تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۵۵۷۰۰
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقــــــال آب کارون به فلات مرکزی با هدف تامین آب شـــــــــــرب؟!!!!
مسئولان و نمایندگان محترم اصفهان و استان های مرکز کشور نیز به جای اعمال فشار سیاسی به منظور افزایش ثروت و اشتغال و مصارف غیر شرب در نواحی مذکور از روش خارج کردن جریان طبیعی آب رودهای کارون و دز، قبول کنند که کارون و دز در مسیر طبیعی خود هزاران فرصت شغلی برای مردم حاشیه خود ایجاد و محصولاتی با کیفیت با هزینه ای کمتر از طرح های انتقال برای کل ایران به ویژه فلات مرکزی کشور تولید می کنند
خوزنیوز/ داریوش بهمئی: در حالی که مسئولان سیاسی و منابع آب مملکت صحبت از انتقال آب به شهرهای مرکزی کشور فقط با هدف آب شرب می کنند و تاکید بر بازنگری طرح های انتقال کرده اند، نمایندگان و مسئولان استان اصفهان نسبت به این تصمیمات بازخوردی منفی داشته و به صراحت بر انتقال آب اصرار می ورزند. آشکارا از حقآبه کشاورزی و بحران آب آشامیدنی می گویند. از سال گذشته مدعی کمبود آب شرب به میزان 450 میلیون مترمکعب برای پنج میلیون نفر در چهار استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و مرکزی می باشند. مساله آب در حوضه زاینده رود را مساله ملی با پیامدهای کشوری می دانند و جالب اینجاست که طرح های انتقال آب به فلات مرکزی را ویژه آب شرب، صنعت و حفظ محیط زیست سه استان خشک یزد، کرمان و اصفهان عنوان کرده و فرصتی می دانند تا در آینده فلات مرکزی ایران و متعاقبا کویر نیمه مرکزی و شرق کشور را از نابودی برهاند. اکنون نیز به دولت تدبیر و امید تاکید دارند طرح های به اصطلاح مصوب ملی که با منافع و امنیت ملی گره خورده است تعلیق و یا تعطیل نشود.

رودخانه زاینده رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران بوده و نقش مهمي در تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی مرکز کشور دارد. آورد زاینده رود بین 2 ميليارد مترمكعب حداکثر و ۷۰۰ ميليون مترمكعب حداقل و متوسط آبدهي ۲۰ سال گذشته ۱۳۰۰ ميليون مترمكعب می باشد. جهت افزایش آبدهی اين رودخانه طرح های انتقال آب مدنظر قرار گرفته که تونل هاي كوهرنگ یک، کوهرنگ دو، کوهرنگ سه، چشمه لنگان و خدنگستان حفر شده و تونل هاي بهشت آباد و كوگان مطالعاتی می باشد. آن گونه که مسئولان محترم اصفهان ادعا می کنند بحث بر سر تامین آب شرب حداقل در این برهه زمانی درست نیست. ادعاهای آب شربی سوال برانگیز و ابهام آمیز می باشد هر چند به خوبی می دانندکه هیچ انسانی در دنیا برای تامین آب شرب هموطنان و حتی بیگانگان مخالفت نمی کند. ادعای بحران آب شرب در حالی است که تونل های کوهرنگ 1 و 2 به ترتیب 60 و 28 سال است که بیش از 500 میلیون مترمکعب آب با کیفیت را به زاینده رود انتقال می دهند

سهم برداشت آب استان چهارمحال و بختياري برای مصارف شرب و کشاورزی بین 100-90 میلیون مترمکعب یعنی كمتر از ۱۰ درصد منابع آب رودخانه زاينده رود است. براساس آمارهای رسمی وزارت نیرو دبی رودخانه زاينده رود در محل ورود به استان چهارمحال و بختياري ۴۶ مترمكعب بر ثانيه و دبي خروجي رودخانه از این استان در ایستگاه پل زمانخان ۴۶.۴ مترمكعب بر ثانيه می باشد و اين به این معنی است که منابع و مصارف آب در حد فاصل استان چهارمحال و بختياري عمدتأ از طريق زايش هاي مسير رودخانه تأمين مي شود پس مشکلات زاینده رود را باید در مصارف استان اصفهان جستجو کرد.

استان یزد نیز طبق آمار رسمی مسئولان فقط 60 درصد از آب انتقالی برنامه ریزی شده (96 میلیون مترمکعب در سال) یعنی 57 میلیون مترمکعب را دریافت می کند که براساس اظهارات نماینده یزد، بیشتر این آب هم در اردکان به مصرف صنعت می رسد و همین مسئله منجر به مشکلات آب شرب در یزد گردیده و جالب اینکه تخریب تاسیسسات انتقال آب به یزد، به گفته نمایندگان اصفهان، نتیجه مصرف آب انتقالی به یزد در بخش کشاورزی بوده است. و اما در استان مرکزی نیز تنها برای آب شرب شهر دلیجان به میزان 30 لیتر بر ثانیه (کمتر از یک میلیون مترمکعب در سال) از زاینده رود پمپاژ و انتقال داده می شود. با این وضعیت، عمده مصارف شرب زاینده رود در استان اصفهان می باشد. بر اساس آمار آبفای استان اصفهان کل مصارف شرب استان معادل 220 میلیون مترمکعب می باشد که البته تنها 50 شهر استان شامل مصارف شرب از زاینده رود می باشد.

و اما موضوع مهم، سرانه بالاي مصرف آب شرب در استان اصفهان است كه بالای300 ليتر بر شبانه روز مي باشد، در حالی که میانگین کشور ایران کمتر از۲۰۰ ليتر می باشد. با اصلاح الگوی سرانه مصرف شرب، تامین آب شرب بيش از ۲ ميليون نفر امکان پذیر می شود.

با توجه به ادعای تامین آب شرب جمعیت 5 میلیونی حوضه زاینده رود بر اساس هر نفر حداکثر 200 لیتر در شبانه روز نتیجه گرفته می شود که 365 میلیون متر مکعب نیاز سالیانه آب شرب این جمعیت می باشد در حالی که تقریبا دوبرابر این رقم از سرشاخه های کارون بزرگ در حال انتقال به حوضه زاینده رود می باشد.

(200لیتر نیاز روزانه *365 روز)/1000=73 مترمکعب برای هر نفر در سال

73 * 5,000,000 نفر= 365,000,000 مترمکعب نیاز سالیانه برای پنج میلیون نفر

الگوي كشت پرمصرف كشاورزي در دوره خشکسالی!

علیرغم موارد ذکرشده سوال اینست، پس مشکل خشکی زاینده رود در کجاست!؟ پاسخ را می توان با نگاهی به آمارها و گزارش های کشاورزی و منابع و مصارف زاینده رود در استان اصفهان پیدا کرد. به ادعای مسئولان استان اصفهان، این استان در توليد چند محصول به خصوص گندم آبي بالاترين ميزان عملكرد در واحد سطح در كل كشور را دارا است. افزون بر گندم، كه در همه شهرستان‌های استان كشت می‌شود،  در حدود 300 هزار هکتار از اراضی استان اصفهان جهت کشاورزی و باغداری محصولات آبی از زاینده رود تغذیه می کنند. این در حالی است که به طور كلی شرايط آب و خاک در استان اصفهان، چندان مساعد برای كشاورزی نمی باشد.

پرورش ماهی نيز در مسير كانال‌های آب‌رسانی زاينده رود صورت می‌گيرد و سازمان كشاورزی استان اصفهان با اجرای طرح‌های پرورش ماهی كپور در لنجانات و كرانه‌های زاينده رود توليد مواد پروتيينی را گسترش می‌دهد. همچنین استان اصفهان با حدود ده هزار واحد توليدي صنعتي پس از استان تهران و از نظر تعداد واحدهاي صنعتي بزرگ در سطح كشور در رتبه دوم قرار دارد.

در کنار مسئله مذکور باید از مسئولان مدیریت منابع آب و استان اصفهان پرسید، دلیل تهاجم کشاورزان حومه شرقی اصفهان در سال91 به تاسیسات انتقال آب به یزد چه بود؟ یقینا ادعای دعوای آب شرب در این موضوع طنزی بیش نیست، چرا درحالی که در سال90 مخزن سد زاینده رود70 درصد حجم خود را به علت خشکسالی از دست داده بود 500 میلیون مترمکعب رهاسازی از این مخزن کم شده برای شرب بوده است یا این رهاسازی برای کشت پاییزه بوده؟ چرا بر الگوی کشاورزان غرب اصفهان نظارت نمی شود و زراعت محصولات پرمصرفی مانند برنج، علوفه، ذرت و... منع نمی گردد تا کشاورزان شرق اصفهان برای باغات و زمین های خود دچار کم آبی نشوند و مجبور به حمله به تاسیسات انتقال آب به یزد نشوند!

اگر دغدغه آب شرب وجود دارد پس مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان در تیرماه امسال چرا دغدغه تامین آب کشاورزان شرق اصفهان را داشته و به بسته شدن جریان آب رودخانه زاینده رود هشدار می دهد. و چرا در شهر کم آبی مثل اصفهان 4500 هکتار از فضای سبز، آن هم چمن که مصرف آب بالایی دارد استفاده می شود.

توسعه صنايع در دوره بحران آب شرب!

کشاورزی تنها دغدغه مسئولان اصفهانی نبوده و صنایع نیز مانند سال های گذشته مدنظر این هموطنان می باشد صنایعی مانند ذوب آهن را که برای جنوب کشور برنامه ریزی شده بود با استفاده از نفوذ سیاسی به اصفهان منتقل و ایجاد کردند آیا به فکر مصارف آب آن بودند؟ صنایع پتروشیمی(به ویژه پالایشگاه و سیستم خنک کننده های با مصرف آب زیاد)، فولاد، سیمان و... در منطقه خشک و کویری اصفهان چه توجیهی از نظر منافع ملی و آمایش سرزمین دارد؟! سهم آب صنعت در اصفهان۱۸۸ميليون مترمكعب می باشدو جالب اینکه براساس گزارش منابع و مصارف زاينده رود در سال88که آب منطقه اي اصفهان برنامه ريزي شده مقدار آب مصرفی صنعت در افق۱۴۱۰ به۴۷۱ميليون مترمكعب در سال افزايش یافته که سهم صنايع فلز و آهن و شيميائي و نفت۲۵۸ميليون مترمكعب مي باشد.چرا مسئولان اصفهان به دنبال توسعه صنايع آب بری مثل فولاد و پتروشيمي در اصفهان می باشند.

متاسفانه صرف بودجه هاي كلان در زمينه تونل هاي انتقال آب از سرشاخه های کارون بر سرمايه گذاري در اقدامات مديريت مصرف آب در استان های فلات مرکزی به خصوص اصفهان سايه انداخته است. سر منشأ اصلي بحران هاي كم آبي حوضه زاينده رود ريشه در نحوه برنامه ريزي و مديريت منابع آب در گذشته و حال دارد. توسعه نامتوازن چند دهه گذشته در حوضه زاينده رود، منجر به وضعیت کنونی مناطق مرکزی شده و مسئولان و نمایندگان استان اصفهان بايد اين واقعيت را بپذیرند كه با وجود سرانه بالاي مصرف آب، توسعه صنايع پرمصرف، گسترش شهرنشيني و راندمان و بهره ورزي پائين مصرف آب و ادامه پیامدهای تغییر اقلیم، ديگر نمي توانند حيات زاينده رود و احقاق حقوق حق آبه بران را انتظار داشته باشند. در عین حال این مسئولان محترم به جای اندیشه آوردن آب از دوردست ها با هزینه های گزاف با برنامه ريزي مبتني با سازگاري با كم آبي و اجراي صحيح برنامه ها مانع از بدتر شدن اوضاع و بحران آب شرب شوند. برنامه هایی مانند توقف فازهاي توسعه شهرك هاي مسكوني و اتخاذ سياست هاي كاهش مهاجرت به اين استان، عدم توسعه صنايع آب بر و تمركز بر توسعه گردشگري، تغيير الگوي كشت با اتخاذ سياست هاي تشويقي و بازدارنده و توسعه كشت هاي گلخانه ای، تغییر نگرش به طرح های انتقال آب و تمرکز بر استفاده از بودجه هاي هنگفت تونل هاي انتقال آب در راستاي انجام اقدامات مديريت منابع و مصارف و بهبود الگوي مصرف آب در بخش هاي كشاورزي و شرب.

مسئولان و نمایندگان محترم اصفهان و استان های مرکز کشور نیز به جای اعمال فشار سیاسی به منظور افزایش ثروت و اشتغال و مصارف غیر شرب در نواحی مذکور از روش خارج کردن جریان طبیعی آب رودهای کارون و دز، قبول کنند که کارون و دز در مسیر طبیعی خود هزاران فرصت شغلی برای مردم حاشیه خود ایجاد و محصولاتی با کیفیت با هزینه ای کمتر از طرح های انتقال برای کل ایران به ویژه فلات مرکزی کشور تولید می کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۳
محمد از دزفول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
0
20
انتقال آب های خوزستان = نابودی صنعت کشاورزی خوزستان

روحانی امتیازات پیشکش خودت ما کارون رو میخواهیم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
دز را هم میخواهیم
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
رییس جمهور ما خوزستانی ها نیست!!!!!!!
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
0
10
گزارش مبتنی بر واقعیت و بدون تعصب و با دلسوزی برای منافع کل کشور تنظیم شده است ضمن اینکه در این گزارش خوب بود به رقم دقیق حق آبه کارخانه فولاد مبارکه از رودخانه زاینده رود که بخش مهمی از آب آن را می بلعد به روشنی اشاره می شد زیرا بسیاری از نابسامانیهای موجود در خشکی زاینده رود را برملا می سازد و اصفهانیها خیلی علاقه ندارند به آن اشاره شود . همچنین نمایندگان مردم خوزستان و چهارمحال و بختیاری در مجلس و نیز مردم این دو استان همواره باید مراقب باشند ، نمایندگان اصفهان به این سادگی از ادعای خود در باره کارون دست بردار نخواهند بود .
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
0
9
پس نمایندگان ما چه میکنند؟چرا این موضوع مهم در رسانهای ملی پخش نمیشود؟با این همه امار دقیق چرا این طرح متوقف نمیشود؟کو اون حرفهایی که رییس ججهور میزد؟چرا رییس جمهور و وزیر نیرو(چیت چیان)به راحتی دارن اجازه میدن این ظلم در حق خوزستان بشه؟اقای روحانی فقط میخواست میخواست مردم خوزستانو با اومدنش به این استان ساکت کنه.اقای روحانی نباید اجازه بده این لابی گری ها در دولتش اتفاق بیفته.همین ظلمها در دولت قبلی بود که مردم ازاون دولت ناراضی بودن.بنده بعنوان یک ایرانی از جناب اقای رییس جمهور میخوام که امار دروغین که به عرض ایشون مرسونن قبول نکن و این استانی که دینشو به اسلام ادا کرده نذارن حقش پایمال بشه.از خوز نیوز و اقای بهمئی تشکر میکنم و خوشحالم از اینکه امار و ارقام درست و دقیق رو بما خوزستانیها میرسونن.
سید سهراب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
0
5
ما منکر آب شرب برای هموطنان عزیز اصفهانی که روزگاری در خاک تفتیده خوزستان همراه دیگر غیور مردان ایران زمین جانفشانی کردند نیستیم و رضا بر تشنگی آنان نداریم اما وجود دو کارخانه عظیم فولادسازی بخصوص فولاد مبارکه که نیاز فراوان به بلعیدن آب دارند مایه دردسر ومشکل اساسی شده است که نمیبایستی اشتباه دوم صورت میگرفت و فولاد مبارکه را احداث میکردند / سرزمین اصفهان مستعد کشاورزی نیست گندم و برنج کاری و توسعه باغات و دریاچه های ماهی آب کارون که هیچ کرخه و زهره و خیرآباد و جراحی و اروند هم کفاف نمیدهد و بنام آب شرب هر از چندگاهی مطالبه آب میکنند/ اصفهان خود قطب گردشگری و سیاحتی و صنایع دستی و معدنی و فنی است که منبع درآمد است که هرچه بیشتر توسعه یابد شکوفاتر میشود و نیازی به اینهمه تنش و بحث و جدل نیست .
رضا از دزفول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
0
11
بهترین راه برای جلوگیری از بحران آب اصفهان انتقال صنایع ذوب آهن و فولاد به استان هرمزگان و بوشهر می باشد نه انتقال آب کارون.
خوزستان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
0
6
با سلام یک سوال دارم از خوزستانی های عزیز من تاریخ میخونم وتاریخ ثابت کرده است که بزرگترین پادشاهان همیشه در اندیشه آبادی خوزستان بودند از کوروش تا انوشیروان آیا روحانی با این کار خود می خواهد چه چیزی ثابت کند اینکه خوزستانی ها از این که هستند بدبخت تر بشن خودش توجنگ بوده دلت نسوزه ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
0
8
بابا اینجادیگه کجاست مردم یه جاش آب فاضلاب میخورن یه جای دیگش با آب گوارا و درجه یک فولاد درست میکنن با ضرر و بدون توجیه اقتصادی
یعنی قانون کشک عقل و منطق کشک انسانیت کشک یعنی همه چیز کشک یعنی تعصب چشمون رو کور کرده
آقایونی که فاعلین انتقال آب کارون هستند خدا کنه ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
0
9
دولت داره هر کاری میکنه که ما خوزستانیها رو مجاب کنه که با طرح انتقال آب مخالفتی نداشته باشیم
سالها آب گندیده به خوردمون دادن حالا چطور تونستن یک
هفته ایی این مشکل رو حل کنند!!!
و یا بهتر بگم قول دادن یک هفته ایی این مشکل رو حل میکنند!
وقتی بودجه رو بستن خوزستان کمترین بودجه رو در بین استانها داشت چی شده دولت اینقدر سخاوتمندی میکنه !!!؟
ما از نماینده های استان خوزستان میخوایم که هوشیار باشند
رامهرمزی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
0
9
چرا سیستم آبرسانی اصفهان و شهرهای مرکزی را اصلاح نمیکنند؟ چرا آب پسماند را برای مصارف صنعتی و کشاورزی برای اصفهان و شهرهای دیگر تصفیه نمی کنند؟ میزان این آب شرب که میگویند چقدر است؟ آیا توسط لوله منتقل میشود یا بوسیله تونل های پر هزینه و بسیار قطور؟ آیا این آخرین بار است که آب منتقل میشود؟یا اینکه این قصه سر دراز دارد؟
باقر
|
UNITED STATES
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
5
اي خدا خسته شديم از اين همه ظلم وبي عدالتي خودت به فريادمان برس براي تعجيل درفرج صلوات بلند اللهـــــــــــــــــــــــــم صــــــــــــل عــــــــــــلی مــــــــحــــــــمد و آل مـــــــحــــمد**** ....وعــــــــــــجل فــــــــــــــــــــــرجـــــــــــهم....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
0
0
تماما مربوط به بی کفایتی مسولان ماست از ماست که بر ماست
:
:
:
آخرین اخبار