تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۸۹۶۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ابتکار: امکان تاخیر در مقابله با ریزگردها وجود ندارد
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت با تمام توان براي مقابله با پدیده ریزگردها و مديريت آن ورود كرده است.

معصومه ابتكار که امروز به همراه هیاتی متشکل از معاونان پنج وزارتخانه برای بررسی وضعیت گرد و غبار و تالاب‌ها به خوزستان سفر کرده است؛ در جلسه کارگروه مقابله با ريزگردها در استانداری خوزستان، اظهار كرد: از استاندار خوزستان بابت تلاش​هاي ارزنده در جهت هماهنگي و پيگيري​هاي لازم در سطح استان، تشکر می‌کنیم. این تلاش‌ها حاكي از همكاري خوب در سطح استان در زمينه موضوع ريزگردها و اجرايي شدن مصوبه دولت و برداشتن گام​هايي است كه با همه مشكلات و كاستي​ها به خوبي در جريان است.

وی افزود: با توجه به مصوبه دولت در زمینه مقابله با پدیده ریزگردها كه در سال گذشته تصویب شد، در آن موقع بازديدی هوايي از استان داشتیم و طی آن بازدید، سازوكارهاي استاني برای اجرای اين مصوبه تعیین شد.

ابتکار ادامه داد: همچنین در بازديدی که از مسیر اهواز به سمت ماهشهر داشتیم، دیدیم این منطقه يكي از كانون‌های ایجاد گرد و غبار در خوزستان است. این منطقه بدترين كانون ایجاد گرد و خاک است كه در آن اراضي كشاورزي به دليل زراعت ديم و کاهش بارندگي، رها شده و در حاضر بسیاری از آن اراضي ديگر كشت نمي​شوند.

وی گفت: مساله گرد و غبار استان خوزستان براي دولت يازدهم از اهميت فوق​العاده​اي برخوردار است و دولت با تمام توان خود براي مقابله با اين مساله و مديريت آن ورود كرده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: ارائه گزارش​هاي بسيار خوب از جانب سازمان​هاي مختلف كشور حاكي از اراده جدي براي ادامه برنامه​ها در زمينه مقابله با ريزگردها است.

وی تصریح کرد: بسیاری از كارهايي كه سازمان جنگل‌ها و مراتع در سال‌هاي قبل انجام داده، با وجود همه خشكسالي​ها و مشكلات، كماكان از عوامل تثبيت كننده گرد و غبار محسوب مي​شوند. بعضي كارهاي انجام شده و گونه​هاي انتخاب شده و شيوه​ها درست بوده و بايد از اين تجربيات و همچنين تجربيات نوين براي حل معضل ريزگردها استفاده كرد.

ابتکار گفت: پيشنهاد مي​كنم در زمینه مقابله با ریزگردها با كمك دكتر مقتدايي، از مشاركت مردم بيشتر استفاده شود و يك جريان اجتماعي در اين رابطه شكل بگيرد. با توجه به وسعت بسيار زياد این پدیده، اگر نتوانيم با زمان پيش رويم و سرعت و كيفيت كافي را نداشته باشيم؛ با تاخيرها و رشد فزاينده كانون​هاي گرد و غبار، کارها نتيجه كافي نخواهد داشت.

وی با اشاره به حادثه پیش آمده برای قایق حامل مسئولان در جریان بازدید امروز از تالاب هورالعظیم، عنوان کرد: در بازدید امروز از تالاب هورالعظیم، دیدیم که کماکان از دو دریچه آب به تالاب وارد می‌شود و بخش احیاشده، بسیار سرسبز و سرحال بود. شاید به خاطر این بود که ما ذوق‌زده شدیم و خواستیم به زیر آب هم سر بزنیم! البته ماهیان خوب و لاک‌پشت‌های مختلفی در تالاب دیدیم، به ویژه لاک‌پشت فراتی که گونه‌ای در معرض خطر است را هم دیدیم که به استقبال ما آمده بودند!

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ادامه پیگیری‌ها در زمینه احیای تالاب‌های خوزستان، افزود:  همه مناطق کشور مهم هستند و هیچ تبعیضی بین آنها قائل نیستیم. همه تالاب‌ها باید حفاظت شوند و همه رودخانه‌های کشور باید احیا شوند.

وی ادامه داد: ما منابع آب محدودی داریم و باید در مدیریت آنها مخصوصا رودخانه کارون و تالاب‌های خوزستان به دلیل اهمیت ویژه آنها توجه بیشتری شود ولی در کنار همه اینها تقاضایی که در بخش کشاورزی داریم اصلاح الگوی مصرف آب است.

ابتکار تصریح کرد: میزان برداشت از منابع آب باید بازنگری و اصلاح جدی شود؛ با این الگوی فعلی کشاورزی، برداشت آب و میزان مصارف از آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی و رودخانه‌ها و سدها نمی‌توان ادامه داد.

وی گفت: باید برنامه‌های ملی خود را در مدیریت منابع و مصارف آب با وضعیت موجود انطباق دهیم و امکان تاخیر در زمینه مقابله با ریزگردها وجود ندارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان ضمن اشاره به برگزاری کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار که 12 تا 14 اسفندماه سال جاری در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار خواهد شد، اظهار کرد: حتما باید کاربردی کار شود و از تشریفات اجتناب کنند زیرا طبق دستورالعمل دولت در سال جاری و کاهش هزینه‌های جاری، ابلاغ شده است که برگزاری سمینارها تقریبا محدود به موارد بسیار کاربردی و ضروری باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار