تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۲۶۹۶۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شش ماه تا پایان مهلت رئیس جمهور به وزارت نیرو/ سرعت پروژه اصلاح فاضلاب اهواز لاکپشتی است
پس زدگی فاضلاب در نقاط متعدد اهواز، آبگرفتگی شدید معابر با بارش کوتاه مدت و رها شدن بسیاری از معابر حفاری‌ شده این سوال را به وجود می‌آورد که وزارت نیرو و شرکت آبفا خوزستان در شهریور سال جاری با پایان یافتن مهلت رئیس جمهور، چه پاسخی برای رئیسی و افکار عمومی خواهند داشت؟
شش ماه تا پایان مهلت رئیس جمهور به وزارت نیرو/ سرعت پروژه اصلاح فاضلاب اهواز لاکپشتی است

آنها که از اهواز مهاجرت کرده‌اند دست‌کم در تعطیلات عید به دیدار بستگان خود می‌آیند؛ حمید هم بعد از یک سال به منزل ما آمد و از همان ابتدا شروع به صحبت و گلایه درباره خیابان‌های زادگاهش کرد، حتی زودتر از بحث داغ گرانی و تورم!

 وی معتقد بود وضع حفاری و پس زدگی فاضلاب در معابر عمومی همین بود و در نقاطی بدتر هم شده از جمله در همین کیانشهر! به او گفتم اگر وضعیت کوی علوی، کمپلو، عین دو و... را ببینی چه می‌گویی؟

حمید البته حسرت عدم استفاده از زیبایی‌های اهواز را می‌خورد و می‌گوید: «این هوای خوب در نوروز و زیبایی و ظرفیت‌ها را هر شهر دیگری داشته باشد گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند؛ به تازگی به لطف باز شدن سدها، کارون پر آب شده و گلکاری در میادین مرکزی شهر هم زیبایی خاصی دارد اما امان از وضع بد فاضلاب و آسفالت که همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد»

 

زخم باز فاضلاب

در شهر اهواز تنها بارش چند دقیقه‌ای باران برای گسستن شیرازه شهر و فراهم‌آوری موجبات نارضایتی مردم کفایت می‌کند.

براساس قانون جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی بر عهده شهرداری است، اما استاندارد نبودن شیب آسفالت و نبود شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی این بار را سنگین‌تر کرده است.

از طرفی ضعف غیرقابل انکار و ناتوانی شبکه فاضلاب موجب شده تا به هنگام کمترین بارش نزولات آسمانی در سطح خیابان‌ها و پیاده‌رو‌ها انبوهی از مشکلات بهداشتی، تنفسی، دشوارسازی رفت و آمد، تردد خودروها، تعطیلی مدارس و ادارات، قفل شدن چرخ‌های شهر رقم بخورد .

 مشکلات فاضلاب اهواز محدود به زمان‌های بارندگی نیست و حتی در فصل تابستان مردم این شهر با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.


محله کیانشهر اهواز

 

مهلت دو ساله رئیس جمهور به وزیر نیرو

ابراهیم رئیسی در نخستین روز آغاز به کار کابینه خود به اهواز سفر کرد و نخستین جایی که از آن بازدید کرد، کارگاه‌ اصلاح شبکه فاضلاب بود و گفت: مشکلات خوزستان به ویژه شبکه فاضلاب اولویت دولت است.

او در این بازدید دوسال به وزارت نیرو و آبفای خوزستان مهلت داد تا طرح اصلاح شبکه فاضلاب اهواز و کوت عبدالله را به اتمام برسانند؛ پس از این بازدید ۸۸ پیمانکار در ۸۸ محله مشغول به کار شدند تا کمتر محله‌ای باقی بماند که شاهد حفاری معابر نباشد.

دستور رییس جمهور و اجرای همزمان طرح در همه مناطق اهواز و کوت عبدالله نوید حل هرچه سریعتر این معضل را داد اما شرکت آبفا به علت معطل ماندن پروژه‌ها، رها کردن حفاری‌ها و سرعت بسیار کند طرح با نارضایتی مردم و نخبگان مواجه شده است.

۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی

کرمی نژاد مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ با اشاره به فعالیت ۱۵۴ جبهه کاری در کلانشهر اهواز برای اجرای طرح جامع فاضلاب گفت: اصلاح شبکه فاضلاب در ۶۵۰ خیابان اهواز طی یک سال گذشته انجام شد که از مجموع این اقدامات ۹۳ خیابان عملیات آسفالت آن انجام نشده بود و در ۲ ماه گذشته از مجموع خیابان های باقی مانده ۶۲ خیابان آن آسفالت و تاکنون۳۱ خیابان باقی مانده است.

اگر چه ۶ ماه از پایان مهلت دوساله رئیس جمهور باقی مانده اما کرمی نژاد مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان می‌گوید طرح اصلاح شبکه فاضلاب اهواز و کوت عبدالله ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

ادعایی که با مشاهده گذرای وضعیت معابر شهری نیز زیر سوال می‌رود؛ پس زدگی فاضلاب در نقاط متعدد، آبگرفتگی شدید معابر با بارش تنها ۲۰ میلیمتر و رها شدن بسیاری از معابر حفاری‌ شده این سوال را به وجود می‌آورد که وزارت نیرو و شرکت ابفا خوزستان در شهریور سال جاری با پایان یافتن مهلت رئیس جمهور، چه پاسخی برای رئیسی و افکار عمومی خواهند داشت؟


کوی علوی اهواز

 

قیر نداریم !

کرمی نژاد همچنین وعده داده بود که تا آغاز تعطیلات سال نو، تعدادی از معابر حفاری شده شهر را آسفالت کند که اقدام قابل توجهی مشاهده نشد.

وی کمبود قیر را دلیل اصلی توقف اجرای آسفالت معابر و نقاط حفاری شده آبفا در اهواز عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مشکل شبکه فاضلاب گریبانگیر سایر شهرستان‌های استان خوزستان نیز هست که امید می‌رود شرکت آبفا خوزستان سرعت اجرای پروژه‌های آنها را نیز تسریع دهد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار