تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۲۶۹۴۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شهرداری اندیمشک کرکره بالغ بر 40 کارگاه بازیافت را پایین آورد/ حدود 200 نفر بیکار شدند
شهرداری اندیمشک به بهانه فعالیت غیر قانونی کارگاه‌های بازیافت در محدوده شهر اقدام به پلمب بالغ بر 40 کارگاه‌دار کرد.

شهرداری اندیمشک کرکره بالغ بر 40 کارگاه بازیافت را پایین آورد/ حدود 200 نفر بیکار شدند

  بالغ بر ۴۰ کارگاه دار  بازیافت در شهر اندیمشک وجود دارد که آن‌ها با سرمایه شخصی و گرفتن تسهیلات اقدام به راه‌اندازی کارگاه بازیافت کرده و در مدت‌زمان کوتاهی موفق شدند  مواد اولیه و موردنیاز  شرکت‌های داخلی را با یک‌پنجم قیمت در اختیار آن‌ها قرار دهند.

بر همین اساس، شهردار اندیمشک با پلمب کردن بالغ بر ۴۰ کارگاه‌ بازیافت در شهرستان اندیمشک معتقد است: باید پیمانکاری برای ساماندهی فعالیت بازیافت تعیین شود و برای این منظور متقاضیان باید در مناقصه شرکت و برنده مناقصه مسئولیت این کار را به عهده می‌گیرد.

پلمب کردن کارگاه‌های بازیافت در حالی انجام شد که باتوجه‌به مشغول بودن هفت تا هشت نفر در هر کدام از کارگاه‌ها در مجموع نان حدود یک هزار نفر (کارگران به همراه خانواده‌ها)  که به طور مستقیم از کارگاه‌ها  ارتزاق می‌کنند در شب عیدی آجر شد.

 

فعالیت کارگاه‌های بازیافت غیر قانونی است

رضا شریفی شهردار اندیمشک در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با بیان اینکه طبق قانون بند ۲۰ ماده ۵۵  گاراژهای ضایعاتی باید خارج از محدوده شهرها فعالیت کنند، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای تأمین شهرستان کارگاه‌های ضایعاتی‌های داخل مناطق مسکونی پلمب شدند و باید فعالیت خود را به خارج شهر منتقل کنند.

وی با بیان اینکه وجود زباله و ضایعات، محلی برای تجمع معتادان شده و نارضایتی‌ عمومی را به دنبال داشته است، افزود: با توجه به درخواست مردمی جلسه‌ای در فرمانداری برگزار و شورای تأمین شهرستان جمع‌آوری ضایعاتی‌ها در سطح شهر را مصوب کرد.

شهردار اندیمشک در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چرا دستگاه‌های مربوط مجوز فعالیت را به کارگاه‌های بازیافت در داخل شهر داده بودند، گفت: مجوزهای داده شد برای فروش آهن‌آلات است؛ اما کارگاه داران  با این مجوز اقدام به خریدوفروش پلاستیک و... کرده‌اند و محل آن‌ها مملو از زباله شده است.

شریفی با بیان اینکه  ضایعاتی‌ها تمام زباله‌های شهر را از زباله گردها خریداری می‌کنند، عنوان کرد: شرایط بدی در شهرستان به وجود آمده بود که با دستور  شورای تأمین شهرستان و دادستان کارگاه‌های بازیافت پلمب شدند.

وی با تأکید بر لزوم فعالیت ضایعاتی‌ها در خارج شهر، بیان کرد: ضایعاتی‌ها با مجوزهایی که دارند مکانی را در خارج از محدوده شهر مشخص و به فعالیت خود ادامه دهند

شهرداری اندیمشک نان حدود یک هزار خانوار را آجر کرد

میلاد یکی از جوانان اندیمشکی است که کارگاه بازیافت راه‌اندازی کرده و از این طریق برای چند خانوار فرصت اشتغال را فراهم کرده است.

وی با انتقال از برخورد شهرداری با کارگاه‌های بازیافت، می‌گوید: چند سال گذشته پیمانکار بازیافت شهرداری اندیمشک بودم  و ماهانه مبلغ ۵۳ میلیون تومان را به شهرداری می‌دادم که باتوجه‌به شرایط موجود این روند هیچ سود و منفعتی برای من نداشت.

وی با بیان اینکه شهرداری با پلمب کارگاه‌های بازیافت مدعی غیرقانونی بودن فعالیت آن‌ها در داخل شهر است، می‌افزاید: این در حالی است که مجوز فعالیتی که دریافت کردم نشانی داخل شهر را نشان می‌دهد و بنده در همان نشانی فعالیت خودم را انجام می‌دهم.

این کارگاه دار اندیمشکی با رد ادعای شهردار مبنی بر تجمع معتادان در محل ضایعاتی، گفت: کارگاه بنده مجهز به دوربین مداربسته است، چنانچه از سه سال گذشته تصویری نشان دهد که معتادی در این منطقه تجمع کرده است خود اقدام به تعطیلی کارگاه می‌کنم.

وی با اشاره به قدمت ۳۰ساله بازیافت در کشور، گفت:  ما کارتن‌های خالی را از فروشگاه‌ها خریداری و سپس بسته‌بندی و به شرکت کاغذ پارس هفت‌تپه ارسال می‌کنیم تا بار دیگر به کارتن نو تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه کل دنیا روی مواد بازیافت سرمایه‌گذاری می‌کند، عنوان کرد: خرید آهن‌های دورانداز  یکی دیگر از فعالیت‌های شرکت ما است که پس از تبدیل آن‌ها به تیرآهن و میل‌گرد به چرخه اقتصادی برمی‌گردند.

پیوند بیان کرد: آهن بازیافت شده را به شرکت روهینا دزفول یا ذوب‌آهن اهواز می‌فروشیم، علاوه بر این پلاستیک‌هایی که ذوب می‌کنیم را برای تبدیل به ایزوگام به شرکت دلیجان می‌فروشیم.

وی با اشاره به اشتغال مستقیم حدود ۱۰ نفر در هر کارگاه، افزود: کارگرانی که در این جا مشغول هستند همه خانواده‌دار هستند، علاوه بر این تعداد ۱۵ نفر راننده دارند که با خودروهای خودشان در اینجا کار می‌کنند، اگر شرکت تعطیل شود با این بحران اقتصادی و شب عیدی چه کسی پاسخگو است.

این جوان با تأکید بر اینکه تمام مجوزهای فعالیت را از دستگاه‌های مربوطه دریافت کردم، اداره صنعت و معدن، شبکه بهداشت، محیط‌زیست و... مرتب بر فعالیت ما نظارت دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، برخی دستگاه‌ها و مدیران به‌جای حمایت از سرمایه‌گذار بخش خصوصی با ایجاد موانع یا برخوردهای نامناسب منجر به هدررفت سرمایه، تعطیلی فعالیت و بیکاری تعداد زیادی از جوانان می‌شوند.

حدود یک دهه گذشته قرار بود کارخانه بازیافت زباله با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و به‌منظور بازیافت زباله در بخش مرکزی شهرستان اندیمشک راه‌اندازی شود که هنوز این وعده عملی نشده است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار