تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۸
کد خبر: ۲۷۳۶۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نبود مطالعات جامع، موجب نارسایی شهری در اهواز شده است
  شهردار اهواز گفت: نبود مطالعات جامع و کامل و عدم تطبیق سهم اعتبارات جاری و عمرانی در بودجه شهرداری اهواز موجب شده به بخشی از دغدغه‌های مردم پرداخته نشود و در این شرایط، نارسایی شهری رقم خورده است.

رضا امینی در یکصد و شانزدهمین جلسه شورای شهر اهواز که امروز (۱۰ خردادماه) برگزار شد، با بیان اینکه در ورودی‌های شهر منظر زیبایی نمی‌بینیم، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسئولان بحث ورودی‌های شهر اهواز است بنابراین از ابتدای کار، ساماندهی ورودی‌های شهر و باززنده‌سازی رودخانه کارون به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر محرک توسعه شهر و مرکز جاذب گردشگری در دستورکار قرار گرفت.

 وی افزود: اقدامات تکمیلی و معمولی شهرداری مانند بهبود وضعیت فضای سبز، آسفالت و موارد مشابه نیز برخی از این کارها هستند.

وی با اشاره به ریشه اصلی نارسایی شهر اهواز، افزود: آنچه تاکنون موجب شده به بخشی از این دغدغه‌ها پرداخته نشود، نبود مطالعات جامع و کامل و عدم تطبیق سهم اعتبارات جاری و عمرانی در بودجه شهرداری اهواز است که موجب نارسایی شهری شده است. در این خصوص، انجام مطالعات باززنده‌سازی کارون و ورودی‌های شهر در حال پایان است.

لزوم افزایش سهم عمرانی در هزینه‌های شهرداری  

شهردار اهواز گفت: متاسفانه هزینه‌های جاری شهرداری اهواز بسیار بالا است. از ابتدای دوره بر کاهش هزینه تاکید شد و امیدواریم با افزایش تلاش‌ها، هزینه‌های جاری به حداقل برسد و با پیش‌بینی منابع درآمدی و مطالبه حق اهواز و خوزستان از پایتخت‌نشینان، سهم عمرانی افزایش یابد تا اتفاقات خوبی در این حوزه در شهر رقم بخورد.

جزئیات ساماندهی ورودی‌های اهواز

امینی عنوان کرد: اهواز هفت ورودی دارد که پنج ورودی اصلی شهر شامل ورودی از سمت اندیمشک از میدان پلیس تا سه راه خرمشهر یا میدان انقلاب، بخش دوم از میدان انقلاب به سمت ملاشیه به عنوان جاده خرمشهر، ورودی سوم از میدان انقلاب به سمت میدان سیاحی و طریق الحسین(ع) به سمت عین دو، ورودی چهارم از سوی جاده ماهشهر تا میدان چهار اسب و ورودی پنجم از سمت شیبان تا میدان فرودگاه اهواز است.

وی افزود: امیدواریم با تحقق اعتبارات و اجرای طرح‌های پیش‌بینی شده، امسال کار در یکی دو ورودی محقق شود که با این کار قطعا رضایتمندی ایجاد خواهد شد.

شهردار اهواز بیان کرد: ورودی اهواز از مسیر خرمشهر به سمت ملاشیه شامل سه بخش است که تقریبا کار در این بخش‌ها همزمان انجام می‌شود. در مقطع اول ورودی شهر موضوعات اجتماعی در بساط‌اندازی و ایجاد کپرهای غیررسمی مساله اساسی است. تجربه نشان داده است به دلیل مشکل اشتغال، افرادی که بساط پهن می‌کنند یا کاری به صورت غیر رسمی در این محدوده برای خود ایجاد می‌کنند حاضر به جابه‌جایی و انتقال به بازارچه‌هایی با فاصله با بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر نیستند. بازارچه‌ای در مجاورت مجموعه ورزشی غدیر احداث شد اما انتقال این افراد به این مکان با مقاومت مواجه شد که در این راستا برنامه‌ریزی شده است که آغاز کار ساماندهی از جاده کریشان ۱ از جاده ملاشیه به سمت خیابان ۲۲ بهمن باشد.

امینی عنوان کرد: توصیه شده بود کار از مسیری که معارض ندارد شروع شود اما اصرار داریم کار از ورودی شهر از سمت خرمشهر از مسیر ملاشیه و زرگان آغاز شود تا ابتدا نازیبایی شهر برطرف شود و بعد زیبایی‌ها افزوده شود. کار در این ورودی از حدود ۲۰ خردادماه آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه ممکن است محصول کار در بخش مهمی از این ساختارها، در آینده مشخص شود، گفت: همه تلاش ما بر این است که برنامه‌ریزی محصول در حوزه زیرساخت‌ها، در این دوره به مردم تقدیم شود و خداوند را شکر می‌کنیم که زیرساخت‌های شهری برای دوره فعلی و آیندگان فراهم شود.

شهردار اهواز افزود: تاکید می‌شود همکاران سیاست‌های برگرفته از نظرات مردم را در قالب مصوبات و طرح‌های شورای شهر، به صورت جدی دنبال کنند.

آغاز طرح باززنده‌سازی کارون از تیرماه

امینی با اشاره به طرح باززنده‌سازی کارون بیان کرد: حدود ۱۰۵ هکتار از اراضی حاشیه کارون در سه مقطع مورد مطالعه قرار گرفته‌اند؛ غرب کارون از محدوده پالادیوم تا اکباتان و شرق کارون از پل سوم تا پل نهم و از پل پنجم تا پل فولاد در طرح است و قرار است کلنگ کار در دو مجموعه شرق و غرب حداکثر تا هفته اول تیرماه به زمین زده شود.

وی عنوان کرد: شهرداری‌ها نهادی‌های عمومی مستقل و غیر دولتی هستند که بیش از ۳۰۰ وظیفه بر عهده دارند و بیشترین تماس را با مردم دارند که این موضوع می‌تواند موجب رضایتمندی قابل توجه مردم یا کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم شود. اگر درست به وظایف‌مان عمل کنیم طبیعتا این سرمایه افزایش می‌یابد.

امینی گفت: باید برنامه‌ای جامع و مشترک با وحدت نظر و تقسیم کار داشته باشیم تا بتوانیم پاسخگوی مردم و ذی‌نفعان باشیم بنابراین در قالب یک طرح، ارتقای کیفیت در معابر اعم از آسفالت، شبکه دفع آب‌های سطحی، جدول، پیاده‌رو، آیلند، پایه چراغ، سیما و منظر شهری در جداره خیابان‌ها در برنامه است.

پیش‌بینی یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت

شهردار اهواز بیان کرد: یکی از نیازهای ضروری شهر که مورد مطالبه همه است، بحث آسفالت است و یک هزار میلیارد تومان در این خصوص پیش‌بینی شده است. آسفالت شامل چند بخش است که بخشی نیاز به زیرسازی و روکش، بخشی زیرسازی، بخشی نیاز به لکه‌گیری پهنه ای  و پر کردن چاله‌ها یا درزگیری برخی از بخش‌ها دارد.

کیفیت آسفالت باید مورد توجه باشد

وی افزود: چهار رکن برای طرح پیش‌بینی شده که یکی از این رکن‌ها، شورای عالی است که مصوبات آن لازم الاجرا است. کمیته اجرایی باید اطلاعات متقن و میدانی را از طریق معاونان فنی و خدمات شهری مناطق احصاء کنند به گونه‌ای که اگر قرار شد راستی‌آزمایی شود اطلاعات غلطی داده نشده باشد. باید حواس‌مان باشد سطح‌بندی کیفیت نیز چگونه تعریف می‌شود.

امینی گفت: باید آسفالت نامطلوب هر منطقه شناسایی شود تا به توازن و عدالت درستی برسیم و اولویت‌بندی‌ها مشخص باشد. پر کردن چاله‌های خیابان‌ها با آسفالت سرد نیز برقرار است.

وی افزود: در حال حاضر آنچه در بحث آسفالت مهم است بحث کیفیت است و اگر روزانه آسفالت ریخته شود اما بدون کیفیت باشد موجب می‌شود اخبار بحق و ناحق در فضای مجازی منتشر شود و موجب بی‌اعتمادی مردم خواهد شد.

امینی با بیان اینکه برای اینکه قیر بازآفرینی و قیر رایگان دولتی جذب شود به یک سری تجهیزات، الزامات و سرمایه انسانی متخصص نیاز داریم، عنوان کرد: کمیته تامین منابع نیز بر اساس برنامه زمان‌بندی باید تزریق مالی داشته باشد. کمیته تامین تجهیزات نیز در این زمینه فعال است.

شهردار اهواز با بیان اینکه در مطالعات، خرید کارخانه آسفالت در غرب اهواز نیز پیش‌بینی شده است، افزود: کمیته نظارت نیز در زمینه زمان‌بندی و کیفیت آسفالت فعال شده است و علاوه بر این در صورت نیاز از اطلاعات مردم در مورد کیفیت آسفالت استفاده خواهد شد.

وی گفت: آنچه در فعالیت‌های سازمانی موجب بی‌اعتمادی مردم و ذی‌نفعان می‌شود، انتشار اخبار و اطلاعات متناقض است. تا زمانی که ما به عنوان بخش‌های مختلف اجرا در اقدام و گفتار وحدت نظر نداشته باشیم روز به روز بی‌اعتمادی مردم افزایش پیدا می‌کند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار