تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۲۷۳۰۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا دزفول در چهارم خرداد به عنوان پایتخت مقاومت ایران نام گرفت
  داشتن بالاترین آمار شهدای موشکی، بازسازی حین جنگ، ایستادگی و ترک نکردن شهر با وجود حملات شدید موشکی و هوایی، پشتیبانی و حمایت از جبهه‌ها و رزمندگان و نقش موثر در مدیریت جنگ از جمله دلایل انتخاب دزفول در چهارم خرداد ۶۶ به عنوان پایتخت مقاومت ایران است.

 به گواه آمار، دزفول تنها شهر اشغال نشده‌ای است که مورد شدیدترین حملات موشکی و بمباران هوایی و زمینی قرار گرفت اما هرگز تسلیم نشد؛ رژیم بعث عراق در مدت هشت سال جنگ، ۱۷۶ موشک غول پیکر «فراگ هفت و اسکاد» به شهر دزفول شلیک کرد.

هواپیماهای دشمن ۴۸۹ بمب و راکت بر سر مردم بی‌دفاع شهر فرو ریختند و آتش بارهای عراق با شلیک پنج هزار و ۸۲۱ گلوله توپ نقاط مختلف شهر را هدف قرار دادند اما با این همه خسارت، مردم دزفول با تقدیم ۲ هزار و ۶۰۰ شهید، چهار هزار جانباز، ۴۵۲ آزاده سرافراز و ۱۴۷ مفقود و جاویدالاثر حماسه مقاومت و پایداری را در تاریخ درخشان انقلاب اسلامی ایران جاودان ساختند.

به پاس این پایداری در هفتمین سال جنگ تحمیلی به پیشنهاد دولت وقت، دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت کشور معرفی و در چهارم خرداد ۱۳۶۶ لوح زرینی به مردم دزفول اعطا شد؛ همچنین چهارم خرداد به نام روز مقاومت و پایداری مردم دزفول در تقویم جمهوری اسلامی نامگذاری شد.

مرحوم آیت الله قاضی نقش کلیدی در مقاومت مردم دزفول در دفاع مقدس داشت

امام جمعه دزفول با گرامیداشت یاد همه شهدا و ایثارگران دزفول در دوران دپفاع مقدس گفت: انتخاب دزفول به عنوان پایتخت مقاومت و پایداری و ثبت چهارم خرداد به نام دزفول در تقویم رسمی، پاسداشت ایثارگری و مقاومت مردم دزفول است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی قاضی دزفولی با بیان اینکه مرحوم آیت الله قاضی نقش کلیدی در مقاومت مردم دزفول در دوران دفاع مقدس داشت، ادامه داد: مرحوم آیت الله قاضی یکی از شخصیت‌های برجسته و احیاگر خوزستان در مقابل هجمه ارتش بعثی در دوران دفاع مقدس و مورد تکریم و تفقد امام خمینی(ره) بود.

وی با تاکید بر اینکه مرحوم آیت الله قاضی دزفولی ذوب در امام خمینی(ره) بود، افزود: ارتباط آیت الله قاضی و امام رابطه‌ای عاطفی، الهی و معنوی و رابطه مرید و مراد بود.

امام جمعه دزفول با بیان اینکه مرحوم آیت الله قاضی دزفولی در عین رافت و مهربانی پیرامون اصل انقلاب با احدی تعارف نداشت، اظهار کرد: بی‌توجهی به مظاهر دنیا، اخلاص، شجاعت، دلدادگی به امام و انقلاب و دوری از منیت و خودبزرگ‌بینی از جمله ویژگی‌های شخصیتی مرحوم آیت الله قاضی دزفولی بود.

حجت الاسلام قاضی دزفولی بیان کرد: مردم دزفول تربیت یافته علما بودند و این ویژگی موجب حماسه آفرینی و مقاومت مردم این دیار در دوران دفاع مقدس شد.

چهارم خرداد فرصت بازخوانی اهمیت مقاومت است

امام جمعه دزفول تلاش دشمن برای کمرنگ کردن مقاومت و ایجاد یاس در میان مردم را یادآور شد و گفت: چهار خرداد روز مقاومت و پایداری و روز دزفول فرصت بازخوانی مقاومت را در کشور فراهم کرده است.

وی افزود: پیام مقاومت این است که با عزم جهادی، تلاش شبانه روزی و توکل به خدا هیچ بن‌بستی در کشور وجود نخواهد داشت.

حجت الاسلام قاضی دزفولی با بیان اینکه دزفول، سرمایه‌های عظیمی در گنجینه دفاع مقدس دارد، اظهار کرد: چهارم خرداد فرصتی برای بازخوانی مقاومت و ایستادگی مردم شهیدپرور دزفول در دوران دفاع مقدس است.

وی با تاکید بر لزوم ثبت تاریخ سراسر افتخار حماسه آفرینی مردم دزفول در قالب آثار هنری افزود: دزفول مملو از خاطرات ناب دفاع مقدس و افتخارآفرینی‌های بی‌نظیری است که باید تاریخ شفاهی مردم این دیار در دوران دفاع مقدس ثبت شود.

امام جمعه دزفول با تاکید بر لزوم بازگو کردن ریشه‌های مقاومت مردم این شهرستان در دوران دفاع مقدس برای نسل‌های جوان گفت: مردم دزفول پس از هر بار اصابت توپخانه و موشکباران دشمن شعار ایستادگی و مقاومت سر می‌دادند که این موجب حیرت ناظران دنیا شد.

وی افزود: مردم دزفول همه داشته‌های خود را برای دفاع از انقلاب و نظام اسلامی به میدان آوردند و مسوولان نیز باید تمام تلاش خود را برای خدمت به این مردم به میدان بیاورند.


چهارم خرداد یکی از گنجینه های عظیم دفاع مقدس است

یکی از پیشکوستان دوران دفاع مقدس نیز با بیان اینکه چهارم خرداد از گنج‌های سر به مهر دفاع مقدس است، گفت: دفاع هشت ساله ملت ایران در جنگ تحمیلیِ استکبار جهانی برعلیه مردم خداجوی ایران اسلامی، گنجی بی‌پایان و چهارم خرداد یکی از گنجینه‌های عظیم آن است.

علیرضا زمانی راد ادامه داد: با آغاز جنگ تحمیلی وقتی شعله‌های خشم استکبار جهانی بر خرمن انقلاب نوپای اسلامیِ مردم ایران افتاد، همه مردم، هستی خود را در طَبَق اخلاص نهادند و چون سدی فولادین در برابر دنیای شرک و کفر و نفاق، مردانه ایستادند و در این میان ساکنان برخی شهرها پس از مقاومت جانانه مجبور به ترک موضِع شدند ولی برخی نیز داغ حسرت تسلیم را بر دل رژیم بعثی باقی گذاشتند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به تمایز دزفول و مردم این شهر در دوران دفاع مقدس افزود: شهر دزفول به دلیل اهمیت و موقعیت راهبردی خود در میان شهرها و آبادی‌های مورد هجوم دشمن بعث عراق در دوران جنگ تحمیلی بیشترین حملات موشکی و بمباران هوایی را متحمل شد.

انتخاب دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت براساس هفت شاخص

زمانی‌راد ادامه داد: دزفول به گواه آمار تنها شهر اشغال نشده‌ای است که در این حد بمباران و موشکباران شده و هزاران گلوله خمپاره و توپخانه بر سر مردم آن باریده است.

وی با اشاره به روند انتخاب دزفول به عنوان "شهر نمونه مقاومت" پیش از پایان جنگ تحمیلی افزود: همزمان با هفتمین سال جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۶ و به مناسبت پنجمین سال آزادسازی خرمشهر، با پیشنهاد دولت وقت، بررسی‌های وسیع و گسترده‌ای برای معرفی "شهر نمونه مقاومت" صورت گرفت و براساس هفت شاخص درنهایت دزفول به عنوان «شهر نمونه مقاومت کشور» معرفی شد.

ایستادگی مردم در شهر با وجود بارانی از حملات موشکی و هوایی

زمانی‌راد مقاومت سرسختانه مردم دزفول و اصرار آنها بر مهاجرت نکردن و ترک شهر را یکی از دلایل برجسته انتخاب دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت دانست و گفت: زندگی زیر حملات مداوم هوایی و موشکی و انتظار شهادت در تمام دوران جنگ تحمیلی و در عین حال ایستادن در شهر جلوه‌ای از مقاومت ممتاز این دیار را به نمایش گذاشت.

وی ادامه داد: حملات هوایی در دوران جنگ تحمیلی به دزفول و انتظار تخریب منزل و شهادت در این شهر آنچنان نزدیک بود که زنان و دختران این دیار با حجاب کامل در محیط منزل حضور داشتند که درصورت تخریب خانه ناشی از حملات هوایی، بدون حجاب در زیر آوار نمانند.

دزفول تنها شهر کشور که یک لشکر نیروی رزمنده داشت

این پیشکسوت دفاع مقدس حضور گسترده جوانان دزفول در جبهه‌های نبرد را از دیگر شاخص‌های انتخاب این شهر به عنوان شهر نمونه مقاومت برشمرد و ادامه داد: در حالی که شهر دزفول زیر بمباران بی‌امان دشمن بعثی قرار داشت، جوانان این شهر در خطوط مقدم جبهه‌های جنگ حضور کم نظیری داشتند به گونه‌ای که این شهر به تنهایی یک لشکر نیروی رزمنده در دفاع مقدس داشت.

وی افزود: در حالی که استان‌های بزرگ کشور در دوران دفاع مقدس یک لشکر نیروی رزمنده داشتند، شهر دزفول تنها شهر کشور بود که به تنهایی یک لشکر نیروی رزمنده در دفاع مقدس داشت و در بسیاری از تیپ‌ها و لشکرها نیز نیروهای موثری از فرزندان دزفول حضور داشتند.

دزفول و مهمان نوازی بی‌نظیر از رزمندگان

زمانی راد میهمان نوازی و حمایت از رزمندگان را از دیگر شاخص‌های برجسته دزفول در دوران دفاع مقدس دانست و بیان کرد: دزفول و مردم این دیار در تمام طول دفاع مقدس با رزمندگان اعزامی از سراسر کشور همچون فرزندان و برادران خود رفتار می‌کردند به گونه‌ای که مردم، اغلب مایحتاج رزمندگان حاضر در شهر را به صورت صلواتی در اختیار آنها قرار می‌دادند.

وی با بیان اینکه هیچ رزمنده‌ای نیست که در دوران دفاع مقدس در دزفول حضور داشته باشد و از مهمان نوازی مردم این شهر از رزمندگان خاطرات شنیدنی نداشته باشد، افزود: منازل مردم برای استراحت رزمندگان و استفاده از تلفن و یا استحمام باز بود و به طور کلی دلیل اصلی مردم برای باقی ماندن در شهر، خدمت به رزمندگان و تقویت روحیه آنان بود.

بازسازی حین جنگ دزفول اتفاقی کم نظیر در تمام جنگ‌های جهان

این عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر دزفول، بازسازی حین جنگ را از دیگر جلوه‌های برجسته مقاومت مردم این شهر در دوران دفاع مقدس دانست و بیان کرد: بازسازی شهرهای تخریب شده به ویژه در شهرهایی که به طور دائم در تیررس دشمن هستند در تمام جنگ‌های ثبت شده جهان به پس از پایان جنگ موکول می‌شود ولی دزفول تنها شهری است که پس از تخریب در نخستین فرصت کار بازسازی منازل در همان موشک باران‌ها انجام شد.

وی ادامه داد: مردم دزفول که به ماندن و مقاومت در شهر اصرار داشتند در اولین فرصت و بلافاصله پس از تخریب منزل مسکونی، دست به کار بازسازی، نوسازی و تعمیر می‌زدند تا سرپناه خود را برای ماندن در شهر آماده نمایند به طوریکه با وجود تخریب هزاران واحد مسکونی و تجاری با پایان یافتن جنگ، مکانی برای بازسازی باقی نمانده بود.

زمانی راد اظهار کرد: البته بازسازی حین جنگ و باقی نماندن آثار تخریبی موشکباران‌ها در دزفول موجب شد تا پس از جنگ نسبت به بازسازی زیرساخت‌های شهری تخریب شده در این بمباران‌ها کم توجهی شود.

دزفول دارای بیشترین فرمانده در دوران دفاع مقدس

این رزمنده و فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه نقش والا و مؤثر فرزندان دزفول در مدیریت و اداره جنگ تحمیلی ششمین شاخص انتخاب این شهر به عنوان شهر نمونه مقاومت بود، گفت: براساس آمارهای ستاد کل نیروهای مسلح در میان رده‌های فرماندهی در یگان‌های رزم و قرارگاه‌های عملیاتی، در مقایسه با سایر شهرها فرزندان دزفول بیشترین سهم را در مدیریت و فرماندهی جنگ را برعهده داشتند به طوریکه در مواقعی ۱۹ جبهه توسط رزمندگان دزفول اداره می‌شد.

وی ادامه داد: نقش فرزندان دزفول در رده‌های نیروهای رزمی، اطلاعاتی و فرماندهی در عملیات‌های مختلف دفاع مقدس به ویژه عملیات ظفرمند فتح المبین بسیار برجسته است به گونه‌ای که نام عملیات فتح المبین با نام دزفول عجین است.

دزفول عقبه مستحکم جبهه‌های نبرد

زمانی‌راد نقش دزفول در استحکام بخشی به عقبه جبهه‌ها و پشتیبانی از رزمندگان در جبهه‌های نبرد را از دیگر معیارهای انتخاب دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت برشمرد و گفت: مردم دزفول با وجود اینکه خود در زیر بارانی از بمب و موشک نیازمند حمایت و پشتیبانی بودند، با تمام توان در پشتیبانی از جنگ اقدام می‌کردند.

وی ادامه داد: جابه‌جایی مهمات با ماشین و وسایل شخصی، حمل و جابه‌جایی اسرای جنگ، انتقال نیروهای رزمنده به خطوط مقدم، اهدای خون به رزمندگان مجروحی که به مراکز درمانی شهر منتقل می‌شدند و همچنین تأمین اقلام مورد نیاز رزمندگان در جبهه‌ها بخشی از اقدامات پشتیبانی مردم دزفول از جبهه‌های حق علیه باطل بود.

دزفول با بالاترین آمار شهدای موشکی کشور و قطعه دست و پای شهدا

این رزمنده دفاع مقدس هفمین شاخص انتخاب دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت را آمار بالای شهدای موشکی این شهر در کشور برشمرد و اظهار کرد: بالاترین آمار شهدای موشکی و بمباران شهرهای کشور متعلق به دزفول بود به طوری که این دیار حدود ۸۰۰ شهید ناشی از حملات موشکی و هوایی دارد.

وی با اشاره به فرود موشک‌های ۱۲ متری در کوچه‌های سه متری شهر دزفول افزود: حجم انفجار حملات هوایی و موشکی به این شهر به حدی بود که به دلیل تکه پاره شدن پیکر شهدا و ممکن نبودن تشخیص اینکه این دست و پاهای جدا شده متعلق به کدام شهید است، قطعه "دست و پای شهدا" در گلزار شهیدآباد دزفول وجود دارد که نمونه‌ای از ایثار و مظلومیت مردم این شهر است.

اهدای لوح زرین شهر نمونه به دزفول یکسال پیش از پایان جنگ تحمیلی

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به اهدای لوح زرین شهر نمونه به دزفول در سال ۱۳۶۶ گفت: مقاومت مردم دزفول در دوران دفاع مقدس چنان برجسته و شاخص بود که یکسال پیش از پایان جنگ تحمیلی هیات دولت وقت در تاریخ چهارم خرداد سال ۱۳۶۶ " لوح زرین شهر نمونه " را به مردم این شهرستان اهدا کرد.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰ سال پس از اهدای لوح زرین شهر نمونه به دزفول قهرمان، به همین مناسبت چهارم خرداد با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام "روز ملی مقاومت و پایداری- روز دزفول" در تقویم رسمی جمهوری اسلامی نامگذاری شد تا این روز فرصت و بهانه‌ای باشد برای تجلیل از مقاومت، عنصر مبارک و مقدسی که تنها راه نجات مستضعفین از زیر یوغ ستم ستمکاران است.

دزفول میزبان گمنام‌ترین قطعه شهدا

حملات وحشیانه دشمن بعثی به مناطق مسکونی و مردم بی‌دفاع دزفول با موشک‌های دوربرد، گلوله‌های توپ و نیز حملات هوایی در هشت سال جنگ موجب شهادت صدها نفر از مردم این شهر مقاوم شد به طوریکه در شهیدآباد دزفول قطعه‌ای به دفن قطعات دست و پای شهدا اختصاص یافت؛ قطعه زمینی سیمانی که با انگشت بر روی آن نوشته شده 'دست و پای شهدا'.

در یکی از حملات توپخانه‌ای دشمن بعثی به شهر دزفول با گذشت چند روز از تشییع پیکر شهدا همچنان تکه پاره‌هایی از پیکر شهدا از پشت بام ساختمان‌های اطراف محل اصابت گلوله توپ در بازار دزفول جمع آوری می‌شد.

غلامحسین سخاوت از فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس با اشاره به حضور فعال مردم دزفول در شهر در دوران دفاع مقدس و حملات مستمر هوایی، موشکی و توپخانه‌ای دشمن بعثی به دزفول گفت: حجم مواد منفجره بکارگیری شده در این مهمات به قدری زیاد بود که علاوه بر تخریب بخش زیادی از خانه‌های محل اصابت و شهادت تعداد زیادی از مردم و ساکنان این شهر، پیکرهای شهدا در بسیاری از موارد متلاشی شده و دست و پاهای شهدا از بدن آنها قطع و تا ده‌ها متر آن طرف تر پرتاب می‌شد.

این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس بیشتر دست و پاهای دفن شده در قطعه دست و پای شهدا را مربوط به حمله توپخانه‌ای به بازار دزفول واقع در میدان آزادی (میدان مثلث) این شهر عنوان کرد و ادامه داد: ۲۱ آذرماه سال ۵۹ توپخانه‌های برد بلند عراق ساعت ۱۱ صبح شلوغ ترین منطقه دزفول را هدف یک گلوله توپ قرار داد که بر اثر آن ۸۴ نفر شهید و بیش از ۱۰۰ نفر مجروح شدند.

وی ادامه داد: شدت این انفجار موجب شد تا صدها متر قطعه‌های پاره پاره و دست و پاهای جدا شده از پیکر شهدا به اطراف پرتاب شود به طوری که تا چند روز پس از این انفجار قطعات جدا شده از پیکر شهدا را از پشت بام ساختمان‌ها و حیاط خانه‌های اطراف جمع آوری می‌کردند.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس ادامه داد: بعثی‌ها در اقدامی تلافی جویانه ۲ روز پس از عملیات والفجر چهار، دزفول را با سه موشک دوربرد هدف قرار دادند و ۳۰ نفر را شهید و ۶۰ خانه و ۵۵ مغازه را به کلی ویران کردند که بخشی از دست و پاهای دفن شده در قطعه دست و پای شهدا نیز متعلق به این موشکباران است.

متن لوح زرین اهدایی هیات دولت وقت به دزفول در سال ۶۶

پس از انتخاب دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت توسط هیات دولت وقت در سال ۱۳۶۶؛ لوحی زرین شهر نمونه مقاومت که بر آن پیام وزیر کشور به این مناسبت در چهارم خرداد ۱۳۶۶ بر آن حک شده بود، به مردم دزفول اهدا شد.

این لوح زرین تا سال‌ها در یکی از میادین دزفول نصب بود و هم اکنون در موزه دفاع مقدس این شهر در معرض دید علاقه‌مندان است.

متن این لوح به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
بلده طیبه و رب غفور (قرآن الکریم)

دزفول قهرمان! سجاده نشینان سنگر عشق و حماسه، تو را در فرات خون مظلومیت زمان، شست و شو دادند، تا فرزندان شهد شیرین شهادت نوشیده این ملت، به خون وضو سازند و با طهارت روح و نفس، پیشانی بر خاک مطهر تو سایند «و رب غفور» را بر این همه مقاومت و پایمردی، دلاوری و پایداری، ایثار و جوانمردی سپاسگزارند.

دزفول قهرمان! ای مهبط ملائکه الله، ای سرزمین شاهدان شهید، ای بستر خروش حماسه جاوید و ای پایگاه نور! تو را همین عزت و افتخار بس که در راه اعتلای کلمه الله و شهادت بر کلام حق که فرموده بود «فاستقم کما امرت» مقاومت نمودی و همچون ابراهیم خلیل، فرزندانت را یکایک در دفاع از حرم و حریم «اسلام محمدی»، سخاوتمندانه قربانی کردی و در تشهد خون در کلام صادق رسولان شهادت دادی.

معراج مردان تو بود که تا سرا پرده‌ی «قاب قوسین» پر کشید و مرگ را از دامن ملت ایران بزدود و به قبرستان تاریخ فرستاد.

نعمت گسترده «ایمان» و «تقوی»، «شهادت» و «شرافت» و «فرزندانی صالح و غیور» گوارای تو باد ای شهر شهیدان! ای شهر بیداردلان! ای شهر شیرمردان پیکار جوی همه صحنه‌ها! ای شهر خروشندگان بر سر بیداد! این تاج افتخار و لوح مقدس «شهر نمونه مقاومت» برتارک تو ای دزفول دلاور و بر سر دلیرمردان و شیر زنانت زیبنده و مبارک باد.

دزفول! ای اسوه مقاومت پایدار! آیندگان و پویندگان خط «رسالت نبوی» و طلایه داران پرچم «ولایت علوی» و بانیان حرمت «شهادت و امامت سرخ حسینی» همواره با عنایت و رهجویی از مناره نور و تنوره سرخ به آسمان برکشیده عشقت، تحت زعامت و قیادت ولایت راهبری سترگ از سلسله جلیله سید و سالار شهیدان «خمینی بت شکن» به ندای نصرت طلبی حسین بن علی(ع) لبیک خواهند گفت.

مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
FRANCE
|
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
0
0
مقاومت آبادان مثال زدنی است
:
:
:
آخرین اخبار