تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۲۶۷۱۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محمدامین حیات مقدم پژوهشگر سیاسی:
زندان اوین فعلی یکی از ملک های سید ضیا الدین آخرین نخست وزیر قاجار بود
زندان اوین فعلی یکی از ملک های سید ضیا الدین آخرین نخست وزیر قاجار بود
محمدامین حیات مقدم پژوهشگر سیاسی/ محمد رضا پهلوی در تهران به دنیا آمده بود. او در خانه ای کوچک و اجاره ای در 26 اکتبر 1914 یا چهارم آبان1298 بدنیا آمد.پس از مدتی خانه رضا خان تغییر کرد و بهتر شد. محمد رضا 6 سال داشت که پدرش شاه ایران شد.اشرف خواهر دوقلوی او پنج ساعت بعد از او به دنیا آمد.شمس از اینها بزرگتر بود و محمد رضا بزرگترین پسر رضا شاه بود.

در سال 1919 آنفلوآنزای اسپانیایی جزو مرگبارترین ویروس ها بود و حدود صد میلیون قربانی داشت و حتی از طاعون هم کشنده تر بود و در ایران هم شایع بود. در آن دوران در ایران اعتیاد به تریاک رواج داشت .
کودتای سید ضیا و رضا خان در سال 1299 هجری شمسی و یا 1921 اتفاق افتاد. تنها پس از چند ساعت از تسخیر قدرت، سید ضیا و رضاخان شماری از اشراف و بزرگان قوم ایرانی را بازداشت کردند که برخی رقم ایشان را چهار صد نفرتخمین زدند. سید ضیا هدف از این بازداشت ها را پر کردن خزانه خالی دولت بیان کرد و گفت هر کدام از این بزرگان ده ها هزار تومان به دولت جریمه و مالیات بدهکارند.

سید ضیا بعد از کودتا تا چهارده خرداد 1300 رییس الوزرا بود. بعد از مدتی با فشار رضا خان سید ضیا استعفا داد و دشمنان او کمر به قتل و یا محاکمه او داشتند.  اما با وساطت سفارت انگلیس سید ضیا ایران را ترک کرد. رضا خان از خروج سید ضیا ظاهرا سخت خرسند بود و به او اجازه داد که از حساب دولت بیست و پنج هزار تومان برای سفر به اروپا هزینه کند.

سید ضیا بعد از رضا شاه به ایران باز گشت و مدتی نماینده مجلس شد ولی نتوانست باز نخست وزیر شود. او در سال 1335 مدتی زندانی شد و پس از آن از سیاست دوری کرد و در نهایت در سال 1348 در تهران فوت کرد. زندان اوین فعلی یکی از ملک های او بود و خانه سید ضیا بود.

منبع: کتاب نگاهی به شاه نوشته دکتر عباس میلانی
:
:
:
آخرین اخبار