تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۸۹۶۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیا برداشت آب آشامیدنی از کارون با اطمينان انجام می‌شود؟
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه  شوراي حفاظت كيفي كارون گفت: رودخانه كارون يك شاهرگ حياتي نه تنها براي خوزستان بلكه براي كشور به شمار مي​رود و حفاظت و احياي آن از هدف‌گذاري​هايي است كه دولت يازدهم به طور جدي در دستور كار خود قرار داده است.

معصومه ابتكار عصر امروز (19 خردادماه) در جلسه شوراي حفاظت كيفي رودخانه كارون كه در مهمانسراي استانداري خوزستان برگزار شد، اظهار كرد: خوشبختانه با توجه خاصي كه استاندار خوزستان و مجموعه همكاران وي به مسائل كارون و رفع معضلات آن دارند، شاهد برداشتن گام​هاي نتيجه​بخشي در اين زمينه خواهيم بود.

وي ادامه داد: بايد نقطه به نقطه منابع آلايندگي رودخانه كارون شناسايي شود. البته اين اقدام بايد هر چه سريع​تر انجام شود زیرا اين رودخانه در بحث توليد انرژي، كشاورزي، شيلات و گردشگري نقش موثري دارد.

ریيس سازمان حفاظت محيط زيست تصریح کرد: برداشت آب شرب از اين رودخانه مساله مهمي است كه در حال انجام است. بايد گفت که كارون هنوز به آن كيفيت لازم نرسيده تا بگوييم كار برداشت آب آشامیدنی از آن، با اطمينان در حال انجام است.

وی افزود: برداشت آب شرب از كارون از نظر بهداشتي، اقتصادي و اجتماعي بسيار حائز اهميت است و بنابراين بايد براي اين مساله برنامه​ريزي درستي كرد.

آیا برداشت آب آشامیدنی از کارون با اطمينان انجام می‌شود؟

ابتكار در ادامه به وضعيت فاضلاب شهري در كشور اشاره كرد و گفت: متاسفانه در همه جاي كشور طرح​هاي فاضلاب عقب است كه اين موضوع دلايل متعددي دارد. در دوره​اي، كاملا نسبت به اجراي طرح​هاي آبفا غفلت شد و اكنون نيز اجراي اين طرح​ها پرهزينه است. البته خيلي از استان​ها راهكارهايي در اين زمينه ارائه كرده​اند ولی دستيابي به راه حلي مناسب در اين مورد، نيازمند مشاركت شهرداري​ها، دولت و مردم است.

وي ادامه داد: اعتبارات دولت نيز در اين زمينه تاكنون قطره​چكاني بوده و تصوير روشني از اين موضوع نداريم كه دولت چه برنامه​اي را مي​تواند در زمينه حل موضوع فاضلاب پيش​بيني كند. البته ریيس‌جمهور در خصوص مسائل مربوط به محيط زيست، آلودگي آب و حفاظت از آب و تالاب​ها بسيار جدي است لذا اميدواريم بتوانيم اعتباراتي براي اين مورد پيش​بيني كنيم. اما پيشنهاد مي​كنم يك برنامه اقتصادي در خصوص كارون در دستور كار شوراي حفاظت كيفي اين رودخانه قرار بگيرد شايد راه حل​هايي براي اين موضوع پيدا شود و مقداري از اين شرايط دشوار خارج شويم.

ریيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: براي رفع آلايندگي آب بايد با برنامه و با سرعت و اطمينان كافي اقدام شود. مساله كميت و حفاظت از منابع آب و مديريت صحيح اين منابع از اولويت​هاي دولت است و بسياري از سياست​هاي گذشته در اين زمينه اكنون در حال بازنگري است.

وی بیان کرد: اكنون حق​آبه طبيعت پس از حق​آبه رودخانه و تالاب از سوي دولت به رسميت شناخته شده اين در حالي است كه در گذشته كمتر به رسميت شناخته شده بود. از طرفي ديگر به دلايل مختلف تداخل تصرفات و انتقال آب خيلي اوقات انجام شده ولي مطالعات زيست محيطي نداشته يا اين مطالعات در سطح بسيار ضعيفي انجام شده است.

ابتكار اظهار كرد: خوشبختانه اكنون انجام مطالعات زيست‌محيطي براي هر طرحي ضرورت شناخته شده و شرايط سخت و جدي براي اين موضوع قرار داده​ايم كه اميدواريم با هدف​گذاري و اقداماتي كه در استان انجام مي​شود به دستاوردهاي خوبي در اين زمينه دست يابيم و نسبت به بهبود كيفيت آب اطمينان لازم حاصل شود.

وي همچنين در اين جلسه به موضوع آلودگي هواي شهر اهواز اشاره كرد و افزود: بازنگري طرح جامع كاهش آلودگي هوا انجام شده و اين بسيار حائز اهميت است كه در اين زمينه به روز باشيم و تمام عوامل آلودگي هوا را در كنار هم مد نظر قرار دهيم تا يك برنامه منسجم با هدايت و راهبري استاندار براي كاهش آلودگي هوا و ارتقاي كيفيت شاخص​هاي هواي اهواز تدوين شود.

معاون ریيس‌جمهور با بيان اين‌كه كيفيت هواي اهواز طي 22 ماه گذشته بهتر شده است، اظهار كرد: توزيع گازوئيل يورو 5 يكي از اقداماتي بود كه در جهت ارتقاي كيفيت هواي اهواز انجام شد. در ادامه اين اقدامات بايد توزيع بنزين يورو 4 نيز به طور كامل اجرايي شود و در صورتي كه فاز دوم طرح آماك به طور كامل اجرايي شود، و مشكلات حمل و نقل عمومي و مترو نيز حل شود، مي‌توان بسيار اميدوار بود كه مردم اهواز در هواي بهتري نفس بكشند.

ابتكار عنوان كرد: در موضوع كاهش آلودگي هوا دستگاه​هاي مختلفي از جمله شوراي شهر، شهرداري و صنايع نقش كليدي دارند و لازم است با يكديگر همكاري داشته باشند كه اين موضوع نياز به مديريت دقيق همراه با يك زمان‌بندي مناسب دارد.

وي خاطرنشان كرد: اگر در اين زمينه به صورت منسجم هماهنگ با اراده جدي و با نگاهي علمي و كارشناسي حركت كنيم، قطعا مي​توان به نتايج قابل قبولي دست يابيم. همان‌طور كه شاهد بوديم بر اساس اقدامات وزارت نفت در سال 93، تهران 44 روز هواي سالم داشته است. همين طور شهرهاي كرج، اصفهان و تبريز نيز اين شرايط را دارا بوده‌اند البته اين به مفهوم رفع مشكل نيست اما نشان مي​دهد چنانچه منسجم و بر اساس يك برنامه علمي حركت كنيم، مي​توانيم در مورد موضوعاتي چون آلودگي هوا به نتايج ملموس و قابل سنجش دست پيدا كنيم.

ریيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه جلسه شوراي حفاظت كيفي كارون در اهواز، الگوي رفتاري مصرف در كشور را الگوي نادرستي عنوان كرد و گفت: ما در اين زمينه نيازمند رفتار درماني هستيم و در همه اين موضوعات از جمله مساله شرب، كشاورزي و صنعت، الگوي مصرف در كشور بايد اصلاح شود.

ابتكار نقش رسانه​ها را در آگاه​سازي، اطلاع​رساني و جلب مشاركت مردمي در پيشبرد اين برنامه​ها بسيار كليدي دانست و افزود: مشاركت مردم را در اين زمينه نبايد ناديده بگيريم. تشكل​ها و مردم در اين زمينه مي‌تواند بسيار كمك كند. با توجه به نامگذاري به جاي امسال از سوي مقام معظم رهبري، رسانه​ها مي​توانند در بحث ايجاد همدلي و همزباني كه مسئله مهمي در كشور محسوب مي​شود، كمك كنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
0
0
مردم بیچاره باید چکار کنن ؟؟؟؟؟ دستشوی نرن ؟ اب نخورن ؟ بنزین نزنند ؟ لباس نشورن ؟ کار نخوان ؟ حقوق به ریال بگیرن ؟ هزینه به دلار بدن به دولت ؟ افسردگی نگیرن ؟ ازدواج کنن ؟ بچه زیاد بیارن ؟ معتاد بشن ؟ یا نشن ؟ چرا مردم قاطی میکنین مگه چی دستشون بوده و هست مگر شما مدیران لایق این دولت نیستید ؟ کی و از کجا شما رو کشف کرده که همه جا اباد شده همه خوشحالن فقر ریشه کن شده و بیکاری رخت بر بست بخدا نمیدونم از کجا شما رو کشف کردن
:
:
:
آخرین اخبار