تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۲۶۹۴۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اهواز شهر پل ها؛ پل سفید تا پل طبیعت

 رود کارون به طول ۹۵۰ کیلومتر پر آب ترین رودخانه ایران و بخشی از آن قابل کشتیرانی است؛ این رود شهر اهواز را به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است که در طول این رودخانه ۱۰ پل تاریخی و مهندسی ساز وجود دارد.

  پل در شهر اهواز نقش مهمی در تجارت و زندگی روزمره مردم ایفا می‌کند؛ اهواز دارای پل‌های قدیمی، مدرن و جدید است که همین عامل باعث می‌شود بسیاری از توریست‌های خارجی برای بازدید از این پل‌ها به اهواز سفر می‌کنند.

اهواز در حال حاضر ۱۰ پل به نام‌های پل سفید، پل سیاه، پل نادری، پل گفت‌ و گوی تمدن‌ها، پل صنایع فولاد، پل کابلی یا پل هشتم، پل طبیعت، پل سوم اهواز، پل پارک جزیره و پل پنجم دارد.

معروف‌ترین پل اهواز، پل سفید است که به دلیل رنگ سفید پایه‌ها و بدنه این نام را به آن داده‌اند؛ این پل اولین پل معلق کشور است.

پل سفید با نام‌های پل هلالی یا پل معلق نیز شناخته می‌شود، ساخت این پل در سال ۱۳۱۲ آغاز شد.

پل سیاه یا پل پیروزی نیز به عنوان قدیمی ترین پل اهواز شناخته می‌شود؛ رنگ این پل سیاه و حدود یک کیلومتر طول و ۶ متر عرض دارد که در سال ۱۳۰۸ ساخته شد تا خط راه‌آهن بندر امام را به راه‌آهن سراسری خرمشهر -تهران - شمال متصل کند.

پل سوم اهواز نقش مهمی در جابه‌جایی کالاهای وارد شده به بندر امام دارد؛ پل سوم یا پل ترانزیتی، ۴۹۶ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد.


پل نادری اهواز که به نام های کرخه، پای پل و سرخه نادری نیز شناخته می‌شود، استان خوزستان را به ایلام متصل می‌کند؛ در روایت ها آمده است در زمان جنگ ایران و عراق در صورتی که دشمن می‌توانست از این پل عبور کند، استان خوزستان سقوط می‌کرد و به دست دشمن می‌افتاد.

پل چهارم اهواز خیابان سلمان فارسی را به کوی تختی (امانیه) فلکه ساعت و میدان مولوی متصل می‌کند؛ این پل همچنین با نام پل سلمان فارسی شناخته می‌شود.

پل چهارم به دلیل اتصال منطقه امانیه که محل دانشکده ادبیات و راه مستقیم به سمت مرکز شهر است، نقش بسیار پررنگی در راهپیمایی‌ها دارد.

پل پنجم اهواز به منظور سهولت رفت‌وآمد و عبورومرور در سال ۱۳۷۵ ساخته شد؛ این پل دارای ۲ باند مخصوص اتومبیل است و خیابان جمهوری اسلامی، بلوار ساحلی غربی و بلوار ساحلی شرقی را به هم متصل می‌کند.

پل ششم اهواز با نام پل صنایع فولاد نیز شناخته می‌شود؛ کارخانه‌های نورد و صنایع دستی که در ۲ سمت رود کارون قرار دارند، با این پل به هم متصل می‌شوند. پل هفتم یکی از زیباترین پل های اهواز به‌شمار می‌رود که با نام‌های آبشار اهواز، آبشار رنگین‌کمان و گفتگوی تمدن‌ها نیز شناخته می‌شود؛ ضمن اینکه لقب طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه را نیز به خود اختصاص داده است.

پل طبیعت با حدود ۵۰۰ متر طول و پنج متر عرض، با هدف عبورومرور عابران پیاده ساخته شده است؛ در ۲ سمت آن، ۲ پارک مهم شهر یعنی پارک ساحلی و پارک لاله قرار دارند.

ماهیگیری یکی از تفریحات رایجی است که می‌توانید در این مکان انجام دهید.


پل هشتم، آخرین پل اهواز است که ساخت آن در سال ۱۳۸۵ آغاز و در سال ۱۳۹۰ به پایان رسید؛ در ساخت آن از جدیدترین مصالح و تکنولوژی‌های موجود استفاده شده است و توسط کابل‌هایی که در بالای آن قرار دارند، نگهداری می‌شود و هیچ پایه‌ای در زیر آن وجود ندارد.

این پل خیابان امانیه را به خیابان زند متصل می‌کند.

طبق آخرین سرشماری شهر اهواز دارای جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر است و تقریبا پنج درصد جمعیت کل این استان را به خود اختصاص داده است.

با گذری در بازارها و کوچه و خیابان های اهواز شاهد طایفه ها و ایل های مختلفی ازجمله ترک، لر، عرب، شوشتری، دزفولی، بختیاری، قشقایی و... هستیم.

مناطق شهر اهواز

شهر اهواز در ۲ طرف رودخانه کارون قرار دارد که به طور کلی بخش غربی این شهر شامل منطقه هایی پرجمعیت تر مانند کیان آباد، گلستان و کیانپارس است. فلکه ساعت یکی از فلکه های معروف اهواز است که به عنوان هسته مرکزی بخش غربی به شمار می رود.

بخش شرقی شهر اهواز بیشتر شامل مراکز خرید و بازارهای مختلف است البته منطقه های مسکونی معروفی نظیر زیتون کارمندی، شهرک نفت و کوروش نیز در این قسمت قرار دارند.

برای خرید در اهواز به طور قطع باید به بخش های غربی مانند شریعتی، خیابان نادری "معروف ترین خیابان و بازار شهر اهواز"، آزادگان و خیابان امام مراجعه کرد.

بازار عبدالحمید

یکی از سنتی ترین بازارهای شهر اهواز بازاری به نام بازار عبدالحمید است که در بخش شرقی اهواز و بین خیابان‌های امام خمینی و نادری واقع شده است.

در این بازار می توان از کاروان سرای شیخ خزعل دیدن کرد؛ بازار عبدالحمید در گذشته یکی از بازارهای مرکزی و اصلی اهواز بود که معمولا محل رفت و آمد بزرگان و ثروتمندان شهر به شمار می‌رفت.

جاذبه‌های گردشگری شهر "اهواز"

شهر اهواز مرکز استان خوزستان جزو بزرگترین شهرهای وسیع ایران محسوب می‌شود.

شهر اهواز در روزگار ساسانیان از شهرهای عمده خوزستان به شمار می‌رفت و از مراکز عمده بازرگانی بوده و به واسطه واقع شدن در کنار رود کارون که قابلیت کشتیرانی داشته، محل مناسبی برای دادوستد به شمار می‌رفته‌ است.

شهر اهواز در سده‌های نخستین اسلامی به واسطه سدی که بر رودخانه کارون بسته شده بود، از بزرگ‌ترین و آبادترین شهرهای خوزستان به شمار می‌آمد.

کشتیرانی در خوزستان از طریق رود کارون صورت می‌گرفته و با توجه به طبیعت رودخانه کارون که در محل اهواز دارای چندین رگه صخره‌ای در بستر خود می‌باشد به ۲ بخش بالادست و پائین دست تقسیم شده بود.

شاخه بالادست یا کارون شمالی از شوشتر تا اهواز و شاخه جنوبی یا پائین دست از اهواز تا خلیج فارس را در بر می گرفته ‌است.

کشتی‌هایی که از "شوشتر" حرکت می‌کرده‌اند در محل اهواز به ناچار بار خود را به کشتی دیگری در سمت جنوبی صخره منتقل می‌کرده‌اند.

این دست به دست شدن بار موجب پیدایش انبارها و کاروان‌سراهای متعددی در اهواز شد.

در سال ۱۲۹۱ خورشیدی نخستین چاه نفت در نزدیکی اهواز زده شده و این چنین شرکت ملی نفت به صورت گسترده به ساخت و ساز در این شهر پرداخت.

شرکت نفت در سال ۱۲۹۹ خورشیدی یک کمپ در "کمپلو" کنونی ایجاد کرد و نخستین ساختمان شرکت نفت در سال ۱۳۰۵ در اهواز ساخته شد.

بخش بزرگی از استان خوزستان جلگه‌ است و شهر اهواز نیز در بخش جلگه‌ای جای دارد، ولی کمبود شدید پوشش گیاهی سبب گرمی و خشکی اهواز شده و آن را در رده گرمترین مناطق ایران جای داده‌است.

جاذبه های گردشگری شهر اهواز

آستان متبرکه "علی بن مهزیار اهوازی"، آبشار رنگین کمان، پارک ۴۲ هکتاری، راپل کوهستان، پارک جزیره، پارک ربیع، پارک ولایت، پل غدیر "کابلی"، پل سفید، پل طبیعت "ویژه عابران پیاده" ، پارک جنگلی شهروند، پارک ساحلی کارون، دانشکده سه گوش و ... اشاره کرد.

بازار فلافل اهواز نیز یکی از بازارهای توریستی اهواز می‌باشد که همیشه مورد توجه مسافران و جهانگردان بوده است.

قهوه خوری، اثر ثبت ملی در ایران

سوغات اهواز خرما، کلوچه‌های خرمایی و لباس های محلی است؛ مردم عرب شهر اهواز همچون دیگر مردم کشور ایران فرهنگ خاص خود را دارند.

مراسم "قهوه خوری" جزو آثار ثبت ملی در ایران است که در مراسم‌ رسمی و در پذیرایی‌ها به عنوان نماد فرهنگی استفاده شده‌ است.

غذاهای سنتی شهر اهواز

شهرهای مختلف استان خوزستان دارای غذاهای بومی و محلی مختلفی هستند البته برخی از غذاها در تمام شهرهای این استان وجود دارند.

به طور کلی غذاهای سنتی هر شهر متناسب با پوشش گیاهی، فرهنگ و آب و هوای آن منطقه است؛ تنوع غذایی نیز مانند جاذبه های دیدنی، هتل ها و صنایع دستی از جمله مهمترین ویژگی های یک شهر به شمار می روند.

اهواز باتنوع قومیت‌ها دارای فرهنگ غذایی بسیار غنی است؛ اکثر غذاهای این شهر تند هستند و رنگ و بوی کاملا بی نظیری دارند.

غذاهای تشکیل شده از ماهی معمولا معروف ترین غذاهای اهواز هستند که به روش های مختلفی طبخ می‌شوند.

سایر غذاهای این شهر که محبوبیت زیادی دارند شامل سمبوسه، میگو، پاکوره، رنگینک، نافله، ماهی صبور، حمیس توله و قلیه ماهی هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار