تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۲۶۷۶۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دست‌نیافتنی، همچون گوشت قرمز
معیشت مردم، تأمین کالای اساسی، تغذیه مناسب، سرانه مصرف و توان خرید، گزاره‌هایی است که به صورت مکرر در باره قیمت بالای گوشت قرمز مطرح شده است.
 معیشت مردم، تأمین کالای اساسی، تغذیه مناسب، سرانه مصرف و توان خرید، گزاره‌هایی است که به صورت مکرر در باره قیمت بالای گوشت قرمز مطرح شده است.

گوشت مرغ که تا پیش از این بسیار کمتر از قیمت مصوب فروخته می‌شد، در کمتر از یک هفته با پرشی ۱۰ هزار تومانی به قیمت مصوب ۶۳ هزار تومان رسید، حتی شنیده‌ها حاکی از قیمت بالاتر از قیمت مصوب در بعضی خرده فروشی‌ها در شهر است.

با نزدیک شدن به سال جدید و تعطیلات نوروز که با ماه مبارک رمضان مقارن شده است، قیمت کالا‌های اساسی از جمله گوشت قرمز و مرغ در کنار بسیاری دیگر از اقلام به چالش‌هایی برای خانواده‌ها تبدیل شده و گلایه مردم را به همراه داشته است. به بازار می‌روم تا همپای مردم و دغدغه هایشان باشم.

گوشت گوساله بیش از ۵۰۰ هزار تومان

در حاشیه میدان استقلال ایستاده ام، جایی که مرکز فروش پروتئین و مرغ در مشهد است افراد بسیاری که دست خالی بیرون می‌آیند و افراد کمی که بیشتر در پلاستیک خریدشان مرغ است و کمتر گوشت قرمز. مثل همیشه چند نفر در صف ایستاده اند تا برایشان مرغ را تکه تکه کنند. روی در یخچال کاغذی چسبانده و نوشته شده؛ مرغ گرم تازه ۶۳ هزار تومان، یعنی هر کیلو مرغ ۶۳ هزار تومان است. چند قدم جلوتر مرغ چرخ کرده هم در بسته‌های یک کیلویی و کمتر به فروش می‌رسد.

دست‌نیافتنی، همچون گوشت قرمز
هر کیلو ران گوسفندی ۳۹۶ هزار و ۸۰۰ تومان، دست معمولی ۳۹۰ هزار و ۸۰۰ تومان، گردن ۳۶۵ هزار و ۷۰۰ تومان، ران بی‌چربی با گردن ۴۳۳ هزار و ۷۰۰ تومان، کتف گوسفندی ۴۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان، ماهیچه ۴۹۹ هزار تومان، هر کیلو مغز ران گوساله ۳۰۷ هزار و ۴۰۰ تومان، فیله گوساله ۵۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان.

بال پرواز مرغ

در مغازه‌های بعدی همان ورودی مغازه تابلویی بر دیوار نصب است و قیمت اقلام را با اعداد قرمز نشان می‌دهد. هر کیلو مرغ تازه ۶۱ هزار تومان، ران مرغ ۶۰ هزار تومان، سینه مرغ ۸۲ هزار تومان، شنیسل مرغ ۹۷ هزار تومان، گردن مرغ ۲۲ هزار تومان، بال مرغ ۴۵ هزار تومان.

فروش گوشت گوسفند مولد، کمی ارزان‌تر

در بعضی مغازه‌ها نیز که قیمت‌ها را کمی پایین‌تر نسبت است، زیرا این‌ها گوشت گوسفند مولد است و به همین دلیل با قیمتی پایین‌تر به فروش می‌رسد و جالب این جا بود که نسبت به بازدید قبلی در ماه جاری تعداد مغازه‌هایی که گوشت گوسفند مولد نیز برای فروش داشتند، بیشتر شده بود.

دست‌نیافتنی، همچون گوشت قرمز


تابلوی قیمت‌ها خاموش

فروشگاه بزرگی که تمیزتر از فروشگاه‌های دیگر به نظر می‌رسید، تابلوی فروش را خاموش کرده بود و وقتی از خانم فروشنده علت را پرسیدم، جواب داد: «تابلو را خاموش کرده ایم، هر چیزی که می‌خواهی باید بپرسی.» قیمت مرغ را پرسیدم که کیلویی ۶۲ هزار تومان بود و سردست گوسفندی هم قیمتی نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان داشت. همزمان که از آن جا خارج شدم، از مغازه کناری صدای زن مسنی را شنیدم که با اصرار سعی داشت از صاحب مغازه تخفیف بگیرد، البته اصرارهایش کارگر نیفتاد و صاحب مغازه یا فروشنده قبول نکرد در قیمت گوشت قرمز به او تخفیف بدهد. زن مسن در حالی که همراه خانمی هم سن و سال خود از مغازه خارج می‌شد رو به فروشنده گفت: «خیلی گران می‌دهی» و دست خالی از آن جا دور شد.

کف قیمت مرغ ۶۱ هزار تومان

پایین‌ترین قیمتی که برای مرغ در بازار است، ۶۱ و ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود، ۶۲ و ۶۳ هزار تومان هم در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسید. گوشت قرمز گرم هم که همچنان داغ بر دل خریدار گذاشته بود و مشتری‌ها حتی ترجیح می‌دادند به تابلوی قیمت‌ها هم نگاه نکنند. گوشت قرمز گرم تعاونی نیز که تنها در دو مغازه دیده شد، معلوم نبود از کجا آمده و به چه طریقی تهیه شده است.

دست‌نیافتنی، همچون گوشت قرمز
کمبود تولید، علت افزایش قیمت

محمد میری مدیر سازمان جهاد کشاورزی مشهد گفت: این که تصمیم گیری‌ها و سیاست گذاری‌ها در باره واردات گوشت به استان، چه به صورت منجمد و گرم و چه به صورت دام زنده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان انجام می‌شود، علت گرانی گوشت قرمز گرم را کاهش کشتار توسط دامداران است.

او افزود: به این دلیل که در پی بارش ها، بهاری سبز را پیش رو خواهند داشت و به همین سبب ترجیح می‌دهند دام‌های خود را نگه دارند.

مدیر سازمان جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: بعضی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به صورت مستقیم با تهران قرارداد می‌بندند و گوشت گرم به صورت تعاونی عرضه می‌کنند که مقدار آن زیاد نیست.

دست‌نیافتنی، همچون گوشت قرمز
میری درباره توزیع گوشت قرمز گرم وارداتی در استان بیان کرد: هنوز سهمیه‌ای به استان‌ها ارائه نشده است و بناست تصمیم گیری‌ها در جلسات انجام شود. مخملی، رئیس اتاق اصناف نیز افزایش قیمت گوشت قرمز گرم را ناشی از کمبود گوشت در بازار دانست و افزود: اصناف با کمترین میزان سود ممکن گوشت را به فروش می‌رسانند. وی علت افزایش قیمت را همچون رئیس جهاد کشاورزی شهرستان مشهد کمبود تولید دانست.

مسئولان پاسخگو نیستند

برای پیگیری روند واردات گوشت قرمز گرم به استان و همچنین چرایی افزایش قیمت بدون توقف گوشت قرمز با مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان تماس گرفتیم، ولی داوطلب پاسخگویی خود را منوط به هماهنگی با روابط عمومی کرد، با وجود تلاش برای ارتباط با روابط عمومی همچون یک ماه گذشته پاسخی دریافت نکردیم، بعد از آن نیز با معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان، معاونت بازرگانی و ریاست سازمان جهاد کشاورزی تماس گرفتم که متأسفانه هیچ کدام پاسخگو نبودند.

منبع: خراسان

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار