تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۲۷۳۵۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بسیاری از آثار تاریخی اهواز در موزه‌ شهرهای دیگر نگهداری می‌شود
بسیاری از آثار تاریخی اهواز در موزه‌ شهرهای دیگر نگهداری می‌شود
سفال باستانی کشف شده در «شهر هرمز» اهواز

 یک فعال گردشگری با اشاره به لزوم احداث و راه‌اندازی موزه در اهواز گفت: بسیاری از آثار تاریخی اهواز در موزه‌ شهرهای دیگر نگهداری و حفظ می‌شوند و در صورت راه‌اندازی موزه می‌توان آن‌ها را به این کلانشهر بازگرداند و در معرض تماشای مردم و گردشگران قرار داد.

علی خرازی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه اهواز کلانشهر است حداقل وجود یک موزه برای آن بسیار ضروری است و در جذب گردشگر تاثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه وجود موزه عامل مهمی در معرفی فرهنگ و تمدن جامعه میزبان است تصریح کرد: موزه به عنوان مکانی برای جذب گردشگر ظرفیت‌های فراوانی دارد اما متاسفانه شاهدیم که در این شهر حتی یک موزه هم برای بازدید مردم وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه موزه‌ها شاخص‌های مهم شهری هستند و به شهرها هویت منحصربفردی می‌دهند بیان کرد: آنچه که به صورت شفاهی یا آیین در دل زندگی جاری است در موزه مکتوب و مستند است، بنابراین داشتن موزه باعث می‌شود که ماهیت تفاوت‌ها و اشتراکات خود را با شهرهای دیگر بشناسیم.

خرازی ادامه داد: موزه‌ها دارای کارکردهای دیگری همچون اقتصادی نیز هستند که می‌توان با در نظر گرفتن برنامه‌های جذاب در محل راه‌اندازی موزه از آن‌ها در آمد نیز کسب کرد.

وی با بیان اینکه بافتی که برخی آن را فرسوده می‌نامند بخشی از تاریخ فراموش شده ما است گفت: ای کاش به جای پرداخت وام‌های کلانِ بازسازی وام‌هایی نیز برای مرمت بخشی از تاریخ شهرمان و تبدیل آن به کاربری فرهنگی و گردشگری در اختیار مردم قرار گیرد.

به گفته فعال گردشگری: بناهای تاریخی متعددی در شهرستان اهواز همچون موزه‌ هنرهای معاصر، بنای سه‌گوش و... دارای اولویت ساماندهی و توجه جدی برای تبدیل شدن به موزه هستند.

خرازی با بیان اینکه معیارهای مهمی در احداث و راه‌اندازی موزه باید لحاظ شود توضیح داد: دایمی بودن موزه برای عموم مردم بسیار مهم است. یعنی مکانی که موزه در آن راه‌اندازی می‌شود باید در بیشتر روزهای سال به روی عموم مردم گشوده باشد. بنابراین لازم است بدانیم که احداث و راه‌اندازی موقت موزه، نمایشگاه‌های موقت و مجموعه‌هایی که فقط عده‌ای خاص می‌توانند از آن بازدید کنند موزه محسوب نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه اهواز دارای آثار تاریخی ارزشمندی است گفت: افراد زیادی هستند که مجموعه‌های بی‌نظیری از آثار فرهنگی، مردم‌شناختی، سکه، اسکناس و... شهرستان را جمع‌آوری کرده‌اند و همه‌ این‌ها آثار تاریخی شهر هستند که ممکن است بعد از مرگ حافظان کنونی آنها در خطر نابودی و فراموشی قرار گیرند. بنابراین این موضوع ضرورت احداث موزه در اهواز را افزایش می‌دهد.

این فعال گردشگری ادامه داد: در صورت احداث و راه‌اندازی موزه حتی باستان‌شناسان و پژوهشگران می‌توانند بر روی آثار بسیاری مطالعات انجام دهند و بررسی کنند که کدام آثار برای به نمایش درآمدن در موزه کلانشهر اهواز مناسب است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار