تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۲۶۸۳۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وضو جبیره چیست؟/ احکام وضوی جبیره ای

ممکنه هنگامی که دست و یا پای‌تان شکسته باشد و یا آن را گچ گرفته باشید و یا زخمی شده باشد و ندانید برای وضو گرفتن باید چه اقدامی انجام بدید، اینجاست که باید از وضو جبیره استفاده نماییم.

وضو جبیره چیست؟

جبیره به چیزی گفته می شود که با آن زخم و شکستگی را می بندند و دوایی که روی زخم و مانند آن می گذارند.
اما وضو جیبره چیست؟ موضوعی که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت، پس با
زیارت مدیا همراه باشید.

چگونه وضو جبیره بگیریم؟


حالت اول وضو جبیره

· اگر زخمتان زیاد عمقی نیست و رسیدن آب به آن ضرر زیادی وارد نمیکند باید وضو گرفت.

· درصورتی که میتوانید زخم را باز کنی و وضو بگیرید تا آب به آنها برسد.

· اگر نمی شود روی زخم را باز کرد ولی زخم و چیزی که روی آن گذاشته پاک است و رسانیدن آب به زخم ممکن است و ضرر ندارد باید آب را بر روی زخم برساند.

حالت دوم وضو جبیره

· اگر زخم یا دمل یا شکستگی در صورت و دستهاست و روی آن باز و ریختن آب روی آن نیز ضرر دارد، چنانچه کشیدن دست تر به آن ضرر ندارد بنا بر احتیاط واجب دست تر بر آن بکشد.

· اگر زخم یا دمل یا شکستگی در صورت یا دستها باشد و بشود روی آن را باز کرد چنانچه ریختن آب روی آن ضرر دارد و کشیدن دست تر ضرر ندارد باید دست تر روی آن بکشد و بنا بر احتیاط مستحب پارچه پاکی روی آن بگذارد و روی پارچه را نیز دست بکشد.

حالت سوم وضو جبیره

 

· اگر دست تر کشیدن بر روی زخم ضرر داشت و یا زخم نجس است و نمی شود آن را آب کشید باید اطراف زخم را از بالا به پائین بشوید و بنا بر احتیاط واجب پارچه پاکی روی زخم بگذارد و دست تر روی آن بکشد و اگر گذاشتن پارچه ممکن نیست باید اطراف زخم را بشوید و بنا بر احتیاط مستحب تیمم نیز بنماید.

· هر گاه زخم یا چیزی که روی آن گذاشته نجس باشد برای وضو گرفتن آب کشیدن آن و رساندن آب به روی زخم ممکن باشد باید آن را آب بکشد و هنگام وضو آب را به زخم برساند.

· در صورتی که آب برای زخم ضرر دارد یا رساندن آب به روی زخم ممکن نیست و یا زخم نجس است و نمی شود آن را آب کشید باید اطراف زخم را بشوید و اگر جبیره پاک است روی آن را مسح کند.‌

· اگر جبیره نجس است یا نمی شود روی آن دست تر کشید مثلاً دوایی است که به دست می چسبد، پارچه پاکی را روی آن بگذارد و دست تر روی آن بکشد و اگر این نیز ممکن نباشد بنا بر احتیاط واجب وضو بگیرد و تیمم نیز بنماید.

حالت چهارم وضو جبیره

· وقتی که زخم دمل یا شکستگی در جلوی سر یا روی پاها باشد و روی آن باز و نتواند مسح انجام دهد باید پارچه پاکی روی آن بگذارد و روی پارچه را با تری آب وضو که در دست مانده مسح کند.

حالت پنجم وضو جبیره

· اگر زخم یا دمل یا شکستگی در جلوی سر یا روی پا طوری باشد که گذاشتن پارچه نیز ممکن نباشد در این صورت مسح لازم نیست و بنا بر احتیاط باید بعد از وضو تیمم نیز بنماید.

· اگر جبیره تمام پهنای پا را گرفته ولی مقداری از طرف انگشتان و مقداری از طرف بالای پا باز است باید جاهایی که باز است روی پا را و جایی که جبیره است، روی جبیره را مسح کند.

سوالات پرتکرار وضو جبیره

 

سوال 1:اگرزخمیا دمل یا شکستگی در صورت و دست‌ها هست و روی آن باز و ریختن آب روی آن نیز ضرر دارد چگونه باید وضو گرفت؟

جواب 1: چنانچه کشیدن دست تر به آن ضرر ندارد بنا بر احتیاط واجب دست تر بر آن بکشید.

سوال 2: اگر دست تر کشیدن بر روی زخم ضرر داشت و یا زخم نجس است و نمی شود آن را آب کشید چه کاری باید انجام دهیم؟

جواب 2: زخم را از بالا به پائین بشوید و بنا بر احتیاط واجب پارچه پاکی روی زخم بگذارد و دست تر روی آن بکشد و اگر گذاشتن پارچه ممکن نیست باید اطراف زخم را بشوید و بنا بر احتیاط مستحب تیمم نیز نمایید.

سوال 3: اگر باز کردن روی زخم ممکن باشد ولی آب برای او ضرر داشته باشد تکلیف چیست؟

جواب 3: یا دمل یا شکستگی در صورت یا دستها باشد و بشود روی آن را باز کرد چنانچه ریختن آب روی آن ضرر دارد و کشیدن دست تر ضرر ندارد باید دست تر روی آن بکشد و بنا بر احتیاط مستحب پارچه پاکی روی آن بگذارد و روی پارچه را نیز دست بکشد.

سوال 4: در صورتی که آب برای زخم ضرر دارد یا رساندن آب به روی زخم ممکن نیست چه عملی باید انجام داد؟

جواب 4: در صورتی که آب برای زخم ضرر دارد یا رساندن آب به روی زخم ممکن نیست و یا زخم نجس است و نمی شود آن را آب کشید باید اطراف زخم را بشوید و اگر جبیره پاک است روی آن را مسح کند.

سوال 5: اگر جبیره نجس بود یا نمی شد روی آن دست تر کشید چه وظیفه ای داریم؟


جواب 5: اگر جبیره نجس است یا نمی شود روی آن دست تر کشید مثلاً دوایی است که به دست می چسبد، پارچه پاکی را روی آن بگذارد و دست تر روی آن بکشد و اگر این نیز ممکن نباشد بنا بر احتیاط واجب وضو بگیرد و تیمم نیز بنماید.

سوال 6: اگر برداشتن جبیره ممکن بود آیا باید آن را برداشت؟

جواب 6: اگر برداشتن جبیره ممکن است باید جبیره را بردارد پس اگر زخم در صورت و دستهاست اطراف آن رابشوید و اگر در سر یا روی پاهاست اطراف آن را مسح کند و برای جای زخم به دستور جبیره عمل نماید.

سوال 7: غسل جبیره چگونه باید انجام شود؟


جواب 7: غسل جبیره مانند وضوی جبیره ای است ولی بنا بر احتیاط واجب آن را ترتیبی بجا آورد هر چند بتواند غسل ارتماسی را با شرایطی که از جمله پاک بودن عضو و ضرر نداشتن آب برای اوست انجام دهد اما اگر نتواند شرایط غسل ارتماسی را فراهم کند غسل ترتیبی لازم است.

خلاصه

وضو جبیره دارای احکام دیگری است که در این مقاله به طور کامل تشریح نشده است و هر آنچه را در مورد وضو گرفتن نیاز دارید در این مقاله آورده شده است.

:
:
:
آخرین اخبار