تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۲۷۳۶۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اهمیت روغن گیربکس و تاثیر آن بر عملکرد خودرو

Gearbox یکی از قطعات اصلی تشکیل‌دهنده خودرو است که وظیفه انتقال قدرت از چرخ‌ها به موتور را برعهده دارد. در حال حاضر، قیمت گیربکس‌ها باتوجه‌به افزایش تورم و نرخ دلار به‌شدت افزایش پیدا کرده است. پس استفاده از یک روغن مناسب و باکیفیت، عاملی مهم و تأثیرگذار در محافظت از این قطعه و بهبود عملکرد آن به حساب می‌آید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله، اطلاعاتی را در مورد روغن گیربکس، انواع، تأثیر آن بر عملکرد خودرو و ... با شما به اشتراک بگذاریم. اگر علاقه دارید در این زمینه میزان اطلاعات خود را افزایش دهید، در ادامه با ما همراه باشید.

روغن گیربکس چیست؟

نوعی سیال که وظیفه روغن‌کاری اجزای داخل گیربکس را برعهده دارد تا از خرابی آن‌ها به دلیل اصطکاک در حین تغییر دنده‌ و انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها جلوگیری کند. برای این منظور، لایه‌ای از این ماده روان‌کننده روی قطعات را می‌پوشاند. به این نکته توجه داشته باشید که این روغن با گذر زمان، خاصیت خود را از دست می‌دهد و باید به‌صورت دوره‌ای آن را تعویض کنید. در غیر این صورت Gearbox دچار مشکل شده و باید به یکی از مراکز فروش قطعات گیربکس مراجعه کرده و جایگزینی برای آن تهیه کنید. اصلی‌ترین وظایف این مایع روان‌کننده به شرح زیر است:

  • کاهش سایش بین قطعات

  • حذف حرارت تولیدشده

  • محافظت از اجزا در برابر آلودگی و خوردگی‌های احتمالی

  • بهبود عملکرد و عمر مفید گیربکس

باید به این نکته توجه داشته باشید که تنها تهیه روغن گیربکس رینوکس یا سایر مدل‌های باکیفیت است که می‌تواند عملکرد خوب جعبه‌دنده را تضمین کند. اگر از نوع بی‌کیفیت این سیال استفاده کنید، به‌احتمال فراوان باید خیلی سریع به محل فروش قطعات گیربکس مراجعه کرده و یک نو آن را تهیه کنید.

انواع روغن گیربکس

انواع مختلفی از این سیال در بازار وجود دارد که هرکدام از آن‌ها به‌منظور خاصی طراحی شده است. پس به شما توصیه می‌کنیم ابتدا با یک متخصص مشورت کرده و نوع موردنیاز برای ماشین خود را تهیه کنید. شما می‌توانید به‌راحتی با مراجعه به سایت گیربکس هاب، روغن موردنظر خود را تهیه کنید. در ادامه به انواع آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • روغن گیربکس معمولی که به دلیل نوع ترکیبات شیمیایی، مناسب جعبه‌دنده دستی است.

  • روغن مصنوعی که از ترکیبات پایه سنتتیک درست شده و در نوع پیچیده‌تر از این قطعه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  • روغن نیمه سنتتیک که ترکیبی از دو نوع قبل است و کیفیت آن کمی از روغن معمولی بیشتر است.

  • روغن ویسکوز که در شرایط سخت و بار زیاد عملکرد بسیار خوبی دارد.

  • روغن گیربکس مخصوص که پایداری بالایی در برابر حرارت دارد و ضدسایش است.

اهمیت روغن گیربکس بر عملکرد و عمر خودرو

ازآنجایی‌که اصطکاک بین اجزا موجود در گیربکس ماشین بسیار زیاد است، استفاده از یک روغن مناسب می‌تواند عمر آن‌ها را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. به‌عنوان‌مثال اگر در خودروهایی مثل لکسوس که جعبه‌دنده آن‌ها خودکار است، از روغن نامناسب استفاده کنید، ممکن است به ساعت گیربکس لکسوس آسیب وارد شود. به همین دلیل است که کارشناسان توصیه می‌کنند بهترین نوع موجود در بازار را تهیه کنید. در ادامه، تأثیر یک سیال خودرو را بیشتر بررسی می‌کنیم.

  • حفظ لغزش کم‌تر و کاهش سایش با ایجاد لایه‌ای روان روی اجزای تشکیل‌دهنده Gearbox

  • خنک‌کردن و کاهش حرارت که موجب افزایش کارایی و انتقال بهتر قدرت موتور به چرخ‌ها می‌شود.

  • جلوگیری از خوردگی و آلودگی قطعات

به‌طورکلی استفاده از روغن گیربکس رینوکس یا سایر مدل‌های باکیفیت، کارایی و عمر قطعه را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. برای تهیه بهترین و باکیفیت‌ترین روغن‌های موجود در بازار می‌توانید به سایت گیربکس هاب مراجعه کنید.

بررسی دلایل آلودگی این روغن

عوامل متعددی موجب آلودگی این سیال می‌شود؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این بخش به آن‌ها اشاره کنیم تا از بروز مشکل در سیستم گیربکس ماشین خود جلوگیری کنید.

  1. آلودگی به دلیل ورود ذرات خارجی مثل گردوغبار به داخل جعبه‌دنده که می‌تواند موجب ایجاد رسوب در روغن شود.

  2. ورود آب به گیربکس که می‌تواند به دلیل خرابی سیستم خنک‌کننده یا زیربندی نامناسب خودرو رخ دهد. در صورت بی‌توجهی به این موارد ممکن است مجبور به خرید گیربکس شوید.

روش‌های ارزیابی کیفیت واسکازین گیربکس

به‌طورکلی دو روش برای اندازه‌گیری کیفیت واسکازین گیربکس وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم و توضیحاتی در مورد هر کدام ارائه می‌دهیم.

میله اندازه‌گیری

روش اول استفاده از میله اندازه‌گیری است. شما با استفاده از این وسیله می‌توانید به‌راحتی کیفیت روغن را مورد بررسی قرار دهید. برای این کار کافی است ابتدا خودرو را روی سطحی صاف پارک کرده و گیربکس را در حال خلاص قرار داده و اجازه دهید ماشین چنددقیقه‌ای در حالت درجا کار کند. سپس میله موردنظر را از جایش خارج کرده، آن را تمیز و مجدد وارد محفظه مخصوص کنید. برای بررسی مجدد آن را بیرون آورید، میزان و کیفیت روغن موجود روی آن را اندازه‌گیری کنید. اگر روغن گیربکس موردنظر کیفیت مناسبی نداشت، به شما توصیه می‌کنیم در اولین فرصت ممکن، اقدام به تعویض آن کنید. در غیر این صورت جعبه‌دنده خراب شده و شما مجبور به خرید گیربکسی نو می‌شوید.

بدون میله اندازه‌گیری

برای انجام این کار باید خودرو در سطحی صاف قرار داشته باشد و شما به بخش زیرین آن دسترسی داشته باشید. سپس به زیر ماشین بروید و پیچ فیلر را پیدا کرده و آن را باز کنید. ممکن است بخشی از روغن موجود در جعبه‌دنده از آن خارج شود، پس به شما توصیه می‌کنیم که یک دستمال همراه خود داشته باشید. در این مرحله باید از طریق سوراخ فیلر، میزان سیال (تا زیر سوراخ) را بررسی کنید. اگر این میزان کم‌تر از حد مجاز بود، باید مقداری روغن به آن اضافه کنید. به دلیل بالابودن قیمت گیربکس به شما توصیه می‌کنیم این کار را به فردی متخصص واگذار کنید تا آسیبی به این قطعه وارد نشود.

جمع‌بندی

جعبه‌دنده یکی از گران‌ترین و اصلی‌ترین قطعات خودرو به‌حساب می‌آید که برای افزایش طول عمر آن از روغن گیربکس استفاده می‌شود. استفاده از یک سیال نامناسب می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به قطعات داخلی مثل ساعت گیربکس لکسوس که مغز این وسیله است، وارد کند. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم اطلاعاتی را در مورد انواع این ماده و دلایل آلوده‌شدن آن بررسی کنیم تا بتوانید عمر Gearbox ماشین خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهید و از خرابی آن جلوگیری کنید.


:
:
:
آخرین اخبار