تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۲۶۹۵۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روند دبی رودخانه‌های خوزستان کاهشی است

 معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر دبی عبوری رودخانه‌های استان از جمله دز و کارون روند کاهشی داشته و همه رودخانه‌ها در ظرفیت ایمن قرار دارند.

 علی شهبازی عصر امروز یکشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به هشدارهای بارش باران و فعال شدن رودخانه‌های حوزه‌های میانی در پایین دست سدهای استان خوزستان بیان کرد: پیش بینی می‌شود که حوزه‌های میانی سد دز در پایین دست، حوزه میانی دشت بزرگ در پایین دست، سد گتوند علیا و حوزه‌های میانی رودخانه علیا و مارون و جراحی فعال و سیلابی شوند.

وی اضافه کرد: سه روز قبل کاهش خروجی سدهای خوزستان در دستور کار قرار گرفت؛ در حال حاضر دبی عبوری رودخانه‌های استان از جمله دز و کارون روند کاهشی دارند و همه رودخانه‌ها در ظرفیت ایمن قرار دارد.

معاون سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه ۱۴ میلیارد و ۲۹۹ میلیون متر مکعب آب تا کنون در کل سدهای استان ذخیره شده است، گفت: این میزان ۶۷ درصد ظرفیت کل سدها را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: عمده ظرفیت خالی در سد کرخه است و سایر سدها از نظر آبگیری در شرایط مطلوبی قرار دارند.

شهبازی، فصل آب‌گیری سدها را هر سال از دی تا اردیبهشت عنوان کرد و افزود: در مقایسه با سال گذشته ۲ میلیارد متر مکعب حجم آب بیشتری ذخیره کردیم.

وی، آب ذخیره شده پشت سد دز را ۲ میلیارد مترمکعب معادل ۷۶ درصد ظرفیت، سدهای زنجیره‌ای کارون را ۹ میلیارد و ۸۱۹ میلیون متر مکعب اعلام کرد که حدود ۸۱ درصد ظرفیت کل سد است؛ همچنین در سد مارون هم افزون بر ۸۵ درصد ظرفیت آبگیری شده است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان تاکید کرد: با این روند در کنار توجه به آبگیری احتیاط لازم به گونه‌ای است که با سیلاب‌های مخرب مواجه نشویم.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار