تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۸۷۹۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رضا بوعذار: قربانی اختلافات شدم/هدفم کسب سهمیه المپیک است

ركورددار دو 400 متر داخل سالن ایران دلش از عدم‌حمایت‌ها پر است و می‌گوید قربانی اختلافات شده است اما بازهم به این رشته برگشته و هدفش کسب سهمیه دو 400 متر بامانع المپیک ریو است.

رضا بوعذار از شرایط حاکم بر دو و میدانی ایران انتقاد کرد و معتقد است دو و میدانی ایران همانند کشتی شکسته‌ای است که سرانجام به گِل خواهد نشست.

گفت‌وگو با این قهرمان خوزستانی را در زیر می‌خوانید:

اهدای مدال به خانواده دو شهید

دارنده نشان طلای مسابقات داخل سالن 2011 آسیا در ابتدا درباره اهدای دو مدال خود به خانواده های سردار شهید هاشمی و تقوی، گفت: بعد از بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو نه تنها من بلکه بیشتر ملی‌پوشان شرایط بدی داشتیم و متاسفانه پس از آن، زمانی که می‌خواستم برای مسابقات قهرمانی ایران که کسب سهمیه آسیایی کوپه ژاپن و جهانی استانبول بود آماده شوم، همسترینگم پاره شد و آسیب دیدم و شرایط بسیار بدی داشتم. اواخر سال 2011 بود كه خبر پیدا شدن پیكر سردار شهید علی هاشمی داده شد و همان موقع خانواده من نذر كردند كه اگر من در مسابقات آسیایی چین هر مدالی را كسب كنم، آن را به خانواده سردار شهید هاشمی تقدیم كنم و خدا را شكر من توانستم در این مسابقات ركورد ایران را بزنم و ورودی مسابقات جهانی استانبول را هم به دست آورم و پس از آن نذر خانواده‌ام را ادا و مدال طلایم را به خانواده شهید هاشمی تقدیم كردم.

وی با اشاره به اهدای دیگر مدال خود به خانواده شهید تقوی نیز گفت: این اقدامات برای من خوشایند بوده و نتایج خیلی خوبی برای من داشته است و در زندگی به من بسیار کمک کرده است. در این راستا من باز بر خودم تکلیف دانستم كه مدال دیگرم را به خانواده سردار شهید تقوی تقدیم كنم، چرا كه شهید تقوی مردی بزرگ بود و دین خود را به اسلام ادا كرد و من هم باتوجه به تصمیمی كه داشتم، در روز مادر مدال خودم را به مادر این شهید اهدا کردم.

پرافتخارترین دونده 400 متر ایران

این دونده خوزستانی در ادامه درباره اتفاقاتی که در این چند سال برای او افتاد و در مقطعی باعث دوری او از این رشته شد، عنوان کرد: نمی خواهم از خودم تعریف كنم ولی به جرات می توانم بگویم که پس از مرحوم انتظاری، من پرافتخارترین دونده 400 متر ایران هستم. من دارنده اولین مدال تاریخ دوهای سرعت ایران در رده سنی جوانان هستم و در کل باتوجه به این‌که 9 مدال در دو 400 متر به دست آوردم، پرافتخارترین دونده ایران در این ماده هستم ولی از سوی مسوولان هیچ حمایتی نشده‌ام. من در ابتدا دروازه‌بان تیم‌ملی دانش‌آموزان ایران بودم و در رده سنی جوانان، رکورد دو و میدانی رده سنی بزرگسالان ایران را پس از 32 سال زدم. پس از آن هم ما این همه دونده به كمپ‌ها و اردوهای مختلف فرستادیم و زیر نظر بهترین مربیان کار کردند ولی فقط هاشمی توانست ركورد من در ماده 400 متر را بزند.

قربانی اختلافات

وی که معتقد است قربانی اختلافات شده است، ادامه داد: در هر صورت من به هیچ صورتی نه از سوی استان خودم و نه از سوی مسوولان فدراسیون، حمایت نشدم و به جرات می توانم بگویم که من قربانی اختلافات فدراسیون و اداره كل ورزش و جوانان استان شدم. من قهرمان ملی و آسیایی هستم و یادم هست در مقطعی برای ورود به پیست دو و میدانی ورزشگاه تختی اهواز با مشكل مواجه بودم و من را راه نمی دادند در حالی که اگر از رضا بوعذار حمایت می شد علاوه بر قهرمانی در آسیا، می توانست در جهان هم مدال كسب كند ولی هیچ كسی از من حمایت نکرد. البته خیشكاران، رییس هیات دو و میدانی استان، 9 سال مربی من بود و من را تر و خشك كرد و من را تمرین داد ولی در کل باتوجه به این که مسافت خانه ما تا اهواز 135 کیلومتر بود، شرایطم برای تمرین در این جا سخت بود.

بوعذار بیان کرد: مدتی پیش طی صحبتی که با معاون اداره كل ورزش و جوانان استان داشتم به او گفتم که من قهرمان ملی هستم و همه من را می شناسند، از شما خواهش می کنم به این رشته توجه کنید ولی او به من گفت تو برای خودت قهرمان شدی و چه چیز آن برای من است؟! به هر حال من در این رشته وظیفه ام را انجام داده ام و 9 مدال آسیایی كسب كرده ام در حالی كه یك قدم هم برای من برداشته نشد.

رضا بوعذار: قربانی اختلافات شدم/هدفم کسب سهمیه المپیک است

دو و میدانی خوزستان بی‎حامی

وی با بیان این که دو و میدانی استان بودجه ای ندارد، گفت: برای مسابقات قهرمانی كشور اخیر بودجه ای برای اعزام بازیکنان نداشتیم و با این شرایط انتظار داریم كه دو و میدانی ما پیشرفت کند؟ مسوولان اگر بخواهند، همه چیز شدنی است؛ چرا باید چند تیم در لیگ های بسکتبال و فوتبال داشته باشیم ولی در دو و میدانی تیم نداشته باشیم؟ این كه تیم های ما زیر نظر اسپانسر نیستند ضعف مدیریت را نشان می دهد. چرا نفت تهران، آب و برق گلستان و گاز خراسان باید در دو و میدانی تیم داشته باشند ولی ما نه؟ نفت متعلق به استان ما است ولی بعد تهران تیم می دهد. اگر نمی توانند به اسم نفت تیم دهند حداقل این رشته را زیر نظر شرکت های فولادخوزستان یا ملی حفاری ببرند. ما یك سال زیر نظر فولادخوزستان بودیم و سوم ایران شدیم که البته یک ریال هم به ما ندادند. یادم هست زمانی می خواستم برای نفت تهران بازی كنم ولی قرارداد من را که 35 میلیون تومان بود، پاره كردند و گفتند که نمی خواهد به این تیم بروی و مدیرکل وقت ورزش و جوانان استان به من گفت این جا بمان و ما دو برابر این مبلغ را به تو می دهیم ولی نه تنها آن مبلغ، بلکه نصف آن را هم به من ندادند و اگر می گذاشتند من به آن تیم بروم آن جا سكوی پرتابی برای من می شد.

پیشنهاد گرو گذاشتن سفته و چک برایعضویت در تیم‌ملی

دارنده نشان نقره 2011 ستارگان آسیا عنوان کرد: دو و میدانی 25 ماده دارد و یك رشته پر مدال است ولی از سوی كسی حمایت نمی شود و بودجه ای برای آن نیست. در سال 2012 من ركورد 47 ثانیه و 50 صدم‌ثانیه را در سالن زدم و كارشناسان می‌دانند در سالن تهران دویدن و این ركورد را زدن چه ركوردی است. من با همین ركورد ورودی جهانی استانبول را هم به دست آوردم. پس از آن هم به آقای داوری، رییس وقت فدراسیون گفتم که من با هزینه خودم در فرانسه، تركیه و عراق اردوهایی داشتم و چندین هزار دلار هزینه كرده ام تا بتوانم این ركورد را برنم ولی بعد به من گفتند تو پیر شده ای و به درد این رشته نمی خوری. من به او گفتم من اکنون 26 سالم است و می توانم ادامه دهم. گفتم شما میلیون ها تومان خرج نفراتی می كنید که تحت هیچ شرایطی نمی توانند ورودی بیاورند، پس یك فرصت به من بدهید و من در قبال آن حاضرم به شما چك سفید و یا سفته بدهم و تضمین كنم كه برای شما ورودی المپیك را می آورم ولی او بازهم به من گفت تو پیر شده ای و به درد نمیخوری. حتی این را هم گفته بود كه تا زمانی كه من در فدراسیون هستم، نمی گذارم یك خوزستانی در فدراسیون باشد که همین طور هم شد و او بازیكنان ما را حذف كرد و فقط امین نیكفر را كه خوزستانی است و البته در این استان نیست، نگه داشت. به هر حال من پس از این با هزینه های شخصی خودم در جام كازانوف آلماتی قزاقستان به نام ایران شركت كردم و طلا گرفتم ولی حتی خبر آن را هم فدراسیون كار نكرد.

ورود به رشته راگبی

وی در ادامه درباره ورودش به رشته راگبی گفت: من پس از این مشكلات مجبور شدم به راگبی بروم و مدتی از رشته دو و میدانی دور شوم. حضورم در رشته راگبی برای آن ها یك امتیاز بود؛ چرا كه یك قهرمان آسیا وارد این این رشته شده بود. این اتفاق باعث شد كه چند ملی پوش دو و میدانی آقا و خانم به سمت رشته راگبی بیایند. پس از ورودم به این رشته رباط صلیبی ام پاره شد و یك سال و نیم از میادین دور شدم و برای عمل جراحی ای كه داشتم هیچ كسی كمكم نكرد. در این برهه كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز با من صحبت داشتند و گفتند حاضریم این میزان پول را به تو بدهیم كه برای ما بازی كنی. این كشورها به فدراسیون ما نامه هم ارسال كردند اما فدراسیون حتی در این زمینه حاضر نشد مخالفت یا موافقت خود را اعلام كند. در نهایت هم من برای تیم های امارات و نفت جنوب عراق در لیگ های باشگاهی بازی کردم.

بوعذار با تاکید بر این که شرایط دو و میدانی ایران خوب نیست، عنوان کرد: افراد در این رشته محدود هستند و فدراسیون فقط به چند نفر تكیه كرده است و به فكر آینده نیست. اگر در گذشته در مسابقات قهرمانی آسیا چندین مدال کسب می کردیم، اما در مسابقات اخیر فقط دو مدال به دست آوردیم. باید بگویم فدراسیون از افراد خاصی حمایت می كند ولی با این كار به جایی نمی رسد. اکنون نفرات جوانی پشت سر نفرات فعلی تیم ملی نیستند و به جرات می گویم روزی كشتی شكسته دو و میدانی ایران به گل می نشیند. ما تا كی می خواهیم به احسان حدادی، امید داشته باشیم و چرا فقط به نفرات محدودی چه در بخش آقایان و چه بانوان تكیه كرده‌ایم؟

افكار قدیمی، حاکم بر فدراسیون

وی افزود: در هر صورت تا این افراد در فدراسیون هستند، پیشرفتی حاصل نخواهد شد. درست است آقای داوری از این فدراسیون رفته است ولی فرقی با گذشته وجود ندارد و همان افكار قدیمی در فدراسیون حاكم است. به هر حال باید در این زمینه فكری شود. در رشته هایی مانند بسكتبال، والیبال، هندبال، راگبی و كبدی پیشرفت داشته ایم ولی در دو و میدانی پیشرفتی نداشته ایم. وقتی با مدیرعامل یک باشگاه برای تیم داری صحبت می کنیم، ابتدا قبول می کند و بعد سوال می کند آیا مسابقات این رشته پخش می شود و می توانم تبلیغ کنم و حاصل این تیم داری چیست؟ و همین موضوعات باعث می شود كه آن ها برای تیم داری پا پس بکشند.

دارنده نشان طلای داخل سالن 2010 آسیا گفت: در هر صورت افكار درست نیست و همان برنامه هایی كه 9، 10 سال پیش وجود داشت، اكنون هم وجود دارد. همه جای دنیا به‌روز شده است، جز دو و میدانی ایران. ما تا كی می خواهیم به آقای حدادی و خانم رجبی متوسل شویم و بعد از رفتن این افراد می خواهیم چه كار كنیم؟ و وای به حال دو و میدانی ایران كه در دوره قبل قهرمانی آسیا 9 مدال داشت و در مسابقات اخیر تنها دو مدال به دست آورده است.

وی در ادامه با بیان این که در خوزستان هم پیشرفت نداشته ایم، عنوان کرد: علت هم این است که از فدراسیون امكاناتی به هیات استان نمی دهند و به همین دلیل وضعیت خوزستان هم مانند فدراسیون است. ما در گذشته در دو و میدانی بانوان استان خانم ها چاوشی و شیخ‌رباط را داشتیم كه ركورددار ایران بودند ولی نتوانستیم از این دو نیروی قهرمان استفاده كنیم و متاسفانه در بخش بانوان كار نكردیم. در بخش آقایان هم خیلی‌ها از جمله ساکی، خنفری، داغرحمادی، پویا‏، فریسات، مجدم و پیاهو را داشتیم كه مقام‌آور بودند و تنها تیم بومی كشور بودیم كه مقام هم به دست می آوردیم. در استان خوزستان هم یك عده می خواهند خیشكاران (رییس هیات دو و میدانی خوزستان) نباشد ولی به جرات می گویم اگر او نباشد این ورزش نابود می شود. بودجه را از دو و میدانی گرفته اند و اگر خیشكاران نبود این رشته نابود شده بود چرا که او در حالی كه بودجه نیست كار می كند و هر طور كه شده است تیم ها را به مسابقات كشوری اعزام می كند تا فقط دو و میدانی استان سرپا باشد. اگر امكانات ما نسبت به گذشته بیشتر هم شده باشد ولی با توجه به این كه آن شخصی كه باید باشد و آموزش بدهد را نداریم، پیشرفتی حاصل نمی شود. امكانات آموزشی ما بسیار ضعیف شده است و به دلیل این كه بودجه و پول نیست، همه رفته اند. در حالی ما این شرایط و وضعیت را داریم که تمام كشورها در حال پیشرفت هستند.

پیشرفت دو و میدانی با رفتن تیم فعلی فدراسیون؟

بوعذار گفت: مسوولان دو و میدانی فقط به فكر جیب خودشان و رفتن به سفرها بودند؛ چرا فقط كابینه فدراسیون با تیم ها به مسابقات اعزام می شود و چرا مربی شهرستانی هم با تیم ها اعزام نمی شود؟ و این گونه حق مربی و ورزشكار خورده می شود. اگر می خواهیم پیشرفت كنیم باید تمام نفرات فعلی فدراسیون بروند. هیچ كسی سیستم فدراسیون را قبول ندارد و اگر این نفرات رفتند یقینا دو و میدانی نتیجه خواهد گرفت.

هدف؛ ورودی المپیک ریو

وی عنوان کرد: زمانی برای کسب مدال در یک دوره قهرمانی آسیا، نزدیك به 30 میلیون تومان هزینه كردم. یادم هست همان موقع که به من گفتند تو پیر شده‌ای، من بعد از آن باز هم مدال كسب كردم. از یك تیم تركیه‌ای پیشنهاد داشتم و به من گفتند تبعیت ما را قبول کن و هر چقدر بخواهی به تو می‌دهیم. در هر صورت من دوباره به این رشته برگشته‌ام و از نظر من هیچ چیز نشدنی وجود ندارد. من در دو 400 متر به تمام آرزوهایم رسیده‌ام و برای ایران مدال‌آوری کرده‌ام و اکنون باتوجه به تشخیص مربی‌ام تغییر ماده داده‌ام و وارد دوی 400 متر با مانع شده‌ام و می‌خواهم ورودی ایران در المپیك ریو را در این ماده به دست آورم. من فقط یک المپیک در کارنامه‌ام کم دارم و امیدوارم نتیجه خوبی کسب کنم و جزو 16 نفر برتر این رقابت‌ها قرار بگیرم.

ماجرای دوپینگ

این دونده خوزستانی در ادامه گفت: زمانی گفته می‌شد كه من دوپینگ کرده‌ام و من هم گفتم "دزد نگرفته پادشاه است." من چندین بار تست دوپینگ داده‌ام ولی تاكنون حتی یك نمونه مشكوك هم وجود نداشته است چرا که همیشه از داروهای مجاز استفاده كرده‌ام. حتی یك بار به خاطر اختلافاتی كه وجود داشت مامور انجام تست دوپینگ را به خانه ما فرستادند كه از من تست بگیرد كه باز هم هیچ مشكلی وجود نداشت.

وی با تشکر و قدردانی از مهدی صیفوریان، مربی‌اش که بدون هیچ چشم‌داشتی از او حمایت کرده است، عنوان کرد: او پس از مشكلاتی كه داشتم و باعث شد از این رشته دور شوم، دست من را گرفت و من را به این رشته برگرداند. برگرداندن من به این رشته انتظاری بود كه از دوستانم، هم‌تیمی‌هایم و هم‌استانی‌هایم داشتم ولی هیچ كسی از من حمایت نكرد ولی سیفوریان كه یك مربی خارج از استان است، از من حمایت كرد و دستم را گرفت و من توانستم برگردم و روی پای خودم بایستم.

بوعذار در ادامه بیان کرد: تمام ورزشكاران استان‌ها منبع درآمدشان از مربیگری است ولی در این جا این اجازه به ما داده نمی‌شود. نزدیک به 200 روز است که از افتتاح پایگاه قهرمانی استان می‌گذرد ولی هنوز هیچ كاری انجام نشده است. در حالی كه می‌توانند تمام بزرگان رشته‌های مختلف استان را جمع كنند و چند ورزشكار را زیر نظر آن‌ها قرار دهند و بگویند از این چند نفری که به شما می‌سپاریم، باید این تعداد قهرمان را تحویل دهید. پس چه زمانی می‌خواهند پایگاه قهرمانی را فعال كنند؟ در تمام كشورها، فدراسیون‌ها از قهرمانان خود می‌خواهند که قهرمانانی مانند خودشان بسازند، این در حالی است که جمعیت برخی از این كشورها به اندازه استان ما هم نیست ولی قهرمان المپیك تحویل می‌دهند چرا که از ورزشکاران و مسوولان خود خواسته‌اند ولی ما فقط بلدیم طرح بدهیم و آن را اجرا نكنیم. منِ رضا بوعذار حاضرم بدون هیچ هزینه‌ای در پایگاه قهرمانی استان كار كنم ولی موضوع این است که نمی‌خواهند. مسوولان فقط و فقط به فكر منافع شخصی خودشان هستند و با این روند پیشرفت نخواهیم کرد و با این شرایط، نتایج المپیك لندن هم تكرار نخواهد شد. به هر حال تا كار نشود به جایی نخواهیم رسید.

وی در پایان با درخواست از مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان گفت: امیدوارم کیانی‌زاده به مجموعه خود نگاه داشته باشد و تغییراتی در آن ایجاد كند و حداقل افرادی را به كار بگیرد كه با جغرافیای ورزش استان آشنا باشند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار