تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۸
کد خبر: ۲۷۳۵۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شهردار: پیمانکار پروژه متروی اهواز با حکم دادگاه خلع ید شد
  شهردار کلانشهر اهواز گفت: پیمانکار پروژه متروی اهواز (شرکت کیسون)، پس از مدت‌ها کش و قوس، با حکم دادگاه خلع ید شد.

  رضا امینی شهردار کلانشهر اهواز روز دوشنبه با اشاره به توقف چندساله پروژه قطار شهری اهواز افزود: پروژه متروی اهواز همزمان با شهرهای اصفهان و شیراز آغاز شد اما درحالی که این دو شهر درحال افتتاح خط بعدی هستند، در اهواز تنها ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی را شاهد هستیم.

وی گفت: خوشبختانه با طرح دعاوی صورت گرفته در خصوص این پروژه، هفته گذشته رای دادگاه مبنی بر خلع ید پیمانکار صادر شد و امیدواریم با مساعدت دولت در اعطای مجوز انتشار اوراق، این پروژه پس از سالها در فاز نخست به طول ۱۰ کیلومتر به بهره‌برداری برسد.

شهردار کلانشهر اهواز در ادامه با بیان اینکه در دولت سیزدهم نیروهای انقلاب در مسوولیت‌های کشور هستند، افزود: با استقرار دولت سیزدهم امیدهای مردم به آینده بیشتر شده و عملکرد شهرداری‌ها می‌تواند زمینه ساز افزایش این امید باشد.

امینی ادامه داد: قانون شوراها پس از تصویب هنوز هم به بلوغ کافی نرسیده و نقص در این قانون باعث وارد آمدن اشکالاتی به عملکرد شهرداری‌ها شده است درحالی که همه نگاه‌ها به شهرداری هاست.

شهردار اهواز گفت: سه موضوع اصلی برای موفقیت شهرداری‌ها لازم است که دانش و قوانین اولین آنهاست و سرمایه انسانی و سرمایه مادی نیز از دیگر این عوامل است که متاسفانه در دوره‌های اخیر شورا و شهرداری اهواز این موضوعات مغفول مانده است.

اهواز در ۱۲ سال ۱۷ شهردار داشت

امینی با بیان اینکه در اهواز با چالش‌های بسیار زیادی که دارد، ادامه داد: مسوولان تصمیم گیر روی به آزمون و خطای شهرداران آورده‌اند به طوری که کلانشهر اهواز در مدت ۱۲ سال، ۱۷ شهردار به خود دیده است که این موضوع یکی از عوامل عقب ماندگی این شهر است.

وی با اشاره به اقدامات اخیر شهرداری اهواز افزود: در دوره جدید شهرداری اهواز ابتدا به سراغ اصلاح نظام اداری رفتیم که سعی شد با استقرار سامانه‌های جدید دربخش های حقوق و دستمزد، کنترل پروژه و شهرسازی آشفتگی موجود در شهرداری اهواز را نظم دهیم.

یک سوم جمعیت اهواز در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند

شهردار کلانشهر اهواز در ادامه با اشاره به معضل حاشیه نشینی در این شهر، بیان کرد: متاسفانه کلانشهر اهواز فاقد یک طرح تفصیلی است و عملاً عدم وجود این طرح جامع، علاوه بر مشکلاتی که برای اداره شهر ایجاد می‌کند، معضلاتی مانند حاشیه نشینی را به دنبال داشته است.

امینی گفت: امروز بیش از ۴۰۰ هزار نفر یعنی حدود یک سوم جمعیت کلانشهر اهواز در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند که متاسفانه فاقد زیرساخت‌های مناسب در حوزه دفع آبهای سطحی و معابر شهری هستند.

وی ادامه داد: آسفالت معابر یکی از مشکلات قدیمی کلانشهر اهواز است که متاسفانه باعث نارضایتی شهروندان شده و برای تکمیل و اصلاح روکش آسفالت معابر اصلی و فرعی اهواز نیاز به حدود ۶ هزار میلیارد تومان است که امسال هزار میلیارد تومان برای این منظور اختصاص داده شده است.

اجرای شبکه دفع آب‌های سطحی در هواز یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

شهردار کلانشهر اهواز گفت: طرح شبکه دفع آب‌های سطحی نیز یکی دیگر از معضلات کلانشهر اهواز است که درسال‌های اخیر با بارش باران، مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است که برای رفع این معضل، به یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

امینی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در شهر اهواز وجود دارد، استفاده از آب آشامیدنی تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز در این شهر است که به دلیل عدم تفکیک آب شرب شهری از آب خام برای این منظور است.

  عملیات اجرایی ساخت متروی اهواز در حالی وارد هفدهمین دهمین سال می‌شود که هم اکنون پیشرفت فیزیکی آن تنها ۲۴ درصد است. ناتوانی در تامین اعتبار، فسخ قرارداد پیمانکار، مشکل حقوقی و امتناع شرکت کیسیون در تحویل کارگاه موضوعاتی است که تکمیل این طرح را برای اهوازی‌ها به آرزو تبدیل کرده است.

این طرح از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غرب اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور ۲۳ کیلومتر و شامل ۲۴ ایستگاه است.

این پروژه قرار است در ۲ بخش اجرا شود که در بخش نخست طرح مترو از فرودگاه تا مصلا با ۶ ایستگاه ایجاد خواهد شد.بر همین اساس خط ۲ قطار شهری اهواز نیز با ۲۰ کیلومتر طول و ۲۱ ایستگاه از شمال منطقه کیانپارس تا جنوب شرق اهواز (دانشگاه نفت) امتداد می‌یابد.

کلیات این خط در سال ۱۳۸۸ در شورای عالی ترافیک تصویب و گام مطالعات آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است اما با تاخیر طولانی در خط یک این پروژه، معلوم نیست شهروندان تا چند سال دیگر باید منتظر باشند تا خط دوم مترو اهواز به بهره‌برداری برسد.

عملیات اجرایی مترو اهواز بهمن سال ۸۵ آغاز شد با گذشت حدود ۱۷ سال پیشرفت فیزیکی آن کمتر از ۳۰ درصد است. پروژه قطار شهری اهواز به دلیل مشکلات مالی از سال ۹۶ در عمل تعطیل شد که سرانجام در سال ۹۹ به خلع ید پیمانکار منجر شد. اگر چه سال ۹۹ پیمانکار این طرح خلع ید شد ولی با شکایت پیمانکار از شهرداری، این طرح وارد یک دعوای حقوقی شد که سرانجام پس از کش و قوس فراوان به نظر می‌رسد با نهایی شدن حکم خلع ید گره از این طرح پس از سال‌ها باز شود.

با خلع ید پیمانکار در سال ۹۹ شهردار وقت اهواز قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای جایگزین این قرارگاه با پیمانکار این طرح به امضا رسید که با توجه به مشکل حقوقی حدود سه سال است که امکان تجهیز کارگاه و آغاز عملیات تکمیل متروی اهواز توسط این قرارگاه میسر نبوده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار