تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۲۶۹۴۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گشت و گذار در کنج زیبای جنوب غربی ایران

گشت و گذار در کنج زیبای جنوب غربی ایران، تماشای جاذبه های گردشگری، تاریخی، طبیعی و صنعتی خوزستان تجربه خاصی را در خاطر گردشگرانی که به این خطه سفر می کنند برجا می گذارد.

 جلگه خوزستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به خلیج فارس و برخورداری از جلوه های گوناگون طبیعی، باستانی و تاریخی با ارزش و منحصر به فرد و همچنین نفت خیز بودن یکی از مهم ترین مراکز صنعتی ایران و دارای انواع جاذبه های گردشگری است که آن را به یکی از دیدنی ترین مناطق ایران تبدیل کرده است.

خوزستان از شمال به لرستان و ایلام می‌رسد و از شرق به چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، همسایه‌ جنوبی آن استان بوشهر و عراق در غرب این‌ محدوده واقع شده است؛ این استان که در شمال کوه‌های برف‌گیر دارد از جنوب به آب‌های خلیج‌فارس می‌رسد.

تنوع اقلیمی و زیستی خوزستان در کشور بی نظیر است؛ وجود پنج رودخانه بزرگ کارون، کرخه، دز، جراحی و زهره و دریاچه های پشت سد همچون دز، کارون سه، کرخه و سدهای شهید عباسپور، همچنین تالابها و کرانه های دریا در این استان، چشم اندازهای شگفت انگیزی را در فصل بهار ایجاد کرده است که باعث تعجب گردشگران می شود.

جنوب غربی ایران، پر از شگفتی‌ها و زیبایی‌های وصف‌ناپذیری است که به ویژه در اواخر زمستان و اوایل بهار، آن را به بهترین مقصد برای ایرانگردی تبدیل می‌کند.

شهر اهواز مرکزاستان خوزستان در طول تاریخ نام‌های متعددی ازجمله هرمز اردشیر، تاریانا، اوکسین، هوجستان و ناصریه را به نام خود ثبت کرده است، شهری در جنوب غربی ایران که به دلیل وجود رود کارون و ویژگی های آب و هوایی محل زندگی اقوام مختلف با آداب و رسوم و فرهنگ های متنوع بوده و به شهر پل ها شهرت یافته است.

رود کارون که اززردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد در گذر از شهر اهوازبرای رسیدن به خلیج فارس در مسیر پر پیچ و خم خود حیات و آبادانی را ازگذشته های دور تاکنون به ساکنان آن هدیه داده است.

این رود بزرگ اهواز را به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم کرده و سواحل آن به تفرجگاه و محلی برای تفریح مردم تبدیل شده است.

پل سفید اهواز

پل سفید اهوازبا ۲ طاق ۱۲ و ۲۰ متری بر روی یک پی بتنی سازه ای تمام فلزی است که به پل هلالی و معلق نیز معروف شده یکی از قدیمی ترین پل های ایران است که در سال ۱۳۱۵هجری شمسی توسط مهندسان آلمانی ساخته شده و از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر اهواز است که هر سال در ایام نوروز میزبان گردشگران ازنقاط مختلف کشور می‌باشد.

این پل که ازآن به عنوان نماد شهر اهواز یاد می کنند به دلیل رنگ سفیدش به این نام خوانده می شودو برای کسانی که تاکنون از روی آن عبور نکرده اند می تواند لحظات هیجان انگیز و لذت بخشی را رقم بزند.

عکاسی و ثبت زیبایی های رود کارون بر روی پل هلالی اهواز و در کنار مردم خونگرم جنوب، بخش فراموش نشدنی درخاطرات مسافران و گردشگران محسوب می شود.

زمستان که می‌شود پرنده‌های سفید به این شهر می‌آیند و پرواز مرغان دریایی بر فراز رود کارون زیبایی این رود را دوچندان می‌کند.

جاذبه های گردشگری رود کارون با دیگر پل های اهواز مانند پل سیاه، پل کابلی، پل نادری، پل هفتم و در سال های اخیر نیز با بلوارهای ساحلی متعددی که در فضاهای اطراف رودخانه برای مسیرهای پیاده روی و گردشگری تکمیل شده‌اند جز دیدنی های شهر اهواز هستند که مسافران می توانند آن را در برنامه سفر خود قرار دهند.


خانه ماپار

خانه ماپار اهواز یکی دیگر از جاذبه های شهر اهواز است، این بنای تاریخی که بیش از ۵۰۰ متر مساحت دارد دارای یک حیاط بزرگ با ۲ درخت نخل و یک حوض در وسط آن است که قدمت آن به دوره پهلوی اول می رسد، این بنا که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده دارای ظاهری با نمای آجری، درها چوبی و زیر زمین های سنگی، پنجره های رنگارنگ و حوض کوچکی به رنگ فیروزه ‌ای در وسط حیاط آن از ویژگی های معماری این بنا است که به گردشگرانی که به اهواز سفر می کنند توصیه می شود.

مجموعه گردشگری تاریخی خانه ماپار در اهواز بخش های مختلفی شامل نگارخانه برای نمایش و فروش آثار هنری، شربت خانه برای پذیرایی و عرضه نوشیدنی های محلی و عکاسخانه است؛ همچنین در نمایشگاه صنایع دستی آن می توانید ظروف سفالی، لباس‌ های دست ‌دوزی ‌شده، حصیرهای دستبافت و زیورآلات صدفی را تهیه کنید و از جذابیت های این محصولات لذت ببرید.

یکی از ویژگی‌های این مجموعه فرهنگی، نخل خمیده این خانه است که تبدیل به جاذبه‌ای برای گردشگران شده‌است. این نخل، سوژه یک فیلم مستند کوتاه با موضوع محیط زیست به نام "قهر نخل"نیز شد.


بازار کاوه اهواز

بازارسنتی و قدیمی اهواز که به آن بازار کاوه می گویند با بوی میگو و ماهی تازه، انواع خرما و رطب، شیره خرما و ارده، انواع ترشی و ادویه جات و صدای فروشندگانی که حتی در گرم ترین روزهای سال به کار خود ادامه می دهند رونق گرفته است.

بازار کاوه متعلق به دوران پهلوی بوده که در خیابان طالقانی و در ضلع غربی آن واقع شده و دارای سوغاتی های فراوانی است که هر گردشگری را مجذوب خود می کنند.

گذراز این بازاردر بافت قدیمی و حال و هوای آن و صدای دستفروشانی که مردم را به خرید انواع مواد غذایی تشویق می کنند می تواند لحظات خوبی را برای مسافران نوروزی رقم بزند.

علاوه بربازارسنتی کاوه، بازارعبدالحمید و بازار امام خمینی نیز جزو بازارهای قدیمی هستند ولی برای گردشگرانی که می خواهند سوغاتی بخرند بازارکاوه با انواع خوراکی ها انتخاب مناسبی است.


سرای معین التجار

بنای معین التجار یکی از یادگارهای بازمانده از شهر قدیم اهواز مانند نگینی در بافت ارزشمند قدیمی شهر می درخشد؛ این کاروانسرا در سال ۱۳۰۶هجری قمری توسط بازرگان مشهور حاج محمد تقی معین التجار و با همکاری محمد حسن خان سعدالدوله دردوره قاجاریه و مشرف به ساحل رودخانه کارون بنا شد.

عمارتی که در گذرزمان سالم باقی مانده یادآور تاریخ باشکوه شهرو معماری زیبا آن در کنار رود کارون، آن را از دیگر جاذبه های گردشگری شهراهواز متفاوت می کند؛ در زمانی که تردد بازرگانان و تاجران در شهر اهواز بسیار زیاد بوده هدف از ساخت کاروانسرای معین التجار، ایجاد مکانی امن برای اقامت بازرگانان بوده است.

حاج محمد تقی معین التجار زمانی تصمیم به ساخت این بنا می کند که گفته می شود ناصرالدین شاه عبور و مرور کشتی‌ها را در کارون آزاد کرده بود، در گذشته یک بازار، مسجد و حمام در این کاروانسرا وجود داشت که با هدف افزایش رفاه حال مردم شهر ساخته شده بودند؛ همچنین یک باغ زیبا نیز در مرکز کاروانسرای معین التجار وجود داشت که امروزه، تنها یادگاری چنددرخت ازآن باقی مانده است.

این اثر تاریخی در آبان ماه سال ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ و یکی از منحصر به فرد ترین آثار تاریخی شهر اهواز است که در خیابان ۲۴ متری، خیابان کاوه غربی نبش اول قرار دارد.

باتوجه به همجواری این بنا با آثار ثبت‌ملی پل‌سفید و ساباط معین‌التجار و واقع شدن آن در هسته مرکزی شهر، به تازگی نورپردازی شده است که این نورپردازی تأثیر بسزایی در معرفی هرچه بهتر و بیشتر آثار تاریخی و ثبت‌ملی خواهد داشت.


جاذبه های گردشگری خوزستان در شهرهای دیگر استان خوزستان با آثار شاخص طبیعی، تاریخی و باستانی، مذهبی، دفاع مقدس و فرهنگی دیگرنیز نمود پیدا می کند و این ظرفیت گردشگری در فصل بهاربا وجود آب و هوای متعادل و بهاری و طبیعت و مناظر زیبای آن به اوج خود می رسد.

اشکفت سلمان

ایذه کهن‌شهر استان خوزستان در جنوب غربی ایران است و به واسطه‌ آثار تاریخی و طبیعتی فوق‌العاده، سالانه گردشگران بسیاری را میزبانی می کندو بنا برپژوهش ها قدمت این شهر به عیلامیان بازمی گردد.

"اشکفت سلمان" که با نام نیایشگاه تاریشا نیز شناخته می‌شود، از مشهور ترین آثار باستانی و جاذبه های گردشگری درجنوب شهر ایذه است.

این نقطه بزرگ‌ترین خط نوشته میخی "ایلام‌ نو "را در خود جا داده است و درون غار آن، چهار نقش برجسته وجود دارد که ۲ عدد از آن‌ها داخل غار و ۲ عدد دیگر در خارج از غار دیده می‌شوند.

بنا برنظرکارشناسان قدمت این اثر باستانی به دوران حکومت شاه بومی به نام "آیا پیر" می رسد و حضور مصور زن، دوشادوش مرد در نقش برجسته‌های این غار از نکات قابل توجه این اثر تاریخی است.

ایذه شهر سنگ نگاره های باستانی

موضوع اصلی هر چهار نقش برجسته در این جاذبه تاریخی نیایش است؛ اثری ممتاز و بی مانند که نمونه ای از مهم ترین نیایشگاه های زمان هخامنشیان است و با توجه به تعداد زیادی از سنگ نگاره ها، کتیبه ها و نقوش آیینی در شهر ایذه می توان این شهر را به عنوان شهر نگارکندها و شهر موزه نگاره ها نیز معرفی کرد.

قدیمی ترین نگارکنده های صخره ای و سنگی ایذه که اطراف دشت ایذه را فرا گرفته اند، به دوره "عیلام قدیم" بازمی گردد؛ بازدید این آثار بی تردید ارزش سفر به خوزستان را دو چندان می کند.

ایذه جاذبه های گردشگری دیگری از جمله سنگ نگاره کول فرح، نقش برجسته خنگ اژدر، روستای باستانی شمی، شیرهای سنگی بردشیر، عمارت طاق طویله، قلعه کژدم، بقعه امامزاده سلطان ابراهیم (ع)، پل تاریخی شالو، آبشار شیوند ایذه و تالاب میانگران را در خود جای داده است که بازدید ازآن ها خالی ازلطف نخواهد بود.


موزه باستان شناسی ایذه

موزه باستان شناسی ایذه بزرگترین موزه جنوب غرب ازلحاظ تعداد اشیاء، مساحت و تنوع آثار است که متشکل از هفت تالار تخصصی، بیش از ۵۰۰ شیء و تصویر باستان شناسی از ادوار مختلف تاریخی تا عصر معاصر است.

این موزه با مساحت سه هزار و ۷۰۰ مترمربع و در فضای نمایشی یک‌هزار متر مربع، در یک طبقه ساخته شده است و جزو بزرگترین موزه‌های تخصصی کشور از لحاظ باستان‌شناسی به شمار می‌رود.

آثار به نمایش درآمده در موزه باستان شناسی ایذه شامل ادوات سنگی متعلق به ۵۰ هزار سال پیش از دوره پارینه سنگی تا آثار دوره قاجاریه است.

سفال های منقوش، مهره های سنگی، سردوک های سفالی و ادوات شاخص دوره آغاز روستا نشینی و یافته هایی همچون آجر نوشته های عیلامی، پیکرک های ایزدان و ایزدبانوان عیلامی، ساخته های فلزی همچون شمشیر، نیزه، انواع سکه ها از دوره تاریخی در این موزه قابل مشاهده است.

اتاق تدفین و اتاق الیمایی شناسی با یافته هایی از منطقه شمی از دیگر اجزای تماشایی این موزه است که شرایط مطلوبی را از نظر بصری برای بازدیدکننده فراهم می کند.

آغوش باز موزه به روی گردشگران باز است و هر ساله با استقبال خوبی روبرو می شود که از این منظر موزه می تواند به صورت محرکی قوی برای توسعه، رشد فرهنگی و گردشگری آن منطقه به شمار رود.

علاقمندان برای بازدید از موزه می‌توانند به خیابان شهید مطهری، ساختمان سابق جهاد کشاورزی، درمحوطه اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه مراجعه کنندو از این طریق با سرزمین تاریخی خوزستان آشنا شوند.


سازه‌ های آبی شوشتر

شهر شوشتر در شمال خوزستان و در دامنه کوه های زاگرس با آب و هوایی مطلوب به ویژه در فصل بهار با تاریخ و تمدنی کهن و دارای آثار تاریخی بی نظیر که برخی از آن‌ها در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گرفته است یکی از کهن ترین شهرهای ایران و خوزستان است که آثاری از تمدن های عیلامی تا اسلامی را در خود جای داده‌ است.

مجموعه سازه های آبی شوشتر این شاهکار مهندسی جهان از منحصر به فردترین نمونه‌هایی است که جهت استفاده بهینه از آب در دوره های کهن مورد بهره‌برداری قرار می گرفته یکی از اماکن گردشگری بسیار دیدنی و جذاب در شهر شوشتر است که به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیده است.

سازه‌های آبی شوشتر در دوران ساسانیان، برای استفاده از نیروی آب به‌ عنوان محرک آسیاب‌های صنعتی ساخته شده و در این مجموعه بزرگ، ساختمان آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب قابل‌ توجه و کم نظیر است.

در این مجموعه باستانی تعداد قابل توجهی آسیاب آبی وجود دارد که نمونه کامل و بزرگی از به‌کارگیری نیروی آب برای چرخاندن آسیاب‌ها را می‌توان در آن مشاهده کردو صخره‌های دیدنی که از روی آن‌ها آب به آبگیر پایین‌دست سرازیر می‌شود، یکی از تماشایی‌ترین بخش‌های این سازه‌های آبی است.

شاهکار فنی و مهندسی جهان

بزرگترین و جالب‌ترین ویژگی این سازه‌ها ارتباط زنجیره‌ای آن‌ها با یکدیگر است؛ بندهای خدا آفرین، میزان، برج غبار و نیایشگاه صابئین، شادروان، خاک و شرابدار، کانال داریون، پل بند گرگر، قلعه سلاسل، پل بند لشکر و پل شاه علی همگی با هم به‌عنوان سازه‌های آبی شوشتر شناخته می‌شوند.

همچنین یکی از خصوصیات بارز مجموعه آسیابها و آبشارهای شوشتر، نزدیکی آن با بافت تاریخی شهر شوشتر است. این محوطه علاوه بر استفاده‌های صنعتی، در زمان کم آبی نیز، آب مورد نیاز شهروندان را تأمین می‌ ساخته است.

گفته می شود در سفرنامه مادام ژان دیولافوا، باستان‌شناس نامدار فرانسوی، این محوطه را به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی نامیده است، مجموعه‌ای ارزشمند که با گذشت دوران مختلف، امروزه نیز مورد استفاده قرار گرفته و از طرف سازمان جهانی یونسکو به «شاهکار نبوغ و خلاقیت»، ملقب شده است.

توصیه می شود گردشگران و مسافران نوروزی علاوه بر چشم‌انداز طبیعت سرسبز این دیار، به نظاره مجموعه سازه‌هایی بنشینید که بسیار تماشایی به نظر می‌رسند همچنین از اماکن دیگر گردشگری شهر شوشتر مانند برج کلاه فرنگی، خانه مستوفی شوشتر، قلعه سلاسل، روستای کوه زر، باغ خان شوشتر، مسجد جامع شوشتر، بقعه امام زاده عبدالله و نهر داریون شوشتر دیدن کنند.


زیگورات چغازنبیل

شهرباستانی شوش در استان خوزستان تعدادی ازبا ارزش ترین آثار تاریخی ایران را در خود جای داده است که زیگورات چغازنبیل این بنای شکوهمند و بی نظیر یکی از این آثار است که در۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شوش در نزدیکی منطقه باستانی هفت تپه قرار دارد.

زیگورات ها به بناهای مطبقی گفته می‌شود که به عنوان معبد یا مکانی مذهبی استفاده می‌شده‌اند که برای ساختشان از بهترین مصالح خشت یا آجر گلی استفاده می شده و زیگورات چغازنبیل یکی بزرگ ترین و سالم ترین زیگورات های به جای مانده در جهان در کشور ما قرار دارد.

زیگورات دوراونتاش که بیشتر با نام چغازنبیل شناخته می‌شود، نیایشگاهی باستانی مربوط به تمدن عیلام است. این زیگورات، بنای مرکزی محوطه باستانی به‌جای مانده از مجموعهٔ دوراونتاش (شهر اونتاش) است که نزدیک شوش در خوزستان قرار گرفته است

چغازنبیل یک بنای مربع است که هر ضلع آن حدود ۱۰۵ متر طول دارد. چهار گوشۀ بنای زیگورات دقیقا منطبق بر چهار جهت اصلی جغرافیایی است. زیگورات در پنج طبقه به ارتفاع ۵۲ متر ساخته شده که امروزه فقط دو و نیم طبقه از آن یعنی ۲۵ متر باقی مانده است.

اولین بنای ثبت شده ایران ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو

چغازنبیل به عنوان اولین اثر تاریخی ایران که در سال ۱۹۷۹میلادی فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، نیایشگاهی است که قدمت آن به حدود ۱۲۵۰ سال قبل از میلاد مسیح می رسد و توسط ایلامی ها ساخته شده تا عظمت و شکوه تمدن دوران باستان را به نمایش بگذارد.

از جاهای دیدنی اطراف چغازنبیل روستای هفت تپه و موزه آن است که بهتر است گردشگران نوروزی بعد از بازدید از معبد چغازنبیل، سری به موزه هفت تپه بزنند واز آثار دوره ایلامی شامل مهرها، پیکرهای سفالی، ظرف‌های سفالی و فلزی و…بازدید کنند.

زمان بازدید از زیگورات چغازنبیل، شش ماه دوم سال است از این‌ رو پاییز و زمستان بهترین زمان بازدید از این محوطه تاریخی است. البته در نظر داشته باشید هوای منطقه تا اواسط فروردین‌ماه نیز مطبوع است. پس می‌توانید بازدید از این شهر تاریخی را در برنامه سفرهای نوروزی خود قرار دهید.


مسجد رنگونی ها

مساجد از جمله بناهایی است که درگوشه و کنار شهرهای مختلف ایران وجود دارد، تمام این مساجد با داشتن گنبد و گلدسته های بلند معماری یکسان و مشابهی دارند ولی مسجد رنگونی ها با وجود سبک معماری شبه قاره هند با گچبری‌هایی زیبا و برجسته به یکی از جاذبه های فوق العاده زیبا شهر آبادان تبدیل شده است.

علت اصلی ساخت مسجد رنگونی ها نیز به انگلیسی ها و نفت باز می گردد، زمانی که پالایشگاه آبادان به عنوان اولین واحد تصفیه نفت ایران آغاز به کار کرد، هزاران تبعه انگلیسی، هندی و پاکستانی به این شهر مهاجرت کردندکه کارکنان پالایشگاه رنگون پایتخت کشور برمه از نخستین گروه‌هایی که به آبادان آمدند و مسلمان و اهل سنت بودند به همین دلیل شروع به ساخت مسجدی کردند که امروزه به عنوان مسجد رنگونی ها آن را می شناسیم.

هندی ها در ساخت بناها از انواعی از رنگ ها و نقش و نگارهای مختلف استفاده می کردند و همین موضوع باعث چشم نواز بودن آثارآن ها است که در مسجد رنگونی ها نیز مشهود است زیباترین قسمت این مسجد، محرابش است، این محراب با نقش و نگارهای رنگین مختلف، مانند انواع گل ها مثل گل نیلوفر، شادابی و سرزندگی خاصی را به فضای مسجد داده است.

این بنا با توجه به ارزش تاریخی و معماری آن درسال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است در دوران جنگ تحمیلی، مانند سایر ابنیه تاریخی خوزستان دچار خرابی هایی شد که بعدها با همت و تلاش دوستداران تاریخ، مرمت و بازسازی شد.

در حال حاضر این مسجد، به عنوان موزه شمرده می شود، دارای چند جلد کتاب قرآن خطی، و اسناد و مدارکی از تعهدات و مکاتبات تجاری میان ایران و سایر کشورها مثل هند و انگلستان، است.


مال آقا بهشتی پنهان در کوه های زاگرس

منطقه‌ی ییلاقی مال‌آقا از توابع شهر قلعه تل، در شمال شرقی باغ‌ملک و شرق استان گوشه‌ای از زیبایی حیرت‌انگیز این شهرستان است که مانند نگینی سبز و بی‌بدیل در جنوب غربی ایران می درخشد.

روستای مال آقا در میانه های رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است از جمله مناطق بسیار خوش آب و هوای استان خوزستان محسوب می شودو از آن جا که بافت سنتی و طبیعی خود را حفظ کرده مقصد اصلی بسیاری از افراد برای طبیعت گردی محسوب می شود.

در مجاورت روستا، رودخانه ای پر آب و خروشان وجود دارد که درحاشیه‌ی این رود، درختان انار، چنارهای سر به فلک کشیده، گردو، بادام وحشی، درختان کنار و جنگل‌های بلوط زیبایی خود را به رخ می کشند.

این مکان گردشگری که محل مناسبی برای گذران اوقات فراغت و دوری از هیاهو و زندگی شهرنشینی است از جاذبه‌های کوهستانی و خنک استان محسوب می‌شودکه محبوبیت زیادی بین گردشگران دارد و بهترین زمان سفر به مال‌آقا در فصل بهار و تابستان است.

استفاده از غذاها و محصولات سنتی و گیاهان محلی، عکاسی از مناظر بکر و طبیعی منطقه و چادر زدن کنار رود خانه مال آقا بروی سکوهای بلنددر کنار آب و در کنار مردمان خون‌گرم ایل غیور بختیاری، دردل طبیعت زیبای آن جلوه ای فوق العاده به این محیط بخشیده که آن را به یکی از باصفاترین روستاهای خوزستان تبدیل کرده است.

یکی دیگر از دیدنی ‌های این منطقه زیبا که به بهشت خوزستان شهرت دارد، یک سازه کهن آبیاری در کنار روستا است که در گویش محلی آن را "بیاره” می گویند. این سازه سنتی برای انتقال آب از محل هایی که گسستگی در مسیر وجود داشته باشد ساخته می‌ شودو در فصول بهار و تابستان پوشیده از گیاه "پر سیاوش” می‌شود و منظره زیبایی به وجود می ‌آورد.

از آثار تاریخی این منطقه می توان به سه گوردخمه که در زبان محلی به بردگوری و بردگپ معروف هستند و همینطور آثار باقیمانده از خانه ‌های ساخته شده در دل کوه اشاره کردکه آثار تاریخی کشف شده در مال‌آقاضرورت کاوش تاریخی را در آن دوچندان کرده است.


ارجان بهبهان

بهبهان درجنوب شرقی استان خوزستان شهری که به خاطر داشتن مناطق نفت خیز و لایه‌های گازی زیر زمینی، زمین‌های وسیع کشاورزی و فراورده‌های لبنی مرغوب شهرت پیدا کرده از طرف شمال و شمال شرقی به استان کهگیلویه و بویراحمد و از جنوب به استان بوشهر محدود می‌شود.

مردم بهبهان فارسی را به گویش بهبهانی که گونه‌ای قدیمی از سخن گفتن پارسی است و شباهت‌هایی با گویش مردم بخش هایی از استان فارس و همچنین بخشهایی از استان بوشهر دارد صحبت می کنند.

ارجان نام باستانی شهر بهبهان در استان خوزستان است که امروزه فقط تپه ها و ویرانه های خاکی از این شهر باقی مانده است که نزدیک به ۵۰۰ هکتار وسعت دارد، ویرانه‌های محوطه باستانی ارجان بهبهان در دو طرف حاشیه رود مارون و در اطراف قدمگاه امام رضا (ع) قرار دارد.

ارجان یکی از غنی‌ترین محوطه‌های باستانی ایران است که به واسطه آثاری که در کشفیات باستان‌شناسی سال ۱۳۶۱ به دست آمده همچون جام طلایی که سمبل ایران در المپیک توکیو نیز بود و حلقه زرین قدرت، قدمت آن به حدود هزاره دوم قبل از میلاد باز می گرددو از این نظر شهرت تاریخی و جهانی دارد.

موزه بهبهان نیز در سال ۱۳۸۴ در دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی افتتاح شده این موزه که دارای یک تالار بزرگ و سه تالار کوچک است گوشه هایی از زندگی، آداب و رسوم و حرفه های سنتی از قبیل مراسم عروسی، کشاورزی، عبابافی را نشان می دهد.

عبابافی یکی از پیشه‌های مهم مردم شهر بهبهان است. بنابراین می‌توانید بهترین عباها را با متنوع ترین طرح و رنگ از بازار بهبهان تهیه کنید. گیوه های بهبهانی هم می‌تواند تکمیل کننده‌ی عبای شما باشد.

شهرستان بهبهان با داشتن نرگس زارهای متعدد یکی از قطب های گردشگری در خوزستان است که هر ساله در فصل زمستان شاهد گردشگران متعدد داخلی و خارجی برای بازدید از این نرگس زارها است.

از مناطق گردشگری بهبهان می توان به دریاچه چاه ماری، حمام بکان، کاروانسرای خیرآباد و تنگ تکاب و منطقه گردشگری خاییز و قدمگاه امام رضا (ع) را نام برد که علاوه بر ارزش تاریخی به‌عنوان جاذبه های طبیعی نیز مورد توجه گردشگران است.


دریاچه سد مارون

سد مارون که بر روی رود خانه "مارون" در ۱۹ کیلومتری شمال شهر شرق بهبهان در استان خوزستان قرار دارد یک سد خاکی است که در سال ۱۳۷۷ با هدف تامین آب مورد نیاز کشاورزی، کنترل سیلاب، تامین آب شرب شهر بهبهان، وتولید انرژی برق آبی افتتاح شد.

دریاچه سد مارون یکی از جاهای دیدنی بهبهان است که هر ساله گردشگران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند. در کنار دریاچه سد مارون امکانات تفریحی جذاب و فوق‌العاده‌ای برای گردشگران تدارک دیده شده‌که می‌توان به مجموعه تفریحی ورزشی و گردشگری پلاژ سد مارون اشاره کرد.

پلاژ سد مارون در سال‌های اخیر جزء لیست بهترین مناطق گردشگری بهبهان قرار گرفته که دارای زمین‌های ورزشی استاندارد، تفریحات آبی مهیج و ویلا و رستوران هایی باکیفیت مناسب است.

این مجموعه دارای فضای سبز زیبا و گونه های گیاهی متنوع است که چشم اندازی زیبا را به وجود آورده که گردشگران در سفر به خوزستان می توانند از این شهرک تفریحی و گردشگری با وسعت حدود ۱۳ هکتار در ۲۴ کیلومتری شهرستان بهبهان کنار دریاچه زیبای سد مارون با امکانات رفاهی مناسب از آن لذت ببرند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار