تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۲۷۲۱۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کدام پل‌های اهواز وضعیت نامساعدی دارند/ وضعیت پل‌های راهنمایی، کوی علوی، لشکر و شهید دغاغله خطرناک است
رسیدگی به برخی از پل‌های اهواز با توجه به وضعیت سازه‌ای، ترافیکی، ایمن‌سازی و... به دلیل وضعیت بغرنچی که دارند ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و احتمال می‌رود هر لحظه حادثه‌ای را رقم بزنند.

کدام پل‌های اهواز وضعیت نامساعدی دارند/ وضعیت پل‌های راهنمایی، کوی علوی، لشکر و شهید دغاغله خطرناک است

 رسیدگی به برخی از پل‌های اهواز به دلیل  قدمت بالایی که دارند همچنین وضعیت سازه‌ای، ترافیکی، ایمن‌سازی، تحکیم و تعریض آن‌ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است چرا که ایمنی و سازه برخی از آن‌ها وضعیت بغرنجی داشته و هر لحظه احتمال بروز حادثه وجود دارد از طرفی برخی از پل‌ها از روشنایی لازم و کافی برخوردار نیستند، بنابراین ایمنی آن‌ها صرفاً از زاویه و نگاه ترافیکی نباید باشد.

با توجه به قدمت پل‌ها، شرایط محیطی، سنگینی ناشی از افزایش حجم و ترافیک عبوری و افزایش انتظارات بهره‌برداری، تحکیم و تعریض پل‌ها، بیش از پیش اهمیت دارد این در حالی است که مدیریت شهری اهواز سال‌ها نسبت به پل‌ها بی توجهی کرده و عملاً پل‌ها از نظر ایمنی و سازه‌ای در اولویت‌های بعدی آن قرار گرفته‌اند.

وضعیت خطرناک پل راهنمایی، کوی علوی، لشکر و شهید دغاغله

سیاوش محمودی رئیس شورای شهر اهواز در خصوص تعیین اولویت‌های رمپ و لوپ پل‌های کارون و تعریض و بهسازی پل‌ها، اظهار کرد: برخی از پل‌های اهواز مانند پل راهنمایی، کوی علوی، لشکر و شهید دغاغله وضعیت بسیار خطرناکی دارند و نیاز به ترمیم و تعریض دارند.

وی با بیان اینکه در بحث تعریض و بهسازی، پل‌های شهدای دغاغله، راهنمایی، لشکر و کوی علوی مد نظر هستند، افزود:کار مطالعات رمپ و لوپ‌های پل چهارم، پنجم و هفتم و دو زیرگذر نیز باید انجام شود.

 

 

پل راهنمایی نا ایمن است

احمد سراج رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز در این رابطه، اظهار کرد:  برخی پل‌های اهواز شاید زیاد از بُعد ترافیکی مشکل نداشته باشند اما بی‌توجهی به سازه می‌تواند هر آن حادثه ناگواری رقم بزند؛ بخش‌هایی از پل راهنمایی اهواز ریزش کرده و این پل، کاملاً  ناایمن است.

وی با تاکید بر اینکه پل لشکر از نظر سازه‌ای نیز مشکل جدی دارد و در برخی قسمت‌ها نشست کرده است، افزود: اکنون باید اولویت ما همه پل‌ها باشد و باید بخشی از نظر سازه‌ای  تحکیم و بخشی نیز باید تعریض شوند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز، با اشاره به ریزش دیواره‌های پل کوی علوی، بیان کرد:  پل شهدای دغاغله نیز بسیار باریک و پر ترافیک است، اولویت‌بندی امکان‌پذیر نیست و باید نگاه جامع در زمینه وضعیت پل‌ها داشته باشیم.

سراج با ابراز نگرانی از وضعیت پل‌های روی رودخانه کارون، افزود: در حال حاضر احداث یک پل سه تا  چهار هزار میلیارد تومان هزینه دارد و در این خصوص باید یک پروژه ملی برای اهواز تعریف شود.

 

 

وی گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی در اهواز در کنار مترو، احداث پل دهم اهواز است که اگر این پل احداث شود فرصت ترمیم پل‌های دیگر و بستن پل تاریخی «معلق» فراهم می‌شود.

عادل شیشه‌گری رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز نیز در این رابطه اظهار کرد: پلی در خروجی اهواز به سمت ملاشیه وجود دارد که این پل به دلیل کم عرض بودن در بخشی از مسیر، دو لاین آن به هم می‌پیوندند و مسیر یک لاین می‌شود.

وی افزود: با بیان اینکه در این مسیر حداقلِ معارض وجود دارد و به مدت سه، چهار ماه میتوان لاین دوم آن را احداث کرد، این نقطه مسیر تردد تریلرها است و خودروهای سبک نیز در حال تردد هستند در حالی که جداکننده‌ای در این مسیر که شاهراه اصلی است، وجود ندارد.

وی گفت: امکان تعریض پل شهدای دغاغله در این مدت زمانی وجود ندارد چرا که جاده دسترسی 50 روستا از مجاورت این مسیر می‌گذرد و این جاده تعریض نشده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس در اهواز، حداقل زمان بهره‌برداری از پل در ایران 50 و درکشورهای اروپایی  100 سال به بالا است اما در طراحی‌ ساز‌های پل معمولاً برای عمر 100 سال به بالا کار پیش‌بینی می‌شود.

آنچه عمر پل‌ها را کم و تعمیر، باسازی و رسیدگی به آن‌هارا عقب می‌اندازد عدم وجود تیم نگهداری در معاونت فنی شهرداری است و اگر این تیم وجود دارد نگهداری از پل‌ها در اولویت‌ آن نیست.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار