تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۲۷۳۵۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توضیح اداره میراث فرهنگی اندیکا درمورد تعرض به سنگ‌نگاره «تنگ بتا»
توضیح اداره میراث فرهنگی اندیکا درمورد تعرض به سنگ‌نگاره «تنگ بتا»
سنگ‌نگاره «تنگ بتا»

 سرپرست اداره میراث فرهنگی اندیکا گفت: در سال ۹۵ گروهی از قاچاقچیان قصد تخریب و منفجر کردن سنگ‌نگاره «تنگ بتا» در دشت شیمبار را داشتند که دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

سید علی موسوی اظهار کرد: براساس گزارش‌های رسیده، اداره میراث فرهنگی وقت با کمک نیروی انتظامی شهرستان در محل حاضر شده بودند و افراد خاطی در همان سال شناسایی، دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند و تاکنون هیچ گونه تعرضی به این سنگ‌نگاره شده است.

وی درمورد تعرض قاچاقچیان به سنگ‌نگاره ۲۰۰۰ ساله «تنگ بتا» در دشت شیمبار گفت: شایعه‌ای که در خصوص تخریب این سنگ‌نگاره ۲۰۰۰ ساله منتشر شده واقعیت ندارد.

موسوی تصریح کرد: هیچ گونه تخریب و تعرضی به سنگ‌نگاره «تنگ بتا» در دشت شیمبار این شهرستان صورت نگرفته و هر گونه خبر در این زمینه صحت ندارد و کذب است.

سنگ‌نگاره «تنگ بتا (بتان)» در شهرستان اندیکا، دهستان للر و کتک و در یک کیلومتری جنوب روستای مورت پادلا واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۹۸۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

 این نگاربرجسته را نخستین بار در سال ۱۸۴۱ سر هنری لایارد، جهانگرد، باستان‌شناس و دیپلمات بریتانیایی، با راهنمایی مردم محلی پیدا کرد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار