تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۲۷۳۱۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
'گزارش/ «متروپل» داغی ماندگار در سینه‌ آبادان
برج متروپل که بر شانه‌های بی‌رمقِ آبادان ویران شد، قابِ ماندگاری دیگری از غم به اندو‌ه‌های پیشین آویخته بر دیوارهای این شهر اضافه شد. غمی که هنوز در دل بازماندگان این حادثه سنگینی می‌کند.

«متروپل» داغی ماندگار در سینه‌ آبادان

 دوم خردادماه 1401 بود که برج متروپل با غرشی مهیب فرو ریخت و آوار شد بر قامتِ یک شهر. آبادان در یک آن، همه غبار شد و خون و زاری و درد. مادران دو دستی بر سینه کوفتند و روی خراشیدند برای جوانانِ زیر آوار مانده‌شان.

برج متروپل که بر شانه‌های بی‌رمقِ آبادان ویران شد، قابِ ماندگاری دیگری از غم به اندو‌ه‌های پیشین آویخته بر دیوارهای این شهر اضافه شد و شهری که هنوز زخم‌های روبازِ جنگ بر تن رنجورش التیام نیافته بود باز هم سوگوار شد و این سوگ در سالگرد این حادثه‌ی دلخراش هنوز هم برای قربانیان و آسیب‌دیدگان این سونامیِ دهشتناک باقی است.

 

فاجعه‌ به آرامی خود را نشان داد

اخباری که در ساعات اولیه ریزش این ساختمان ۱۰ طبقه واقع در منطقه ته لنجی امیری مخابره شد حکایت از مرگ ۵ تن و مصدومیت 4 نفر داشت و کسی نمی‌دانست که درگذشتگان و حادثه‌دیدگان این فاجعه به 43 فوتی و ۳۷ نفر مصدوم خواهند رسید.

وسعت تخریب زیاد بود و عمق فاجعه به آرامی خود را نشان می‌داد. نیروهای امدادی احتمال می‌دادند که ۸۰ نفر در زیر آوار گرفتار شده باشند. پس از اعلام حادثه به اورژانس، بلافاصله پنج دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شد و چهار تیم امدادی از شهرستان‌های خرمشهر، ماهشهر و شادگان همراه با دو تیم سگ‌های زنده‌یاب و خودروهای ست نجات در محل ریزش ساختمان حضور یافتند.

شهرداری تهران برای کمک به آبادانی‌ها اعلام آمادگی کرد و مطهر محمدخانی، سخنگوی این مجموعه اظهار کرد که تیم‌های آماده مجموعه آتش‌نشانی و ستاد بحران آمادگی این را دارند که در صورت نیاز مدیریت شهری آبادان و موافقت شورای شهر تهران به کمک نیروهای امدادی در آبادان بشتابند.

اعزام امدادگران برای آواربرداری

سرهنگ حسین زلقی، فرمانده انتظامی آبادان نیز از مردم خواست که در محل متروپل تجمع نکنند و از ورود به محدوده خیابان امیری و معابر منتهی به آن خودداری کنند به گفته ابراهیم قنبری رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز نیز ۱۰ خودروی آتش‌نشانی و ۵۰ نیروی آتش‌نشان برای انجام عملیات امداد و نجات و آواربرداری به محل حادثه اعزام شدند.

محمد مخبر معاون اول رییس جمهور بلافاصله پس از اطلاع از وقوع ریزش ساختمان متروپل در شهر آبادان، در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار خوزستان و فرماندار آبادان، دستورات لازم برای بسیج امکانات جهت کمک به مصدومان و مجروحان این حادثه را صادر کرد.

احمد وحیدی وزیر کشور نیز در تماس تلفنی از استاندار خوزستان خواست با به کارگیری همه ظرفیت‌ها و امکانات، برای نجات افرادی که احتمالا در پارکینگ و طبقه همکف این ساختمان گرفتار شده‌اند، تسریع شود. وی همچنین به سازمان مدیریت بحران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور دستور دارد همه امکانات خود را در این زمینه به کار گیرند و در اسرع وقت نسبت به بررسی کارشناسانه این حادثه اقدام کنند.

 

 

زنگ آماده‌باشِ بحران در خوزستان

حبیب حی‌بر معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در پی وقوع حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه متروپل در آبادان و احتمال اعزام مصدومان این حادثه به اهواز، اورژانس، اتاق‌های عمل و بخش‌های جراحی بیمارستان‌های اهواز برای پذیرش بیماران احتمالی در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

حامد نائیجی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور نیز از آماده‌باش پزشکی قانونی درپی ریزش ساختمان ۱۰ طبقه «متروپل» در آبادان خبر داد و گفت: مرکز پزشکی قانونی در شهر آبادان در آماده‌باش کامل قرار گرفته و علاوه بر آن اکیپ بحران استان خوزستان هم در آماده‌باش کامل است تا در صورت نیاز به شهر آبادان اعزام شود.

لغو جشن‌ سالگرد آزادسازی خرمشهر و مسابقات ورزشی آبادان

ستاد مردمی سالگرد گرامیداشت آزادسازی خرمشهر«شهری در آسمان»؛ به احترام داغدیدگان حادثه متروپل آبادان، جشن بزرگ چهل‌امین سالگرد آزادسازی خرمشهر را لغو کرد. میلاد قلاوند، رییس هیات ورزش کارگری آبادان نیز به خبرنگار فارس گفت: تمامی مسابقات فوتسال، والیبال، بسکتبال و تیراندازی آقایان در قالب نخستین جشنواره ورزش کارگری شهرستان آبادان در تاریخ های دوم و سوم خردادماه به دلیل این حادثه دلخراش لغو شدند.

عملیات آواربرداری با بسیج امکانات ادامه یافت و در روز بعد یعنی سوم خرداد‌ماه، درگذشتگان این حادثه به 10 تن رسید. مهدی ولی‌پور رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با تلاش امدادگران حاضر در محل متاسفانه تاکنون شمار کشته‌شدگان این حادثه به ۱۰ نفر رسیده است. وی این را هم گفت که اینکه تلاش امدادگران جستجو در آوار و دستیابی به طبقات پایین‌تر ادامه دارد.

 

 

استقرار تیم ویژه بازرسی و بررسی ابعاد ریزش متروپل

در پی دستور رئیس سازمان بازرسی کل کشور به بازرس ویژه استان خوزستان تیم ویژه ای از بازرسی این استان مامور بررسی موضوع شدند تا با حضور در صحنه و نظارت بر نحوه امدادرسانی، آواربرداری و رسیدگی به وضعیت مصدومان، ابعاد مختلف حادثه را از حیث ایمنی ساختمان، رعایت اصول شهرسازی و معماری و صدور مجوزهای ساخت و ساز بررسی و متخلفین احتمالی را به مراجع قضایی معرفی کنند.

سیامک صادقی هفشجانی رییس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان با بیان اینکه متروپل ساختمان ۷ طبقه‌ای بود که ۱۰ طبقه ساخته شد، گفت: طمع برای ساخت و ساز بیشتر و بی قانونی برای عدم توقف ساخت و ساز از جمله اصلی ترین عواملی هستند که باعث شد متروپل ریزش کند.

وی گفت: اینکه چرا شهرداری نیز این مساله را پذیرفته و روند ساخت را متوقف نکرده مساله ای است که جای سوال دارد اما احداث سه طبقه اضافه بر روی ساختمان از نظر وزن و دیگر موارد یکی از علل بسیار مهمی است که در حادثه متروپل نقش داشته است.

تایید هویت جسد مالک ساختمان متروپل

صادق جعفری چگنی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به تایید هویت جسد حسین عبدالباقی متهم اصلی و مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان در روزهای ابتدایی این حادثه اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع حادثه، دستور بازداشت نامبرده و تعدادی از متخلفین و مسببین حادثه از سوی مرجع قضایی صادر شده بود که تعدادی از آن‌ها بازداشت شده‌اند.

وی افزود: با توجه به‌ کشف اسناد هویتی حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل و یکی از متهمین اصلی پرونده در البسه یکی از قربانیان حادثه که غیر قابل تشخیص بوده، دستورات مقتضی جهت تشخیص هویت متوفی از طریق واحد تشخیص هویت فراجا و پزشکی قانونی صادر شد که در نهایت هویت وی مورد تایید قرار گرفت.

افزایش جانباختگان

احمد وحیدی وزیر کشور که پس از وقوع حادثه در آبادان مستقر شد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: چند نفر دیگر از عزیزان از زیر آوار خارج شدند که متاسفانه فوت کرده بودند. تلاش می‌شود که به زیرزمینی که احتمال داده می‌شود بخشی از افراد در آن محبوس شده باشند راهیابی شود و احتمالا تا ساعات آینده بتوانند به این نقطه برسند.وی این را هم گفت که جانباختگان به ۱۴ نفر رسیده است.  

در دومین شب از حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان، تلاش‌ها برای جستجوی افراد گرفتار زیر آوار ادامه پیدا کرد. تاریکی شب همه جا را فرا گرفت بود و اضطراب در چشمانِ خانواده‌ی حادثه دیدگان نمایان بود، برخی نیز دست به دعا برداشته بودند و روند جستجو بدون هیچ توقفی در حال انجام بود. نیروهای انتظامی و امنیتی نیز با تشکیل زنجیره‌های انسانی و همراهی مردم مانع از تجمع در اطراف ساختمان شده بودند.

خطر جدی ریزش مجدد سازه

احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه ساختمان فروریخته‌ی متروپل در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت به مردم آبادان و خانواده درگذشتگان حادثه متروپل، اظهار کرد: در حال حاضر با خطر جدی ریزش مجدد باقی‌مانده سازه متروپل مواجه هستیم و در صورت حضور مردم در محل حادثه، این ریزش می‌تواند منجر به فاجعه شود.

پیرحسین کولیوند رییس جمعیت هلال احمر  نیز در محل ریزش ساختمان متروپل درباره روند امدادرسانی و جست‌وجو در سومین روز از حادثه ریزش این ساختمان گفت:‌ عملیات همچنان با تمام توان ادامه دارد و با اقدامات انجام شده مسیر در کوچه‌ای که مخاطرات زیادی در آن وجود داشت، تا حد زیادی پاکسازی شده و مسیر درحال بازگشایی است.

 

۱۶ جانباخته و ۳۷ زخمی؛ سه روز پس از حادثه

آمار فوتی‌ها و مصدومان سه روز از پس از حادثه افزایش یافت و به ۱۶ جانباخته و ۳۷ زخمی رسید. احمد وحیدی وزیر کشور در خصوص آخرین وضعیت آواربرداری در متروپل، اظهار کرد: عملیات در حال انجام است. حساسیت بسیار زیادی وجود دارد. هم‌اکنون، به دلیل احتمال ریزش سازه‌های مجاور، فعلا مدتی کار متوقف شده است تا اطمینان پیدا کنیم که استحکام‌بخشی انجام شود لذا باید مطمئن شویم. شرایط بسیار حساس و خطرناک است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان و استاندار خوزستان در اطلاعیه‌ای، پنجم خرداد را در پی حادثه متروپل آبادان، در استان خوزستان عزای عمومی اعلام کردند و سردار مهدی حاجیان سخنگوی فراجا نیز اعلام کرد که امنیت کامل در آبادان برقرار است. وی این را هم گفت که از استان‌های معین خوزستان و همچنین تهران تیم‌های پلیسی به منطقه اعزام شده است و باید توجه داشته باشیم که کار آواربرداری نیازمند فراهم کردن محیطی امن است.

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمرمتروپل را قابل مقایسه  با هیچ حادثه‌‎‌ای ندانست و در خصوص آخرین وضعیت امدادرسانی در حادثه اظهار کرد: امدادرسانی از دقایق اولیه آغاز شد و همه دستگاه‌ها با همفکری در کنار هم امدادرسانی را آغاز کردند. گستردگی حادثه و حجم آوار بسیار زیاد است و پیچیدگی خاص خود را دارد.

 

فاجعه‌ی غیرقابل تحمل

احسان عباسپور فرماندار آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مستقر در محل حادثه اظهار کرد: عملیات جستجو، آواربرداری و امداد رسانی برای نجات شهروندان زیر آوار مانده حادثه مترول ادامه دارد. در حال حاضر تعداد جان‌باختگان این حادثه تا این لحظه به ۱۹ نفر رسیده است.

وی افزود: همچنان تعداد مصدومان حادثه ۳۷ نفر است که ۳۴ نفر از آن‌ها مرخص شده‌اند. تلاش‌ها برای آواربرداری در محل ساختمان متروپل ادامه دارد.

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز به مردم اطمینان داد که هلال احمر تا پیدا کردن آخرین بازمانده در کنار مردم است. وی گفت: ۵۲ تیم عملیاتی این جمعیت شامل ۲۲۱ امدادگر و نجاتگر تخصصی با به‌کارگیری تجهیزات لازم در عملیات متروپل مشارکت دارند و این عملیات تا یافتن آخرین فرد مفقودشده ادامه خواهد یافت.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در حاشیه بازدید از حادثه متروپل اظهار کرد: فاجعه بسیار بد و غیر قابل تحملی رخ داده است. فساد گسترده‌ای بین پیمانکار، سازنده، ناظر، دستگاه های صادر کننده مجوز و برخی جاهای دیگر که به آنها اعلام شده و عمل نکردند وجود دارد.

تعداد جانباختگان به ۲۶ نفر رسید

احسان عباسپور فرماندار آبادان در روز پنجم حادثه از افزایش تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۲۶ نفر خبر داد. وی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تا این لحظه ۲۶ نفر در حادثه متروپل جان خود را از دست داده‌اند. عباسپور این را هم گفت که این احتمال وجود دارد که هر لحظه باقی‌مانده ساختمان متروپل ریزش کند.

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور نیز گزارشات درخصوص ساختمان متروپل آبادان را حاکی از تخلفات عدیده دانست و اظهار کرد: هر دستگاهی که در حادثه متروپل مقصر بوده، تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

همزمان با افزایش فشار افکار عمومی برای تسریع در امر آواربرداری ساختمان متروپل، اما محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران اظهار کرد که در آواربرداری دقت را فدای سرعت نمی‌کنیم. وی گفت: تصمیم بر این است که با دقت بیشتری کار کنیم هر چند ممکن است مدت آواربرداری زمان بیشتری ببرد. این مساله یک وظیفه بزرگ و انسانی بود که باید رعایت می‌کردیم.

نامی بیان کرد: تجهیزات و امکاناتی که در محل حادثه متروپل وجود دارند، در نوع خود بی‌نظیر هستند. از روز اول حادثه نیز تجهیزات به میزان کافی وجود داشته است.

 

 

کا؛ همدردتم!

هیئت دولت طی اطلاعیه‌ای هفتم خردادماه 1401 را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد. در اطلاعیه هیئت دولت عنوان شد: «با توجه به دریافت گزارش وزیر کشور از حادثه تلخ و اندوهبار فروریختن ساختمان متروپل آبادان، هیئت دولت ضمن تسلیت مجدد، به خانواده‌های داغدیده، به احترام جان باختگان این حادثه و ابراز همدردی با خانواده‌های محترم و مردم استان خوزستان، بویژه شهر آبادان، فردا یکشنبه را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام می‌کند.»

دیوارنگاره میدان ولیعصر نیز بامداد هشتم خرداد ماه همزمان با اعلام عزای عمومی در کشور تغییر شکل داد. این دیوارنگاره با شعار «کا؛ همدردتم» و با قطعه شعر «مانده در آوار همراه تن تو، جان من / آه آبادان! عروس خاک خوزستان من» از حسن صنوبری طراحی، چاپ و نصب شد.

در حالی که هفت روز از فروریختن برج متروپل گذشته بود شایعه‌ای در فضای مجازی مبنی بر بیرون آوردن یک نفر با علائم حیاتی از زیر آوار منتشر شد، که بلافاصله مورد تکذیب قرار گرفت.

قربانیان متروپل به ۳۱ نفر رسید

در حالی که در آستانه‌ی روز هشتم حادثه متروپل، فرآیند آواربرداری به کُندی پیش‌ می‌رفت وحید شعبانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از افزایش قربانیان متروپل به ۳۱ نفر خبر داد.

وی همچنین گفت: تلاش برای یافتن مفقودین این حادثه دلخراش در هشتمین روز از وقوع ریزش ساختمان متروپل با تمام توان ادامه دارد و حضور تیم‌های جمعیت هلال احمر در منطقه تا پایان عملیات آواربرداری استمرار خواهد داشت.

در عین حال علی دهقانی رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به  تشکیل یک کارگروه ویژه برای بررسی ابعاد متروپل اظهار کرد: کارگروه ویژه‌ای با حضور کارشناسان متخصص حقوقی استان تشکیل شده که ابعاد همه‌جانبه قضایی و حقوقی حادثه متروپل را بررسی و نتیجه تحقیقات خود را به دادگستری استان خوزستان ارائه کنند.

دستگیری 13 نفر از مسببان متروپل

دهقانی گفت: تاکنون تعداد ۱۳ نفر از عاملان و مسببان که در حادثه متروپل آبادان نقش داشته اند، دستگیر و دستور انجام تحقیقات کارشناسی فنی و همه جانبه برای بررسی همه جانبه ابعاداین حادثه صادر و شعبه ویژه ای نیز برای رسیدگی به این پرونده تشکیل شده است.

وی افزود: آنچه امروز مورد مطالبه مردم است این است که دستگاه عدلیه با تاکید مقام معظم رهبری و ریاست مکرم قوه قضائیه به موضوع حادثه آبادان با سرعت و دقت رسیدگی کند که این مطالبه عمومی در راس اولویت کاری دادگستری خوزستان است.

در حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان پنج دانش‌آموز خوزستانی و یک فرهنگی بازنشسته نیز جان خود را از دست داده‌اند. سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان در پیام‌های جداگانه درگذشت دانش‌آموزان آبادانی و خرمشهری در حادثه متروپل را تسلیت گفت.

نیروهای امدادی در روز دهم به زیرزمین متروپل رسیدند

در آستانه‌ی نهمین روز از فاجعه متروپل، وحید شعبانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از دسترسی نیروهای امدادی به ضلع شمالی زیرزمین متروپل خبر داد. وی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای آواربرداری تاکنون، شیوه کار متفاوت شده و با ورود خودروها و لجستیک سنگین، کار آواربرداری سرعت بیشتری گرفته است.

شعبانی افزود: تلاش بر این بود که با توجه به حجم بسیار زیاد سازه، به زیرزمین ساختمان متروپل برسیم و در این راستا روز گذشته و امروز به ضلع شمالی زیرزمین رسیدیم و در این قسمت تخلیه به صورت کامل انجام شده است.

مصطفی متدین مدیرعامل هلدینگ مشاورین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز با بیان اینکه دغدغه اصلی، کشف پیکرها است، اظهار کرد: غدغه اصلی ما آواربرداری مربوط به کشف پیکرها است و بعد از آن در خصوص تخریب مابقی سازه منتظر دستور دادستان هستیم که اگر از نظر کارشناسی اعلام شود که باید الزاماً تخریب شود، اقدامات لازم برای تخریب و آواربرداری با روش‌های ایمن و سریع انجام می‌شود.

آواربرداری در مراحل پایانی

قدرت‌الله محمدی فرمانده عملیات آواربرداری متروپل در دهمین روز از وقوع این فاجعه با بیان اینکه سازه متروپل باید به صورت کامل تخریب شود، گفت: در مراحل پایانی آواربرداری و جست‌وجو هستیم و پس از آن نسبت به تخریب ساختمان و آواربرداری کامل اقدام خواهد شد.

وی اظهار کرد: در دهمین روز عملیات آواربرداری و جست‌وجو در محل حادثه متروپل هستیم و اکنون به بخش مرکزی ساختمان که بخش اعظمی از آوار در آنجا قرار دارد، رسیده‌ایم. با توجه به اینکه احتمال دارد پیکرهایی در این بخش وجود داشته باشد، عملیات آواربرداری با احتیاط در حال انجام است.

 

 

حضور رئیس جمهور در محل حادثه متروپل

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری با حضور در شهرستان آبادان به دیدار خانواده‌های بازمانده حادثه متروپل رفت و با آن‌ها گفت‌وگو کرد وی همچنین با حضور در مینوشهر خرمشهر با خانواده صالحیان‌پور از دیگر خانواده‌های بازمانده حادثه متروپل، دیدار کرد.

رئیسی در این دیدار گفت: برخورد عبرت آموز با عوامل خاطی حادثه متروپل، مهمترین اقدام دولت است و دولت اغماضی در این امر ندارد. ساختمان های فاقد امنیت باید بی درنگ تخلیه شون و مردم نباید در چنین ساختمان‌هایی ساکن شوند و باید در صورت امکان اینگونه ساختمان ها را مقاوم سازی کرد.

احسان عباسپور فرماندار آبادان در نیمه‌ی خردادماه از افزایش تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۳۸ نفر خبر داد. وی گفت: بر اساس آخرین آماری که پزشک قانونی به ما اعلام کرده است، تعداد پیکرهای کشف شده از آوار متروپل به ۳۸ نفر رسیده است.

عباسپور افزود: همچنان روند جست‌وجو و آواربرداری برای یافتن پیکرهای احتمالی مفقود در زیر آوار ادامه دارد و عملیات تخریب باقی‌مانده ساختمان پس از پایان عملیات جست‌وجو انجام می‌شود.

صدها متروپل در خوزستان داریم

امید خدری نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان ها در نطق پیش از دستور خود در ششمین اجلاس شورای عالی استان ها ضمن تسلیت حادثه متروپل آبادانگفت: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا ضمن محاکمه مقصران حادثه متروپل، دیگر شاهد رخدادهای مشابه نباشیم.

وی با بیان اینکه صدها متروپل در خوزستان داریم، گفت: سازه ساختمان باید در کارخانه سرهم شود اما مالک این بنا به بهانه اینکه برای مردم بومی شغل ایجاد کند فراخوان استخدام داده و با استفاده از مردم بومی در محل جوشکاری را انجام داده است که کیفیت پایینی داشته است. سازه متروپل به خاطر بار سنگینی که داشته است باعث شده اتصالات نتواند تاب بیاورد.

 

شناسایی 43 درگذشته در فاجعه متروپل

در پانزدهمین روز از این حادثه‌ی دلخراش، پیکر 43 جانباخته«متروپل» شناسایی شد. احسان عباسپور فرماندار آبادان گفت: تعداد جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل به ۴۳ نفر افزایش یافت. وی این را هم گفت که آواربرداری ساختمان متروپل در مراحل نهایی قرار دارد اما اینکه عملیات تخریب ساختمان چه زمانی آغاز شود به نظر تیم فنی بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، کیفرخواست پرونده حادثه متروپل آبادان در پایان تیرماه صادر و جهت ادامه رسیدگی به محاکم کیفری ۲ اهواز ارسال شد. بنا بر اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه این کیفرخواست علیه ۲۰ نفر صادر شد. همچنین دادستان کل کشور به جهت اهمیت موضوع ضمن دستور به دادستان مرکز استان به منظور تسریع در رسیدگی و نظارت بر پرونده، نمایندگان ویژه‌ای را از دادستانی کل کشور مامور به انجام تحقیقات و تهیه گزارش جامع از تمامی جوانب این حادثه کرد که گزارش این حادثه در ۳۰ صفحه تهیه و در اختیار رئیس دستگاه قضایی قرار گرفت.

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان با حضور خانواده‌های جانباختگان در اهواز به صورت علنی برگزار شد. در این دادگاه خانواده‌های متوفیان و مصدومان حادثه متروپل و همچنین وکلای آن‌ها صحبت کردند. در عین حال بررسی علت ریزش متروپل نیز در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

متهمان به پرداخت دیه محکوم شدند

در آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده حادثه ریزش ساختمان متروپل متهمان محکوم به پرداخت دیه شدند. علی دهقانی رئیس کل دادگستری خوزستان درباره جزئیات سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده حادثه متروپل گفت: آخرین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان حادثه متروپل در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو اهواز به ریاست قاضی میثم ایمانی برگزار شد.

دهقانی با بیان اینکه این دادگاه وفق مقررات آیین دادرسی کیفری برگزار شد، گفت: در جریان برگزاری دادگاه دفاعیات تمام متهمان اخذ شد. طبق روال کارشناسی، هر کدام از متهمان فوت شده و سایر متهمان حاضر در دادگاه به میزان سهمی که در وقوع حادثه داشتند، مسئول پرداخت دیه متوفیان و مجروحان هستند.

صدور رای متروپل

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه حدود سه ماه بعد از حادثه فروریختن ساختمان متروپل از صدور رای این پرونده خبر داد. وی گفت: از روز وقوع تا امروز ۳ ماه و ۸ روز  می‌گذرد و قول داده بودیم روند رسیدگی با سرعت انجام شود.

ستایشی بیان کرد: پرونده مورد بحث که ناظر بر اتهامات ۲۱ نفر از جمله شهردار اسبق، سابق و فعلی آبادان و نماینده سازمان نظام مهندسی بر وقوع قتل شبه عمدی ۴۳ نفر اعم از ۳۶ مرد و ۷ زن بود. متعاقب این قضیه، بررسی‌ها صورت گرفت و با صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه ارسال شد و رأی پرونده صادر شده است. 

به گزارش خبرگزاری فارس، وقتی برج متروپل که قرار بود نماد زیبایی و گردشگری در شهر آبادان باشد بر سر مردم آوار شد، انبوهی از تخلفات را در پیش چشمان مردم عیان کرد. تخلفاتی که شاید تلنگری باشد برای برخی مسئولان تا قوانین و اصول ساخت و سازها را جدی بگیرند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار