تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۲۷۳۲۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دشمن بعثی همه توان خود را برای تداوم اشغال خرمشهر به کار گرفت


رییس پژوهشکده امنیت ملی با بیان اینکه دشمن بعثی برای تداوم اشغال خرمشهر به عنوان یک برگ برنده در جنگ تحمیلی، همه توان رزمی، مهندسی و زرهی خود را به کار گرفت، افزود: دشمن با وجود آمادگی کامل، در برابر رزمندگان اسلامی نتوانست مقاومت کند و در نهایت وادار به تسلیم شد.

 سردار امیر حیات مقدم چهارشنبه شب به مناسبت فرارسیدن سوم خرداد سالروز فتح حماسی خرمشهر در گفت‌وگوی خبری در اتاق خبر اداره کل ارشاد اسلامی خوزستان تصریح کرد: دشمن در عملیات بیت‌المقدس آماده‌تر از همه عملیات‌های گذشته بود و به هیچ وجه غافلگیر نشد.

وی با بیان اینکه عملیات بیت المقدس سخت‌ترین و دشوارترین عملیات جنگی در هشت سال دفاع مقدس بود، افزود: بر اساس قواعد نظامی معمول دنیا، هر نیروی حمله‌کننده باید سه برابر نیروی مدافع باشد در حالی که هر دو طرف درگیر در این عملیات تقریبا نیروی پیاده نزدیک به هم داشتند ضمن آنکه تجهیزات نظامی عراقی ها چند برابر نیروهای خودی بود.

رییس پژوهشکده امنیت ملی ادامه داد: در چنین شرایطی با توکل به خدا عملیات در ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۶۱ شروع شد و طی ۲۴ روز نبرد سنگین در حالیکه برخی فرماندهان نظامی از آزادسازی خرمشهر ناامید بودند به یکباره ورق برگشت و به صورت معجزه گونه نیروهای عراقی مستقر در خرمشهر پس از مقاومت هایی که از خود نشان دادند تسلیم شدند.

سردار حیات مقدم افزود: حماسه آزادسازی خرمشهر، معادله جنگ را به طور کامل به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم زد و دشمن بعثی پس از خرمشهر کاملا در لاک دفاعی فرو رفت.

وی با بیان اینکه صدام پیش از حمله همه جانبه به ایران اسلامی گفته بود در عرض سه ساعت خرمشهر را تصرف می‌کند و در یک هفته جنگ را به نفع خود و سقوط نظام جمهوری اسلامی ایران به پایان خواهد برد، گفت: مقاومت ۴۵ روزه مدافعان سرسخت خرمشهر، دشمن را غافلگیر کرد و در همان روزهای نخست جنگ، همه معادلات دشمن به هم خورد.

رییس پژوهشکده امنیت ملی با بیان اینکه دشمن در هشت سال جنگ به هیچ یک از اهداف خود نرسید و ما پیروز مطلق جنگ بودیم، بیان کرد: پس از آزادسازی خرمشهر وارد مرحله جدیدی از جنگ شدیم و آن تنبیه متجاوز بود.

سردار حیات مقدم در پاسخ به این سوال که چرا پس از خرمشهر جنگ را ادامه دادیم، افزود: هیچیک از فرماندهان ارشد سپاه و ارتش اطمینان نداشتند که پس از عقب راندن اشغالگران بعثی، صدام دوباره به ایران اسلامی حمله نکند از این رو حضرت امام (ره) که ابتدا مخالف کشاندن جنگ به خاک عراق و ادامه جنگ بود پس از استدلال فرماندهان ارشد نظامی و اینکه احتمال دارد دشمن با بازسازی ارتش خود، دوباره به ایران حمله کند با ادامه جنگ و تنبیه متجاوز موافقت کردند.

رییس پژوهشکده امنیت ملی با بیان اینکه مرحله تثبیت و نگهداشتن دشمن، عقب راندن دشمن از اراضی اشغالی و سپس تنبیه متجاوز سه مرحله جنگ هشت ساله بود، گفت: پس از آزادی خرمشهر و عقب راندن دشمن در بیش از ۹۰ درصد اراضی اشغالی، دنیا حاضر به احقاق حقوق ملت ایران نبود اما اگر قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از آزادی خرمشهر صادر می شد به احتمال قوی جنگ تحمیلی تمام می شد ولی دنیا حاضر نشد متجاوز را شناسایی و آن را تنبیه کند.

وی گفت: در قطعنامه ۵۹۸ که پس از عملیات غرورآفرین کربلای ۵ صادر شد به برخی حقوق اساسی ملت ایران توجه شد و در نهایت آن را پذیرفتیم.

این فرمانده نظامی در عملیات آزادسازی خرمشهر، قطعنامه ۵۹۸ را یک پیروزی برای ملت ایران ارزیابی کرد و افزود: عراق به عنوان متجاوز و آغازگر جنگ شناخته و به پرداخت غرامت به جمهوری اسلامی ایران محکوم شد.

سردار حیات مقدم پرداخت غرامت بابت خسارات وارده به جمهوری اسلامی ایران را حق مسلم و تردید ناپذیر توصیف کرد.

 به مناسبت سوم خرداد چهل و یکمین سالروز آزادسازی خرمشهر برنامه های متنوع فرهنگی در استان خوزستان به خصوص خرمشهر برگزار شد.

:
:
:
آخرین اخبار