تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۲۷۳۴۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اسپرت پسندهای خودرو بخوانند!
اسپرت پسندهای خودرو بخوانند!

  امروزه ماشین‌های با ظاهر اسپرت یعنی شیشه‌های دودی، ارتفاع پایین، رینگ‌های اسپرت و... درمیان جوانان محبوبیت بسیاری پیدا کرده و به همین جهت نیز تعداد این ماشین‌ها در سطح شهر روز به روز درحال افزایش است، البته این خودروها از سوی راهنمایی و رانندگی با محدودیت‌های بسیاری مواجه هستند.

به گزارش ایسنا، داشتن مهارت رانندگی و استفاده از خودرو علاوه‌بر اینکه یکی از نیازهای اساسی انسان برای رسیدگی به امور روزمره محسوب می‌شود، اسپرت کرده آن به یک نوع علاقه به ویژه برای جوانان تبدیل شده است، درواقع افراد پس از خریداری یک خودرو برای زیباتر شدن ظاهر آن اقدام به تغییراتی در ظاهر درونی و بیرونی آن می‌کنند.

استفاده از روکش‌های صندلی اسپرت، نصب مانیتور، روکش دور فرمان و سایر تزئینات داخلی خودرو بخشی از اقدامات افراد برای اسپرت شدن ظاهر درونی خودرو است و دودی کردن شیشه خودرو، استفاده از رینگ‌های اسپرت، نصب سیستم صوتی، تغییر ارتفاع خودرو، تغییر اگزوز و... نیز از جمله تغییراتی است که افراد در ظاهر بیرونی خودرو ایجاد می‌کنند که پلیس راهنمایی و رانندگی برای این تغییرات محدودیت‌هایی درنظر گرفته است.

البته در برخی موارد استفاده از این تغییرات منجر به زیبایی خودرو می‌شود و می‌تواند اشتغالزایی خوبی نیز داشته باشد اما اسپرت کردن خودرو نیز مانند هر اقدام دیگری اگر غیراصولی انجام شود، علاوه‌بر اینکه می‌تواند رانندگی فرد را با خطراتی همراه کند به خودرو نیز آسیب‌هایی وارد می‌کند. 

اسپرت پسندهای خودرو بخوانند!

اسپرت اصولی خودرو آسیبی به همراه نخواهد داشت

احمد شیرانی_یکی از افراد فعال در حوزه فروش و نصب لوازم اسپرت خودرو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: افرادی که علاقه دارند ظاهر خودرو آن‌ها حالت اسپرت داشته باشد معمولا اقدام به نصب برچسب‌های دودی شیشه خودرو، نصب باند، مانیتور، استفاده از رینگ‌های اسپرت و... بر روی خودرو می‌کنند برخی افراد نیز ارتفاع خودرو خود را کاهش داده و تغییراتی در اگزوز آن به وجود می‌آورند، البته اسپرت کردن فضای داخلی خودرو نیز با استفاده از روکش صندلی و فرمان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه کاهش ارتفاع خودرو به دو روش پنوماتیک و استاتیک انجام می‌شود، افزود: در روش استاتیک کاهش ارتفاع خودرو به وسیله فنر انجام می‌شود و ایمنی بیشتری دارد اما کاهش ارتفاع خودرو به روش پنوماتیک با استفاده از بالن انجام می‌شود که این روش خطراتی به همراه دارد. برای مثال اگر در اثر وارد شدن ضربه به خودرو و یا بالا بودن سرعت در هنگام عبور از دست‌اندازها بالن دچار مشکل شود، احتمال واژگون شدن خودرو بسیار بالا است.

شیرانی ادامه داد: یکی دیگر از معایب کاهش ارتفاع خودرو این است که احتمال آسیب وارد شدن به زیربند و سرشاسی‌های خودرو وجود دارد. همچنین خودرو به مرور زمان دچار لاستیک‌سابی می‌شود البته این موارد درصورتی است که کاهش ارتفاع خودرو به روش پنوماتیک و غیراستاندارد انجام شود؛ در روش استاتیک معمولا شاسی‌کشی نیز انجام می‌شود که همین موضوع می‌تواند از وارد شدن آسیب به خودرو جلوگیری کند و حتی تعادل خودرو در پیچ‌ها را افزایش می‌دهد.

وی درخصوص استفاده از برچسب‌های دودی در شیشه‌های خودرو، عنوان کرد: براساس قوانین راهنمایی و رانندگی استفاده از شیشه‌های دودی باید به صورتی باشد که درون خودرو و سرنشینان از فاصله سه متری قابل مشاهده و تشخیص باشند که برای این منظور از برچسب‌های ۳۲ درصد استفاده می‌شود، یکی از مزایای استفاده از شیشه دودی محافظت درون خودرو و سرنشینان از پرتوهای قوی خورشید و نور آفتاب است.

شیرانی اضافه کرد: برخی افراد با هدف جلب توجه تغییراتی در منبع اگزوز خودرو ایجاد می‌کنند، درواقع منبع اگزوز استاندارد خودرو دارای کاتالیزور و برخی تیغه‌ها و پره‌ها است که صدا و آلودگی خودرو را کاهش می‌دهند اما برخی افراد با خالی کردن تیغه‌ها و پره‌های موجود در اگزوز صدای خودرو را دو برابر می‌کنند، نصب منبع اگزوز اسپرت نیز توسط برخی اشخاص انجام می‌شود و این اقدام صدای ماشین را چندین برابر افزایش می‌دهد که این کار به موتور ماشین آسیب وارد می‌کند همچنین موجب آلودگی صوتی و افزایش مصرف سوخت می‌شود.

وی در خصوص استفاده از رینگ‌های اسپرت خودرو، تصریح کرد: سایز استاندارد رینگ خودروها متفاوت است برای مثال سایز استاندارد رینگ پراید ۱۳، پژو ۱۴، سمند ۱۵ و ماشین‌های وارداتی ۱۶ یا ۱۷ است استفاده از رینگ‌های اسپرت با سایز ۱۶ یا ۱۷ برای ماشین‌های داخلی موجب وارد شدن آسیب به خودرو می‌شود چراکه با بالا رفتن سایز رینگ سایز لاستیک خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند اما نصب مانیتور بر روی خودرو آسیبی به همراه نداشته و درواقع یک اقدام اصولی و استاندارد است.

شیرانی یادآور شد: در کشورهای خارجی معمولا محدودیت چندانی برای خودروهای اسپرت وجود ندارد و حتی مکان خاصی برای نسل جوان درنظر گرفته می‌شود که خودروهای خود را در معرض دید قرار دهند و این موضوع منجر می‌شود انرژی جوانان در این مکان‌ها تخلیه شود اما در ایران قوانین بسیاری برای محدودیت این خودروها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه فروش و نصب لوازم اسپرت خودرو شغل بسیار خوب و پردرآمدی است، بیان کرد: اگر اسپرت شدن ماشین به صورت اصولی و دقیق انجام شود آسیبی برای خودرو به همراه نخواهد داشت و موجب افزایش زیبایی خودرو می‌شود، زیبا شدن خودروها نیز یکی از موضوعاتی است که در زیبایی شهر تاثیر بسزایی دارد برای مثال فرسوده بودن تاکسی‌های شهری می‌تواند زیبایی شهر را کاهش دهد، درحالی که اگر این تاکسی‌ها اسپرت، تمیز و زیبا باشند جلوه زیبایی به شهر می‌دهند اما متاسفانه برای خودروهای اسپرت محدودیت‌های بسیاری درنظر گرفته شده است.

اسپرت پسندهای خودرو بخوانند!

برابر قانون ایجاد هرگونه تغییر در خودرو ممنوع است

ایرج حسین‌پور_رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برابر قانون هرگونه تغییر ارتفاع، طول، وزن و ارکان خودرو یعنی موتور، شاسی و اتاق ممنوع است، افرادی که خودرو خود را از حالت استاندارد خارج می‌کنند نیز عموما جوانان هستند که در هنگام رانندگی حرکات پرمخاطره نیز دارند.

وی افزود: با توجه به اینکه ایجاد تغییر در خودرو از منظر قانون ممنوع است بنابراین این اقدامات از مصادیق توقیف موقت خودرو محسوب می‌شوند و پس از توقیف خودرو راننده با اخذ تعهد یا مدارک مکلف می‌شود خودرو را به حالت استاندارد بازگرداند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امروزه افرادی که اقدام به اسپرت کردن خودروهای خود می‌کنند درحال افزایش هستند، ادامه داد: این افراد با حضور در سطح شهر و انجام برخی حرکات خطرآفرین در آسایش و رانندگی دیگر افراد مزاحمت ایجاد می‌کنند به همین جهت هماهنگی‌های لازم با دادستان استان صورت گرفته و مقرر شده این خودروها علاوه‌بر توقیف، تعویق در ترخیص داشته باشند یعنی بار اول خودرو تا ۱۵ روز و بار دوم تا ۳۰ توقیف خواهد شد همچنین فرد مکلف می‌شود خودرو را پس از ترخیص به حالت استاندارد بازگرداند.

حسین‌پور عنوان کرد: کاهش ارتفاع خودرو، شیشه دودی، استفاده از بوق غیر استاندارد و صدای اگزوز از جمله اقداماتی است که افراد بر روی خودرو اجرا می‌کنند که این تغییرات در برخی موارد موجب افزایش تصادفات نیز می‌شود البته رفتارهای پرمخاطره رانندگان این خودروها مانند داشتن سرعت بالا، حرکات نمایشی و... نیز در این موضوع تاثیر دارد و علت اعمال محدودیت از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی برای این خودروها نیز به همین علت است و برخورد با آن‌ها نیز با استفاده از طرح‌های مختلف ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه حالت استاندارد خودرو درواقع براساس همان نوع اولیه کارخانه است، اضافه کرد: استفاده از شیشه دودی خودرو باید به گونه‌ای باشد که از فاصله سه متری شخص درون خودرو قابل تشخیص باشد یعنی نباید چهره اشخاص درون خودرو به صورت مات دیده شود اما سایر اقدامات مانند تغییر ارتفاع خودرو، صدای اگزوز و... از نظر قانونی ممنوع است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: درخصوص سیستم صوتی اتومبیل نیز درصورتی که صدا برای سایر افراد آزاردهنده باشد یا به صورتی باشد که غیر از راننده و سرنشینان قادر به شنیدن صدا باشد از مصادیق توقیف خودرو به شمار می‌آید.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار