تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۲۷۳۲۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رنج پرتکرار مردم عنافچه
 
 زینب فرحانی/ مردم دهستان عنافچه از توابع شهرستان باوی سال‌ها است که در انتظار پل برای تردد به شهر ملاثانی جهت انجام امورات روزمره زندگی خود هستند.

  دهستان عنافچه به صورت یک جزیره در محاصره رودخانه کارون است و مردم این منطقه برای تردد به شهر ملاثانی از توابع شهرستان باوی، باید به ناچار از عرض این رودخانه عبور کنند.

ارتش جمهوری اسلامی پل شناوری را سال‌ها بر روی این رودخانه برای تردد مردم دهستان عنافچه به شهر ملاثانی نصب کرده بود که به دلایل مختلف از جمله بالا آمدن آب و یا شاخ و برگی که در رودخانه شناور است دچار آسیب و شکستی می‌شد و امکان استفاده از این پل وجود ندارد.

بیش از یک ماه است که پل شناور دهستان عنافچه به دلیل مشکلات و شکستگی‌هایی که داشت جمع آوری شده و مردم برای تردد به شهر ملاثانی از قایق استفاده می‌کنند.

متاسفانه نبود امکانات و مدرسه و مرکز درمانی در این دهستان باعث شده تا مردم این منطقه ملزم به تردد به شهر ملاثانی شوند و وجود پل بین این ۲ منطقه یک امر بسیاری ضروری و حیاتی است.

نزدیکترین شهر به این دهستان ملاثانی مرکز شهرستان باوی است که مردم این دهستان تمامی امورات خود را در این شهر انجام می دهند.

مردم این دهستان برای عبور از این رودخانه روزانه در کنار خطری که آن ها را تهدید می کند باید طی روز چندین بار هزینه رفت و برگشت به دهستان را پرداخت کنند که برای مردم محروم این منطقه یک بار هزینه ای است.

صالح بدوی یکی از اهالی دهستان عنافچه است که برای انجام امورات زندگی خود به ناچار سوار بر قایق عرض رودخانه را طی کرده تا به شهر ملاثانی برسد.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در شرایط بسیار خطرناکی مجبور هستیم روزی چند بار از رودخانه با قایق عبور کنیم تا بتوانیم به امورات زندگی خود برسیم.

این ساکن دهستان عنافچه ادامه داد: فرزندان ما برای تحصیل مجبور هستند که با قایق از رودخانه عبور کنند و به شهر ملاثانی برسند.

بدوی افزود: شرایط بسیار خطرناک است به ویژه برای دانش آموزان، بسیاری از خانواده ها به دلیل این شرایط مانع ادامه تحصیل دانش آموزان خود شده اند.

وی ادامه داد: پل شناور هم برای تردد بسیار خطرناک است اما با این وجود به داشتن آن به جای تردد باقایق راضی هستیم.

صدیقه زارعی یکی از دانش آموزانی است که برای تحصیل مجبور است هر روز این مسیر خطرناک را طی کند.

وی گفت: چند نفر از دوستانم به دلیل شرایط سخت مسیر، ترک تحصیل کرده اند و خانواده‌های آن ها اجازه ادامه تحصیل را به آن ها نمی دهند.

این دانش آموز مقطع متوسطه دهستان عنافچه افزود: متاسفانه در این دهستان مدرسه در مقطع متوسطه وجود ندارد و دانش آموزان در این مقطع باید برای تحصیل به شهر ملاثانی بروند.

اُم مسلم از دیگر ساکنان دهستان عنافچه بود که به همراه ۲ نوه‌ی کوچک خود به سختی در حال سوار شدن در قایق بود و مدام زیر لب از این شرایط گله مند می‌کرد.

وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: یک ماه گذشته یک نفر در هنگام عبور از رودخانه در آب سقوط کرده و غرق شده است، از مسئولان درخواست داریم اگر امکان راه اندازی پل ثابت وجود ندارد پل شناور را دوباره راه اندازی کنند.

این ساکن دهستان عنافچه افزود: روزانه برای رفتن به مدرسه، خرید وسایل مورد نیاز، رفتن به بازار و رفتن به دکتر مردم این دهستان چندین بار باید از این رودخانه با قایق عبور کنند، از این شرایط خطرناک خسته شده ایم و برای هر بار رفت و آمد باید هزینه زیادی را پرداخت کنیم.

۲ قایق، وسیله تردد مردم دهستان عنافچه به شهر ملاثانی

۲ قایق شخصی نه چندان سالم و نامناسب کار جا به جایی ساکنان دهستان عنافچه را انجام می دهند که لازم است سایر دستگاه ها همچون شهرداری و یا فرمانداری نیز در تامین قایق برای این منطقه ورود کنند.

صاحبان این قایق‌ها بیش از ظرفیت مسافر جابه جا می‌کنند و ممکن است هر لحظه اتفاق ناگواری رخ دهد، یکی از عواملی که باعث تردد بیشتر مردم عنافچه از این دهستان به شهرستان باوی می‌شود نبود مدرسه و مرکز بهداشتی است.


پل شناوری که کار اتصال این دهستان با شهر ملاثانی شهرستان باوی را انجام می‌دهد بارها به دلایل مختلف دچار آسیب شده و جمع آوری گردیده است، پل ثابتی برای اتصال این دهستان با شهرستان باوی در نظر گرفته شده که از چند سال گذشته هنوز راه اندازی نشده است.

نبود بازارچه، نبود مدرسه در مقطع متوسطه و نبود پزشک و مراکز بهداشتی باعث شده تا تردد مردم این دهستان به شهرستان باوی نیز بیشتر شود.

به گفته اهالی این دهستان در صورتی که شب یکی از ساکنان این دهستان بیمار شود امکان اعزام آن به بیمارستان نیست، در هنگام شب قایق ها فعالیتی ندارند.

پل شناور عنافچه در دست تعمیر است

پل شناور عنافچه به دلیل فرسودگی و جریان شدید آب و برخورد با اشیاء سخت در آب بارها مورد تعمیر قرار گرفته و یا جمع آوری می شود.

فرماندار باوی با بیان اینکه پل شناور عنافچه به منظور انجام اقدامات ایمنی سازی، جمع آوری شده تا بعد از انجام اصلاحات لازم، این پل مجدد در همان محل نصب شود گفت: در حال حاضر اهالی روستاهای منطقه برای مراجعه به ملاثانی مجبور هستند با قایق و در شرایط خطرناک به تردد بپردازند.

احمد رضا صفری بیان کرد: پل شناور دهستان عنافچه به ملاثانی توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور ایمن سازی جمع آوری شده و راه ارتباطی بیش از ۳۰ روستا با شهر ملاثانی قطع شده است.

وی افزود: اهالی این دهستان ناچارند برای ارتباط با ملاثانی از قایق استفاده کرده یا ۱۲۰ کیلومتر راه را طی کنند که سختی و مشقت و خطرات جانی را به دنبال دارد.

صفری ادامه داد: از مردم عنافچه برای این اتفاق عذرخواهی می کنیم اما بر اساس قول ارتش جمهوری اسلامی در اولین فرصت نصب و موجبات آسایش مردم فراهم می شود.

فرماندار باوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به پروژه ساخت پل ثابت برای برقراری ارتباط اهالی دهستان عنافچه با ملاثانی اشاره کرد و گفت: بعد از تکمیل این پروژه، پل شناور ارتش جمع آوری خواهد شد.

وی با بیان اینکه پل عنافچه با کمبود اعتبار مواجه است گفت: با وجود کمبود اعتبارات، این پروژه تاکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته وهمواره تخصیص بودجه مورد نیاز برای تکمیل پروژه ضروری است.


نداشتن اعتبار علت توقف ساخت پل ثابت دهستان عنافچه

مدیران و مسئولان زیادی بارها از این منطقه و وضعیت تردد مردم دهستان عنافچه بازدید داشتند اما تا کنون اقدام موثری برای ساخت پل ثابت این منطقه انجام نشده است.

رییس شورای اسلامی باوی(ملاثانی) افزود: اعتبار اولیه برای ساخت این پل در ابتدای شروع عملیات اجرایی آن ۴۷۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد ولی با گذشت زمان چهار ساله و تخصیص نیافتن اعتبار مورد نیاز، هم اکنون برای تکمیل این پل ۲هزار میلیارد ریال نیاز است.

محمد حمیدی با بیان اینکه پیگیری‌های زیادی برای تکمیل و تخصیص اعتبار مورد نیاز انجام شده ولی نتیجه‌ای نداشته است گفت: پل شناوری که سال ۱۳۹۳ توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران بر روی رودخانه کارون به منظور تسهیل در تردد روستاییان این منطقه نصب شده بود از ۱۰ روز پیش برای انجام تعمیرات، برچیده شده و هم اکنون ساکنان روستاهای عنافچه با قایق و در شرایط ناایمن تردد می‌کنند.

رییس شورای اسلامی باوی(ملاثانی) افزود: در سال‌های گذشته مواردی از غرق شدن اهالی منطقه در ۲ سوی رودخانه کارون رخ داده که پیامدهای منفی به دنبال داشته است لذا انتظار می‌رود اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پل ارتباطی شهرملاثانی و دهستان عنافچه از توابع شهرستان باوی تخصیص یابد.

پیشرفت ۴۰ درصدی ساخت پل ثابت دهستان عنافچه

از سه سال گذشته به طور رسمی ساخت پل ثابت دهستان عنافچه آغاز شد اما پیشرفت خوبی نداشته است.

ساخت این پل یکی از آروزها و مطالبات جدی مردم دهستان عنافچه است که در کاهش هزینه ها و تسهیل دسترسی مردم این منطقه به شهرستان باوی را در امنیت و سرعت بیشتری فراهم می کند.

بررسی های نشان می دهد که پروژه پل ثابت عنافچه خوزستان ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و براساس آنچه در برنامه‌ریزی‌ها آمده طول کل پل ۴۲۶ متر و عرض آن ۱۲ متر است که باید نصب و تکمیل شود.

اگر مشکلات مالی این پروژه حل و نسبت به تامین اعتبار مورد نیاز آن اقدام شود، تا یک سال آینده این پل ساخته می شود.

با اعتبارات استانی نمی‌توان این طرح را به سرانجام رساند، با پیگیری‌های صورت گرفته از محل مصوبات سفر رییس جمهور به استان یکهزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد که بخشی از آن پرداخت شده و قرار است از محل منابع نفتی نیز یکهزار میلیارد ریال دیگر به این طرح کمک شود تا شاهد تکمیل طرح باشیم.

پل شناوری که نقطه اتصال این دهستان با شهرستان باوی بود به دلیل افزایش جریان رودخانه تخریب شد و در حال حاضر تردد مردم به صورت کامل قطع شده و فقط می‌توان با قایق از رودخانه عبور کرد.

با وجود تمام کاستی‌ها و کمبودهایی که در دهستان عنافچه برای اهالی این منطقه وجود دارد اما در حال حاضر مطالبه اصلی مردم این منطقه تسهیل تردد به شهرستان باوی و راه اندازی پل است.

دهستان عنافچه به دلیل شرایط جغرافیایی جزیره مانند و حفظ طبیعتی که دارد می‌تواند به یک منطقه گردشگری تبدیل شود اما به دلیل نداشتن امکانات و زیرساخت هایی همچون مسیر رفت و آمد نه تنها نمی تواند در این حوزه درآمد زا باشد که زندگی را برای اهالی این منطقه سخت کرده است.

دهستان عنافچه با داشتن حدود ۴۰ روستا و جمعیت بیش از ۲۰ هزار نفر در بخش مرکزی شهرستان باوی قرار دارد.

نزدیکترین شهر به این دهستان ملاثانی مرکز این شهرستان است که امورات زندگی مردم این دهستان در شهر ملاثانی انجام می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار