تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۷۲۹۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تفریحی به ازای دود شدن سلامتی

 رقیه کردی / استعمال و عرضه دخانیات به ویژه قلیان در پارک‌ها و بوستان‌های شهر دزفول موجب گلایه مندی شهروندان شده است.

مناظر زیبای ساحل رودخانه دز در شب‌های تابستان جای خود را به هاله‌ای از دود گسترده قلیان‌های رنگارنگی داده که آسایش را از شهروندان و افرادی که از گرمای طاقت فرسا به ساحل رودخانه پناه آورده‌اند، گرفته است.

بوی نامطبوع قلیان در گوشه و کنار بوستان‌های ساحلی دزفول بیشتر از زیبایی‌های رودخانه خودنمایی می‌کند و اجازه استفاده از فضای دلنشین ساحل رودخانه را به گردشگران نمی‌دهد.

عرضه قلیان در کنار خیابان‌ها و معابر پارک‌ها و بوستان‌های ساحلی دزفول به طرز عجیبی زیاد شده به طوری که پیاده روی را برای شهروندان با مشکل مواجه کرده است.

مشاهده تصاویری ناخوشایند از جوانان قلیان به دست در بوستان‌های ساحلی دزفول موجب تکدر خاطر شهروندان شده است.

زیبایی شب‌های تابستان در بوستان‌های ساحلی دزفول اخیرا جای خود را به زغال گردان‌های در حال دوردادنی داده که سلامتی جوانان را نشانه رفته است و اجازه تنفس آسوده را به دیگر شهروندان در فضای آزاد هم نمی‌دهد.

یکی از شهروندان دزفول که برای تفریح و استفاده از فضای ساحلی رودخانه دز همراه با خانواده به بوستان دووه مراجعه کرده می‌گوید: برای استفاده از فضای باز ساحل دز قصد داشتم ساعاتی همراه با خانواده در این بوستان سپری کنم ولی با جولان دود قلیان محاصره شدم و نتوانستم طاقت بیاورم.

فاطمه رضایی ادامه می‌دهد: متاسفانه فضایی که باید برای تفریح استفاده شود اکنون به مکانی آلوده تبدیل شده و در عمل امکان استفاده از ساحل رودخانه به علت دود قلیان و همه گیر شدن آن وجود ندارد.

وی خواستار ورود مسوولان مربوطه و برخورد با چنین افرادی به ویژه عرضه کنندگان قلیان در بوستان‌های دزفول است.

استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است

مسوول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی دزفول، استعمال دخانیات در اماکن عمومی را طبق قانون ممنوع می‌داند و می‌گوید: مسوول پیگیری و اقدام کننده در هر مکان عمومی، متولی آن است برای مثال متولی پارک‌ها و بوستان‌ها، شهرداری است.
علی افشه با بیان اینکه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها متولی فضاهای سبز موجود در شهرها و روستاها هستند، معتقد است: مسوولان بهداشتی باید نظارت‌های لازم را در اماکن عمومی انجام دهند ضمن اینکه نیروی انتظامی نیز متولی جمع آوری است.
به گفته وی در نشست‌های متعدد دادستانی پیگیر جلوگیری استعمال دخانیات در پارک‌ها و بوستان‌های ‌ساحلی بوده و مقرر شده با همکاری نیروی انتظامی و از طریق متولی نسبت به جمع آوری قلیان‌ها اقدام شود که تاکنون در چند مرحله این کار انجام شده است.

اقدامات انجام شده بازدارنده نبوده است
با این وجود، افشه اقدامات انجام شده را بازدارنده نمی‌داند و اضافه می‌کند: صدور پروانه کسب برای هرگونه عرضه قلیان ممنوع است و تمام صنوفی که نسبت به عرضه قلیان اقدام کنند تخلف کرده‌اند ضمن اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز باید به این موضوع ورود کند.
مسوول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی دزفول با تاکید بر اینکه اقدامات قهری در جمع آوری قلیان‌ها از سطح بوستان‌ها نتیجه بخش نبوده است، می‌گوید: آموزش، اطلاع‌رسانی و همراه بودن مردم در این خصوص موثر است که در این راستا رسانه‌ها می‌توانند یاریگر باشند.
او به اجرای هشت برنامه آموزشی رادیویی در سال گذشته درخصوص فرهنگ سازی برای خودداری از استعمال قلیان و دخانیات اشاره می‌کند و با اشاره به مضرات استعمال تاکید می‌کند: ماده توتون و تنباکو جزو موادی هستند که بیش از چهار هزار ماده سمی و سرطان زا دارند و می‌توانند باعث بیماری‌های قلبی، عروقی، ریوی و اختلال در سیستم گوارش شوند و تنفس را هم درگیر کنند.
افشه ابتلا به سرطان ریه، لثه و حلق و تغییر شکل دندان‌ها و از بین رفتن زیبایی آنها و سرطان دندان را از جمله مضرات استعمال دخانیات بیان می‌کند و می‌افزاید: متاسفانه با وجود آگاهی بیشتر افراد جامعه از مضرات دخانیات هنوز هم شاهد ترویج آن در جمع‌های خانوادگی هستیم.

فعالیت غیرمجاز مراکز عرضه قلیان در بوستان‌های دزفول
سرپرست معاونت امور شهری شهرداری دزفول نیز به فعالیت غیرمجاز مراکز عرضه قلیان در سطح پارک‌ها و بوستان‌های ساحلی اشاره و تصریح می‌کند: شهرداری دزفول در چند نوبت اقدام به جمع آوری قلیان‌های عرضه شده در بوستان‌ها با حکم قضایی و همکاری نیروی انتظامی کرده است.


هادی حلیم زاده با تاکید بر اینکه برخی افراد اقدام به عرضه غیرمجاز قلیان در بوستان‌های ساحلی دزفول می‌کنند، ادامه می‌دهد: اخطاریه‌های لازم در این خصوص داده شده و درصورت رعایت نکردن قوانین از طریق مراجع قضایی و نیروی انتظامی نسبت به جمع آوری قلیان‌ها اقدام خواهد شد.

جمع آوری چهار مرکز عرضه سیار قلیان در بوستان‌های دزفول
حلیم زاده همچنین با اشاره به شکایات مردمی درخصوص عرضه قلیان در بوستان‌های ساحلی می‌گوید: در آخرین اقدام، چهار مرکز سیار عرضه قلیان در بوستان‌های دووه و برکه با دستور دادستانی و همراهی بهداشت جمع آوری شد.
بنا به گفته او، در راستای اجرای دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دزفول، با توجه به ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و به منظور صیانت از حقوق شهروندان، حفظ محیط زیست و فضای سبز شهری، طرح جمع آوری مراکز سیار عرضه قلیان از بوستان‌های ساحلی سطح شهر با همکاری ضابطین قضایی و هماهنگی مرکز بهداشت طی روزهای گذشته توسط شهرداری دزفول انجام شده است.
حلیم زاده با بیان اینکه جمع آوری قلیان‌ها موجب رضایت مندی و استقبال شهروندان شده است، تقاضا دارد به منظور صیانت از حقوق خود و برقراری آرامش و استفاده از بوستان‌ها در فضایی مفرح، در اجرای این طرح همکاری لازم صورت گیرد.

جدا کردن جوانان از دخانیات به ویژه قلیان که اخیرا عضو ثابت دورهمی‌های خانوادگی شده نیازمند عزم همگانی است و از عهده یک یا ۲ سازمان به تنهایی خارج است.

انتظار می‌رود وزارت بهداشت و شهرداری‌ها با اقدامات گسترده فرهنگی، مضرات استعمال قلیان را برای شهروندان اطلاع‌رسانی کنند شاید بیان مضرات راهگشا باشد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار