تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۶۰۰۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیین تودیع و معارفه مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان برگزار شد
فرهنگ مردم خوزستان ايجاب مي كند كه در اين استان كتابخانه هاي زيادي داشته باشيم. وجود قوميت​هاي مختلف در خوزستان يكي از عواملي است كه ما را ملزم مي كند كه كتاب ها و كتابخانه هاي زيادي داشته باشيم و بايد علم را در خانه ها برد و در اختيار اهل مطالعه قرار داد. نبايد منتظر بمانيم تا ديگران بيايند و از ما كتاب بطلبند
صبح امروز در آیینی در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی خوزستان حجت الاسلام و المسلمین سید لطف‌الله سپهر به عنوان مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان معرفی و از لفته منصوری و منصور کوهی رستمی، مدیر کل و سرپرست سابق این اداره، قدردانی شد.

آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري، در این مراسم گفت: هر چه از وسعت و علميت كتاب بگويم كم است و باز هم بالاتر است. هر چه درباره كتاب حرف بزنيم باز هم به آن نخواهيم رسيد چون هميشه كتاب از ما جلوتر است. كتاب مسير طبيعي خود را مي پيمايد و ما با اين كه تند مي رويم باز هم به آن نمي رسيم.

وي با بيان اين كه خداوند از قرآن با عنوان كتاب نام برده است افزود:​ همين كه خداوند بر قرآن نام كتاب نهاده است دليلي بر اهميت كتاب است. امروزه در نقشه هاي مهندسي مقرر شده كه در هر منزل مسكوني چه ويلايي و چه آپارتماني قفسه يا جايگاهي براي كتاب در نظر گرفته شود كه باز هم اهميت كتاب را مي رساند و اين پيام را مي رساند كه كتاب نبايد از خانه ها جدا شود.

او ادامه داد: مي گويند هر كتاب ارزش يك بار خواندن را دارد اما كتاب هايي هستند كه حتي ارزش يك بار خواندن هم ندارند. در فقه عنواني هست به نام كتاب ظلال كه معامله هاي حرام را بيان مي كند. كتاب هاي ظلال كتاب هايي هستند كه نشر، چاپ و خريد و فروش آنها جايز نيست. پس كتاب هايي هم هستند كه به يك بار خواندن هم نمي ارزند بلكه خواندن آنها ممنوع است مگر براي كساني كه براي رد كردن يا روشن سازي آنها را مي خوانند.

وي با اشاره به اين كه در خوزستان به كتاب و كتابخانه زياد احتياج داريم اظهار كرد:​ فرهنگ مردم خوزستان ايجاب مي كند كه در اين استان كتابخانه هاي زيادي داشته باشيم. وجود قوميت​هاي مختلف در خوزستان يكي از عواملي است كه ما را ملزم مي كند كه كتاب ها و كتابخانه هاي زيادي داشته باشيم و بايد علم را در خانه ها برد و در اختيار اهل مطالعه قرار داد. نبايد منتظر بمانيم تا ديگران بيايند و از ما كتاب بطلبند.

نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري بيان كرد:​ ضرورتي ندارد كه ما بگوييم چند متر كتابخانه در استان داريم. اين آمار ها خوب است اما ضرورت در اين است كه مقايسه كنيم. اي كاش مي شد در اين 31 ماه كه آقاي منصوري و آقاي کوهی رستمي بودند آماري بگيريم كه اين همه كتابخانه كه در جاي جاي استان تاسيس شده چند درصد سطح فرهنگ را بالا برده اند كه معمولا اين كارها انجام نمي شود يا شايد وسيله اي براي انجام آن نباشد.

سپس حجت الاسلام و المسلمين عبدالحسین مطهری، مشاور استاندار در امور مرتبط با روحانیت مساجد و اماکن متبرکه، اظهار كرد:​ كتاب و كتابخانه شناسنامه علم و دانش در تمدن ملت ها است. بشر بعد از اين كه با علايم و نشانه سر و كار پیدا کرد با خط ميخي آشنا شد. سومري​ها اولين تمدني بودند كه كتابخانه را تاسيس كردند.

وي یادآوری کرد: در ايران پس از اين كه خط ميخي از سومري ها گرفته شد به سرعت گفتار بزرگان و پادشاهان روي سنگ ها نوشته شد و آرام آرام اين خط رشد كرد و در عهد ساساني به اوج خود رسيد كه نوشته ها را روي پوست درخت خدنگ مي نوشتند. مي توان گفت كه علم و دانش و كتاب و كتابخانه در تاريخ ايران همطراز مصر بوده است اما از ساير تمدن هاي بشري پيشرفته تر بوده است.

پس از او لفته منصوري، مدیر کل سابق کتابخانه های عمومی استان خوزستان، با بيان اين كه استان خوزستان يك استان ويژه است اظهار کرد: ​نقش خوزستان در اقتصاد ملي، مرزی بودن، طمع دایمي و تاريخي دشمنان اسلام و ايران به خوزستان و جنگ تحميلي و نقش تاريخي استان در عرصه هاي ديني، فرهنگي و اجتماعي فرصت ها و تهديدهايي پيش روي ما گذاشت که نياز به تحرك فرهنگي و اجتماعي داشتيم.

وی تاکید کرد: بايد محصولات فرهنگي متناسب با نيازهاي جامعه توليد مي كرديم چراكه اگر نتوانيم كاري مطابق نيازهاي جامعه انجام دهيم رو به اضمحلال مي رويم. باید برنامه راهبردي ايجاد می كرديم و برنامه علمياتي می داشتيم. در كنار توسعه ساختارهاي فرهنگي نياز به جريان سازي فرهنگي داشتيم تا ضعف كنش ها و پويش هاي فرهنگي را چاره كنيم. در حوزه كارشناسي تصميم سازي نمي شد چون به روزمرگي افتاده بود. آموزش هاي كارگاهي و كاربردي را با تمركز بر مساله فرهنگ سامان می داديم. احساس كرديم ما مديران آزمندانه نياز به كنترل پديده ها داشتيم اما كنترل ها را كنار گذاشتيم و گفتيم بايد مديريت كنيم.

او ادامه داد: يك چشم به هدف داشتيم و در پي رقابت با استان هاي قدرتمند بوديم و يك چشم به واقعيت هاي اجتماعي كه گريبان ما را گرفته بود. بنابراین يك نظام معنايي در نظارت ايجاد كرديم و براساس آن سيستم خودمان را به جلو برديم. الگوي مشاركت تصميم گيري را در سطوح ايجاد كرديم. در نظام پيشنهادات، اتفاق فكر، نقد عملكرد و ترويج تفكر دانش محور متبلور شد و هويت سازماني را از طريق تقويت درون و برون سازماني، تسهيل ارتباطات عمودي، پاسخگويي مدير كل به عنوان يك اصل بين همه پذيرفته شد. اين ملاحظات عملكرد ما را زمان​مند، مكان محور و شرايط محور كرد.

منصوری اظهار کرد: كتابخانه عمومي را از يك مخزن كتاب به يك كانون فرهنگي تبديل كرديم و آن را نماد شهرها و در مركز توجهات قرار داديم تا در اطراف كتابخانه يك خيزش فرهنگي روي دهد. اگر اين تفكر توسعه اي با ابعادي كه گفته شد سه سال فرصت پيدا مي كرد خوزستان در همه شاخص های كتابخانه اي در سطح كشور توسعه پيدا مي كرد.

سپس حجت الاسلام و المسلمين سید محمدرضا واحدي، معاون مجلس، مشاركت ها و امور استان های نهاد عمومي كتابخانه هاي عمومی كشور، اظهار كرد: ​به نظر من در كم بودن وقت بهترين كار صحبت نكردن است. علي رغم اين كه حرف هاي زيادي با كتابداران، كتابخوانان و متوليان امور فرهنگي در كشور داريم. براي بيان دغدغه هايمان و دغدغه هاي نهاد عمومي كتابخانه هاي كشور اين فرصت ها فرصت هاي مغتنمي است اما به دليل اينكه ميزبانان خيلي بيشتر از مهمانان صحبت كردند من صحبت نمي كنم.

وي افزود: تقدير مي كنم از زحمات آقاي منصوري كه در اين مسووليت زحماتي داشتند و تلاش كردند و نتايج خوبي هم برداشت كردند و همچنين از آقاي کوهی رستمي كه با پشتكار وظايف سرپرستي را انجام دادند و آقاي سپهر را به عنوان مدير كل جديد كتابخانه هاي عمومي استان معرفي مي كنم.

سپس لوح تقدير به لفته منصوري و منصور کوهی رستمي به پاس زحمات آن ها در نهاد كتابخانه هاي عمومي استان خوزستان اهدا شد و حكم حجت الاسلام و المسلمين سيد لطف الله سپهر به عنوان مدير كل نهاد عمومي كتابخانه هاي استان خوزستان و ریيس انجمن كتابخانه هاي عمومي استان خوزستان به او اهدا شد.

سپس حجت الاسلام و المسلمین سيد لطف الله سپهر، مدير كل نهاد عمومي كتابخانه هاي استان خوزستان،​ گفت:  از زحمات آقاي منصوری كه تمام مجموعه فرهنگي استان او را به عنوان يك آدم توانا، موثر و صاحب نظر مي شناسند و همچنين زحمات آقاي کوهی رستمي جوان، خوش فكر و تحصيلكرده تشکر می کنم و برای آنها آرزوي موفقيت دارم.

وي افزود: از حسن نظر آقاي مختارپور، رييس نهاد كتابخانه هاي عمومی كشور، به من تشكر مي كنم. اين بار فرهنگي و معنوي و ديني در ارتقاي فني، كيفي و كمي فعاليت هاي نهاد كتابخانه هاي كشور كه مورد اهتمام و توجه مقام معظم رهبري و رييس جمهور است به من محول شده است. همين اهتمام و انگيزه و ارتقاي كمي و كيفي در مديريت استان آقاي مقتدايي هم ديده مي شود.

سپهر ادامه داد: ​در جلسات خصوصي در خدمت روساي شهرستان​ها و كتابداران و همكاران خواهم بود و سياست هاي كاري خودمان را با هم مباحثه مي كنيم و تلاش مي كنيم تا از توانمندي هاي موجود در نهاد عمومي كتابخانه هاي استان چه در مديريت استاني و چه در مديريت شهرستاني استفاده كنيم چراكه مجموعه كتابداران هم كتاب را خوب مي شناسند و هم از فرهنگ مديريت كتاب مطلع هستند.

او افزود: با يك اجماع نظر در اين خصوص شاهد تحولات مباركی خواهيم بود و اين قطاري را كه در ريل پيشرفت براي خدمتگذاري به مردم استان قرار گرفته به پيش می بریم تا در پايان كارنامه ای مملو از خدمت و اخلاص و محبت و رشد كمي و كيفي در حوزه فرهنگ و كتابخواني داشته باشم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار