تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۷۱۷۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش تعداد «وام‌ ازدواج» پرداختی در سال گذشته/ نگرانی از کمبود اعتبار بانک‌ها
 معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با اشاره به کاهش چهار درصدی دریافت کنندگان وام ازدواج در سال ۱۴۰۱ و در قیاس با سال ۱۴۰۰، گفت: از آنجا که سال گذشته و در قیاس با ۱۴۰۰ مجموع پرداختی وام ازدواج به متقاضیان ۵۵ درصد رشد داشته، به نظر می‌رسد بانک‌ها برای پرداخت وام با کمبود اعتبار مواجه بودند.

وحید یامین پور  با بیان اینکه بانک‌ها ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و نزدیک به ۱۲۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ برای وام ازدواج پرداخت کرده‌اند، اظهار کرد: این رقم به این معنا است که در سال ۱۴۰۱ و در قیاس با سال قبل خود یعنی ۱۴۰۰ مجموع پرداختی وام ازدواج به متقاضیان ۵۵ درصد رشد داشته است.

وی در عین حال عنوان کرد: اما پرداخت وام ازدواج در سال ۱۴۰۱ و در قیاس با ۱۴۰۰ با چهار درصد کاهش در دریافت کنندگان وام مواجه بوده است. در سال ۱۴۰۰ متوسط دریافت کنندگان وام  ۸۷ درصد بوده است اما در سال ۱۴۰۱ این  عدد به ۸۳ درصد رسیده است. یعنی این نسبت چهار درصد کاهش داشته است.

معاون امور جوانان در پاسخ به این سوال که علت این کاهش چهار درصدی دریافت کنندگان وام چیست؟، با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۸۹۵ هزار نفر نزدیک به ۱۲۴ هزار میلیارد تومان وام ازدواج دریافت کردند، ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته و در قیاس با ۱۴۰۰ مجموع پرداختی وام ازدواج به متقاضیان ۵۵ درصد رشد داشت، به نظر می‌رسد بانک‌ها برای پرداخت وام با کمبود اعتبار مواجه بودند. از سوی دیگر وام فرزندآوری نیز از سال گذشته پرداخت می‌شد و قاعدتا کمبود اعتبار باعث شده بانک‌ها نتوانند وام را به همه متقاضیان پرداخت کنند. در واقع سال گذشته حدودا ۴۳ هزار میلیارد تومان بیشتر از سال ۱۴۰۰ وام به متقاضیان داده شده است.

یامین پور همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش مبلغ وام ازدواج به ۲۲۰ و ۱۸۰ میلیون تومان در سال جاری، نگرانی بابت تامین اعتبار بانک‌ها وجود ندارد؟، توضیح داد: نگرانی داریم. قانون جدید در خصوص ۲۲۰ میلیون تومان وام ازدواج به دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال و ۱۸۰ میلیون تومان وام ازدواج به سایرین، دهم فروردین امسال به بانک ها ابلاغ شد اما باید بانک‌ها بتوانند اعتبارات را تامین کنند. با توجه به افزایش مبلغ وام، بانک مرکزی باید اعتبارات شعب را تامین کند تا شعب پرداخت وام را به تعویق نیندازند.

وی با اشاره به بروز اشکالات در سامانه وام ازدواج بانک مرکزی نیز یادآور شد: البته علت اصلی را باید بانک مرکزی بیان کند اما تحلیل ما این است که گویا به خاطر مراجعه زیاد، سامانه با مشکل مواجه شده است. خیلی از زوجین در دو سه ماه  پایانی سال برای تکمیل مدارک به بانک مراجعه نمی‌کنند. صبر می‌کنند سال بعد وقتی رقم وام افزایش پیدا کرد، برای تکمیل مدارک مراجعه کنند تا رقم بالاتر وام را دریافت کنند. از این رو بسیاری از افراد ابتدای سال برای ثبت نام اقدام می‌کنند و همین امر باعث افزایش مراجعات در ابتدای سال و بروز اشکال در سامانه می‌شود.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه در حال حاضر سامانه وام ازدواج بانک مرکزی در ساعاتی از روز با اختلال مواجه است و به برخی این پیغام را می‌دهند که به علت مراجعه زیاد سامانه پاسخگو نیست، تاکید کرد: در این راستا به بانک مرکزی نامه زدم و شکایاتی که به ما شده است را کتبا به رییس کل بانک مرکزی اطلاع دادم.


مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار