تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۸۹۶۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نهال‌کاری در کانون‌های گرد و خاک از نیمه دوم سال
ریيس سازمان جنگل​ها، مراتع و آبخيزداري گفت: كشور ما 32 ميليون هكتار بيابان دارد و 20 ميليون هكتار آن تحت تاثير فرسايش بادي و 7.7 ميليون هكتار آن نیز از كانون​هاي بحراني بيابان​زا است.

دكتر خداكرم جلالي در جلسه کارگروه مقابله باریزگردها که امروز در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار كرد: در خوزستان نیز 1.2 ميليون هكتار بيابان وجود دارد که از این میزان، 340 هزار هكتار جزو كانون​هاي بحراني است و 280 هزار هكتار آن نیز جزو كانون​هاي درجه یک است.

وی افزود: تاکنون در وسعت حدود 80 هزار هكتار از این اراضی در جهت مقابله با گرد و خاک کار شده است؛ در این زمینه جنگل​كاري و نهال​كاري در سطح 50 هزار هكتار، بذركاري و بذرپاشي در 10 هزار هكتار و مالچ​پاشي در حدود 20 هزار هكتار انجام شده است.

جلالی گفت: بر اساس مصوبه دولت در زمینه مقابله با ریزگردها كه در اواخر سال گذشته به تصويب رسيد، اقدامات مقدماتي انجام شده است. عمليات مربوط به حوزه كار ما اعم از نهال​كاري و بذركاري نياز به رطوبت هوا و بارندگي دارد كه باید​ اين تمهيدات را فراهم كنيم و از نيمه دوم سال 94 اين عمليات انجام خواهد شد.

 ریيس سازمان جنگل​ها، مراتع و آبخيزداري عنوان کرد: نكته مهم در رابطه با منشايابي گرد و غبار داخلي است که در این زمینه مطالعات گسترده​اي در كانون​هاي بحراني داشتيم. با توجه به اين‌كه جنوب شرقي اهواز، كانون ایجاد گرد و غبار بهمن ماه سال گذشته خوزستان بود؛ این منطقه به صورت دقيق توسط همكاران ما در منابع طبيعي خوزستان و مركز نقشه​برداري و بررسي شده و كانون​ها دقيقا شناسايي شده‌اند. در این بررسی‌ها، عملياتي كه بايد در هر كدام از مناطق انجام شود، تعيين شده و اميدواريم با تامين اعتباري كه به زودي فراهم مي​شود، تعهدات سال 94 را انجام دهيم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار