تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۲۶۶۵۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سینما نفت آبادان در مرحله اتخاذ تدابیر برای مرمت
 سرپرست اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان آبادان از تدوین طرح مرمت سینما نفت آبادان با همکاری مجموعه پالایشگاه نفت این شهرستان خبر داد و گفت: بعد از اتخاذ تدابیر لازم در زمینه ساماندهی و مرمت این سینمای تاریخی اقدام خواهیم کرد.

سید شمس‌الدین نوربخش غفاری  با تاکید بر اینکه محوریت کار مرمت، ساماندهی و حفاظت هر چه بیشتر از سینما نفت است افزود: پس از دریافت نظرات کارشناسان مرمت در راستای ساماندهی این سینما گام برخواهیم داشت.

وی با تاکید بر حفاظت از بناهای تاریخی به جا مانده از گذشته، گفت: به این مهم واقف هستیم تا سینما نفت آبادان که ارزش بسیار زیادی در هویت و تاریخ شهرستان آبادان دارد به صورت مستمر حفاظت شود.

به گزارش ایسنا، این سینما پیش از جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۲۳ توسط شرکت نفت و با آجرهای قرمزی که از لندن آورده شد با نام «تاج» ساخته شد. این سینما که در محله بوارده جنوبی قرار دارد به شکل شیر نشسته ساخته شده و فیلم‌های آن در گذشته خارجی و به زبان اصلی بوده است.

با پایان یافتن کارهای ساختمانی پالایشگاه و نزدیک شدن زمان بهره‌برداری، انگلیسی‌ها در کنار سایر امکانات و تسهیلات رفاهی نظیر خانه‌های مجلل و مشجر، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، باشگاه‌های قایق‌رانی، اسب‌دوانی، گلف، و استخر، در نزدیکی محله بوارده جنوبی، سینمای مجللی نیز با آجر نسوز قرمز رنگ، موسوم به آجر لندنی ساختند که در سال ۱۳۲۳ با نام سینما تاج افتتاح شد و محل اجرای نمایش و کنسرت‌های بزرگ نیز بود.

سینما نفت آبادان که در گذشته به سینما «تاج» معروف بود با ۱۱۷۸ نفر گنجایش تا مدت‌های طولانی فقط در انحصار روسا و کارکنان شرکت نفت قرار داشت اما با گسترش پالایشگاه برای کارمندان و کارگران ایرانی و هندی شرکت نیز چند سالن سینما تاسیس شد. سالن زمستانی این سینما ۷۰۰ نفر و محوطه تابستانی آن ۱۵۰۰ نفر گنجایش داشت و ویژه استفاده کارگران شرکت نفت و اعضای خانواده آنها بود.

ساختمان سینما نفت ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۰۴۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار