تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۲۷۳۷۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش گرایش به سیگارهای الکترونیک نگران کننده است
 معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزایش استفاده از سیگارهای الکترونیک به ویژه میان جوانان را نگران کننده دانست و گفت: سیگارهای الکترونیک بسیار خطرناکتر و اعتیارآورتر از سیگارهای معمولی هستند.

مهشید عصار روز پنجشنبه به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات افزود: مصرف دخانیات حدود چهار هزار ماده شیمیایی سرطان‌زا درمحیط منتشر می‌کند که این مواد خطرناک عامل بروز انواع سرطان‌ها ازجمله سرطان ریه، حنجره، مری و همچنین بیماری‌های کلیوی، ناباروری و مرده زایی می‌شوند.

وی شایعترین عامل قابل پیشگیری مرگ ومیر در جهان را جلوگیری از مصرف دخانیات دانست و ادامه داد: اجرای دقیق قوانین، مشارکت همه دستگاه‌ها و همچنین آگاهی بخشی به جامعه می‌تواند این عامل خطر سلامت را کنترل کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول با تاکید بر اینکه هیچ نوع ماده دخانی بی‌ضرر وجود ندارد، اظهارکرد: متاسفانه تبلیغات سودجویانه و وجود باورهای غلطی موجب گمراهی و درگیر شدن بعضی نوجوانان وجوانان با دخانیات شده است.

وی بی‌ضرر بودن ویپ و یا قلیان را باوری از اساس غلط دانست و ادامه داد: نیکوتینی که در سیگارهای الکترونیک و ویپ وجود دارد به مراتب بیشتر از سیگار معمولی است و این موجب وابستگی بیشتر به مصرف مواد توسط فرد می‌شود.

دهم خردادماه به عنوان روز جهانی بدون دخانیات و چهارم تا دهم خرداد به عنوان هفته ملی بدون دخانیات در کشورمان نامگذاری شده است.

شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات "مردم به غذا نیاز دارند نه به دخانیات" و شعار هفته ملی بدون دخانیات "حفظ سلامت مردم با ممنوعیت تبلیغات جامع دخانیات" است.

همه ساله در هفته ملی بدون دخانیات اقدامات وفعالیت‌های گسترده‌ای در سطح کشور با همکاری نهادهای مرتبط به منظور انسجام بخشی برای اجرای سیاست‌های موثر بر کاهش مصرف دخانیات و ارتقای سطح آگاهی عمومی به ویژه جوانان ونوجوانان نسبت به مضرات استعمال دخانیات انجام می‌شود.

بر اساس اعلام محمدرضا مسجدی دبیرکل جهانی مبارزه با دخانیات مصرف سیگار در ایران به طور متوسط ۶۰ میلیارد نخ در سال است، بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز سالانه صرف درمان بیماری‌های مرتبط بابخش سلامت می‌شود و حدود ۶۰ هزار مرگ در کشور در سال ناشی از مصرف و مواجهه با ورود دخانیات برآورد شده است.

وضعیت شیوع مصرف دخانیات در سال ۱۴۰۰ در مردان کشور ۲۵.۸۸ و در زنان ۴.۴۴ بود که به طور کلی در پنج سال اخیر در گروه سنی بالای ۱۸ سال روند افزایشی داشته است:
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار