تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۵۰۶۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خرمشهر؛ شهر حسینیه های پرشور/ اینجا نجف ثانی است
خرمشهر از دیرباز مهد فرهنگ اسلام و تشیع بوده تا جایی که از گذشته های دور لقب نجف دوم را به آن داده بودند، وجود مراکز مذهبی بزرگ و حسینیه های متعدد در این شهر گویای همین موضوع است.

  بار اول بود وارد خرمشهر می شد، آمدنش مقارن شده بود با ماه محرم، با حیرت خاصی به اطرافش نگاه می کرد، با دوربینی که در دست داشت از تکیه ها و حسینیه ها و مراسم پشت سر هم عکس می گرفت، لحظه ای به آن سوی می دوید و لحظه ای به این سوی به مسجد جامع خرمشهر که رسید ایستاد به دیوار مسجد تکیه کرد و اشک در چشمانش جاری شد. این حال مردیست از اهل عراق به نام (ابوثائر) وی می گفت: در این چند لحظه کربلا و نجف در این شهر برایم تجسم شد. عشق مردم این شهر به اهل بیت مثال زدنی است.

ابوثائر که از مردم بصره عراق است و برای دیدن اقوامش به خرمشهر آمده می گوید: تا این لحظه فکر می کردم برگزاری مراسم پرشکوه محرم  فقط در شهرهای بزرگ مذهبی چون کربلا و نجف و قم و مشهد است ولی الان با دیدن این صحنه ها در خرمشهر و تدارک آنها با نظم خاصی حیرت تمام وجودم را فرا گرفت زیرا دقیقا این شیوه مراسم را فقط می توان در شهرهای مذهبی عراق چون کربلا و نجف دید.


وی می افزاید: چیزی که بیشتر در این شهر برایم جالب بود برپایی و تدارک این مراسم توسط جوانان این شهر است، به خیلی از حسینیه ها در شب سر زدم در راس مراسم جوانان پرشور و حسینی را دیدم که مایه غرور و افتخار شیعه هستند.
 
خرمشهر نجف دوم

نماینده مردم خرمشهر و مینوشهر در مجلس شورای اسلامی سال گذشته در گفتگویی که در شبکه چهار سیما داشت، گفت: خرمشهر را قبل از آغاز جنگ تحميلي با نام «نجف دوم» مي‌شناختند.

عبدالله سامری عنوان کرد: اين شهر هميشه از وجود خانواده و افرادی مومن و بانفوذ برخوردار بوده است و وجود علمایی چون مرحوم شیخ خاقانی، سیدعدنان غریفی، سید محمدتقی موسوی و . . . به این شهر رنگ و بوی مذهبی داده است. به جرات می توانم بگویم که ایام فاطمیه بعد از قم در خرمشهر رونق پیدا کرد.

حاج عاشور نجمی یکی از اهالی قدیمی خرمشهر و از خادمان یکی از حسینیه های این شهر است در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شکی نیست که لقب نجف الثانی (نجف دوم) برازنده این شهر و مردمش است، چرا که برخلاف دیگر شهرهای ایران تدارک این مراسم از ماهها قبل در این شهر شروع می شود.

وی افزود: حسینیه هایی در شهر و نواحی آن داریم که در ایام محرم روز و شب به اضافه برپایی مراسم و عزاداری شروع به اطعام مردم عزادار هم می کنند، وی می افزاید برای مثال حسینیه محمدیه که در بخش مینوشهر خرمشهر واقع است روزانه و بصورت مرتب برای خانم ها و آقایان نهار و شام پخت می کند و از سوگواران حسینی پذیرایی می کند، حسینیه هایی اینچنین در شهر زیاد هستند.
 
خرمشهر شهر حسینیه ها

مدیر اداره تبلیغات اسلامی خرمشهر تصریح کرد: در خرمشهر بالغ بر 800 حسینیه و 59 مسجد وجود دارد.

حجت الاسلام حاج عادل رویوران گفت: ما هر ساله یک ماه قبل از شروع ماه محرم در خرمشهر شاهد برپایی تکیه ها و آماده شدن برای ایام محرم هستیم ، وی می گوید: تاکنون اداره تبلیغات اسلامی خرمشهر 241 مجوز برای هیئت ها صادر کرده و 30 مجوز دیگر نیز در دست اقدام دارد.

وی ادامه داد: این شور و شوق مردم خرمشهر و ارادت خاص آنها نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت خرمشهر را نسبت به شهرهای ایران متمایز کرده است چرا که خرمشهر را به حسینیه های آن می شناسند و باید گفت خرمشهر شهر حسینیه هاست.
 
نباید از استقبال عظیم مردم تعجب کنیم

امام جمعه خرمشهر که در حاشیه مراسم استقبال از پرچم متبرک به کربلای معلا در خرمشهر سخنرانی می کرد، گفت: با وجود اینکه برای اجرای این مراسم اطلاع رسانی کافی در شهر انجام نشده بود ولی ما شاهد حضور پرشور مردم خرمشهر در این مراسم بودیم.

حجت الاسلام سید نبی موسوی عنوان کرد: این حضور مردم خرمشهر نشان از اراده خاص آنها نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت است. نباید از استقبال عظیم مردم تعجب کنیم زیرا این شهر و مردم آن همواره در تمامی مراسمات مذهبی سنگ تمام گذاشته اند.

وی افزود: خرمشهر تبدیل به شهری شده است برای استقبال از زائران حسینی و هر سال ما شاهد اجرای بسیار خوب مراسم اربعین امام حسین در این شهر هستیم.

موسوی اظهار کرد: مردم از سراسر ایران اسلامی برای شرکت در مراسم اربعین امام حسین وارد خرمشهر می شوند و سپس از مرز شلمچه عبور و بعد از آن بر می گردند باید برنامه های خاصی برای پذیرایی و خدمت از زائران و رفاه آنها در این شهر برنامه ریزی شود.
 
خرمشهر در تاریخ اهل بیت

کارشناس و محقق تاریخ اسلام در خرمشهر تصریح کرد: استقبال باشکوه از امام رضا ( ع) در خرمشهر و آبادان که در منابع تاریخی ذکر شده است نشان دهنده علاقمندی مردم خرمشهر و آبادان به شیعه و امامان در گذشته نیز بوده است.

مهدی ایزدخواه بیان کرد: این موضوع ثابت می کند که مردم این دو شهر در زمان امامان نیز گرایش به تشیع داشته اند.

وی افزود: در كتاب « مجالس السينه » ج دوم ص 557 ، به نقل از رجاء ابي ضحاك آمده است: رجاء بن ابي ضحاك كه همراهی امام علي بن موسي الرضا (ع) را از مدينه تا خراسان به عهده داشت مي گويد : حضرت رضا (ع)هرگاه به شهري مي رسيد مردم به سويش مي آمدند و از حضرت در خصوص مسائل ديني ، سؤال هايي مي كردند و ايشان به آنها پاسخ مي داد و احاديث فراواني از پدرانش و از علي بن ابيطالب (ع) و رسول خدا (ص) برايشان نقل مي فرمود.

قافله حضرت رضا (ع) همچنان به راه خود ادامه داد تا به شهر بصره رسيد. وقتي كاروان به شهر بصره رسيد به وسيله كشتي و از راه آبي بصره به سوي بيان ( محمره ، خرمشهر ) رهسپار گرديد و پس از طي طريق از راه خشكی از بيان گذشته و به سوي آبادان ( عبادان ) و از آنجا به سوي اهواز حركت كرد.

بدين جهت هنگامي كه امام علي بن موسي الرضا (ع) از سمت بيان به طرف عبادان حركت مي كنند, مردم عبادان به محض آگاهي از ورود امام رضا (ع) به آن سامان به استقبال ايشان مي شتابند. نويسنده كتاب گرانقدر « تاريخ آبادان در روزگار اسلامي » به نقل از متون موثق و معتبر , پس از سير و سفر حضرت امام رضا (ع) از مدينه به مرو ( در سال 201 ه.ق )  مي نويسد : « پس از آن كه امام شهر بصره را به قصد ورود به استان خوزستان پشت سر گذاشتند , عبادان مرز زميني و دريايي عراق عرب با كوره هاي خوزستان محسوب مي شد كه در آن زمان ( مردم عبادان ) به استقبال موكب پرافتخار امام هشتم شيعيان شتافتند.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار