تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۲۶۶۷۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جهرمی: دولت سیزدهم در مقابل فساد ایستادگی می کند
 سخنگوی دولت گفت: دولت در برابر هر گونه فساد ایستادگی می کند و قطعا با هر مدیری که تخلف کند برخورد خواهد کرد. 

 علی بهادری جهرمی روز دوشنبه در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان استان خوزستان که در محل دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد اظهار داشت: در ابتدا سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایام مبارک دهه فجر را تبریک می گویم و امیدواریم با سرعت بیشتری به سمت آرمان های این انقلاب حرکت کنیم.

وی افزود: در انتهای سال ۹۹ جمع هزینه های جاری کشور در طول یک ماه، ۲۷۰ هزار میلیارد ریال بود و در همان زمان، دولت با کسری بودجه مواجه بوده و برای تامین این میزان هزینه خلق پول صورت می گرفت.

افزایش هزینه های جاری ماهانه کشور به ۶۰۰ هزار میلیارد ریال در بودجه ۱۴۰۰

وی افزود: زمانی که دولت قبل بودجه ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس می کند، هزینه های جاری از ۲۷۰ هزار میلیارد ریال در ماه به ۶۰۰ هزار میلیارد ریال در ماه افزایش یافته بود که این امر که منجر به تورم در سطح جامعه و افزایش بدهی ها شد.

به گفته سخنگوی دولت سیزدهم، با وجود اینکه تورم و هزینه های عمومی کشور حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده بود اما دولت سیزدهم هزینه های جاری را ۲۵ درصد افزایش داد تا بتواند جلوی موتور خلق پول در حوزه هزینه و مصرف را بگیرد.

وی با اشاره به توجه دولت در امر آموزش بیان کرد: جلسه هیات امنایی دانشگاه فرهنگیان بعد از چند سال توسط دولت برگزار شد که این امر نشان از اهمیت و توجه دولت به حوزه آموزش و پرورش است.

هیچ مقامی نمی‌تواند نسبت به اعمال فشار مدعی باشد

جهرمی گفت: هر مقامی که به اعمال فشار صاحبان قدرت سیاسی، مالی و رسانه‌ای تمکین کند، هم در دولت باید پاسخگوی انتصاب خود باشد و هم به مردم پاسخ دهد و دولت بارها نسبت به این موضوع تاکید کرده است.

وی افزود: از جمله اشکالات نظام حکمرانی ما که باید برطرف شود نحوه تعامل قوای حاکمیتی به ویژه دولت و مجلس است به نحوی که هم نظارت سیاسی مجلس بر دولت اعمال شود و هم دخالت در امور اجرایی وجود نداشته باشد.

سخنگوی دولت گفت: هیچ مقامی نمی‌تواند نسبت به اعمال فشار مدعی باشد و مسئولیت هر انتصابی بر عهده مقام مافوق است و باید پاسخگو باشد اما در رویه اشکالاتی وجود دارد که باید با نظارت، گزارشگری و اصلاحات، جلوی آن را گرفت.

وی در خصوص مشکلات اقتصادی کشور بیان کرد: دشمن ما تمام تلاشش را می کند تا در تحریم اقتصادی باشیم و نتوانیم به اهدافمان برسیم و متاسفانه برخی اقدامات نادرست ما در کشور به موازنه این نگاه حرکت کرد. دشمن تمام تلاش خود را کرد تا کشور را در حوزه اقتصادی زمین‌گیر کند و اسمش را تحریم فلج‌کننده گذاشت تا ایمان مردم را به آینده روشن زیر سوال ببرد.

برخی مقامات داخلی ما لبه دوم قیچی تحریم شدند

جهرمی گفت: متاسفانه در این بین برخی از مقامات داخلی ما لبه دوم قیچی تحریم شدند و اعلام کردند که ما توان از پیش بردن کاری را نداریم و تنها می توانیم آبگوشت بزباش درست کنیم. مشابه این ادبیات را در دوره شاه داشتیم. وقتی مجلس خواست نفت را ملی کند، نخست وزیر وقت در مجلس اعلام کرد که ایرانی ها حتی توان ساخت آفتابه گلی را ندارند.

وی ادامه داد: هر وقت نگاه "ما نمی توانیم" حاکم باشد اقتصادمان پس رفت می کند و مشکلات اقتصادی پیدا می شود. به عنوان مثال نفت مسجدسلیمان تامین منابع انرژی جهان را می کرد اما ایران عقب افتاده بود. بعد از انقلاب هم در دوره‌هایی این تجربه را داریم و مثال آن، یک دهه گذشته است.

سخنگوی دولت گفت: شاخص های اقتصادی بانک مرکزی اعلام می کند که میزان تورم و خلق پول صورت گرفته در دولت قبل، طی ۱۰۰ سال اخیر بی سابقه بوده و وجود خارجی نداشته است.

بمب نقدینگی کشور در شهریورماه ۱۴۰۰

وی افزود: حجم نقدینگی کشور در سال ۹۹، چهار هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد ریال و در شهریورماه سال قبل که دولت روی کار آمد ۴۱ هزار میلیارد ریال بوده که یک بمب نقدینگی است. این امر نتیجه ۱۰ سال اعتماد به غرب و معطل نگه داشتن کشور است و دولت باید سال ها تلاش کند تا شر این بهمن و بمب نقدینگی را از کشور کم کند.

جهرمی گفت: وقتی نقدینگی ایجاد می شود طبیعتا یک چرخش اقتصادی هم صورت می گیرد که همزمان با این خلق نقدینگی میانگین رشد اقتصادی ما در طول یک دهه، صفر بوده یعنی مردم درآمد نداشتند و همزمان هزینه هایشان چندین برابر شده است. سیاست یک دهه گذشته فقر را برای مردم ما به ارمغان آورده و باید سال ها تلاش کرد تا این اشتباهات، جبران شود.

موضوع مولدسازی اموال طرح و برنامه این دولت نیست

وی افزود: موضوع مولدسازی اموال طرح و برنامه این دولت نبوده، بلکه هفت،هشت سال است که حکمی در قوانین بودجه سنواتی وجود دارد که به واسطه آن، دولت ها اموال راکد و ناکارآمد را به ازای خرید و سرمایه گذاری در حوزه ای کارآمد واگذار کنند. قرار نیست دولت متصدی امور باشد بلکه دولت از محل فروش این اموال، سرمایه گذاری می کند و مثلا پتروشیمی جدیدی ایجاد می کند که این سیاست نه تنها ناظر به اموال کارآمد بوده بلکه ناظر بر اموال غیرمولد و ناکارآمد است.

سخنگوی دولت گفت: در این خاک، ۴۰ سال است که مادران و پدران، داغدار فرزندانشان هستند که برای دفاع از استقلال کشورشان و تامین امنیت من و شما جانشان را فدا کردند. در حوادث اخیر بیش از ۶۰ شهروند مدافع امنیت وحشیانه تکه تکه شده و مورد حمله وحشیانه قرار گرفتند اما در ذهن ما این حمله ها باید مخفی و مظلوم نمایی ایجاد شود. باید بدانیم که انسان فرهیخته هرگز طرفدار چاقوکشی و تخریب اموال عمومی نیست.

وی در خصوص جذب دانشجویان دانشگاه نفت افزود: وزیر نفت خود فارق التحصیل دانشگاه نفت و مشکل جذب دانشجویان نفت دغدغه وزارت نفت است البته فرایند جذب دانشجویان سال ۹۴ دانشگاه نفت در این دولت آغاز شده است.

افزایش ۱۱۵ هزار بشکه خوراک پالایشگاه ها در ۱۶ ماه اخیر

سخنگوی دولت گفت: در ۱۶ ماه اخیر ۱۱۵ هزار بشکه خوراک پالایشگاه ها افزایش پیدا کرده است. علاوه بر افزایش تولید نفت، فروش و بازگشت ارز حاصل از فروشمان نیز بیشتر شده که یک رکورد محسوب می شود.

وی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی وصول درآمدهای نفتی در ۱۶ ماه اخیر افزود: برای اولین بار یک پالایشگاه فراسرزمینی در کشور ونزولا در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت که در حال توسعه آن با ظرفیت ۱۴۰ هزار بشکه در روز هستیم.

جهرمی گفت: دولت سیزدهم در ۱۱ ماه اول کاری خود به ۳۱ استان کشور سفر کرد تا نشان دهد صدای مردم را از نزدیک می شنود. این دولت صدای کارگر را نه پشت میز رسمی بلکه در کارخانه و صدای کاسب را در مغازه و بازار می شنود. صدا کسی که دستش به دارو نمی رسد نه پشت میز ارتباطات مردمی بلکه در داروخانه ۱۳ آبان و صدای معترض را نه وقتی که صدای دیگران و دشمنان را تکرار می کند، می شنود.

دولت سیزدهم صدای به حق اعتراض را در همان ابتدا می شنود

وی ادامه داد: دولت سیزدهم نشان داده که صدای به حق اعتراض را در همان ابتدا می شنود و واکنش مثبت نشان می دهد که نمونه آن اجرای قانون رتبه بندی معلمان، افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان بود در حالی که مردم در دولت قبل کمرشان زیر بار مشکلات اقتصادی خورد شده بود و به همین دلیل پای صندوق ها نیامدند.

سخنگوی دولت گفت: همه شاخص های اقتصادی بانک مرکزی به مدیریت آقایان همتی و سیف؛ می گوید که میانگین رشد اقتصادی ما در دهه گذشته صفر بوده است. ما نمی خواهیم اقتصاد مردم بند خنده دشمن شود بلکه مشکلات اقتصادی مردم باید از درون حل شود. دوره ای که دهان منتقدان بسته می شد گذشته است‌.

چه شد و چه کسی امثال کیان ها را کُشت؟

وی افزود: سوال ما هم این است که چه شد و چه کسی امثال کیان ها را کُشت. ما اگر به دنبال آزادی واقعی هستیم گوشمان را به رسانه خارجی که پولش را از عربستان می گیرد ندهیم. در تهران با رفتن سر کوچه می‌توانیم منزل نیکا شاکرمی را پیدا کرده و دیگر نیاز نیست هزار کیلومتر آن طرف تر برویم و ببینیم رسانه ای که پولش را از عربستان می گیرد و سرویس جاسوسی اسرائیل است چه می گوید. قطعا کسی که آرمان علی وردی ها را اینگونه وحشیانه زیر دست و پا می گیرد و به شهادت می رساند یک محارب عادی نیست بلکه یک وحشی است.

جهرمی گفت: دولتی که طی ۱۶ ماه دو معاون وزیرش را برکنار و یک مشاور وزیرش را بازداشت می کند نشان می دهد که در برابر فساد ایستادگی می کند. قطعا هر مدیری که تخلف کند دولت اولین کسی است که جلوی آن می ایستد.

دستور عفو خاطیان حوادث اخیر توسط رهبر معظم انقلاب

وی در ادامه به آزادی واقعی اشاره کرد و گفت: در یکی از کشوران همسایه بعد از کودتا، شاهد اخراج گسترده معلمان، قضات و مدیران بودیم در حالی که مقام معظم رهبری روز گذشته دستور عفو همه کسانی که در این حوادث خطا کردند، صادر فرمودند.

سخنگوی دولت گفت: ما در آذرماه رکوردار ۱۳ روز بدون کشته کرونایی در جهان شدیم در حالی که میزان فوتی های کرونایی در کشورهای پیشرفته جهان، سه رقمی است. وقتی که ما واکسن کرونا را از داخل و بیرون کشور تامین می کردیم به ما می گفتند اینها آب مقطر است و نمی خواستند که ما به خودباوری برسیم. امروز همه ما در کنار هم همایش برگزار می کنیم اما آن روز با وجود تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و ... روزانه ۷۰۰ کشته کرونایی داشتیم.

پرداخت ۹۰۰ هزار میلیارد بدهی به تامین اجتماعی

وی افزود: دو سال پیش بدهی دولت به تامین اجتماعی چند صد هزار میلیارد تومان بود که در سال اول دولت سیزدهم، طی یک فقره حدود ۹۰۰ هزار میلیارد ریال بدهی گذشته را تسویه کردیم و همچنان هم کلی بدهی داریم.

جهرمی گفت: اصل ۱۰۷ قانون اساسی کشور ما می گوید که رهبری هم در برابر قانون با سایر مردم مساوی است لذا ما در نظام حقوقی، مصونیت را نمی پذیریم و با تخلف و فساد برخورد می کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه دولت در حوزه خودرو روشن است و شورای رقابت نظرش بر این بود که باید قرعه کشی انجام شود افزود: با نگاهی که امروز در بحث خودرو وجود دارد، وضع همین خواهد بود و اگر نگاه مان را متفاوت نکنیم شاهد تحول در صنعت خودرو نخواهیم بود. تا زمانی که خودرو دولتی یا شبه دولتی باشد بهره بری پایین آمده و هزینه تمام شده بالا می رود به همین دلیل دولت مصمم به خصوصی سازی خودروسازان است.

سخنگوی دولت گفت: دولت بعد از سال ها تعرفه پرستاری را تصویب کرد و تا حدودی هم این طرح اجرا شده است همچنین دولت سقف کارانه پزشکان را برداشت تا به افزایش بهره‌وری پزشکان کمک کند.

میزان تورم از ۶۰ به ۴۰ درصد در دولت سیزدهم

وی افزود: در شهریورماه سال قبل، میزان تورم ۵۹.۳ درصد بود در حالی که یارانه پرداختی ۴۵۰ هزار ریال بود اما تورم امروز به ۴۰ درصد کاهش یافته و میزان یارانه بیشتر شده است. تلاش می کنیم تا میزان تورم در سال بعد کمتر شود تا ابن موضوع در زندگی مردم بیشتر احساس شود.

ممانعت مسئولان وقت از بردن جواهرات پهلوی از بانک مرکزی

جهرمی به میزان جواهرات ربوده شده خاندان پهلوی از کشور اشاره کرد و گفت: خاندان پهلوی می خواستند جواهرات موجود در بانک مرکزی را بردارند اما چون مدیران وقت بانک مرکزی و دادستان مقاومت کردند اجازه ندادند جواهرات سلطنتی داخل موزه بانک مرکزی را ببرند اگرچه به اندازه دو هواپیما به غیر از هواپیما شاه، جواهرات از کشور خارج کردند تا حدی که هواپیما شاه آنقدر سنگین بود که نمی توانست بلند شود. اینها به غیر از اموالی است که از سال ۳۲ به صورت سالانه از کشور خارج می کردند.

وی افزود: اول دوران انقلاب، جمهوری اسلامی برای باز پس گیری ۵۷ میلیارد دلار اموال غصب شده پهلوی مدعی شد که ایالات متحده پشت خاندان سلطنتی ایستاد و حاضر به انجام این کار نشد در حالی که همه آن اموال متعلق به مردم ایران است و باید پس داده شود.

قواعد اینستاگرام باید برای دولت ایران لحاظ شود

سخنگوی دولت در رابطه به فیلترنگ اینستاگرام و واتساپ گفت: برخی دولت ها مثل ایالات متحده قواعدی برای اینستاگرام وضع کردند که به استناد همان قواعد اگر کسی عکس سردار سلیمانی را منتشر کند، پیج او بسته می شود. صحبت نهادهای امنیتی این است که همان استانداردی که برای سایر کشور اروپایی و آمریکا وضع می شود برای ایران هم لحاظ شود. به عنوان مثال اگر از یک شهروند ایرانی در اینستاگرام کلاهبرداری شود شرکت اینستاگرام به قوه قضایی ما پاسخگو نیست.

وی در پاسخ به سوال یک دانشجو مبنی بر اقدامات دولت برای رفع مشکلات خوزستان بیان کرد: مشکلات خوزستان مثل آب، گرد و خاک، اشتغال، آلودگی هوا و ... مثل مسائل محوری در دولت سیزدهم مطرح بوده و رییس جمهور به صورت خاص پیگیر مسائل استان است.

سخنگوی دولت گفت: میزان سطح زیر کشت کشاورزی قراردادی ما در سال جاری ۲۲۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و تسهیلات یارانه ای به سمت اصلاح الگوی کشت جهت دهی شده است. در حوزه مسکن حتی اگر دولت اعلام نمی کرد که چهار میلیون مسکن می سازیم، قانون گذار دولت را مکلف به انجام این کار می کرد لذا دولت مصمم به انجام این کار بوده و هدفگذاری ساخت چهار میلیون مسکن را انجام داده است.

رشد ۴.۵ درصدی در بخش صنعت

وی افزود: رشد اقتصادی دولت سیزدهم در بخش صنعت بیش از ۴.۵ درصد بوده است. ما در سال قبل هفتمین کشور دنیا در حوزه تولید فولاد شدیم و به لحاظ نرخ رشد تولید فولاد، در دنیا رتبه اول را کسب کردیم.

جهرمی در پایان گفت: در سال ۱۴۰۱ افزایش میزان رشد سرمایه گذاری ما در بخش صنعت ۱۵ درصد بود و ۲۳ درصد هم رشد ارزش صادرات داشتیم همچنین بیش از سه هزار کارخانه نیمه تعطیل و تعطیل دوباره فعال شدند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار