تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۲۷۳۴۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هتل قو اهواز هر لحظه ممکن است ریزش کند

هتل قو اهواز هر لحظه ممکن است ریزش کند
هتل قو اهواز

  یک فعال گردشگری با تاکید بر اینکه رفع خطر و مرمت اضطراری قسمت‌های آسیب دیده هتل قو اهواز ضروری است گفت: این هتل تاریخی به‌رغم قدمت و موقعیت مکانی خاصی که دارد متاسفانه به دلیل نبود رسیدگی و مرمت اصولی در حال نابودی و تخریب است.

علی خرازی  با اشاره به وضعیت بحرانی هتل قو اهواز گفت: این بنای تاریخی سال‌های سال است که به حال خود رها شده و اقدام مناسبی برای مرمت آن انجام نمی‌گیرد و قسمت‌هایی از آن به دلیل فرسودگی به صورت مستمر ریزش کرده و می‌توان گفت در حال نابودی است و حتی ارزش بازدید برای گردشگران ندارد.

او با تصریح اینکه هتل قو اهواز به عنوان جاذبه‌ گردشگری مهم کلانشهر اهواز مدت طولانی مغفول مانده است ادامه داد: هم‌اکنون نیز این بنای تاریخی هر لحظه ممکن است ریزش کند و ممکن است به فضاهای اطراف خود نیز آسیب رساند. همچنین دیوارنویسی بر روی بنا هرچند بر روی این بنا اندک است اما صدمات جبران‌ناپذیری بر پیکره‌ این بنای تاریخی وارد ساخته است.

خرازی خاطرنشان کرد: در طول سال‌های اخیر بودجه‌هایی برای این بنای تاریخی در نظر گرفته شده و اقدامات مرمتی هم صورت گرفته اما این اقدامات ناچیز بوده زیرا این بنا به هزینه‌های بیشتری نیاز دارد.

هتل قو یکی از بناهای تاریخی اهواز و مربوط به اواخر دوره قاجار است. این بنای تاریخی در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی به صورت ساختمانی ۲ طبقه با تعدادی ساختمان جنبی شامل آشپزخانه و سرایداری، مشرف به رودخانه کارون ساخته شد. این بنا در ابتدا به عنوان هتل مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به اداره بهداشت اهواز تحویل داده شد و مدتی بعد نیز به عنوان منزل مسکونی تغییر کاربری داد. هتل قو با توجه به موقعیت مکانی یکی از نقاط مطرح در بافت قدیم شهر اهواز به حساب می‎آید. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ۳۳۵۴ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های نجات هتل قو اهواز مشارکت بخش خصوصی است گفت: بنای این هتل سال‌ها است که در وضعیت نابسامان قرار دارد و اداره میراث فرهنگی نیز هیچ گونه اقدام مناسب و جدی برای مرمت کلی آن انجام نداده است.

این فعال گردشگری با بیان اینکه فضای اطراف هتل قو بسیار دلنشین و زیبا است تاکید کرد: این بنای تاریخی قدمت صد ساله دارد و شناسایی و انجام مطالعات برای مرمت اصولی آن لازم است زیرا به دلیل قدمت و آسیب‌هایی که از گذشته به آن وارد شده در معرض ریزش قرار دارد و فقط بنای هتل است که نیاز به مرمت و محکم کاری دارد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار