به کانون‌های خارجی و داخلی گرد و خاک گفت: رایزنی‌هایی با کشور عراق در خصوص مقابله با پدیده ریزگردها و حذف کانون‌ها انجام شده اما متاسفانه به دلیل شرایط ناامنی در این کشور امکان اجرایی شدن برنامه‌های مورد نظر وجود ندارد. بر همین اساس نامه‌ای به سازمان ملل ارسال کردیم تا حمایت این سازمان را در جهت مقابله با این پدیده و آثار اجتماعی، اقتصادی و تغییر اقلیمی که ایجاد کرده، جلب کنیم.

وی یادآور شد: هیاتی از سوی دولت و سازمان حفاظت و محیط زیست در مذاکرات کنواسیون رامسر در اوروگوئه حضور پیدا کردند و کارگاهی در ارتباط با هورالعظیم برگزار شده که با همکاری کارشناسان بین‌المللی در کشور عراق انجام گرفته است. پیشنهاد ما در رابطه با مدیریت هورالعظیم، نگاه بین‌المللی است تا حمایت‌های این کنوانسیون جلب شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بر اساس مصوبات دولت اقداماتی در جهت مقاوم‌سازی شهرها و فضاهای عمومی اعم از استفاده از تصفیه هوا در وسایل حمل و نقل عمومی انجام گرفته تا خدمات‌رسانی در هنگام وقوع طوفان و گرد و غبار بهتر شود.

ابتکار با اشاره به مدیریت منابع آب در سطح کشور اظهار کرد: ما برای مدیریت منابع آب کشور به همه نقاط یکسان نگاه می‌کنیم همان‌طور که برای کارون و کرخه تلاش می‌کنیم برای زاینده‌رود هم این کار را انجام می‌دهیم و اگر بخواهیم به یک حوضه توجه کنیم این یک نگاه مقطعی و بخشی است؛ در بحث آب باید نگاه جامع و توزیع منطقی داشته باشیم.

وی ادامه داد: قطعا حفاظت از کارون و احیای تالاب‌های خوزستان در شورای عالی آب مورد توجه قرارگرفته است. رسیدگی به کانون‌های داخلی گرد و خاک خوزستان در سند مقابله با ریزگردها پیش‌بینی شده است. حدود 340 هزار هکتار کانون گرد و غبار در خوزستان وجود دارد که 280 هزار آن وضعیت بحرانی دارد و نیازمند آن است که مورد توجه ویژه قرار گیرد. بر اساس مصوبه دولت اکنون 30 هزار هکتار از این حجم توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع در حال احیا است.

ابتکار بیان کرد: وزارت بهداشت تاکنون در بحث کاهش آلودگی رودخانه کارون اقدامات خوبی انجام داده به طوری که بیمارستان‌های خوزستان جهت رفع آلودگی اقدام به ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب اقدام کرده‌اند. امیدواریم این کار استمرار پیدا کند و در همه نقاط دیگر استان انجام شود.

وی عنوان کرد: رفع آلودگی تنها وظیفه سازمان محیط زیست نیست و هیچ کدام از برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست تک‌سازمانی نیست بلکه با همکاری سایر دستگاه‌ها و به صورت فرابخشی انجام می‌شود و در غیر این صورت به هیچ نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آتش‌سوزی در برخی جنگل‌های کشور گفت: برای استان‌هایی که در معرض تهدیدی آتش‌سوزی هستند، مانور آتش‌سوزی برگزار می‌کنیم. تاکنون در استان‌های گلستان و لرستان این مانور برگزار شده است و تا قبل از ماه رمضان در سه استان دیگر نیز انجام خواهد شد. در خوزستان نیز با بررسی بیشتر در آینده‌ای نزدیک این کار انجام خواهد گرفت اما تاکنون گزارشی از آتش‌سوزی در خوزستان به ما داده نشده است.

ابتکار با بیان این‌که در دولت یازدهم اختصاص اعتبارات عمرانی منوط به ارزیابی زیست‌محیطی طرح‌ها است، اظهار کرد: در این دوره هیچ طرحی بدون ارزیابی زیست‌محیطی اجرا نخواهد شد. طرح‌هایی از قبل در کشور بوده‌اند که بدون ارزیابی اجرا شده‌اند و اکنون متوقف شدند. از این پس نیز در جهت بهبود طرح‌های توسعه کشور همه طرح‌ها با ارزیابی زیست‌محیطی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به انتقال آب از حوضه های خوزستان به فلات مرکزی عنوان کرد: اولویت ما در بحث انتقال، آب شرب است و هیچ فرقی ندارد که این آب به کجا منتقل می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمام تاکیدات و ضوابط اجرای طرح‌های انتقال آب از کارون به استان‌های دیگر فقط به منظور تامین آب شرب است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار