تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۲۶۶۵۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یادداشت مدیرعامل شركت نفت و گاز اروندان به مناسبت آغاز بكار سیزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان


مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در یادداشتی به مناسبت آغاز به کار سیزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان، ابراز امیدواری کرد این نمایشگاه بتواند در مسیر معرفی ظرفیت ها و توان ساخت داخل در حوزه صنعت نفت، و تحقق اهداف ترسیم شده در سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» گام بردارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز اروندان در یادداشت مهندس عذاری اهوازی آمده است:

بسمه تعالی

معتقدم شرکت‌های دانش‌بنیان کارآمد داخلی، می‌توانند نیازهای ما را در صنایع بزرگ همچون نفت برآورده کنند، بنابراین نباید تصور شود که ارتقای فناوری در صنایع گوناگون فقط منوط به حضور شرکت‌های خارجی است. «مقام معظم رهبری»

بیانات و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری به موضوع «تولید» در قالب نامگذاری شعار سال ها و همچنین امسال به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، در کنار تأکید ویژه ایشان به لزوم دانش بنیان شدن صنعت نفت، این وظیفه را در همه مدیران نفتی پدید آورده که در حیطه خود، نگاهشان به این مهم، نگاهی راهبردی و عملیاتی باشد.

بر همین اساس در وزارت نفت دولت سیزدهم سیاست های اتکا به دانش محوری و توانمندی های داخلی در جهت رونق تولید بیش از پیش اوج گرفته، رویکردی که در دولت مردمی بر خلاف شعار محوری های گذشته بیشترین آورده را برای کشور محقق ساخته و میلیاردها دلار انعقاد قرارداد ارائه تسهیلات و استفاده از ظرفیت تبصره 18 قانون بودجه با شرکت های داخلی و دانش بنیان، متکی بودن این جهت گیری بر باور و عمل حقیقی را نمایان می سازد.

اهمیت تحول در تولید داخل در این است که موضوعی چند وجهی است، که همه ی شاخصه های مهم اقتصاد کشور را میتواند متحول کند، به عبارتی اشتغال پایدار، رونق صادرات، تحقق درآمد ارزی، کاهش تورم و تولید دانش کاربردی را با خود میتواند به دنبال داشته باشد، علاوه بر اینها استقلال اقتصادی در کشور به وجود آورده و این موجب عزت ملی است.

نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان در این استان نفت خیز که مهد تولید و شکوفایی صنعت معظم نفت در کشور عزیزمان می باشد، فرصتی است تا بخش خصوصی و شرکت های فناور و دانش بنیان توانمند داخلی و شرکت های بزرگ نفتی با هم افزایی و تبادل دانش و تجربه در جهت خودکفایی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی گام های بلندتری بردارند تا بیش از پیش عامل جهش شوند.

در این ارتباط لازم است دستاوردهای حاصله را برآورد و نقاط ضعف را شناسایی کنیم تا نقشه راه این جهت‌گیری‌های بلندمدت آشکارتر شده و ضمن تکمیل تمام حلقه های زیست بوم فناوری با توجه به وجود شرکت های نفتی، پتروشیمی و صنعتی بزرگ در استان خوزستان به ایجاد زنجیره ارزش محصولات نفتی کمک شود.

شرکت نفت و گاز اروندان همسو با این رویکردهای راهبردی، طی یکسال گذشته با ایجاد ارتباط نزدیک با شرکت های دانش بنیان و تولیدی حوزه صنعت نفت، تشکیل نشست های مستمر، حمایت از پروژه های ساخت بار اول و استقرار دفتر پژوهش و فناوری این شرکت در پارک علم و فناوری استان خوزستان و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در صدد استفاده حداکثری از ظرفیت های بومی استان خوزستان و کشور در رفع نیازهای فناورانه خود بوده است. همچنین این شرکت با استفاده از راهکارهای فناورانه و نوآورانه بخش های فنی و عملیاتی خود ضمن افزایش ظرفیت موجب، موفق به صرفه جویی های کلان ارزی نیز شده است.

شرکت نفت و گاز اروندان ماموریت راهبری و تولید صیانتی از میادین نفتی غرب کارون را داراست، که وجود بزرگترین میادین نفتی مشترک کشور با کشور همسایه در این حوزه نفتی، وجه اهمیت اقدامات این شرکت را دو چندان و استقرار بخشی از تأسیسات نفتی در تالاب بین المللی هورالعظیم و لزوم ایجاد همزیستی مسالمت آمیز صنعت و محیط زیست، بُعد حساسیت فعالیت های آن را افزایش می دهد. لازمه تحقق اهداف در هر یک از این دو موضوع یعنی افزایش، استمرار و رقابت در تولید و ایجاد بالاترین استانداردهای زیست محیطی، استفاده از آخرین روش ها و فناوری های روز دنیا است.

بدین جهت این شرکت با مجموعه ایی از اقدامات خوب خود اکنون می تواند ادعا کند در مسیر دانش بنیان شدن قرار گرفته، چنانچه طی این یکسال علاوه بر استقرار در پارک علم و فناوری خوزستان انعقاد قریب ۱۴ تفاهم نامه و قرارداد پژوهشی و فناورانه از سوی این شرکت با مراکز دانش بنیان و دانشگاهی، از جمله قرارداد تدوین نقشه راه توسعه فناوری میادین نفتی اروندان، نشان دهنده وجود اراده و اعتماد به ظرفیت های داخلی در این مسیر بوده است، لکن ایجاد ارتباط بیشتر و شناخت نیازها و چالشهای شرکت های بزرگ مصرف کننده کالا و خدمات از سوی شرکت های دانش بنیان تولیدی لازمه تقویت و تعمیق این روابط و تحقق بیش از پیش این اهداف است.

عبدالله عذاری اهوازی - مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان
:
:
:
آخرین اخبار