تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۲۶۶۴۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار: اینکه آب رودخانه‌ها تحویل برخی می‌شود به خوزستان ضربه می‌زند
  استاندار خوزستان با بیان اینکه صنعت باید متناسب با زیست بوم یک منطقه گسترش یابد، گفت: نباید اجازه دهیم پتروشیمی‌های بالادست در خوزستان شکل بگیرند.

علی اکبر حسینی محراب در مراسم روز جهانی تالاب‌ها که امروز (۱۳ بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این نشست‌ها برکات خوبی خواهد داشت اما این نشست‌ها باید این منجر به برنامه شوند به گونه‌ای که امسال چند مشکل از مشکلات مطرح شده حل شوند تا در سال آینده بگوییم در این مدت بخشی از این مشکلات رفع شده‌اند.

  وی افزود: تالاب‌ها در کنترل سیلاب، تعدیل هوا، جلوگیری از فرسایش خاک و معیشت مردم نقش پررنگی دارند بنابراین ایران بدون تالاب مشکل زیادی خواهد داشت.

استاندار خوزستان بیان کرد: اگر روزی تالاب‌ها وجود نداشته باشند مشکلات زیادی از جمله مشکلات جمعیتی، سیاسی و اقتصادی خواهیم داشت بنابراین باید تالاب‌ها زنده و پویا باشند و از خشکی آن‌ها جلوگیری شود.

حسینی محراب با بیان اینکه ریزگردها و گرد و غبارهای شدید زندگی را بسیار سخت می‌کنند، گفت: توسعه یا محیط زیست بحث قدیم‌الایام بوده است اما آنچه باید مسئولان پیگیری کنند طرح آمایش سرزمینی است؛ اگر قرار است صنعتی را در یک منطقه گسترش دهیم باید صنعت متناسب با زیست بوم همان منطقه باشد.

وی افزود: امروز دنیا در حال رها کردن خود از صنایع سنگین است و به دنبال دانش بنیان‌ها است که اشتغال، درآمد و ارزش افزوده بیشتری دارند بنابراین اینکه کسی طرح تفصیلی خوبی در مورد صنعتی تهیه می‌کند نباید بگوییم باید این صنعت و در این نقطه انجام شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: از یک طرف روی صنایع سنگین فشار سنگین می‌آوریم و از یک سو می‌گوییم آلوده هستند در حالی که معلوم است صنایع سنگین آلودگی ایجاد می‌کنند.

حسینی محراب تصریح کرد: نباید اجازه دهیم پتروشیمی‌های بالادست در خوزستان شکل بگیرند بلکه باید زنجیره صنایع پایین دستی ایجاد شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه استفاده از امکانات جدید برای حفظ تالاب‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: به مدیران متخصص که مدیران رانتی و سیاسی نیستند و می‌فهمند چه کارکنند، افتخار می‌کنیم.

وی افزود: فناوری‌های جدید، پهپادها، هواپیماهای سبک و ماهواره‌ها و آنچه می‌توانیم باید دنبال شوند. در حال حاضر بسیاری از مسائل دنیا به صورت فنی کنترل می‌شوند و کنترل فنی در تالاب‌ها نیز باید انجام شود تا ببینیم چگونه با تالاب‌ها برخورد می‌شود.

حسینی محراب با تاکید بر تامین حق‌آبه تالاب‌ها، بیان کرد: استفاده از پمپ‌های غیرمجاز و انحراف مسیرهای رودخانه‌ها در تامین نشدن حق‌آبه تالاب‌ها اثر دارد که این مسائل باید اصلاح شوند. اینکه آب رودخانه‌ها تحویل برخی می‌شود به ما ضربه می‌زند و در این خصوس، اشکالات باید قدم به قدم رفع شوند.

استاندار خوزستان تاکید کرد: باید تغییر ذهن مدیران متناسب با دید مدیریت محیط زیست انجام شود تا شیوه‌های حفاظت جدید از تالاب‌ها انجام شود.

وی عنوان کرد: در دنیا یک سری سازمان‌های میانجی‌گر بین موسساتی که در حال انجام کارهای براندازی و جاسوسی هستند، وجود دارد که این سازمان‌ها خیلی از مسائل را سیاه‌نمایی می‌کنند بنابراین سازمان‌های مردم نهاد که دلسوز مردم هستند باید مراقب این افراد باشند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار