تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۲۶۹۴۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازار داغِ شب عید در اهواز/از راسته پاکستانی‌ها تا سلطنت دست‌فروشان
سنگفرشِ پیاده‌رو خیابان نادری اهواز در انحصار دست‌فروشان است. دست‌فروشانی که در بساط‌شان همه چیز پیدا می‌شود و با اجناس ِارزان‌قیمت‌تر، خریداران را به خرید تشویق می‌کنند.

بازار داغِ شب عید در اهواز/از راسته پاکستانی‌ها تا سلطنت دست‌فروشان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، ماهی‌های قرمز و سیاه در تنگ‌ بلور بازی می‌کنند و دهان گردِشان مدام باز و بسته می‌شود. بچه‌ها خیره به تماشا مانده‌اند و آینه‌ها نور ملایم خورشیدِ روزهای آخر اسفندماه را در چشمان‌ِشان منعکس می‌کنند.

حاجی فیروز با دامن چین‌دارِ قرمز دایره به دست در آن سمتِ بازار می‌نوازد و مردمی که برای خرید شبِ عید آمده‌اند، به تندی در حال گذرند. این روزها وسایل سفره‌ی هفت‌سین رکوردارِ اجناس موجود در سبد خرید خانواده‌هاست. خیلی‌ها خرید سبزه را گذاشته بودند برای روزهای آخر تا ساقه‌های سبز، تازه و شاداب بماند و حالا در یک دست سبزه و در دست دیگر کیسه‌ی خرید، عرض خیابان را طی می‌کنند

سنگفرشی در انحصار دست‌فروشان

این روزها سنگفرش پیاده‌رو خیابان نادری اهواز در انحصار دست‌فروشان است. نادری از خیابان‌های قدیمی اهواز است که هر دو طرف آن را پاساژها، مغازه‌ها و فروشگاه‌های متنوع احاطه کرده‌اند و حالا دست‌فروشان نبض بازار را در دست گرفته‌اند، دست‌فروشانی که در بساط‌شان همه چیز پیدا می‌شود. از کت‌وشلوار 500 هزار تومانی تا البسه‌های ارزان‌قیمت و کفش و شلوار برای بزرگ و کوچک. جوانی سینی‌های براق و شمعدان می‌فروشد و خانمی میانسال هم بساطِ گل و عروسک بر پا کرده است. خرس‌ها و خرگوش‌های قرمز و سپید.

پسربچه‌ای در میانِ کوهی از پیراهن‌های آستین کوتاه، رنگ مورد علاقه خود را جستجو می‌کند و لباس‌ها را یکی یکی می‌کاود. مادر اما کلافه از سخت‌پسندی فرزند، پیراهنی را از میان بارِ انبوه دست‌فروش بیرون می‌کشد و به زمزمه می‌گوید: « همین خوب است دیگر!» پسر اما؛ رنگ به رنگ و طرح به طرح به کنکاش ادامه می‌دهد.

پاساژها خلوت‌تر از خیابان است و تکاپوی خرید از دستفروش‌ها جریان غالب  خیابان نادری است. تی‌شرت‌ها که با چوبی‌ در گلو راست ایستاده‌اند، حصارِ فلزی خیابان را از بالا تا پایین پوشانده‌اند و خریداران دست به دست، آنها را بر تن اندازه می‌زنند. فروشنده فریاد می‌زند: « انواع تی‌سرت پسرانه و مردانه زیر قیمت بازار» در آنی؛ جمعیت اطراف مرد دست‌فروش چند برابر می‌شود. بساط دست‌فروش کناری، کفشِ کتانی است. او نیز به امید فروش بیشتر، جمله‌ی همکارش را به صدایی بلندتر تکرار می‌کند.  

خریدهای اقتصادی

خانمی که برای خرید به مرکز شهر آمده است معتقد است که خرید از دست‌فروشان به صرفه‌تر است چرا که قیمت اجناسی که توسط آنها عرضه می‌شود، بسیار پایین‌تر از پاساژهاست از این رو در این وقت سال ترجیح داده است که از حاشیه‌ی خیابان خرید کند.

بانویی دیگر نیز که برای خرید عید آمده است، با بیان اینکه هیچ تفاوت قیمتی بی‌دلیل نیست، می‌گوید: کیفیت اجناسی که توسط مغازه‌دارها به فروش می‌رسد بهتر است اما به دلیل اوضاع اقتصادی و قیمت‌های بالای پوشاک، خانواده‌ها از دست‌فروش‌ها خرید می‌کنند.

وی مثال می‌زند و ادامه می‌دهد: قیمت مانتو در پاساژها به ندرت کمتر از یک میلیون تومان است اما مانتوهای ارزان‌قیمت و با تنوع بسیار زیاد در حاشیه خیابان و در بساط دست‌فروشان فراوان است.  

بساط آجیل و شکلات

انواع خشکبار، نقل و شکلات و شیرنی هم در میانِ بساط‌هایی که در خیابان پهن است، دیده می‌شود. خیابان طالقانی اهواز منبع فروش این دست از تنقلات نوروزی است. به قول آقایی که برای خرید آجیل و شیرینی آمده است،  آجیل‌فروشان اطراف فلکه شهدا این روزها کسب‌وکارشان سکه است و از مغازه‌داران فروش بیشتری دارند چون قیمت‌هاشان پایین‌تر است.

فروشندگان مغازه‌های خواروبار و خشکبار نیز همانند فروشندگان پوشاک در پاساژها اما از این مسئله شاکی‌اند و دست‌فروشی را یکی از پدیده‌های مزاحم در کسب خود می‌دانند. یکی از بوتیک‌داران باسابقه اهواز معتقد است که خریدارانی که از دست‌فروشان خرید می‌کنند هیچ تضمینی برای جنس خریداری شده ندارند، اما خرید از کسبه شناخته شده این مشکل را ندارد.

جاذبه‌ی بازار عبدالحمید

بازار عبدالحمید در اهواز نیز طرفداران پروپاقرص خود را دارد. بازاری سرشار از عطر عود و چوب‌های معطر که تمامی فضا را انباشته است. عبدالحمید از قدیمی‌ترین بازارهای این شهر به‌ شمار می‌‌رود که بین خیابان نادری و امام خمینی واقع شده است. این بازار در دوره‌ی قاجار نه‌ تنها بسیار رونق داشت، بلکه پاتوق پول‌دارهای منطقه برای خریدهای ریز و درشت نیز بود.

پارچه‌هایی که در این بازار به فروش می‌رسد پر از زرق‌وبرق و سنگ‌های رنگی و زری‌دوزی است که از آنها برای دوخت پیراهن‌های بلند و زیبای عربی و انواع عبا استفاده می‌شود. در حاشیه‌ی این بازار هم انواع ماهی‌های رودخانه‌ی کارون، همچنین ماهی‌های پرورشی که در سینی‌های بزرگ در معرض دید مردم قرار داده شده است، به فروش می‌رسد.

عرضه‌ی انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد در کنار فلافل، کپه و سمبوسه‌های تند و داغ نیز از دیگر جاذبه‌های این بازار شلوغ و پر رفت‌وآمد است که در زمان نوروز نیز مورد استقبال فراوان مسافران نوروزی قرار می‌گیرد.

بازار امام و پاکستانی‌ها

در نزدیکی بازار نادری، بازار امام خمینی و بازار پاکستانی‌ها قرار دارد. در ابتدای این بازار می‌توانید یکی از اغذیه فروشی‌های معروف اهواز را ببینید. یک مغازه کوچک که پیراشکی داغ روسی سرو می‌کند.

معماری زیبای بازار امام که از بازارهای قدیمی و مکان های دیدنی اهواز به‌ شمار می‌رود، از دوره‌ی پهلوی برجای مانده است. این بازار شامل حدود ۲۵۰ مغازه می‌شود. بازار امام در روزهای مانده به عید نوروز از مکان‌های پرطرفداران خریداران است و هر کسی که قدم به مغازه‌های متنوع آن بگذارد، دست خالی بیرون نمی‌آید.

خیابان باریکی به نام علم الهدی در مرکز شهر اهواز به بازار پاکستانی ها معروف است. یکی از شهروندان اهوازی که برای خرید به بازار پاکسانی‌ها مراجعه کرده معتقد است که قیمت‌ها و کیفیت اجناس در اینجا خیلی بهتر است و لباس‌های زیبا و خوش‌دوختی در این بازار یافت می‌شود.

پس از اینکه ردیف مغازه های لباس‌فروشی و وسایل تزئینی در بازار پاکستانی‌ها تمام می شود، زنان دستفروش با چادرهای عربی، بساط دستفروشی خود را کنار خیابان پهن کرده‌اند و با لهجه فارسی آمیخته با عربی، قیمت اجناس‌شان را به مشتری‌ها می‌گویند. مشتری‌هایی که در ساعات مانده به تحویل سال، آخرین خریدهای خود را انجام می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در شهرستان اهواز بازارهای قدیمی و سنتی زیادی وجود دارد که پذیرای خریداران است. این بازارها در ایام نوروزی بخشی از جاذبه‌های گردشگری برای مسافران به شمار می‌آید.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار