تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۲۷۲۸۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده ولی فقیه در امور حج : حدود یک میلیون نفر در انتظار سفر حج هستند
 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: تاکنون یک میلیون نفر از کل کشور برای حج تمتع به این سفر مشرف شده اند و حدود یک میلیون نفر در انتظار سفر حج هستند.

 حجت الاسلام سیدعبدالفتاح نواب روز جمعه و در همایش متمرکز زائران حج تمتع ۱۴۰۲خراسان رضوی افزود: حدود ۲ میلیون نفر طی سالهای ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ برای انجام فریضه حج ثبت نام کرده اند که نیمی از آنها مشرف شده اند و احتمالاً تا ۱۵ سال دیگر امکان مشرف شدن بقیه زائران با توجه به ظرفیت اختصاص یافته از سوی عربستان، طول می‌کشد.

وی بیان کرد: بر همین اساس و برای اینکه، امکان اعزام تعداد بیشتر زائر وجود داشته باشد، سعی شد تا حد امکان از تعداد عوامل اجرایی کاسته شود تا امکان حضور زائران بیشتری در سفر سال جاری و همچنین در سالهای آینده فراهم شود.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته عملیات اعزام زائران از سوم خرداد آغاز می‌شود، اظهار کرد: آخرین کاروان حجاج ایرانی هم پس از انجام اعمال، سوم مرداد به کشور باز می گردند و طول عملیات حج ۶۲ روز خواهد بود.

وی ادامه داد: حجاج باید در این سفر معنوی از خود خواهی به خدا خواهی برسند و بر همین اساس در کنار سایر حجاج مسلمان از سایر نقاط جهان به عبادت بپردازند.

حجت الاسلام نواب گفت: باید ساده زیستی را در این سفر تجربه کرد و خود کنترلی را با رعایت محرمات در زمان احرام تمرین کنیم.

وی بیان داشت: بازار گردی در این مدت، توهین به خدا محسوب می‌شود و باید بیشتر به عبادت و راز و نیاز به درگاه احدیت بپرداریم، بر اساس همین باید برای هر روز خود در این سفر معنوی برنامه داشته باشیم .

او ادامه داد: حجاج باید مطالعه برای انجام برنامه معارفی و مناسک را در برنامه خود داشته باشند، زیرا مناسک، جزیی از روش اعمال دینی محسوب می‌شود. همچنین همیاری و تعاون توسط حجاج مد نظر قرار گیرد.

در پایان این همایش آموزش مناسک حج به صورت عملی و نمادین با حضور جمعی از زائران و کارگزاران حج برگزار شد.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تعداد ۶۶ کاروان با حضور ۹ هزار و ۸۴۵ از سرزمین خطه خورشید راهی سرزمین وحی می شوند.

۲۶ کاروان از خراسان رضوی با جمعیت چهار هزار و ۱۰ نفر مدینه قبل و همچنین پنج هزار و ۸۳۵ نفر در قالب ۴۰ کاروان مدینه بعد هستند.

هفت کاروان با حضور هزار و ۶۰ نفر به زائران اهل سنت خراسان رضوی تعلق گرفته است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار