تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۷۴۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان:
افرادی با نگاه‌های سیاسی دیواری كوتاه‌تر از موسیقی ندیده‌اند
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس قوانین و مقررات موجود سه مسؤولیت عمده هدایت فعالیت‌های فرهنگی و هنری، نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی هنری و حمایت از هنرمندان را برعهده دارد
مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس قوانین و مقررات موجود سه مسؤولیت عمده هدایت فعالیت‌های فرهنگی و هنری، نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی هنری و حمایت از هنرمندان را برعهده دارد.

همایون قنواتی خاطرنشان كرد: در همه قوانین و مقررات این سه مورد وجود دارد اما هیچ كجا بحثی از تولید آثار هنری وجود ندارد. ولی به اقتضای فضایی كه در كشور بود كه هنوز انجمن‌ها و تشكل‌های فرهنگی شكل نگرفته بودند دولت در این عرصه‌ها ورود پیدا كرد.

وی، با بیان این كه كم‌كم جامعه فرهنگی و هنری رشد پیدا كرد و هنرمندان در عرصه فرهنگ و هنر به نگاه‌های جدیدتری رسیدند، افزود: دولت یازدهم با همه بررسی‌هایی كه صورت داد و با توجه به تمام نقدها و نگاه‌هایی كه در حوزه فرهنگی بود به این نتیجه رسید كه بخش تولید آثار، فعالیت‌های فرهنگی و هنری و بخش عمده سیاستگذاری فرهنگی و هنری را به هنرمندان واگذار كند.

او ادامه داد:‌ در حوزه فرهنگ و هنر سه ركن‌ مدیریت فرهنگی، جامعه فرهنگی و هنری و مردم برای این كه یك برنامه‌ریزی و یك اتفاق فرهنگی هنری بیفتد باید در كنار هم قرار بگیرند. اگر این سه جریان در كنار هم قرار بگیرند فعالیت فرهنگی و هنری ماندگار، تاثیرگذار و مستمر خواهد بود.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خاطرنشان كرد: ‌اگر هنرمندان را حلقه اتصال این سه ركن بدانیم هنرمندان و فرهنگیان كسانی هستند كه كمبودها،‌ ضعف‌ها و كاستی‌های یك جامعه را می‌بینند و آنها را بعد از این كه در ذهن خود تبدیل به یك اثر فرهنگی و هنری كردند در معرض دید مردم قرا می‌دهند.

وی بیان كرد:‌ هنرمندان فضاهایی را می‌بینند كه مردم عادی آنها را نمی‌بینند و مساله مهم‌تر این است كه مدیران نمی‌توانند خارج از فضایی كه در ذهن مردم و نیز نیازها، كمبودها، خواسته‌های مردم و جامعه هنری است تصمیمی بگیرد كه نیازهای آن جامعه نباشد چراكه اثر هنری زمانی اتفاق می‌افتد كه در برابر مردم قرار بگیرد. وقتی یك هنر تاثیر خود را می‌گذارد كه تاثیرش را در جامعه و بین مخاطبان دیده شود.

قنواتی، با اشاره به این كه ‌مخاطب مهم‌ترین بخش تولید یك اثر و یك فعالیت فرهنگی و هنری است، اظهار كرد: مدیران برنامه‌ریزی می‌كنند و فضا را برای فعالیت بیشتر هنری و عرصه را برای فعالان فرهنگی و هنری به وجود می‌آورند تا بتوانند خلاقیت‌ها، دیدگاه‌ها و اندیشه‌های خود را ارایه كنند. مجموعه این مسایل ما را به این نتیجه رساند كه هر هنرمندی در هر یك از عرصه‌های فرهنگ و هنر (سینما، ‌تئاتر، نقاشی، عكاسی، شعر، داستان و حوزه‌های دینی) چون تخصص بیشتری در حوزه فعالیت خود دارد برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بهتری برای فعالیت‌های خود می‌توانند داشته باشند و ما به عنوان مدیر فرهنگی جریان هدایت گونه‌ای را داشته باشیم و هنرمندان خودشان كارشان را انجام ‌دهند.

او تاكید كرد: ‌باید رابطه هنرمندان و فرهنگیان را هر چه بیشتر با مدیران ارشاد تقویت كنیم و فضایی از تعامل و گفت‌وگو بین هنرمندان و مدیران به وجود بیاید. در حوزه فرهنگ صاحب ‌نظران دیگری مانند استادان دانشگاه، فعالان دینی و علما هستند چون فرهنگ پیكره گسترده‌ای است و بخشی نیست بلكه همه مردم را دربرمی‌گیرد. اعمال سلیقه مدیران در فعالیت‌های فرهنگی و هنری نباید وجود داشته باشد. یعنی یك مدیر نباید نزدیك به جریان هنری یا دور از یك جریان هنری باشد و زمینه فعالیت را برای همه و به طور یكسان فراهم كند تا هر اندیشه‌ای و هر هنرمندی بتواند با توجه به فضای موجود آثار خود را ارایه دهد.

مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی توضیح داد: عزم ملی یعنی این كه مشاركت تمام مردم و گروه‌ها در حوزه فرهنگ است و ما به عنوان یك جامعه فرهنگی بتوانیم از تمام استعدادها و نیروهایی كه در استان هستند دعوت كنیم تا به این حوزه بیایند. ما خیلی چیزها در استان را قرار نیست طراحی یا رشد یا شناسایی كنیم. استان خوزستان در زمینه ادبیات چه رمان و چه شعر استعداد و توان خودش را به رخ همگان كشیده است. ما بزرگانی در زمینه شعر داریم كه سرآمد ادبیات ایران هستند. در حوزه سینما ما در تمام نسل‌ها هنرمندان صاحب ‌نظری داریم و جزو صاحب سبك‌ها و ژانرهای به خصوصی در سینما هستند و در حوزه تئاتر نیز چنین است.

وی با اشاره به جایگاه موسیقی در استان خوزستان گفت:‌ در استان خوزستان موسیقی متنوع با ملودی‌ها و نواهای مختلفی داریم. این توان استان قابل انكار نیست. تنها كاری كه ما باید بكنیم ایجاد فضایی است كه از آن بیشتر در جهت گسترش فعالیت‌های هنری استفاده شود.

قنواتی ادامه داد: ‌با دعوت از تمام هنرمندان استان در عرصه‌های مختلف امید است كه در آینده اتفاقات مباركی در استان رقم بخورد. هر قدر حوزه فرهنگ در استان فعال‌تر باشد سایر بخش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هم فعال‌تر خواهد بود. سال‌های اخیر سال‌هایی بود كه ما فكر می‌كردیم اگر از اقتصاد دیگری بدون توجه به اقتصاد خودمان كپی كنیم و جاذبه‌های اقتصادی را وارد كنیم مسیر ترقی و پیشرفت را در اقتصاد طی خواهیم كرد اما تمام كشورهای پیشرفته اقتصادی با اتكا به فرهنگ خودشان رشد و ترقی طی كرده‌اند.

مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، با بیان این كه حوزه فرهنگ محل دعواهای جناح‌های سیاسی نیست، اظهار داشت: برگزاری جشنواره جزو برنامه‌های ما خواهد بود اما نه به شكلی كه در سال‌های قبل تجربه شده و تكرار می‌شود. باید دید كه این جشنواره‌ها چه بخشی از نیازهای هنری ما را پاسخ می‌دهند نه این كه ما صرفاً یك جشنواره برگزار كنیم و مثلا تئاتر اجرا كنیم. این گونه نگاه‌ها تاثیری در حوزه عمومی نخواهد داشت. سال‌های سال است با همین فرم و شكل و قد و اندازه داریم جشنواره برگزار می‌كنیم اما روز به روز فاصله مردم و مخاطبان اصلی جشنواره‌ها با جشنواره‌ها كم رنگ‌تر شده است و به جایی رسید كه مخاطبان آن جشنواره فقط خود هنرمندان بوده‌اند.

وی، با اشاره به این كه باید آسیب‌شناسی كرد و دید كه جشنواره‌های‌مان را چگونه برگزار كردیم كه مخاطبان‌مان را از دست دادیم، افزود: ما تئاتر و جشنواره اجرا می‌كنیم تا فضای فرهنگی و هنری پر از نشاط و طراوت در جامعه به وجود بیاید. وقتی این مورد به وجود نیاید جشنواه ما زیر سوال است. من با برگزاری جشنواره‌ای موافق هستم كه به گونه‌ای طراحی شود كه هم جنبه‌های آموزشی برای ما و هنرمندان ما به وجود بیاورد، هم سطح سلیقه مردم و هنرمندان را بالاتر ببرد، هم فضای شاد و پر نشاطی را در سطح جامعه به وجود بیاورد و هم این كه هنرمندان ما با جدیدترین دستاوردهای هنری روبه‌رو شوند چراكه جشنواره یعنی محلی كه ما آخرین تجربیات، خلاقیت‌ها و نوآوری‌های‌مان را در آن ارایه می‌دهیم و یك جریان مردمی در كنار جشنواره رخ بدهد.

او، با بیان این كه استان خوزستان چه به لحاظ قومی و چه به لحاظ جغرافیایی استان متنوعی است، خاطرنشان كرد: ما قطعا از نظر اقتصادی هم متنوع هستیم و در هیچ استانی این قدر تنوع اقتصادی وجود ندارد. به نظر من دو عامل مهم این همه تنوع را به هم متصل كرده است. یكی عشق و علاقه مردم به اهل بیت (ع) و تشیع و دیگری جانبازی‌ها، ایثار و شهادت‌های همه اقوام این سرزمین در خوزستان است. این دو عامل وحدت باید تقویت شود. ما باید برنامه‌هایی را در حوزه فرهنگ طراحی و اجرا كنیم كه به تقویت هر چه بیشتر نقاط مشترك مردم توجه شود.

قنواتی تصریح كرد:‌ متاسفانه ما در حوزه‌های بنیادین فرهنگ، حوزه‌های پژوهشی و حوزه‌های فرهنگ عمومی مطالعات عمیق و پژوهش‌های مناسبی انجام نداده‌ایم. باید صاحب‌ نظران و اهل تحقیق در علوم مختلف اجتماعی، دینی و سیاسی فعالیت تازه‌تری انجام بدهند. ما بیشتر به فعالیت‌های تبلیغی روی آورد‌ه‌ایم. فعالیت‌های تبلیغی، عددی و ارقامی ما را از اصل موضوع دوره كرده است.

وی ادامه داد: ‌در استان خوزستان آن قدر آیین، مناسبت‌ها و سنت‌های فرهنگی عمیق در دل مردم خوزستان هست كه باید كشف شوند و آنها را گسترش دهیم. فعالیتی كه از دل مردم بجوشد و گسترش پیدا كند پایدارتر خواهد بود. ولی خیلی كم كار شده و ما بخش بسیار مهمی از امكانات و توانایی‌هایمان را ندیدیم كه باید تقویت شوند و مردم كه آنها را از خودشان می‌بیننند استقبال می‌كنند. من هم اعلام آمادگی می كنم و دعوت می‌كنم از تمام دلسوازن و علاقه‌مندان حوزه فرهنگ كه طرح‌های پژوهشی و تحقیقی خود را ارایه دهند و ما هم حمایت خواهیم كرد.

مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، درباره مشكلاتی كه در برگزاری كنسرت‌ها در این استان وجود دارد، اظهار كرد:‌ درباره كنسرت‌های موسیقی نقدی در مورد آن چه گذشت دارم. مواردی در خصوص برگزاری كنسرت از طرف اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید رعایت می‌شد كه نشد. ‌دقت‌هایی باید صورت می‌گرفت و مواردی را باید لحاظ می‌كردیم كه انجام نشد و این فضا كمك كرد تا اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی نتواند بخشی از مسؤلیت‌هایش را درست انجام دهد.

وی تصریح كرد: كسانی باید وارد عرصه موسیقی شوند كه دغدغه اصلی آنها توسعه و گسترش فرهنگ اصیل موسیقی باشد نه كسب درآمد. مورد دیگر این كه كسانی باید وارد برگزاری كنسرت موسیقی شوند كه مجوزهای رسمی را از اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشند اما متاسفانه در دوره پیش كسانی كه یك شخصیت حقیقی بودند و هیچ اطلاعی از مسایل موسیقی نداشتند وارد این عرصه شدند و به دلیل آشنا نبودن به برگزاری كنسرت اتفاقاتی كه نباید می‌افتاد، افتاد. طبق قانون كسانی می‌توانند كنسرت برگزار كنند كه دارای مجوزهای لازم باشند.

قنواتی تاكید كرد: مدیران فرهنگی باید ببینند چه بخشی از موسیقی استان دچار كاستی و ضعف است. موسیقی كه در كنسرت‌ها اجرا می‌شود باید موسیقی بااصالت و خلاقانه باشد و نوآوری‌های تازه به كشور ارایه كند. اینها ملاك‌های یك موسیقی فاخر است. ما در استان تنوع موسیقیایی داریم و باید بخشی از توان حمایتی ما به سمت گروه‌های داخلی استان گرایش پیدا كند. ما موسیقی بختیاری، لری، ‌بهبهانی، شوشتری و عربی داریم كه مردم ما این آواها را نشنیده‌اند و اگر ما به آنها توجه نكنیم احتمال از بین رفتن آنها هست. حفظ آثار هنری استان كه یكی از آنها این آواها است از رسالت‌های ما است.

مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خاطرنشان كرد: ‌این كه افرادی با نگاه‌های سیاسی و برای پیشبرد اهداف سیاسی خودشان دیواری كوتاه‌تر از موسیقی ندیده‌اند تنها مشكلی كه به وجود می‌آورد این است كه فضا را برای موسیقی تنگ‌تر می‌كند و این مسایل چیزی را حل نخواهد كرد.

وی، با بیان این كه آدم‌های سیاسی باید بروند كار سیاسی انحام بدهند، تاكید كرد:‌ همان طور كه یك هنرمند موسیقی كار سیاسی نمی‌كند یك سیاستمدار هم نباید به خودش اجازه ورود به حوزه هنر بدهد. حوزه فرهنگ حوزه كارهای سیاسی نیست و حوزه مستقلی است و حوزه‌ای است كه بر اساس اصالت‌های فرهنگی و هنری مربوط به هویت فرهنگی جامعه فعالیت می‌كند. نظرات همه اهالی فرهنگ استان برای ما محترم است و به آنها توجه می‌كنیم و بر اساس آن فعالیت موسیقی را انجام می‌دهیم و ما بايد یك موسیقی بااصالت، خلاق، نوآور و متناسب با شأن مردم و موسیقی استان به وجود بیاوریم.

قنواتی در پاسخ به سؤال مبنی بر حمایت از انجمن‌ها گفت: انجمن‌ها تشكل‌های رسمی صنفی هستند. سیاست ما این است كه با واگذاری بخش بسیار مهمی از سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا آنها را فعال‌تر كنیم كه با واگذاری دبیری جشنواره تئاتر استان به انجمن نمایش اهواز این كار را شروع كردیم و این كارها را در حوزه انجمن موسیقی و انجمن سینماي جوانان انجام خواهم داد تا خود هنرمندان فكر كنند، برنامه‌ریزی كنند و سیاست‌گذاری كنند و از ما فقط حمایت‌های مادی و معنوی بخواهند. البته زمانی طول خواهد كشید.

مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان همچنين درباره برگزاری جشنواره‌های مستقل در تمام حوزه‌ها گفت: ما در برنامه‌ریزی‌های‌مان به مسایل بنیادی، اندیشه و تفكر نگاه كردیم و وارد ظواهر نشدیم. چند جایزه را در حوزه‌های نمایش‌نامه‌نویسی و كتاب سال خوزستان طراحی كردیم. ما قصد داریم جشن كتاب سال خوزستان در حوزه‌های مختلف مانند علم، دین و هنر برگزار كنیم. در حوزه داستان‌نوسی هم استان ما صاحب مكتب جنوب است و برای آن هم جایزه‌ای تحت عنوان جایزه ادبی اهواز برنامه‌ریزی شده است كه به اطلاع مردم خواهد رسید. در این موارد به اصل و اصالت حوزه فرهنگ و هنر توجه شده است و قطعاً جشنواره‌ها را آسیب‌شناسی خواهیم كرد و سعی می‌كنیم تمام نقاط ضعف را از آنها بیرون بكشیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار