تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۲۷۰۱۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ادامه مسیر دانش‌بنیان صنعت نیشکر برای تحقق «رشد تولید»؛
دستگاه بومی «پالایش شربت نیشکر» به بهره‌برداری رسید/دکتر ناصری: رشد تولید در صنعت نیشکر محقق می‌شود

با بهره‌برداری از دستگاه بومی «پالایش شربت نیشکر» در دومین هفته از بهار طبیعت، صنعت نیشکر گامی بلند در تحقق شعار سال برداشت و از همین ابتدا، «رشد تولید» و «تحوّل اقتصادی» را برای شکرستان ایران به ارمغان آورد.

با بهره‌برداری از دستگاه بومی «پالایش شربت نیشکر» در دومین هفته از بهار طبیعت، صنعت نیشکر گامی بلند در تحقق شعار سال برداشت و از همین ابتدا، «رشد تولید» و «تحوّل اقتصادی» را برای شکرستان ایران به ارمغان آورد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، افزایش تولید، ارتقای کیفیت و بهبود فرآیند تولید شکر، سه ویژگی بارز این دستگاه بومی است که مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در مراسم بهره‌برداری، بر آن تاکید کرد.

ادامه مسیر دانش‌بنیان برای رشد تولید

دکتر عبدعلی ناصری طراحی و ساخت دستگاه پالایش شربت نیشکر (سیروپ) از سوی متخصصین نیشکری را ادامه مسیر دانش‌بنیان صنعت نیشکر برشمرد که از سال گذشته آغاز شده و ادامه آن در سال جدید به رشد تولید و تحوّل اقتصادی منجر می‌شود.

بر اساس این گزارش، مراحل طراحی و ساخت این دستگاه در سال تولید دانش‌بنیان انجام شده است و پس از طی مراحل تکمیلی و انجام آزمایش‌های اولیه، در فروردین امسال به بهره‌برداری رسید.

همّت متخصصان نیشکر در مسیر اقتصاد مقاومتی

مدیرعامل توسعه نیشکر، نبوغ و همّت متخصصان صنعت نیشکر را در ساخت و  بومی‌سازی دستگاه‌ها، قطعات صنعتی و ماشین‌آلات کشاورزی ستود و آن را تکیه‌گاهی مطمئن برای گذر از تحریم‌ها و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

 پیش از این، تکنولوژی ساخت دستگاه پالایش شربت نیشکر در انحصار کشورهای اروپایی بود که با بومی‌سازی آن از سوی متخصصین نیشکر، گامی مهم در صرفه‌جویی ارزی برداشته شده است.

استحصال بیشتر شکر با دستگاه پالایش

ناصری در ادامه، به ویژگی‌های دستگاه پالایش شربت نیشکر اشاره کرد و گفت، این دستگاه کیفیت شربت نیشکر حاصل از آسیاب کارخانه شکر را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و نقش بسزایی در فرایند تولید شکر، استحصال بیشتر و ارتقای کیفیت آن دارد.

کاهش کدورت شربت نیشکر، بهبود عملکرد فرآیند طباخی و تولید از دیگر مزیّت‌های مهم دستگاه ساخت متخصصین نیشکر است که مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر به آن اشاره کرد.

همکاری دانش‌بنیان‌ها برای ارتقای بهره‌وری

در ادامه این مراسم، مدیرعامل کشت و صنعت میرزا کوچک خان نیز ضمن اشاره به فرآیند طراحی و ساخت این دستگاه گفت، برای افزایش کیفیت شربت عصاره‌گیری شده جهت استفاده بهتر در طباخی شکر، از سال گذشته مطالعات پروژه پالایش سیروپ توسط متخصصان این شرکت و همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان شروع شد و امروز با گذشت کمتر از یک سال پروژه به بهره‌برداری رسید.

سیّدحسن موسوی افزود، کلیه قطعات دستگاه پالایش توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ساخته شده و پروژه نصب و راه‌اندازی آن نیز در مدت زمان پنج ماه از سوی متخصصان داخلی انجام شده است.

به گفته او، استفاده از ظرفیت‌های داخلی در این پروژه، صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته و هزینه تمام شده دستگاه پالایش به میزان قابل توجهی کمتر از هزینه خرید آن از کشورهای خارجی است.

مدیرعامل کشت و صنعت میرزا کوچک خان در پایان گفت، با بهره‌برداری از دستگاه پالایش شربت نیشکر، تولید شکر از نظر کیفیت و کمیت به اندازه قابل توجهی ارتقاء می‌یابد.

کاهش ضایعات و افزایش راندمان تولید

معاون صنعت کشت و صنعت میرزا کوچک خان نیز در آیین افتتاحیه، ضمن ارائه توضیحاتی، به ابعاد اجرای پروژه، مطالعات، شیوه ساخت دستگاه و همچنین اجرای آن پرداخت.

خالد لویمی با اشاره به نقش دستگاه پالایش در تولید شکر مرغوب افزود، اجرای پروژه مذکور علاوه‌بر اینکه در کیفیت شربت نیشکر برای طباخی تاثیر بالایی دارد، در راندمان تولید، ارتقاء کیفیت و کمیت و همچنین کاهش ضایعات محصول نیز اثرگذار است..
:
:
:
آخرین اخبار