تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۲۷۱۷۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فیلتر دستگاه‌های تصفیه‌ آب خانگی مُهری بر بی‌کیفیت بودن آبِ اهواز
یک شهروند اهوازی گفت: برای بررسی کیفیت آب آشامیدنی شهر اهواز کافی است فیلتر دستگاه‌های تصفیه آب خانگی را ببینید که در اثر تعویض دیرهنگام بوی لجن می‌گیرند.

فارس من| فیلتر دستگاه‌های تصفیه‌ آب خانگی مُهری بر بی‌کیفیت بودن آبِ اهواز

 تعدادی از شهروندان  با راه‌اندازی کمپینی خواستار افزایش کیفیت آب آشامیدنی در شهر اهواز شدند.

دسترسی به آب آشامیدنی سالم یکی از نیازهای اساسی در تمامی جوامع است چرا که آب آشامیدنی مهم‌ترین منبع حیات به شمار می‌آید و اهمیت به‌سزایی در زندگی انسان‌ها دارد.

علی‌رغم اینکه مجموعه وزارت نیرو و آبفای کشور از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم اعلام کردند که برای برطرف کردن مشکلات آب و فاضلاب در خوزستان عزمی راسخ دارند، اما تا به امروز عدم بهره‌مندی از آب شرب سالم به عنوان یک مشکل جدی در شهرستان اهواز و اقصی نقاط این استان به قوت خود باقی مانده است.

یکی از شهروندان اهوازی ساکن منطقه‌ی جنوب غرب این شهرستان با اشاره به کیفیت نامطلوب آب گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: اینجا نیز همانند دیگر مناطق اهواز نمی‌توان از آب شیر نوشید چرا که آب اهواز برای شرب قابل استفاده نیست و مردم ناچار به استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی و شبکه‌های آب شیرین‌کن هستند.

وی با بیان اینکه در خوزستان دستگاه تصفیه‌های آب از وسائل ضروری تمامی خانه‌هاست، گفت: اگر کسی نتواند این دستگاه‌ها را تهیه کند باید آب تصفیه خریداری کند که وضعیت توزیع آب‌های تصفیه هم در بیشتر موارد بهداشتی و قابل قبول نیست.

استفاده از آب معدنی برای شرب

یکی از شهروندان ساکن مناطق جنوبی اهواز نیز با اشاره به نامناسب بودن آب شرب در این منطقه گفت: مردم این منطقه برای آشامیدن از آب  تصفیه یا آب معدنی استفاده می‌کنند چرا که آب لوله‌کشی قابل شرب نیست.

وی افزود: برخی مواقع کدورت آب بالا می‌رود و رنگ آن نیز تغییر می‌کند و به رنگ زرد مایل به سبز همراه با بوع نامطبوع درمی‌آید که حتی برای شستشو نیز مناسب نیست.

فیلترهای دستگاه تصفیه‌ی آب خانگی گویای همه چیز است

یکی از شهروندان  ساکن منطقه شمال غربی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: برای بررسی کیفیت آب آشامیدنی شهر اهواز فقط کافی است به خانه‌های مردم سر بزنید و فیلترهای دستگاه‌های تصفیه خانگی را ببینید.

وی با بیان اینکه اگر چند هفته‌ای یکبار فیلترهای دستگاه تصفیه آب تعویض نشوند بوی لجن می‌گیرد، گفت: این فیلترها به صورت مستقیم آب آشامیدنی را تصفیه می‌کنند و می‌بینیم که حجم گل‌ولای ته نشین شده در آن‌ها بسیار زیاد است آنوقت مسوولین ادعا دارند که آب شرب اهواز سالم است.

نتیجه‌ی مثبتی از اجرای پروژه‌های آبرسانی ندیدیم

یکی دیگر از شهروندان اهوازی نیز با اشاره به اینکه وضعیت آب شرب در این شهر مشکل تازه‌ای نیست، گفت: آب شرب برخی محلات اهواز مدتهاست بی‌کیفیت است و شهروندان را برای برطرف ساختن نیازهای روزانه خود با مشکلات جدی روبه‌رو هستند.

وی ادامه داد: در اخبار مرتبا وعده ارتقا کیفیت آب و یا انجام پروژه‌های آب‌رسانی را می‌شنویم اما عملا تا به حال نتیجه مثبتی را مشاهده نکردیم.

 سال گذشته بود که چند پرونده در خصوص وضعیت نامناسب کلرزنی آب شرب در برخی مناطق شهرستان اهواز، از سوی مراکز بهداشتی به دادگستری ارجاع داده شده است چرا که موضوع کلرزنی استاندارد و بهداشتی آب شرب از مسایل بسیار مهم و حساس و در ارتباط مستقیم با سلامت مردم است که اگر به صورت غیراستاندارد انجام شود، تبعات زیادی را به همراه دارد.

با اجرای طرح آبرسانی غدیر وعده‌ی تحول در آب شرب استان خوزستان داده شده است اما شهروندان اهواز و دیگر شهرهای این استان هنوز نتایج عملی این طرح را در خانه‌ها مشاهده نکرده‌اند و منتظرند که شرکت آبفا زمینه  جمع‌آوری تصفیه‌های آب خانگی و دسترسی به آب شرب سالم، پایدار و قابل نوشیدن را برای آنان فراهم کند.

آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور نیز در هفتمین سفر به استان خوزستان اظهار کرد: طرح ها و پروژه‌های نیمه تمام در استان مانند پروژه‌های آبرسانی اولویت ما است و بنا داریم در بودجه و اعتبارات، این طرح ها را در اولویت قرار دهیم تا دغدغه مردم را در این بخش ها حل کنیم.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار