تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۲۷۳۶۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شایعه تا واقعیت کشف بزرگترین آرامگاه‌های خانوادگی سنگی ۲۰۰۰ ساله در ایذه
سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: اخبار منتشرشده درخصوص یافته‌های دو هزار ساله، مربوط به دوره‌های کاوش پیش‌گفته (سال ۹۱ تا ۹۶) است.

شایعه تا واقعیت کشف بزرگترین آرامگاه‌های خانوادگی سنگی ۲۰۰۰ ساله در ایذه

  طی روزهای گذشته خبری مبنی «کشف بزرگترین آرامگاه‌های خانوادگی سنگی ۲۰۰۰ ساله در ایذه» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که غلامرضا سلمان‌پور سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

سلمان‌پور با بیان این‌که محوطه کل‌چنار شمی در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری از شهر ایذه در میان کوه‌های سر به فلک کشیده خود قراردارد، اظهار کرد: این محوطه در حدود ۸۷ سال پیش و با کشف پیکره مفرغین موسوم به مرد شمی، برای اولین بار مورد کاوش قرار گرفت.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ نیز هیئت مشترک ایران و ایتالیا به سرپرستی و باحضور کارشناسان زبده و برجسته به بررسی و سپس کاوش محوطه اقدام کرد که نتیجه آن پیدایش آرامگاه‌های زیرزمینی و سکوهای آیینی سنگی بود.

وی تصریح کرد: برای حفاظت از یافته‌های معماری این محوطه، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر، برنامه‌ای با عنوان ساماندهی، حفاظت و مرمت تهیه کرده است که به‌زودی با تأمین اعتبارات لازم، وارد فاز اجرایی خواهد شد.

سلمان‌پور همچنین یادآور شد: لازم به ذکر است اخبار منتشرشده درخصوص یافته‌های ۲۰۰۰ ساله، مربوط به دوره‌های کاوش پیش‌گفته (سال ۹۱ تا ۹۶) است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار