تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۲۷۳۶۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای نیروهای پیمانکاری پتروشیمی مسجدسلیمان
  مدیر عامل پتروشیمی مسجدسلیمان از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای نیروهای پیمانکاری در شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان خبر داد.

سید احسان‌اله موسوی با اشاره به جزییات طرح طبقه‌بندی مشاغل در این شرکت اظهارکرد: طرح طبقه‌بندی مشاغل در ماه جاری برای مجموعه‌های پیمانکاری این شرکت اجرایی می‌شود.

وی ضمن تاکید بر احقاق حقوق کارگران و اجرای عدالت در پرداخت حقوق ماهانه افزود: با اجرایی شدن این طرح تفاوتی میان نیروهایی که به صورت مستقیم با شرکت قرارداد دارند و نیروهای پیمانکاری وجود نخواهد داشت.

مدیر عامل پتروشیمی مسجدسلیمان توضیح‌داد: در پایان سال گذشته با وجود مشکلات مختلف، طرح طبقه‌بندی مشاغل را برای کارکنان مستقیم شرکت اجرایی کردیم. البته ممکن است همچنان ابهاماتی در آن وجود داشته باشد که برای این منظور کارگروهی جهت بازنگری و رفع ابهامات یا ایرادات احتمالی تشکیل شده است.

 بنا بر گفته مدیر عامل شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان، حدود یک هزار و ۲۵۰ نفر پرسنل دارد که این تعداد به طور مستقیم درشرکت مشغول فعالیت هستند و ۷۰ درصد آن‌ها را نیروهای بومی تشکیل می‌دهد و بیش از سه هزار نفر از کارکنان نیز در قالب نیروهای پیمانکاری با شرکت همکاری می‌کنند.

براساس قانون همه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار باید در طرح طبقه بندی مشاغل رتبه بندی شوند و مزد و مزایای آنها در چارچوب ضوابط و نظام جبران خدمات این طرح پرداخت شود.

ماده ۴۸ و ۴۹ قانون کار بر طبقه‌بندی مشاغل برای جلوگیری از بهره‌کشی از نیروی کار اشاره دارد و بر این اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده است این طبقه‌بندی را براساس استانداردها و عرف مشاغل کارگری تهیه کند.

منظور از طرح طبقه بندی مشاغل کارکنان مشمول قانون کار این است که کارکنان با رعایت شرایط احراز پیش بینی شده در شناسنامه شغلی از گروه، مزد شغل و مزد سنوات برخوردار شوند.

مشاغل ساده در این طرح ضریب یک و شغل‌ها با توجه به پیچیدگی و مهارت‌های مورد نیاز ضرایب بیشتری می‌گیرند علاوه بر آن هرچه سابقه فرد بیشتر شود، گروه شغلی او نیز بالاتر می‌رود.

در مورد مزیت طرح طبقه‌بندی مشاغل می‌توان گفت پایین‌ترین حقوق در آن همان دستمزدی است که وزارت کار هر سال اعلام می‌کند و با اجرای آن دیگر در کارگاه‌ها به اکثر کارگران حداقل حقوق پرداخت نمی‌شود، بلکه آنها رتبه‌بندی می‌شوند و براساس رتبه، حقوق دریافت می‌کنند.

عملیات ساخت مجتمع پتروشیمی مسجدسلیمان سلیمان در سال ۱۳۹۰ آغاز شد و در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار