تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۲۷۳۶۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تاکید کرد؛
بازگشت سرمایه نقطه قوت توسعه ۱۶ میدان گازی مناطق نفتخیز جنوب
  مدیر عامل مناطق ملی نفتخیز جنوب با اشاره به طرح توسعه ۱۶ میدان گازی در محدوده فعالیت این شرکت گفت: یکی از نقاط قوت در این طرح بازگشت سرمایه بین یک تا یک و نیم سال است.

 علیرضا دانشی روز چهارشنبه در نشست ارایه فرصت‌های سرمایه‌گذاری جهت توسعه میادین مستقل گازی (خامی) و تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی در شهرک نفت اهواز اظهارکرد: توجیه اقتصادی این میادین از مزایای آن برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود و بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در این طرح پتروشیمی هستند.

وی با اشاره به وجود ۱۶ میدان گازی آماده توسعه به منظور تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی توضیح داد: این میادین گازی آماده توسعه هستند که شرح کار و سرمایه‌گذاری آن‌ها مشخص شده و در اختیار شرکت ملی نفت قرار گرفته است.

به گفته دانشی مصوبه توسعه این مخازن از سوی شرکت ملی نفت ایران دریافت شد.

مدیر عامل شرکت مناطق ملی نفتخیز جنوب در بخش دیگر از سخنان خود به میزان قابل توجه نفتا، میعانات، سی تو پلاس حاصل از این میادین که مورد نیاز پتروشیمی‌های است اشاره کرد.

وی ادامه داد: راه برای سرمایه‌گذاری باز است و مجموعه‌های مختلفی به دلیل اقتصادی بودن طرح از آن استقبال کرده‌اند اما برای ما پتروشیمی‌ها در اولویت هستند.

دانشی بیان‌کرد: یکی از نقاط قوت طرح این است که هر کدام از ۱۶ مخزن به صورت جداگانه قابل توسعه هستند.

وی گفت: مجموعه‌های بالادستی و پتروشیمی‌ها از یک خانواده هستند. مناطق نفتخیز جنوب خانه پتروشیمی‌ها است. مشکل پتروشیمی‌ها مشکل ماست و برای حل آن کوتاه نمی‌آییم.

مدیر عامل شرکت مناطق ملی نفت خیز جنوب یکی از حسن‌های سرمایه‌گذاری در این میادن را توجیه اقتصادی آن برشمرد و گفت: یک نقطه عطف در سرمایه‌گذاری در این میادین، بازگشت سرمایه از یک تا یکسال و نیم است از سوی دیگر بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در این طرح پتروشیمی‌ها هستند.

وی بیان‌کرد: مناطق نفتخیز جنوب تلاش دارد تا سرعت کار را بالا ببرد و بروکراسی تا حد زیادی کمتر شود.

دانشی افزود: در گفتمان دولت سیزدهم قرار گرفتن بر نقشه راه نوین و بهتر برای رفع مشکلات حوزه انرژی تاکید شده است. وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران نیز راهکارهای متعددی در این راستا ارایه کرده تا این حوزه شکوفاتر از قبل ریل گذاری شود.

وی به تامین خوراک هفت پالایشگاه به شکل مستقیم و یک پالایشگاه به صورت غیرمستقیم از سوی مناطق نفتخیز جنوب اشاره کرد و گفت: تلاش می‌شود تا رفع نیازمندی‌های مجموعه‌های دیگر را جزو کارهای خودمان تلقی کنیم.

مدیر عامل شرکت مناطق ملی نفتخیز جنوب با تاکید بر پرهیز از نگاه جزیره‌ای در حوزه انرژی بیان‌کرد: طی رایزنی‌های مختلف متوجه‌شدیم پتروشیمی‌ها با کمبود خوراک روبه‌رو هستند که با توان مجموعه‌های بالادستی و سرمایه‌گذاران این موضوع شایسته نیست.

وی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته اعتبار پژوهشی ۸۰ میلیارد تومان بوده است بیان کرد: از سال ۱۴۰۱ تا کنون میزان‌ پیمان‌ها و عقد قرادادهای علمی پژوهشی به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید تا یک تحول علمی در صنعت نفت را شکل دهیم.

در ادامه این نشست با حضور مدیران عامل پتروشیمی‌ها راهکارهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت، بازگشت سرمایه، توجیه اقتصادی، ارایه بسته پیشنهادی از سوی شرکت مناطق نفتخیز در راستای سرمایه‌گذاری در این طرح، ارایه بسته‌های تشویقی و ...از جمله موارد مهم عنوان شده بود.

مناطق نفتخیز جنوب طرح توسعه مدیریت میادین مستقل گازی را در گستره عملیاتی خود در دستور کار قرار داد. با اجرای این طرح که توسعه ۱۶میدان را در برمی‌گیرد تولید میزان قابل توجهی گاز میسر می‌شود که می‌تواند جهت تامین نیاز تزریق، رفع کمبود خوراک صنایع پایین است و همچنین جبران بخشی از ناترازی گاز در کشور، مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این با توسعه میادین یادشده، مقدار قابل ملاحظه انواع میعانات گازی حاصل می شود که به عنوان منبع تامین کمبود خوراک مجتمع‌های پتروشیمی مدنظر بوده و قابل تخصیص به این مهم خواهد بود از این رو شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در امر توسعه میادین یادشده به ظرفیت های اسمی تولید خود دست یافته و علاوه بر بازپرداخت سرمایه از محل تهاتر با خوراک دریافتی، از سود ناشی از ارزش افزوده محصولات خود نیز منتفع می گردد.

طرح توسعه مخازن مستقل گازی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با هدف تامین بخشی از گاز مورد نیاز جهت تزریق در میادین نفتی و خوراک مورد نیاز صنایع پتروشیمی دارای دو سطح فعالیت است که در فعالیت های تحت الارضی جهت توسعه و مخازن فوق‌الذکر ۵۶ حلقه چاه توسعه‌ای حفاری و هشت چاه موجود تعمییر می‌شود.

تولید ۱۲۸۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز غنی، جمع آوری ۲۶۴ میلیون فوت مکعب در روز گازهای همراه تولیدی سایر میادین، تولید ۱۲۳۷ میلیون فوت مکعب در روز گاز سبک، تولید ۹۴ هزار بشکه مایعات/ نفتا در روز، تولید ۹۱ هزار بشکه اتان پلاس در روز از جمله محصولات این طرح به شمار می‌رود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار