تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۲۷۲۵۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چه عواملی در سقوط تیم نفت مسجدسلیمان به لیگ پایین‌تر مقصرند؟
 
تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان سرانجام بعد از ۲۹ بازی در رقابت‌های لیگ برتر، اولین گزینه سقوط به لیگ یک معرفی شد.

  تیم نفت مسجدسلیمان جمعه شب در هفته بیست و نهم مسابقات لیگ برتر برابر آلومینیوم اراک صف‌آرایی کرد که تساوی نفتی‌ها در این بازی تمام امیدهای آنها برای بقا در لیگ را از بین برد و این موضوع ناراحتی بسیاری از هواداران نفت مسجدسلیمان را به همراه داشت.

نگاه به عملکرد تیم محبوب نفت مسجدسلیمان در این فصل نشان می‌دهد که عملکرد پرفراز و نشیبی داشته و عوامل موثری از جمله بی‌توجهی مسئولان، تغییرات زیاد کادر فنی و مسائل مالی در نتیجه‌گیری نفتی‌ها موثر بوده است.

قانون عدم تیمداری ارگان‌های دولتی در ورزش حرفه‌ای موجب شد که تیم‌های نفتی خوزستان بیشترین آسیب را در چند سال اخیر ببینند تا حدی که این تیم‌ها برای گذران امورات خود، دست به دامان دیگر ارگان‌ها بودند.

شاید نبود حمایت کافی از این تیم و ثبات مدیریتی از دیگر عوامل سقوط نفت مسجدسلیمان به لیگ پایین‌تر بود. این تیم سال گذشته به سختی در لیگ ابقا و پیش‌بینی می‌شد که در این فصل کار سختی داشته باشد.

قطعا یک تیم برای نتیجه‌گیری در بالاترین سطح فوتبال کشور باید از ابتدای فصل برنامه‌ریزی درستی داشته باشد که نفت مسجدسلیمان از این موضوع بی‌بهره بود و بهترین دوران آماده‌سازی برای فصل را از دست داد.

تیم نفت در این فصل دستخوش تغییرات بسیار زیادی روی نیمکت شد که اثرات منفی بسیاری برای آن به همراه داشت. نفت مسجدسلیمان در ابتدای فصل کار را با مهاجری آغاز کرد سپس با اشکش، عنایتی و حافظی ادامه داد تا اینکه مجددا ابراهیم اشکش هدایت نفتی‌ها را عهده‌دار شد.

تیمی که در هفته اول مسابقات لیگ صدرنشینی را تجربه کرد اکنون پس از پنج سال حضور در لیگ برتر باید طعم سقوط به لیگ پایین‌تر را تجربه کند البته باید بپذیریم که در همان اواسط مسابقات، نفت مسجدسلیمان یکی از گزینه‌های سقوط بود.

مجید باقری نیا پیشکسوت فوتبال خوزستان و مربی سابق نفت مسجدسلیمان گفت: از سال ۹۰ تا ۹۳ که در نفت مسجدسلیمان بودم، این تیم از لحاظ امکانات سخت‌افزاری هیچ تغییری نکرد و هنوز همان امکانات قبل در اختیار تیم است. در این شهر ۱۲ سال تیمداری می‌شود ولی هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است.

وی افزود: کجای دنیا سراغ دارید که یک باشگاه در طول فصل چندین مدیرعامل و سرمربی تغییر دهد بعد از بی‌پولی گلایه کنند؟ شاید تغییر ۲ سرمربی، ۲۰ تا ۳۰ میلیارد ریال برای باشگاه هزینه داشته باشد.

باقری نیا گفت: از ابتدای فصل معلوم بود نفت مسجدسلیمان یکی از تیم‌هایی است که بالاترین شانس سقوط را دارد و با گفتن اینکه ما هنوز شانس داریم چیزی درست نمی‌شود. خداروشکر که نفت آبادان به موقع بیدار شد هر چند هنوز هم نگران بقای این تیم هستیم.

وی افزود: ما باید نسبت به انتخاب مدیران فوتبالی و ثبات مدیریتی پافشاری کنیم تا به موفقیت برسیم. آیا ما در استان آدم کاربلد نداریم؟ اگر هم می‌خواهیم از بیرون مدیر بیاوریم باید دارای کارنامه مثبت باشد تا با احساسات مردم و جوانان بازی نشود. تنها دلخوشی مردم تیم نفت مسجدسلیمان بود که به لیگ پایین‌تر سقوط کرد.

پیشکسوت فوتبال خوزستان گفت: امروز برخی ها برای توجیه کارشان معتقدند که نفت مسجدسلیمان باید در لیگ یک باشد تا امکانات بهتری در دستش باشد در حالی که این موضوع سوزاندن سرمایه‌های مملکت است. مطمئنا پنج سال بعد هم یک سر سوزن در باشگاه نفت مسجدسلیمان تغییر نمی‌کند.

ابراهیم اشکش سرمربی نفت مسجدسلیمان در این خصوص معتقد است: مطمئنا اگر تصمیمات فنی و فوتبالی گرفته می‌شد اکنون شاهد این اتفاق نبودیم. این تیم به درخواست فنی مربیان سابق، در شهر مسجدسلیمان تمرین نمی‌کرد و این موضوع در نتیجه‌گیری تیم موثر بود.

وی افزود: هرکسی که در تیم مسئولیتی داشته، به سهم خود در این سقوط مقصر است. من اول فصل نبودم که یارگیری کنم اما تلاش کردم که تیم با آبرو در لیگ شرکت کند. بچه‌های ما در چند هفته آخر واقعا برای نام شهر تلاش کردند اما اتفاقات فوتبالی باعث شد که امروز ما سقوط کنیم.

سرمربی نفت بیان‌کرد: قطعا اگر فصل بعد به همراه این تیم بودم با اقتدار و صلابت مجددا به لیگ برتر بر می‌گردیم.

همچنین ابوذر شجاعی مدیرعامل باشگاه نفت مسجدسلیمان بیان‌کرد: شرایط باشگاه نفت باید به گونه‌ای رقم بخورد که سطح انتظارات را برآورده کند. در سال‌های قبل، همواره در شروع مسابقات مشکلاتی داشته و پایان فصل با اما و اگرها تیم را حفظ کردیم لذا این مشکلات باید برای همیشه رفع شود و تیمی را با توانایی خوب روانه مسابقات کنیم تا از جایگاه فوتبال ریشه‌دار نفت مسجدسلیمان دفاع کند.

وی افزود: یک تیم در ابتدای فصل، بر اساس بودجه بسته می‌شود و قطعا به همان اندازه باید بودجه وارد باشگاه شود. تیم ما در ابتدای فصل بر اساس یک بودجه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد ریالی بسته شد و با تلاشی که انجام دادیم حدود ۶۵ درصد میزان قرارداد بازیکنان را پرداخت کردیم.

مدیرعامل باشگاه نفت مسجدسلیمان گفت: هر باشگاهی باید یک ساختار سازمانی داشته باشد و بر اساس آن برنامه‌ریزی کند تا در حین فصل به مشکل نخورد.

وی افزود: در ابتدای فصل شرایط مالی برای تیم ما ملاک بود اما در ادامه نتوانستیم ساختار دفاعی و گلزنی موفقی داشته باشیم و این موضوعات سلسله‌وار در تیم نفت مسجدسلیمان ادامه پیدا کرد.

شاید در ابتدای فصل هواداران متعصب نفت مسجدسلیمان تصور نمی‌کردند که تیمشان امروز چنین حال و روزی داشته باشد و یک هفته مانده به پایان مسابقات راهی لیگ یک شوند.

باید پذیرفت که فوتبال حرفه‌ای نیازمند برنامه‌ریزی اصولی و حرفه‌ای است تا بتوان به جنگ دیگر رقبا رفت در غیر این صورت نتیجه‌ای جز شکست شامل حال آن تیم نمی‌شود. نفت مسجدسلیمان در طول این پنج سال به هر شکلی خود را در لیگ حفظ کرد اما دیگر نقشه‌های این تیم برای بقا در لیگ کارساز نبود.

گفتنی است تیم نفت مسجدسلیمان اکنون با ۱۷ امتیاز در قعر جدول رده‌بندی مسابقات لیگ برتر جای دارد. این تیم در هفته پایانی رقابت ها پذیرای تیم ملوان است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار