تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۸۹۶۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استفاده از بانک اطلاعاتی هواشناسی برای مقابله با ریزگردها
ریيس سازمان هواشناسي كشور گفت: تعیین غلظت گرد و خاک تاکنون در دستور كار هواشناسي قرار نداشته است ولی رصد پديده گرد و خاك همواره در دستور كار بوده و بر اساس قوانين هواشناسي جهاني، ديدباني و گزارش شده است.

داوود پرهیزکار در جلسه کارگروه مقابله باریزگردها که امروز در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار كرد: از ابتدا تا کنون، پديده​هاي مختلف جوی در اين سازمان رصد شده و پيش‌بيني آن صادر مي​شده که در این زمینه، بانك اطلاعاتي 50 ساله‌ای در كشور داريم. گرد و خاك نیز يكي از آيتم​هاي موجود در اين بانك است و اگر نياز به مطالعه باشد، می‌توان از این اطلاعات استفاده کرد.

وی افزود: اطلاعات هواشناسی، بدون توجه به موضوع غلظت گرد و خاک بوده زیرا موضوع غلظت، تاکنون در دستور كار هواشناسي قرار نداشته است ولی رصد پديده گرد و خاك همواره در دستور كار هواشناسي بوده و بر اساس قوانين هواشناسي جهاني، ديدباني و گزارش شده است.

پرهیزکار ادامه داد: مطابق مصوبه هيات وزيران در اسفند 93 درباره مقابله با ریزگردها، وظايفی به سازمان هواشناسي محول شد. توسعه و تجهيز شبكه ديده​باني ريزگردها در سطح زمين و جو بالا با 90 میلیارد ريال اعتبار، توسعه سامانه پردازش، پيش‌آگاهي و هشدار پديده ريزگردها و اطلاع​رساني سريع با 47 ميليارد ريال اعتبار، تعيين الگوهاي جوي موثر بر توليد ريزگردها در فصول مختلف با 5 ميليارد ريال اعتبار و شناسايي و تعيين كانون​هاي توليد ريزگردها، اولويت​بندي كانون​هاي موثر و اعلام آن به دستگاه​هاي ذي‌ربط با 6 ميليارد ريال اعتبار، مجموع این وظایف است.

ریيس سازمان هواشناسي كشور گفت: با توجه به امكانات محدود ملي خود نیز اقداماتي در سازمان هواشناسی انجام شد. در بحث توسعه و تجهيز شبكه ديده‌باني ريزگردها در سطح زمين و جو بالا، سازمان هواشناسي اعتباری برای ایحاد سه ايستگاه پايش گرد و غبار، سنجش گازها و آلودگي هوا و باران اسيدي اختصاص داد كه هر سه موضوع از اهميت بالايي برخوردارند.

وي افزود: در برنامه دوم تحت عنوان توسعه و سازمان پردازش و پيش‌آگاهي؛ خريد و نصب و راه​اندازي اوليه مدل EURAD و بررسی توزيع و انتشار ريزگردها در منطقه ايران با همكاري پژوهشكده هواشناسي و دانشگاه كلن آلمان انجام شد.

پرهيزکار عنوان كرد: در برنامه سوم نیز تحت عنوان الگوهاي جوي موثر بر توليد ريزگردها در فصول مختلف، پروپوزال اين پروژه تهيه شده كه در صورت ابلاغ اعتبار به مرحله اجرا در خواهد آمد.

وي گفت: همچنین در زمینه برنامه چهارم، تحت عنوان شناسايي و تعيين كانون​هاي توليد ريزگردها، اولويت​بندي كانون​هاي موثر و اعلام آن به دستگاه​هاي ذي‌ربط و تشكيل جلسه با نمايندگان سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان جنگل​ها و مراتع انجام و قرار شد در كاری مشترك، سازمان‌هاي ياد شده داده​هاي مورد نظر را ارسال كنند تا سازمان هواشناسي بتواند استارت آن را بزند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار