تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۸۷۰۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گفت‌وگوی با نایب‌رئیس جدید AFC
کفاشیان: جایگاه از دست رفته ایران در آسیا دوباره بازگشت/ بر اساس منافع‌مان در انتخابات شرکت کردیم

رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفت: انتخابات AFC فرصت خیلی خوبی برای فوتبال ایران بود که ما بر اساس آن توانستیم جایگاه خودمان که سال‌ها در فوتبال آسیا از دست رفته بود را دوباره به دست بیاوریم.

انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا در آخرین روز هفته گذشته به میزبانی منامه بحرین برگزار شد تا به مناسبت برگزاری این مراسم، نایب رئیسی علی کفاشیان نیز در AFC قطعی شود.

کفاشیان در جریان این مراسم در دیدارهایی با رؤسای فدراسیون‌های کشورهای مختلف شرکت کرده و حتی با شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز دیدار و گفت و گو داشت.

بر همین اساس در خصوص مراسم انتخاباتی که در بحرین برگزار شد و سایر مسائل مربوط به این مراسم از جمله دیدارهای کفاشیان با همتایان خود از کشورهای مختلف در حاشیه برگزاری انتخابات AFC با وی همکلام شدیم که متن آن در زیر می‌آید:

 انتخابات AFC برگزار شد و شما به عنوان نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا برای 4 سال آینده به صورت رسمی انتخاب و معرفی شدید. ابتدا در مورد حضور در انتخابات صحبت می‌کنید؟

این انتخابات فرصت خیلی خوبی برای فوتبال ایران بود که ما بر اساس آن توانستیم جایگاه خودمان که سال‌ها در فوتبال آسیا از دست رفته بود را دوباره به دست بیاوریم.

شما هم به عنوان نایب رئیس معرفی شدید و به کرسی خود تکیه زدید. در مورد پست جدید خود صحبت می‌کنید؟

پست نایب رئیسی از این جهت مهم است که ایران از این پس به طور اتوماتیک‌وار در مسائل اجرایی و انتخاباتی AFC مثل انتخاب دبیرکل و انتخاب رؤسای کمیته‌ها و سایر تصمیمات فوتبالی که گرفته می‌شود، صاحب کرسی شده و نظرش نیز به صورت مستقیم تأمین خواهد شد. در واقع ایران از این پس در فوتبال آسیا کشوری خواهد بود که دیگر می‌تواند در جریان تصمیم گیری‌ها نقش داشته باشد.

یعنی تا قبل از این در تصمیم‌گیری‌ها هیچ نقشی در قاره نداشتیم؟

به خاطر اتفاقاتی که در دوره قبل افتاد، متاسفانه نتوانستیم در کنفدراسیون فوتبال آسیا عضو هیأت اجرایی شویم اما در 12 کمیته اعضای ایرانی داشتیم و در تصمیمات کمیته‌ها که با یک نگاه کارشناسی به مسائل ورود می‌کردند، به این نحو در تصمیمات هیأت اجرایی نیز نقش و دخالت داشتیم که در نهایت هیأت اجرایی نیز سعی می‌کرد در یک کار مشترک، نظر کمیته‌ها را تأمین کرده و به این ترتیب کارها را پیش ببرد. به طور مثال در کمیته مسابقات، کمیته بانوان، کمیته بازاریابی، کمیته حقوقی و سایر کمیته‌ها اعضای ایرانی حضور داشتند و به این ترتیب در گذشته نیز به این شکل، نگاه کارشناسی فوتبال ایران را به سطح آسیا از طریق همین کمیته‌‌ها تعمیم داده و این تصمیمات را برای اجرایی شدن به هیأت اجرایی واگذار می‌کردیم. به این ترتیب ایران نیز در گذشته و قبل از انتخاب بنده به عنوان نایب رئیس، بر اتفاقات و تصمیماتی که در فوتبال آسیا گرفته می‌شد، به نحوی که گفتم نقش خود را ایفا می‌کرد.

شب قبل از انتخابات AFC، روز شلوغی را سپری کردید. از دیدارهایتان با رؤسای فدراسیون‌های کشورهای مختلف که در حاشیه انتخابات صورت گرفت صحبت کنید.

با رؤسای زیادی از فدراسیون‌های فوتبال قاره صحبت کردیم از جمله رؤسای ژاپن، کره‌جنوبی دیدار داشتم و برای یک میزبانی مشترک از 3 کشور برای مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه در شهرهای مختلف ایران با رؤسای عراق، افغانستان و سوریه دیدار کرده و صحبت‌های لازم را انجام دادیم. افغانستان بعد از بازی امید این کشور مقابل ایران در استادیوم آزادی و پر شدن ورزشگاه آزادی از هواداران این تیم، نشان داد که پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند پایگاه خوبی برای هوادارانش در ایران باشد و از این طریق نیز درآمدزایی خوبی نیز برای دو کشور ایران و افغانستان به همراه داشته باشد. در حال حاضر نیز این پیش بینی می‌شود که برای دیدار افغانستان مقابل ژاپن در صورتی که این مسابقه در ورزشگاه آزادی برگزار شود، 100 هزار نفر در این ورزشگاه حاضر شوند، ضمن اینکه امکان برگزاری سایر دیدارهای این تیم نیز به ویژه دیدار با سوریه در مشهد وجود دارد. همچنین قرار است بازی‌های تیم ملی فوتبال عراق در کرمانشاه برگزار شده و مسابقات تیم ملی سوریه نیز به همین ترتیب در کشورمان برگزار شود.

گویا AFC نیز نگاه مثبتی نسبت به این موضوع داشته و از پیشنهاد برگزاری متمرکز این دیدارها در ایران استقبال کرده است؟

با مسئولان و دبیرکل AFC و شخص شیخ سلمان به تفصیل در مورد این مسائل صحبت کردیم و آنها نگاه بسیار مثبتی به این موضوع داشتند تا ایران میزبان این کشورها باشد که در صورت تحقق، این موضوع می‌تواند نقش و جایگاه ایران را در فوتبال آسیا بالا برده و می‌تواند سرآغاز فصل جدید همکاری‌های مشترک بین ایران و کشورهای همسایه خود و حتی خود کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد.

 با رئیس فدراسیون کره‌جنوبی بر سر چه مواردی دیدار داشتید؟

در خصوص اعزام مدرس فوتسال به این کشور به رایزنی و مذاکره پرداختیم. کره‌جنوبی کشور صاحب سبکی در فوتبال به شمار می‌رود و از قدرت‌های قاره کهن نیز محسوب می‌شود و همین که آنها از ما مدرس فوتسال می‌خواهند، نشاندهنده این است که ایران جایگاه خودش را پیدا کرده است.

با رؤسای عمان و قطر هم ملاقات‌هایی داشتید؟

بله، برخی از این دیدارها در راستای برگزاری انتخابات و درخواست‌هایی که آنها از فدراسیون ایران برای حمایت از این کشورها در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا داشتند، انجام شد که ما هم بر اساس منافع مشترک فوتبال ایران این کار را انجام دادیم.

شب قبل از انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا گویا دیدار مهمی نیز با شیخ احمد الفهد، رئیس شورای المپیک آسیا داشتید. در این دیدار در خصوص چه مواردی صحبت به میان آمد؟

شیخ احمد در ورزش آسیا و جهان با توجه به پست‌ها و سمت‌هایی که دارد، شخصیت مهمی به شمار می‌رود، ضمن اینکه او کاملاً ورزش و فوتبال ایران را می‌شناسد. در مجموع جلسه خوبی را با وی برگزار کرده و در این جلسه از شیخ احمد درخواست کردیم تا به فدراسیون و فوتبال ایران و میزبانی‌هایی که در آینده دارد، کمک کند.

در مورد طرح شیخ احمد برای بیشتر شدن سهمیه قاره آسیا در جام جهانی صحبت می‌کنید؟

یک طرحی روی میز است که شیخ احمد می‌‌خواهد آن را از طریق فیفا اجرایی کند و این طرح می‌تواند علاوه بر فوتبال ایران به کل کشورهای قاره آسیا نیز کمک کند.در حال حاضر سهمیه آسیا برای انتخابی جام جهانی 4،5 سهمیه است که با پیشنهاد شیخ احمد، وی می‌خواهد با توجه به انتخاباتی که فیفا در پیش دارد و کمتر از یک دیگر برگزار می‌شود، این سهمیه را به 5 کشور افزایش دهد که همین موضوع نشان می‌‌دهد شیخ احمد می‌تواند نماینده خوبی برای فوتبال آسیا در فیفا باشد. در این بین بسیاری از کشورهای آسیایی از این طرح استقبال کردند به خصوص فدراسیون ایران، چون با توجه به اینکه همواره در صعودمان در دوره‌های اخیر به جام جهانی نگرانی‌هایی وجود داشته است، این طرح و افزایش سهمیه‌های آسیا می‌تواند نگرانی‌ها نسبت به این امر را نیز کمتر از گذشته کند. البته در 2 دوره اخیر تیم ملی ایران حتی صعود راحتی به جام‌های جهانی داشته است اما با این وجود مردم همیشه نسبت به این موضوع نگران بوده‌اند.  اضافه شدن سهمیه‌های آسیا از 4،5 به 5 سهمیه می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای فوتبال آسیا برای حضور پررنگ در جام جهانی باشد و از سوی دیگر فوتبال آسیا نیز به جایگاه واقعی خود در فوتبال جهان دست پیدا خواهد کرد. در هر صورت وزن فوتبال آسیا در حال حاضر در حد 5 تیم برای حضور در جام جهانی هست.

پس از انتخاب شما به عنوان نایب رئیس AFC، در دیدارتان با شیخ سلمان چه گذشت؟

رئیس AFC از فدراسیون فوتبال ایران که در انتخابات از وی حمایت کرد تشکر کرده و ما نیز از این بابت ابراز خوشحالی کردیم. در این دیدار شیخ سلمان همچنین فوتبال ایران را پراهمیت برشمرد و حتی گفت که در فوتبال ایران، تماشاگران بسیار خوبی وجود دارند و از همه مهم‌تر اینکه مردم بافرهنگی در این کشور زندگی می‌کنند و این کشور نیز کشور بسیار زیبایی به شمار می‌رود. شیخ سلمان گفت که ایران را بسیار دوست دارد و ایران کشوری به شمار می‌رود که در همه زمینه‌ها جایگاه و پتانسیل بالایی دارد. او خیلی مثبت با ما برخورد کرد و فضایی که وجود داشت فضای بسیار گرم و صمیمی بود و ما از وی درخواست کردیم که سهم ایران را در فوتبال آسیا در نظر بگیرد که وی در پاسخ گفت دیگر شما نایب رئیس AFC هستید و قطعاً سهم فوتبال بزرگ ایران در آسیا تأمین خواهد شد ضمن اینکه ما هم خوشحالیم که شما به خانواده هیأت اجرایی در فوتبال آسیا اضافه شدید.

پس از حضور فیگو و بلاتر در انتخابات AFC و صحبت‌هایی که بین آنها با خانواده فوتبال در آسیا انجام شد، رأی شما همچنان در انتخابات فیفا سپ بلاتر است؟

رأی فوتبال آسیا سپ بلاتر هست و بنده نیز در جریان برگزاری این انتخابات با وی دیدار کرده و صحبت‌هایی را با او مطرح کردیم، ضمن اینکه او پس از پایان انتخابات به بنده و سایر اعضایی که انتخاب شدند، حضور در کرسی‌های جدید را تبریک گفت.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار